Pagina 1 van 1

'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 13:23
door Wubbo
'Arriva had treinen meer moeten testen'
Geplaatst op: vrijdag 28 december 2012 13:21
Laatst bijgewerkt: vrijdag 28 december 2012 13:23


Vervoerder Arriva had meer testritten moeten uitvoeren om zijn personeel vertrouwd te maken met de nieuwe treinen in Achterhoek en Liemers. De problemen van de afgelopen weken op het spoor tussen onder meer Winterswijk en Arnhem en Zutphen zijn ook te wijten aan het feit dat het personeel moest wennen aan de nieuwe treinen, de zogeheten Spurt.
Lees verder | Dossier Arriva | Meer nieuws over Arriva | Dossier Concessie Achterhoek | Meer nieuws over Concessie Achterhoek | Dossier Storingen in de treindienst | Meer nieuws over Storingen in de treindienst

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 15:56
door Chauffeur63
Dat kost geld en dan gebeurt het simpelweg niet of niet voldoende

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 16:17
door zone5324bericht...
alsof er zoveel ruimte was om die extra ritten op de desbetreffende baanvakken kwijt te kunnen.
soms vergeet men even, dat er ook nog gewoon verkeer was en het zijn baanvakken met beperkte capaciteit.

maar het klopt ook, dat Arriva er goed in is om zo min mogelijk extra kosten te maken en dus opleiding en instructie aan te laten sluiten op de dag dat ze het vervoer over zouden nemen...

weet ook niet hoeveel machinisten van Syntus over zijn gekomen?
die mensen moesten natuurlijk ook nog normaal werk verrichten en konden niet onbeperkt voor instructie uitbesteed worden aan Arriva...

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 16:19
door Reiziger Delft
De chaos die het opleverde kostte ook geld en leverde een flinke imagoschade op.

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 16:27
door busentrein
zone5324bericht... schreef:alsof er zoveel ruimte was om die extra ritten op de desbetreffende baanvakken kwijt te kunnen.
soms vergeet men even, dat er ook nog gewoon verkeer was en het zijn baanvakken met beperkte capaciteit.

maar het klopt ook, dat Arriva er goed in is om zo min mogelijk extra kosten te maken en dus opleiding en instructie aan te laten sluiten op de dag dat ze het vervoer over zouden nemen...

weet ook niet hoeveel machinisten van Syntus over zijn gekomen?
die mensen moesten natuurlijk ook nog normaal werk verrichten en konden niet onbeperkt voor instructie uitbesteed worden aan Arriva...
Op de zondag en in avonduren is er genoeg capaciteit om er nog een trein tussendoor te laren rijden :pos:

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 16:44
door reisthijs
Daarom heeft Arriva dus ook in de avonduren en op zondag proefgereden:
Testritten Zutphen-Winterswijk

Misschien is dat dan niet genoeg geweest maar aan de andere kant veel tijd om proef te rijden was er ook niet omdat er maar een paar maanden zat tussen de levering en de geplande indienststelling van de nieuwe treinen.

Was dit jaar ook niet een van de eerste keren dat er meteen vanaf dag één alleen maar nieuwe materieel rijdt op een lijn? Bij eerdere concessieovergangen was er vaak nog een overgangsperiode.

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 20:51
door Daniel
reisthijs schreef:Was dit jaar ook niet een van de eerste keren dat er meteen vanaf dag één alleen maar nieuwe materieel rijdt op een lijn? Bij eerdere concessieovergangen was er vaak nog een overgangsperiode.
Da's inderdaad zo, MerwedeLingeLijn, Valleilijn en Heuvellandlijn zijn allen eerst een tijd met Plan V gereden en de Maaslijn met Wadlopers. Dat was dus hooguit wennen voor de nieuw aangenomen machinisten.
Maargoed, op de MerwedeLingeLijn is nou ook weer niet gek lang instructie met de GTW's gereden. En de overgang was daar ook van de ene op de andere dag dus in hoeverre het nu werkelijk anders is. Dan zou het hooguit nog de bekendheid met procedures binnen de nieuwe vervoerder kunnen zijn, want bekendheid met het baanvak zullen de ex-Syntus machinisten toch wel hebben lijkt me.

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 21:02
door Suus
In hoeverre is het Syntuspersoneel overgegaan? Mochten machinisten kiezen tussen Arriva en Breng, heeft Breng of Arriva (voor een deel) nieuw personeel erbij gehaald?

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 21:21
door gkw1969
Bee schreef:In hoeverre is het Syntuspersoneel overgegaan? Mochten machinisten kiezen tussen Arriva en Breng, heeft Breng of Arriva (voor een deel) nieuw personeel erbij gehaald?
Bij een concessiewisseling gaat het directe personeel (dat is het rijdende personeel) en herleidbare indirecte personeel (kantoorpersoneel op de vestiging) 1 op 1 over. Althans.... als het niet om een NS concessie gaat. Bij Syntus is op basis van standplaats en woonplaats bepaald wie bij de lijnen Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk en Arnhem-Tiel horen. Deze zijn over gegaan naar Arriva en Connexxion(Breng). In het zgn. artikel 40 overleg (WP2000) moet dan afgesproken worden hoe o.a. de opleiding en overgang geregeld wordt. Als vervoerders problemen hebben met elkaar vanwege concessie verlies/winst, dan wordt dat vaak over de rug van de chauffeur uitgespeeld. De vertrekkende vervoerder geeft het personeelslid geen gelegenheid zich bekend te maken met het materiaal en de werkwijze van de nieuwe vervoerder. Met als gevolg dat de eerste paar dagen er een grote puinhoop ontstaat.

Syntus staat niet bekend als slecht verliezer en snapt ook wel dat zaken goed geregeld moeten zijn. Als Arriva vervolgens verzuimd het personeel op te leiden voor het materiaal, dan krijg je dus machinisten die de mogelijkheden van het materiaal niet kennen.... Een Spurt is sneller dan een Lint.

Het is gewoon een beroerde samenloop van omstandigheden waarbij de werkvloer weer eens niet bij de implementatie betrokken is, waardoor er heel veel zaken niet goed geregeld zijn.

Helaas is het wel zo dat altijd Arriva negatief in het nieuws komt met problemen bij een nieuwe concessie en dat is niet nodig als ze maar goed luisteren naar de mensen die er verstand van hebben.

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 21:36
door Meltrain
Dan vraag ik me toch af hoe de verdeling Breng / Arriva gemaakt is? Konden de machinisten kiezen bij welke vervoerder ze wilden werken of werd er door de vervoerders een verdeling gemaakt (en hoe dan)?
Of is het één grote personeelspool, waarbij de personeelsleden (bij wijze van spreken) 's ochtends pas horen welke jas ze moeten aandoen?

Op maandag t/m vrijdag rijdt Arriva de doorgaande ritten naar Winterswijk en Breng de ritten t/m Doetinchem. Op zondag rijdt ook slechts de helft van de ritten naar Winterswijk, maar dan worden alle ritten wel door Arriva gereden. Zou het in het kader van duidelijkheid niet beter zijn geweest als de 'korte' ritten op die momenten ook door Breng worden gereden?
Dan heb je immers altijd: Arriva = doorgaand naar Winterswijk & Breng = slechts t/m Doetinchem.

Daarnaast: waren er ook problemen tussen Zutphen en Winterswijk?

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: vr 28 dec 2012, 21:42
door Daniel
De splitsing lijkt me trouwens hoe dan ook ooit een ongewenst effect opleveren. Nu kan men nog willen dat de Breng-trein bij verstoringen naar Winterswijk doorrijdt, maar als dat weinig voorkomt zit je straks met een zooi Breng-machinisten met een verlopen wegbekendheid voor Doetinchem - Winterswijk en komt van dat doorrijden weinig terecht.

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: za 29 dec 2012, 13:21
door Chauffeur63

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: za 29 dec 2012, 16:40
door hauptbahnhof
Hoe lang duurt zo'n wegbekendheid eigenlijk? M.a.w., hoe lang mag je maximaal niet op een (gedeelte van een) traject zijn geweest voordat je herinstructie nodig hebt?

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: za 29 dec 2012, 16:46
door zone5324bericht...
na 12 maanden verloopt de wegbekendheid en moet je weer opnieuw wegexamen doen voor het betreffende stukje spoor...

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: za 29 dec 2012, 20:13
door hauptbahnhof
Okay.
De reden dat ik het vraag is omdat we op het tramnet ook die term hanteren en wel op 2 trajecten:
  • Amstelveenlijn
  • IJtram
Op deze 2 lijnen is ook de spoorwegwetgeving van toepassing (seinen/motorwissels/spoorwegborden). Vroeger was het zo dat je binnen 6 maanden moet hebben gereden op een van de lijnen, dat is nu 5 jaar geworden, waarschijnlijk omdat het lastig is om 6 maanden na te leven. Niet alle trambestuurders hebben ook de bevoegdheid om die 2 (losse) lijnen te rijden.

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: za 29 dec 2012, 20:16
door webguy
Wegbekendheid is overigens niet iets dat in de spoorwegwet staat geloof ik - meer een eigen maatregel van de NS/veiligheidssysteem. De NS wil er iig van af in die zin dat alle machinisten alle trajecten wegbekendheid hebben.

Re: 'Arriva had treinen meer moeten testen'

Geplaatst: za 29 dec 2012, 20:47
door zone5324bericht...
Die wegbekendheid wordt door alle spoorvervoeders aangehouden en voorheen was een weginstructie ondertekenen al voldoende, maar nu moet men wegexamen afleggen en als je wegbekendheid verlopen is, moet je ook weer wegexamen doen...
dus ergens zal het wel vastgelegd zijn...

voor de Rotterdamse metro geldt overigens ook 6 maanden en anders weer wegleren...