Ik denk, en weet het ook wel bijna zeker, dat de waterstof die er nu inzit vooral bedoelt is voor als de bus een lege accu heeft en nog niet aan de oplader hangt. Zo kan de rit nog afgemaakt worden en gereden worden naar de stalling voor het opladen. Anders staat het een beetje lullig. Daarnaast zal dat gewicht denk ik wel meevallen. Waterstof is geen vloeistof, maar een gas en is vaak best lichter dan je zou verwachten en vele malen lichter dan diesel, lpg en cng.Durashift schreef: Daarnaast.. volgens mij kan je de waterstoftanks dan beter leeg laten.. scheelt wat gewicht en dus iets meer elektrische kilometers die men met één lading kan doen.
*bus*
Concessie Veluwe (Syntus)
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: RE: Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Allebei? Waren het dan ook noot busjes op de oude lijn 84 ziekenhuis-de klomp?NG²7²[TRADE MARK SIGN] schreef:De busjes die nu op lijn 6 rijden zijn van Noot, op lijn 85 komt de 824 te rijden (die dat nu in principe ook op zondag zou moeten doen).sirvinniei schreef:Eigenlijk wordt er dan geruild: de kolibriebusjes die eerst voor lijn 85 waren gaan nu naar lijn 6 en de 8-personen bussen die op lijn 6 rijden kunnen nu naar lijn 85.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ah, slim ja.Michael 1988 schreef:Ik denk, en weet het ook wel bijna zeker, dat de waterstof die er nu inzit vooral bedoelt is voor als de bus een lege accu heeft en nog niet aan de oplader hangt. Zo kan de rit nog afgemaakt worden en gereden worden naar de stalling voor het opladen. Anders staat het een beetje lullig.Durashift schreef: Daarnaast.. volgens mij kan je de waterstoftanks dan beter leeg laten.. scheelt wat gewicht en dus iets meer elektrische kilometers die men met één lading kan doen.
*bus*
Ja, okay.Michael 1988 schreef: Daarnaast zal dat gewicht denk ik wel meevallen. Waterstof is geen vloeistof, maar een gas en is vaak best lichter dan je zou verwachten en vele malen lichter dan diesel, lpg en cng.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Waterstof wordt uiteraard wel onder druk opgeslagen, anders kom je niet bepaald ver ;-) Het is dus vergelijkbaar met CNG en LNG qua methode: dit is beide gewoon aardgas, maar dan onder zo'n druk dat het vloeibaar is geworden (en daarmee een flink hogere dichtheid heeft gekregen). Afhankelijk van de gebruikte druk is een waterstoftank dus zwaarder of lichter, maar gewoon zeggen dat hij wel licht zal zijn omdat waterstof bij atmosferische druk een gas is is iets te kort door de bocht.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ik neem aan dat lijn 205 na december de halte Hulpverleningcentrum ook aan zal doen?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Lijn 205 gaat Barneveld Station Centrum - Barneveld Troelstralaan (huidige halte Johannes Fontanus College) - Barneveld Evenementenhal (huidige halte Hulpverleningcentrum) - Barneveld Nijkerkerweg - Voorthuizen Lankerenseweg - Voorthuizen Verbindingsweg -> vervolg huidige route rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: RE: Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Ja, ze zijn allebei van Noot. Die reed inderdaad ook de oude 84, durf alleen niet te zeggen of het exact dezelfde busjes waren.sirvinniei schreef:Allebei? Waren het dan ook noot busjes op de oude lijn 84 ziekenhuis-de klomp?
Groeten,
Nick
Nick
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
De 824 is toch ook van Noot of is dat de 825?
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Die zijn van Syntus, de 823 en 825 worden overdag wel door Noot gebruikt op lijn 170 en 171, maar rijden 's avonds met Syntus chauffeurs op lijn 12 en 16 in Apeldoorn. De 824 wordt in Ede door Syntus gebruikt.busfanNL schreef:De 824 is toch ook van Noot of is dat de 825?
Groeten,
Nick
Nick
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
regenmaker schreef:Lijn 205 gaat Barneveld Station Centrum - Barneveld Troelstralaan (huidige halte Johannes Fontanus College) - Barneveld Evenementenhal (huidige halte Hulpverleningcentrum) - Barneveld Nijkerkerweg - Voorthuizen Lankerenseweg - Voorthuizen Verbindingsweg -> vervolg huidige route rijden.
Komt er dan helemaal geen bus meer bij station Barneveld Noord?
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Klopt, heeft te maken met de aanleg van de Harselaartunnel die in het voorjaar van 2017 begint.Enhabo schreef:Komt er dan helemaal geen bus meer bij station Barneveld Noord?
Groeten,
Nick
Nick
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
De nieuwe website is er nog niet. Wel hebben ze de wijzigingen en lijnfolders + kaarten online gezet!
Bron: http://www.syntus.nl/reisinformatie/die ... -2017.aspx
Bron: http://www.syntus.nl/reisinformatie/die ... -2017.aspx
- Spoiler: show
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
pffft, met lijn 85 krijg je wel een erg verspitste lijn (4-6x pu in de spits, 2x pu dal en 1x pu weekend en avond).
Is het niet gewoon handiger om groter materieel in te zetten?
Is het niet gewoon handiger om groter materieel in te zetten?
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Nee, want dan moet je altijd met dat grotere materieel rijden. Nu heb je een iets groter wagenpark, maar wel de mogelijkheid om buiten de spits bussen te onderhouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Maar 3x zoveel materieel hebben om alleen in de ochtendspits genoeg capaciteit te hebben lijkt me ook niet bepaald efficiënt.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
In een gelede bus passen anderhalf keer zoveel mensen, het onderhoud is anderhalf keer zo duur, het verbruik is ook anderhalf keer zo duur en in aanschaf zijn ze ook anderhalf keer zo duur als een normale bus. En dat voor een bus die je alleen in de spits nodig hebt en afwijkt van de rest van je wagenpark. Tenzij je dagelijks 5000+ reizigers met één buslijn vervoert heb je eigenlijk geen gelede bussen nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dan ben je alsnog goedkoper uit.
85 2x pu laten rijden is 2 omlopen.
Als je dan 2 gelede bussen en 2 gewone bussen hebt en de gelede alleen in de spits gebruikt betaal je in de spits 5x de dru prijs van een standaardbus voor 1 uur rijden en in het dal 2x.
Met de situatie van extra spitsritten heb je hogere aanschafkosten (6x standaardbus tegenover 5x standaardbus) en per uur hogere kosten. Juist omdat de vraag zo verspitst is is het beter om gelede bussen op de drukke momenten te gebruiken omdat er juist op die momenten dan meer capaciteit is en reizigers dus niet een volle bus voor hun neus voorbij moeten zien rijden voordat er later eindelijk een bus aankomt waar ruimte is.
85 2x pu laten rijden is 2 omlopen.
Als je dan 2 gelede bussen en 2 gewone bussen hebt en de gelede alleen in de spits gebruikt betaal je in de spits 5x de dru prijs van een standaardbus voor 1 uur rijden en in het dal 2x.
Met de situatie van extra spitsritten heb je hogere aanschafkosten (6x standaardbus tegenover 5x standaardbus) en per uur hogere kosten. Juist omdat de vraag zo verspitst is is het beter om gelede bussen op de drukke momenten te gebruiken omdat er juist op die momenten dan meer capaciteit is en reizigers dus niet een volle bus voor hun neus voorbij moeten zien rijden voordat er later eindelijk een bus aankomt waar ruimte is.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Wat waarschijnlijk ook meespeelt is de onderhoudskosten per voertuig bij een grote serie versus de kosten bij een kleine serie. Het zal me niets verbazen als er andere onderdelen nodig zijn voor de kleine serie gelede bussen. Dus meer opslagruimte noodzakelijk.
Verder zal misschien ook wel meespelen dat de standaardbussen op eigenlijk alle lijnen prima voldoen qua capaciteit, zeker in de daluren. Een standaardbus die in de spits wat ritten op in dit geval lijn 85 rijdt kan vervolgens weer gebruikt worden op andere lijnen zonder al te veel luchtvervoer, terwijl dat bij de inzet van gelede bussen zeer waarschijnlijk wel het geval is.
Verder zal misschien ook wel meespelen dat de standaardbussen op eigenlijk alle lijnen prima voldoen qua capaciteit, zeker in de daluren. Een standaardbus die in de spits wat ritten op in dit geval lijn 85 rijdt kan vervolgens weer gebruikt worden op andere lijnen zonder al te veel luchtvervoer, terwijl dat bij de inzet van gelede bussen zeer waarschijnlijk wel het geval is.
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Mijn voorstel is dan ook om de gelede bussen alleen tijdens de spits te gebruiken. Overigens gebruikt Syntus veel gelede bussen op de valleilijn, dus onderhoud lijkt me geen punt. Ik vind eigenlijk vooral de spreiding van de nieuwe ritten onhandig: de eerdere spitsritten zorgde voor een kwartiersdienst waardoor je zowel op Ede-Wageningen als Veenendaal Centrum aansluiting had op de treinen, maar de nieuwe ritten zorgen alleen maar dat scholieren 7 minuten te laat op school zijn ipv 15; scholieren gaan zich echt niet egaal over nieuwe ritten spreiden, ze moeten bijna allemaal op hetzelfde moment op school zijn en zullen zich rond de ritten waarmee ze precies op tijd zijn blijven concentreren.
Er zit een capaciteitsprobleem in de ochtendspits op lijn 85, maar dit is geen goede oplossing daarvoor.
Er zit een capaciteitsprobleem in de ochtendspits op lijn 85, maar dit is geen goede oplossing daarvoor.
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
In Duitsland kan men wel 1x/uur rijden met een gelede bus i.p.v. 2x/uur een normale bus. Dat scheelt ook fors in personeelskosten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Maar in Nederland wordt er meer gefietst. Een uurdienst legt het dan - met wachttijden er bij - al snel af tegen de fiets. Zeker onder 15 kilometer.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Dat is waar, maar je zou er wel een 10-minutendienst mee kunnen terugbrengen tot een 15-minutendienst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Wat de Duitsers doen met bussen moeten ze zelf weten, maar in Nederland algemeen rijdt men op sterke lijnen liever wat vaker dan geleed te gaan rijden, omdat die gelede bussen buiten de piekmomenten veel moeilijker rendabel zijn te krijgen, de Valleilijn vervoert duizenden reizigers per dag en daar is de inzet dus wel te verantwoorden.
Je hebt ook liever een homogeen wagenpark zodat een reserve beter te verantwoorden is en omdat onderhoud in bulk goedkoper is.
Je hebt ook liever een homogeen wagenpark zodat een reserve beter te verantwoorden is en omdat onderhoud in bulk goedkoper is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Hoeveel courante reserveonderdelen zullen nu anders zijn voor een 12 meter Citaro of een Gelede versie daarvan?Suus schreef:Wat de Duitsers doen met bussen moeten ze zelf weten, maar in Nederland algemeen rijdt men op sterke lijnen liever wat vaker dan geleed te gaan rijden, omdat die gelede bussen buiten de piekmomenten veel moeilijker rendabel zijn te krijgen, de Valleilijn vervoert duizenden reizigers per dag en daar is de inzet dus wel te verantwoorden.
Je hebt ook liever een homogeen wagenpark zodat een reserve beter te verantwoorden is en omdat onderhoud in bulk goedkoper is.
Ik denk dat dit heel beperkt is..
Ik bedoel, een stopknop is door de hele bus hetzelfde.
Motor zal ook hetzelfde zijn.. misschien een andere software versie voor wat meer vermogen om het hogere gewicht te compenseren..
Assen/ remmen misschien iets anders.. maar voorop zal toch wel hetzelfde zijn.
en dan nog.. zolang vele bedrijven personeelskosten nog als de grootste kostenpost zien.. dan lijkt het mij niet logisch om 2 chauffeurs met bijbe horende bussen in te zetten ipv één met een gelede..
Maar goed, vermoedelijk is maakt de 2e chauffeur bij een 12 meter bus deel uit van de 'flexibele schil' .. en kan deze na een paar ritjes weer op huus an.
*bus*
Re: Concessie Veluwe (Syntus)
Veel. Aandrijving, geleding, bekabeling, vaak is de motor sterker, dashboard, boordcomputer. En dan mag je nog blij zijn dan de twee soorten Citaro's bij Syntus van dezelfde generatie zijn en allebei gasbussen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten