Pagina 1 van 6

Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 11:46
door Meltrain
Zoals bekend gaat op 8 december 2013 de nieuwe concessie Twente in, welke een combinatie is van de huidige concessie Twente en het grootste deel van de huidige concessie ZHO. Deze concessie omvat ook de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal en de concessie is gewonnen door Syntus.

Eveneeens per 8 december 2013 valt de spoorlijn Almelo - Mariënberg niet meer onder de concessie Twente, maar onder de concessie Vechtdallijnen, uitgevoerd door Arriva.

Syntus en Arriva hebben allebei aangegeven met het huidige materieelpark (LINT 41/H) deze spoorlijnen te exploiteren, nadat deze LINTen gereviseerd zijn.

Is er al wat bekend over deze revisies? Laten Arriva en Syntus de revisies bij hetzelfde bedrijf uitvoeren en zijn zelfs de revisies hetzelfde? Bij Syntus blijven (volgens de Wiki) 9 treinen rijden, maar hoeveel gaan er naar Arriva (ik gok 2 of 3)?

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 13:18
door MdJ
Syntus heeft er 7 nodig (4 omlopen op Zp-Odz, 2 omlopen met 2 treinstellen in de spits + 1x reserve. Straks met de kwartierdienst (Go-Odz zijn hier 3 omlopen nodig, dus 0 reserve)) En een DM90 voor de Grenslandexpress.

Naar Arriva zouden 3 linten gaan.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 13:21
door Suus
De grensland is toch een driejarige proef? Is al zeker dat deze blijft rijden na deze proef?

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 13:31
door Meltrain
MdJ schreef:Syntus heeft er 7 nodig (4 omlopen op Zp-Odz, 2 omlopen met 2 treinstellen in de spits + 1x reserve. Straks met de kwartierdienst (Go-Odz zijn hier 3 omlopen nodig, dus 0 reserve)) En een DM90 voor de Grenslandexpress.
Dan lijkt 9 stellen dus een realistisch getal, zodat er nog een kleine reserve (oke, ruim 20%) is.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 15:17
door dennistd
In geval van nood zou Goor-Oldenzaal ook met twee omlopen toe kunnen, maar dan heb je wel een extreem korte kering in Goor (1 minuut). Het zou kunnen, maar dan moet je richting Goor in Delden al een extra machinist laten instappen en in de achterste cabine laten zitten, bij aankomst in Goor meteen de cabine opbouwen en vertrekken. De machinist die tot Goor heeft gereden kan er dan in Delden weer uit, om daar een kwartier later achterin de trein naar Goor te stappen, enzovoorts.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 16:20
door Ardan
9 Linten voor Zp-Odz? Er zijn er nu 24, twee zijn voor Almelo-Mariënberg straks, hierboven zie ik het getal 3 staan, 1 reserve dus. 24-9-3=12, wat gaat er met die 12 treinen gebeuren? Toch niet na 12 jaar al de sloop in hoop ik?

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 16:22
door Freek
wordt niet dezelfde revisie toch omdat de Arriva lieten geen toilet krijgen en Syntus wel.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 16:45
door reisthijs
Die van Arriva zouden ook een afdeling 1e klas krijgen als het goed is.
Ardan schreef:24-9-3=12, wat gaat er met die 12 treinen gebeuren? Toch niet na 12 jaar al de sloop in hoop ik?
Wat dacht je van verkopen? :wink:

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 19:42
door Michael 1988
Maar wat gebeurt er dan eigenlijk met de andere buffels (als we het toch over de verkoop van Linten hebben ;))?

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 20:08
door busentrein
ik denk dat ze gezellig bij de andere overbodige buffels in Hgl komen staan

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: do 29 nov 2012, 20:09
door MdJ
Ongetwijfeld. En vanaf April zullen ze er weer een aantal reactiveren, omdat de snelste verbinding Noorden-Oosten dan weer via Nijverdal gaat lopen :)

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 00:00
door Ardan
Dat denk ik niet, voor de gesplitste lijn zijn er net zoveel omlopen als bij de gehele lijn, 2 op Zwolle-Nijverdal West en ik geloof 3 op Nijverdal-Enschede, 5 in totaal.
Ze zullen wel teruggaan naar NSFS, in feite heeft Syntus de huidige Buffels ook daarvan.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 00:03
door The best
Vroeger lag die verbinding ook buiten de knoop volgens mij (doet hij nog steeds) en ik verwacht niet dat ze dat gaan veranderen.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 00:06
door Ardan
De dienstregeling is inderdaad niet veranderd sinds de knip. Dat is best leuk om te zien vanaf Nijverdal West; eigenlijk kruisten de treinen elkaar in Nijverdal, en als je in Nvdw op de brug staat, terwijl je net bent aangekomen, zie je de 'tegentrein' in de verte óók staan, op Nijverdal :)

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 00:09
door Suus
Alleen wordt de overstap Enschede <-> Zwolle in Deventer redelijk zeep geholpen omdat de s1600 en s1700 een kwartier verschuiven, waardoor het van/naar het noorden veel aantrekkelijker wordt om via Nijverdal te gaan.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 01:12
door Thijs
The best schreef:Vroeger lag die verbinding ook buiten de knoop volgens mij (doet hij nog steeds) en ik verwacht niet dat ze dat gaan veranderen.
In dienstregeling 2013 gaat de 7900 een kwartier om. De serie:
- Komt dan elk half uur in Hengelo in de stoptreinknoop
- Maar nog belangrijker: de serie komt weer in de Zwolle-knoop, met (korte) overstappen van/naar alle andere treinseries die Zwolle aandoen.

Conclusie: de s7900 gaat (zeker nadat de knip verdwijnt) super druk worden (net als vroeger).

(en blijft natuurlijk in Almelo aansluiten op de IC van/naar Amersfoort e.v.)

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 01:21
door The best
Thijs schreef:
The best schreef:Vroeger lag die verbinding ook buiten de knoop volgens mij (doet hij nog steeds) en ik verwacht niet dat ze dat gaan veranderen.
In dienstregeling 2013 gaat de 7900 een kwartier om. De serie:
- Komt dan elk half uur in Hengelo in de stoptreinknoop
- Maar nog belangrijker: de serie komt weer in de Zwolle-knoop, met (korte) overstappen van/naar alle andere treinseries die Zwolle aandoen.

Conclusie: de s7900 gaat (zeker nadat de knip verdwijnt) super druk worden (net als vroeger).

(en blijft natuurlijk in Almelo aansluiten op de IC van/naar Amersfoort e.v.)
Dan wordt hij inderdaad gigantisch druk, dan ga ik wel mooi vanuit Almelo via Emmen naar Groningen reizen. Is ten minste lekker rustig.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 02:55
door Ardan
Nja, als de Buffels dan weer terug bij NSFS komen, zouden die dan mooi op Zwolle-Enschede ingezet kunnen worden. Standaard met twee stellen? Of zelfs met drie? Ik heb al eens een keer een trein met 3xBuffel zien wegrijden in Zwolle naar Nijverdal West..

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 15:55
door dennistd
Reken er maar op dat er in de spits weer met drie stellen gereden zal worden en er buiten standaard met twee. Dat was tot de knip ook de gebruikelijke lengte. Nu rijden er in de spits twee stellen en daarbuiten zelfs losse stellen.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: vr 30 nov 2012, 16:21
door deadlock
Ardan schreef:De dienstregeling is inderdaad niet veranderd sinds de knip. Dat is best leuk om te zien vanaf Nijverdal West; eigenlijk kruisten de treinen elkaar in Nijverdal, en als je in Nvdw op de brug staat, terwijl je net bent aangekomen, zie je de 'tegentrein' in de verte óók staan, op Nijverdal :)
Vroegâh had je een behoorlijk fijne knoop in Hgl. De stoppers naar Es, Odz, Zl en Zp kwamen daar tegelijkertijd aan. Dat was echt heel erg fijn.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 00:18
door Fles
dat zijn dus ideale dingen om om zeep te helpen terwijl je blijft roepen dat "reiziger" met een hoofdletter R moet :Y

Of ja, zo denk je als je een hersenloze asfaltkoe bent :)

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: zo 02 dec 2012, 10:53
door dennistd
Nouja, het verschuiven van een kwartier van de s7900 kwam door een gebrek aan perroncapaciteit in Zwolle. Verder zorgde het verschuiven ervan wel voor beter aansluitingen van/naar de IC voor de stopstations tussen Enschede en Almelo. En sinds een paar jaar werd de knoop in Hengelo verzorgt door de s7000.

Totdat Nijverdal klaar is is de knoop in Hengelo vanaf december maar een halve knoop, omdat de s7900 iets vroeger uit Hengelo vertrekt en later aankomt om in Nijverdal te kunnen keren ipv kruisen. Vanaf april zou Hengelo gewoon weer een volledige knoop moeten worden.

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 00:07
door Fles
Meltrain schreef:Zoals bekend gaat op 8 december 2013 de nieuwe concessie Twente in, welke een combinatie is van de huidige concessie Twente en het grootste deel van de huidige concessie ZHO. Deze concessie omvat ook de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal en de concessie is gewonnen door Syntus.

Eveneeens per 8 december 2013 valt de spoorlijn Almelo - Mariënberg niet meer onder de concessie Twente, maar onder de concessie Vechtdallijnen,
Dit moet ook eens afgelopen zijn. Alsof we met alle losse concessies nog niet genoeg versplintering hebben in dit land. Als we dan ook nog individuele lijnen in het rond gaan pompen tussen verschillende concessies is het eind helemaal zoek natuurlijk :N

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 02:55
door Ardan
Ik vind dat in NRW ook zo raar, waar de lijnen gewoon per stuk (of in een bundel) aanbesteed worden. Ik weet nog dat er sprake is geweest van de RRX (Rhein-Ruhr-Express). Er zijn Flirts in de RRX-huisstijl. Wie weet of van dat hele RRX-project überhaupt iets van de grond is gekomen?

Re: Revisie LINTen

Geplaatst: ma 03 dec 2012, 11:46
door Meltrain
Fles schreef:
Meltrain schreef:Zoals bekend gaat op 8 december 2013 de nieuwe concessie Twente in, welke een combinatie is van de huidige concessie Twente en het grootste deel van de huidige concessie ZHO. Deze concessie omvat ook de treindienst Zutphen - Hengelo - Oldenzaal en de concessie is gewonnen door Syntus.

Eveneeens per 8 december 2013 valt de spoorlijn Almelo - Mariënberg niet meer onder de concessie Twente, maar onder de concessie Vechtdallijnen,
Dit moet ook eens afgelopen zijn. Alsof we met alle losse concessies nog niet genoeg versplintering hebben in dit land. Als we dan ook nog individuele lijnen in het rond gaan pompen tussen verschillende concessies is het eind helemaal zoek natuurlijk :N
Op zich snap ik nog best wel dat ze de spoorlijn Almelo - Mariënberg bij Zwolle - Emmen hebben gevoegd, omdat de vervoerder dan twee spoorlijnen onder zijn hoede heeft en dus de aansluitingen beter kan regelen. In de concessie Twente heeft die lijn nauwelijks iets te zoeken (er zijn immers vrijwel geen aansluitende bussen).
Het had me alleen wel handiger geleken om de ingangsdatum van beide lijnen gelijk te stellen, dus of allebei op 9 december 2012 of allebei op 8 december 2013.