Lijn 330 exit: bedankt!

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Pikobo »

De hanzelijn rijdt: een goede zaak. Snel van het oude land naar het nieuwe land vice versa!
Op een forum als dit discussiëren we veel. Veel kritiek en soms ook boosheid wordt geuit. Terecht, waar hebben we anders een forum voor!
Nu een ander geluid: Velen jaren hebben wij, mijn kinderen en ik, gebruik gemaakt van lijn 330, de Hanzeliner, de snelle busverbinding tussen Lelystad en Zwolle. Een lijn die nu is opgeheven. Al zaten er wel eens vreemde snuiters tussen, nu een woord van dank voor de vele chauffeurs in al die jaren op deze lijn.
Sommigen dingen zullen we niet missen: de staanplaatsen als je drie kwartier moest staan vanaf Zwolle tot Dronten, het gedrang op het busstation Zwolle in de middagspits, de chauffeur die vergat om de airco aan te zetten. Maar ook, het nog even stoppen bij de uitgang van busstation Zwolle zodat je toch de bus haalde of soms de gesprekken voorin de bus, de humor soms bij het afroepen van de bushaltes of in andere mededelingen.
Mensen van Connexxion, bedankt voor jullie werk!
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Dagren »

Wow, iemand die niet zeurt over het vervallen van deze lijn. :D

Bedankt voor alle reizen die ik enkele jaren geleden met deze bus heb mogen maken. Het feit dat je in de bus op het internet kon was toen nog heel bijzonder. :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Klaasje »

Ik ben met de allerlaatste rit van Zwolle naar Lelystad meegeweest. De buschauffeur heeft toen nog een lijstje met feitjes opgelezen over de aantallen ritten en kilometers die zijn gemaakt onder dat lijnnummer.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Pikobo »

Klaasje schreef:Ik ben met de allerlaatste rit van Zwolle naar Lelystad meegeweest. De buschauffeur heeft toen nog een lijstje met feitjes opgelezen over de aantallen ritten en kilometers die zijn gemaakt onder dat lijnnummer.
Weet iemand wat de frequentie was in de loop van de jaren. De lijn heeft gereden van 1994 tot 2012. Ik dacht het volgende gedurende de laatste 10 jaar:

Tot 2005 (vanaf wanneer?):
Werkdagen: spits 2x p/u, overdag 1x p/u
Zaterdag: overdag 1x p/u
De dienstregeling vanaf 2005:
Werkdagen: in de spits 4x per uur, overdag 2x p/u en 's avonds 1x p/u,
Zaterdag: overdag 2x p/u, avond 1x p/u, Zon/feestdagen middag en avond: 1x p/u

De halte Lelystad Nienoord is dacht ik in 2003 in gebruik genomen. Kampen Zuid is rond de bouw van de Hanzelijn ergens rond 2009/2010 een paar honderd meter verplaatst.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Wubbo »

De halte Kampen Zuid bestond in de eerste jaren van lijn 330 niet, toen reed de bus in Kampen via het Almere College en de Vermuidenstraat (zeg ik uit mijn hoofd). In Lelystad werd via het Noorderwagenplein gereden. Wanneer wat gewijzigd is weet ik niet: ik heb die lijn (met name op het deel tussen Dronten en Zwolle) tot 2000 frequent gebruikt, daarna een stuk minder.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Daniel »

De eerste jaren is er zelfs nog een aparte lijn tussen Zwolle en Kampen Zuid geweest. Ben ik in het prille begin van het hobbyist-zijn nog eens mee meegeweest, dus die heeft in ieder geval in 2003 of 2004 nog gereden.
Het zou goed kunnen dat de frequentie op Zwolle - Lelystad in 2005 verhoogd is ter vervanging van de aparte lijn naar Kampen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Milco »

Ik weet nog wel dat er tot jaren terug in Kampen bij de halte Carpoolplaats N50 werd gestopt, in plaats van Kampen Zuid.
En aan het begin van het ontstaan van de Hanzeliner had je ook nog lijn 341 die van Zwolle via Kampen naar Emmeloord reed. (zie Wiki)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Ronald »

Voor de liefhebber de dienstregeling uit 1995:

Afbeelding

Afkomstig uit een "interlinerboekje": stonden ze allemaal keurig in...
beantherio
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 19:18
Locatie: Zwolle

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door beantherio »

Ik heb regelmatig gebruik gemaakt van deze lijn. Eerst toen ik op Windesheim zat (vanaf 1994 tot en met 1997) en vanaf 2000 tot eind vorig jaar regelmatig als ik naar m'n ouders in Dronten reisde. In m'n Windesheim-tijd gebruikte ik hem volgens mij wel vooral op de terugweg, maar al te veel kan ik me daar niet meer van herinneren. Ik vind het wel jammer dat ik de laatste rit van deze lijn niet mee heb gemaakt, want ik moet er toch wel vele honderden keren gebruik van hebben gemaakt. :(
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Fles »

Ronald schreef:Voor de liefhebber de dienstregeling uit 1995:
http://img9.imageshack.us/img9/619/40interliner330.jpg
Afkomstig uit een "interlinerboekje": stonden ze allemaal keurig in...
Wacht, 40 km? :lol: Door welk wormgat reed die lijn? :mrgreen:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Klaasje »

Inderdaad 12 kilometer te kort.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Vinny »

Tariefkilometers he ;) Dat deden ze in de jaren '90 expres omdat de bus anders te duur werd voor de reiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Klaasje »

De laatste jaren was de 330 qua prijs, als het op vol-tarief aankomt met de chipkaart vrijwel net zo duur als de trein nu. Daar is dus kennelijk het een en ander aan veranderd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door deadlock »

Opgeruimd staat netjes. Op het mooie geluid van de dieselmotor na was het een apparaat waar je instant COPD van ontwikkelde.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Klaasje »

Dan moet je over een andere route fietsen man.. :P
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door deadlock »

Het is de snelste route van de trein naar de kroeg :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Ardan »

Hoe lui kun je zijn, jouw kroeg cq 2e huis staat op nog geen kwartier lopen van het station :lol: Als ik uit de trein kwam en de stad in ging was ik vaak nog eerder bij de Eekwal dan de eerste bussen..
Ik doe ook maar wat
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door deadlock »

Wat heeft dat met luiheid te maken? Je weet dat ik vanaf de kroeg ook nog 4km naar huis had gemoeten of 's ochtends 4,5km van huis naar het station? Het zou pas lui zijn als ik daar de bus voor pakte, dikzak.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Pikobo »

Wie de route van lijn 330 nog een keer wil rijden, er staan nu een aantal traject videos online op youtube waaronder van lijn 330.
De opname is een paar jaar geleden gemaakt. Op dat moment werd er bij Kampen volop gewerkt en moest de bus een rare kronkelroute rijden om bij de halte Kampen Carpoolplaats te komen:

http://www.youtube.com/watch?v=PaXWmtoK6zs
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Lijn 330 exit: bedankt!

Bericht door Pikobo »

Soms duurt het lang voordat iedereen doorheeft dat er iets gewijzigd is. Gistermiddag stapte ik op de halte Lelystad Nienoord uit de stadsbus. Een passagier daar stapte niet in maar vroeg aan de chauffeur van Arriva of de 330 niet meer reed?

In Lelystad is aan beide kanten bij de halte Nienoord het lijnnummer van de haltepaal verwijderd maar de vertrektijden zijn nog wel te bekijken. Arriva heeft een groot vel papier opgehangen met vertrektijden van de lijnen, een kaart van Lelystad met de stadsbuslijnen (die al verouderd is) en een omgevingsplattegrond van de halte. Wie dan de kaart van Lelystad bekijkt kan daar wel zien: Lijn 330 rijdt tot 9 december 2012.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten