Opening Hanzelijn, en drgl13 in Deventer

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Opening Hanzelijn, en drgl13 in Deventer

Bericht door Ardan »

Gisteren met een aantal mensen van hiero de Hanzelijn overgescheurd. Fles, deadlock en ik troffen elkaar rond kwart voor 12 op het Zwolse station voor een ritje naar Lelystad. Zo te zien waren er ook nog een paar andere mensen op dat idee gekomen.
Afbeelding

We belandden in een NID/DDZgeval, waarin we nog nét een zitplaats wisten te bemachtigen. Bij het instappen had helaas niet iedereen het geduld om iedereen eruit te laten en er werd behoorlijk gedrongen. Desondanks was het een mooi ritje door Kaal En Plat En Besneeuwd land. Lekker tempo en de trein glijdt heerlijk over de rails. En na 35 minuten waren we alweer in Lelystad! En dat is best een geinige gewaarwording, vooral als je gewend bent altijd met een bus erheen te hobbelen, en per trein alleen uit het zuiden aan te komen. En Llso ligt nog een behoorlijk takkeneind van het station af, viel me op! De trein terug werd zo aangekondigd:
Afbeelding

NID'je.
Afbeelding

Voor de stationsingang, waar eoa draaiorgel aan het brallen was, troffen we Bee, Ronald, testtest (dacht ik?), Klaasje, Thom91 en Meltrain. En even later gleden we met zijn allen per VIRM naar Dronten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het noodzakelijke bordjesprijsschieten naar beneden gegaan. Eoa pipo stond gare liedjes te dreutelen en het was stervensdruk. Het was de bedoeling een half uurtje rond te hangen, maar dat was door de drukte helaas niet mogelijk, we mochten alleen door de hoofdingang het perron op (andere trap was alleen perron-af), maar doordat er al veels te veel mensen op het perron stonden mochten we er niet meer op. We moesten dus een trein voor ons weg laten rijden voor we uiteindelijk het perron weer op mochten.
Afbeelding
Afbeelding

Na 20 minuten blauwbekken en koud worden konden we ons weer gaan nestelen in een NID.
Afbeelding

Dit keer konden we niet allemaal zitten. En omdat we geen zin hadden om in Kampen Zuid wéér een uur te moeten wachten en koud worden, zijn we doorgereden naar Zwolle (bordje had ik gelukkig al van de heenreis). Daar zijn we in de stamkroeg van deadlock bier naar binnen wezen kolken. Van links naar rechts: Ronald, deadlock, Klaasje, Legofles, Fles, Thom91 en Bee. Legofles probeerde een Epke'tje te doen, maar de rand van het glas was toch iets te smal daarvoor.
Afbeelding

En er moest nog schofterig hard gebunkerd worden, dus daarvoor zijn we naar de lokale Chinees gegaan. Goed voer daar!
Afbeelding

Tegen kwart voor 9 hebben we afscheid genomen van elkaar op het station. Ik bleef in Zwolle, ik had die avond bardienst in het COC. In overleg ben ik daar echter om 23 30 weggegaan, ik zag het niet zitten om met die vrieskou nadat we klaar zouden zijn op de eerste trein te moeten wachten. Het laatste s3600-ritje van de dag werd met twee matjes van de Emmerlijn gereden, die zijn nu in Zwolle toch niet meer nodig.
Afbeelding


Vandaag, na het boodschappen doen, even doorgereden naar het station, kijken hoe de nieuwe dienstregeling gaat. Het was helaas al te donker voor goede foto's van bussen en dergelijke, maar deze ArrivAAAAH-bus kon ik toch nog even op de plaat krijgen bij Saxion, al is het geen al te beste foto:
Afbeelding

De Hanzelijn staat in ieder geval fraai op de kaart, al zijn ze nog niet allemaal vervangen. Zwolle is nu een ster met punten naar bijna alle richtingen:
Afbeelding
VIER kleuren streepjes naar dezelfde richting bij Arnhem.
Afbeelding

Ook nog even bij de bussen gaan kijken. Helaas ben ik er dus nog steeds niet uit wat nou precies de nieuwe route van mijn lijn 1 is. Volgens de lijnennetkaart gaat-ie een stukje over een straat die (nog) helemaal niet bestaat.. maar blijkbaar klopt die route tóch! De halte Amstellaan is in ieder geval al wel geplunderd van de dienstregeling en de kaart.. en bovendien is er iets van een omleiding waardoor het lusje door de Rivierenwijk slechts in één richting bereden kan worden, hoewel ik nergens iets van werkzaamheden kan ontdekken. Ik zal het de komende dagen wel merken hoe het precies gaat..
Op de bestemmingsfilms wordt nu niet meer gescrolld, gealterneerd, of scrollend gealterneerd. Nu zijn de bestemmingen tweeregelig.. en bij mijn bus is het tóch nodig om te gaan alterneren omdat er twee via-bestemmingen zijn. Krijg je dus dit gedrocht:
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten