Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Het tanken gebeurt in Arnhem nu dacht ik, dus dat is weer een verbetering.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door isadora »

Doubleyou01 schreef:.........de europese overheid wil de markt verder open trekken zodat net als in het vrachtvervoer ook in het ov brievenbusbedrijven opgericht kunnen worden en chauffeurs tegen onmenselijk lage loon moeten gaan rijden.................
Privatiseren jongu, zooooooo geweldig allemaal. :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door diederickx »

Ik mis hier het evenwicht tussen de feiten en de onderbuik.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Chrysa »

Isadora probeert het gat te vullen dat JWM heeft achtergelaten in zijn afwezigheid. :X
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door isadora »

Welk gat had je daarbij zoal in gedachte? :roll:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Chrysa »

Het ongefundeerd zeiken natuurlijk.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door isadora »

_O-
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wubbo »

Doubleyou01 schreef:in amersfoort rijden al verschillende elektrische voertuigen rond op waterstof.
Hoe moet ik me dit voorstellen? Als iets op waterstof rijdt is het toch geen elektrische bus?
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door dylanwild94 »

Met waterstof wordt elektriciteit opgewerkt die dus voor de aandrijving wordt gebruikt. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wubbo »

En als je met diesel elektriciteit opwekt is het ook een elektrische bus? Dan vraag ik me af waarom er zo moeilijk gedaan wordt over elektrische bussen, dan kan het veel simpeler ;-)
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door chemie »

Die elektrische bussen zijn dus in essentie waterstofbussen.

Der zit alleen voor een reden, die mij niet geheel helder is, een extra energieomzetting in. De bus verbrandt waterstofgas en gebruikt de vrijgekomen energie om stroom op te wekken. Het verbruik van de bus is om die reden hoger (het rendement van een energieomzetting ligt veel lager dan 100%) dan een bus die waterstof verbrandt en dat gelijk omzet in een beweging voor de aandrijving.

Waarom zou je die energie niet gelijk gebruiken voor de aandrijving van de wagen? :X
robinnieuwenhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 01:33

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door robinnieuwenhuis »

Waterstof neemt veel meer ruimte in, in de verbrandingskamer van de motor dan benzine. Dat zorgt ook voor een slechtere vulling. Om die reden verbrand het ook erg snel. De drukopbouw gaat ook sneller dan benzine. Hierdoor ontstaat de kans op NOx-productie, dus dan is het ook geen emissie-vrije bus meer.

De brandstofcel is efficienter en geeft minder verlies aangezien je het nu niet eerst in mechanische energie hoeft om te zetten.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 29 jan 2018, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: overbodige quote + tapatalk ondertekening verwijderd
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door chemie »

Dankjewel voor deze reactie (:
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Durashift »

Het EV centrum heeft een hele mooie infographic.
EV centrum schreef: Naast elektrische auto’s zijn er ook volop ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s. Ook in waterstofauto’s speelt elektriciteit een belangrijke rol bij het opwekken van de energie voor de voortbeweging van de auto.

Waterstof kan dienen als brandstof voor een traditionele verbrandingsmotor, of het wordt, bij een brandstofcelauto in een brandstofcel met zuurstof (O2) uit de lucht omgezet in water (H2O). In het laatste geval wordt de auto aangedreven door elektromotoren.
http://www.ev-centrum.nl/nieuws/de-wate ... -werkt-het
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Volgensmij (met mijn beperkte kennis van zaken) is het belangrijkste verschil dat je met een waterstofbus langer door kunt rijden op een tank/lading. Zoals net al gezegd, de waterstofbus in Apeldoorn rijdt tot 11 uur op een stadslicht, waarna hij een retourtje Arnhem doet. Met een accu's lukt je dat niet. Daarbij zijn accupakketten flink zwaar (en duur).
Ik gok dus dat je accubussen in de stedelijke gebieden zult zien, waar bijladen makkelijker is, en dat regionale lijnen meer met waterstof gereden zullen gaan worden.
Bij twijfel altijd klagen
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Durashift »

Dat klopt, de waterstof is de brandstof voor de energiecentrale aan boord (de brandstofcel), welke elektriciteit opwekt voor de elektrische aandrijving.

Dat ritje naar Arnhem is dus, feitelijk, een 'mat rit' om waterstof te kunnen tanken in Arnhem. :wink:
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

Ik neen wel aan dat die op de 91 of 43 gereden wordt toch? Word anders een duur matritje.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

Wordt hij niet nog steeds per aanhanger vervoert? Zie die hele bus nooit meer als hij in de middag naar de garage vertrekt.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
robinnieuwenhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 01 dec 2017, 01:33

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door robinnieuwenhuis »

Is er eigenlijk al bekend wanneer de vervolgserie komt van de waterstofbus?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) met Tapatalk
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

Ga maar uit van 2020 als de nieuwe concessie ingaat.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Onze stadsdienst wordt dan ook eindelijk elektrisch. *O* Kijk er nu al naar uit.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Durashift »

^^^Mooi. Met de remenergie van de treinen, toch? :wink:

viewtopic.php?f=35&t=13054
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Dat is nog wel het plan, maar op welke termijn dat wordt geïmplementeerd is onduidelijk. Inmiddels is ProRail ook overtuigt van het nut. Alleen om energie te kunnen leveren zoals Essent bijvoorbeeld heb je vergunningen nodig en moet je aan bepaalde eisen voldoen, voordat dat rond is zijn we wel weer een tijdje verder. Verder weet ik ook niet of de financiering rond is, maar dat zal wel niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Mdk »

regenmaker schreef: Inmiddels is ProRail ook overtuigt van het nut.
Zozo, nu al? Hoeveel jaar heeft het gekost?
Wat de financiering betreft zou de eu mooi een groot stuk kunnen betalen, dit is precies het duurzame ov-project waar de eu op veilt. Niet alleen meer elektries rijden maar ook verspilling tegengaan.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

Is er laatst een wijziging geweest in de dienstregeling? Er valt me nu pas op dat lijn 112 alleen nog maar de kolibrie dienst rijdt en de rest wordt gereden door een nieuwe lijn 12. Dit was volgens mij niet zo toen de nieuwe dienstregeling in ging. Bovendien kon ik er in de wiki ook niets over vinden.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten