Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door flipje »

Alle MANs blijven in principe in Apeldoorn. Hiervoor is gekozen omdat deze bussen in onderhoud zijn bij TSN Apeldoorn (dichter bij het vuur)
Ik vraag me af of dit nu verstandig is. Ik begrijp dat het handiger is vanwege TSN. Maar is dit qua afstand wel handig? Als die MAN's zoveel problemen hebben... Valleilijn 12 km tegenover ruim 40 km voor de Veluwelijn...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Ruben »

Xanland schreef:Dus er is eigenlijk meer voorkeur voor Mercedes-Benz dan MAN, maar door dat gedoe met het oplossen van de problemen van de MANs bestellen ze der maar een paar. Zo vat ik het tenminste op als ik het hier zo hoor.
Ergens eerder gelezen dat er een bestelling bij MAN en niet bij Mercedes is gedaan, omdat MAN een heel voordelig aanbod deed. Los van het oplossen van de problemen bij de eerdere levering.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

Milco1995 schreef:
robinzes schreef:Iemand de MAN bussen vandaag al op de veluwelijn gezien ? Ik hoef vandaaag niet te werken,
dus ontspring mooi de dans. :wink:
Een tip: http://n794b.webcam.nl/flash/ Dit is een webcam van het transferium in Heerde, je kunt zelfs inzoomen op het vertrektijdenbord. Hoef je niet te werken, maar kun je wel alles in de gaten houden. :wink:
90: Apd -> Zl (21.34 Horsthoek -3)
90: Zl -> Apd (21.28 Horsthoek +5): Had beter de halte kunnen overslaan om tijd in te lopen!
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Hamvraag dan, wat als er iemand staat. Dan heeft ie recht tot klagen (ja, zoéén ben ik er ook, maar meer om Syntus te "helpen" dan eigen belang), en is ie nog een half uur langer onderweg.
Want hoe wil je dan zien of er iemand staat. Daarnaast zijn bepaalde ritten van de 90 (van .11 en .14 en half uur later) verplicht om op Transferium Horsthoek te halteren. Mag jij raden waarom. :P

Daarnaast +5 haal je met beide lijnen met gemak in! :+
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

ja inderdaad, een beetje gas ( letterlijk en figuurlijk :wink: ) erbij en door. meestal als je een stukje 80 rijd heb je al zo
- 2 minuten of zelfs meer te pakken.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

We - Mark en ik - vertrokken met +6 uit Apeldoorn, Horsthoek +3 weg en op de Carpoolplaats A50 bij Hattem waren we optijd. In de spits met een MAN. (En daar hielp de techniek ookbij: die Mannetjes kunnen 90:))
Bij twijfel: gebruik beton.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

Ja, 's avonds kan je sowieso wel met kleiner materieel rijden dan die gelede bussen, dus bijvoorbeeld MAN. Als je daarmee iets sneller bent, zou je omloop 's avonds ook wel in 2 x 1 uur en een kwartier = 2 en een half uur kunnen. Dan spaar je nog een bus uit ook. Niet dat je 's avonds te hard moet rijden, maar als je makkelijk vertraging eruit rijdt, heb je waarschijnlijk een iets ruime planning.

Kan je niet zien of iemand bij de halte staat vanaf de hoofdweg? Ik dacht dat dat mogelijk was. Hoe bestuur je trouwens de camera op http://n794b.webcam.nl/flash/?
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Je kan niet echt zien of er iemand staat bij de halte, aangezien bijv. richting Apeldoorn de Zwolse halte eerst staat. De andere kant op is het uiteraard andersom.

Hoe bedoel je btw met MAN kan 90 (qua volhouden dan of...?). De MB-C's kunnen dat toch ook gewoon, of mis ik nu iets. Die MANs kunnen daarintegen dan weer geen 294 (wel S94) filmen, volgens mij nog een bugje. (sowieso 1 grote bug die lijnfilms, kunnen niet samenwerken met init(usa)) Daarbij is de MAN ook geen kleiner materieel bij mijn weten. Heeft alleen iets meer staan-, en iets minder zitplaatsen dan de MB-C's.
Planning is sowieso de hele dag aardig hetzelfde, niet helemaal, maargoed.

Camera is btw te besturen d.m.v. die linkjes rechts. :+
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

Ik bedoel dat je 's avonds met grotere bussen rijdt dan nodig. Je hebt dan relatief veel lege zitplaatsen. Vandaar dat je kan afvragen of het zinnig is om 's avonds met gelede bussen te rijden.

Overdag zijn de aansluitingen in Apeldoorn op de treinen (met name intercity's) niet ideaal. Vooral de bus die .27/.57 in Apeldoorn aankomt op de tijd dat de intercity vertrekt. 's Avonds zijn de aansluitingen ook verre van ideaal. Vooral als je kijkt op de reisplanner 9292, zie je dat je vooral met hele ruime overstappen te maken hebt. In praktijk kan je soms een bus eerder halen. Daar zou je volgens mij wel wat kunnen verbeteren. En natuurlijk moet de aansluiting op 294 ook behouden blijven, maar die kan je in je tijden meeschuiven.

Die + zie ik trouwens niet, maar dat zal dan wel aan mijn browser liggen.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Als je 's avonds weer non-geleed gaat rijden, heb je weer een ander problem. Namelijk dan moet je weer een andere omloop gaan aanmaken.
Regel met omlopen is namelijk, zoals robinzes zegt, dat daar geen voertuigen mogen/kunnen worden gewisseld. 294 is daar aardig een uitzondering op, aangezien ik meerdere malen wel voertuigwisselingen heb gezien!

:+ is btw gewoon een emoticon (Afbeelding). Zie jij die "tig" linkjes rechts dan niet (met camera # <nr>)...? ;)
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

Ja, ok, maar je kan dus niet zeggen: naar links draaien, inzoomen, enz.
En misschien kan je vanaf het moment dat 294 (tegen 20 uur) niet meer rijdt met deze bussen op lijn 90 rijden. Dan ga je toch over op een halfuurdienst. De gelede bussen kunnen dan naar de garage. Beide lijnen rijden toch tussen Apeldoorn en Zwolle met een stop op Horsthoek. Of is dat ongebruikelijk?
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door visgraat »

Ik heb even een half uurtje bekeken:

Apeldoorn -> Zwolle
18.21 binnenkomst -3, vertrek +3 (waarom is mij onbekend)
18.31 binnenkomst -5, vertrek -3 (waarom is mij wederom onbekend)
Op die manier heeft een 10 minutendienst natruurlijk geen zin... Daardoor is de volgende waarschijnlijk laat... en ja...
18.41 binnenkomst +2, vertrek +2 (294 rijdt in het zicht weg)
18.51 binnenkomst -5, vertrek -1
19.01 binnenkomst -6, vertrek Op Tijd!

18.24, 18.28, 18.43, 18.50, 19.01... heeft weinig weg van een tien minuten dienst
In omgekeerde richting wel heel stabiel
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Vandaag bij syntus gehoord, Er komen GEEN nieuwe MAN gasbussen. Maar er komen definitief zes ex arriva citybussen uit groningen. Deze zullen dan denk ik na de zomerdienst, eind augustus begin september in dienst komen. Waarom de aankoop van de nieuwe MAN bussen niet door gaat is mij niet bekend. Ik denk dat syntus die ex arriva bussen goed genoeg vond. Dat denk ik ook zolang ze hun INIT boordcomputer er maar goed op kunnen instaleren en dat je dus niet die taferelen krijgt zoals nu op de bij de ex veolia man's.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Slimme keuze, moet ik eerlijk toegeven. Die bussen zijn uit 2008, toen voor het eerst gebruikt in ieder geval volgens RDW. Daarnaast heb je het voordeel dat je ook nog 2 extra bussen overhebt, wat ook geen kwaad kan. Kennelijk denkt/dacht Syntus er ook zo over.

Hoop wel inderdaad dat ze een goede connectie kunnen maken met de lijnfilms. Kans maakt het al iets kleiner, als ik zo kijk dat Arriva Albatros gebruikt, en Veolia Prodata (waar Albatros van afstamt). Maargoed, ze hebben nu tijd zat, dus gok dat ze het wel weten te fixen. Die MB-C's hadden een tijdje ook hetzelfde probleem (deels) met dingen als "0Geen Dienst". Kan uiteraard ook nog zijn dat er andere lijnfilms in zitten in die MANs. :D Ben benieuwd in ieder geval.

Ze zijn btw nu ook nog bezig om de Valleilijn's te herbestickeren naar Veluwelijn, althans mee begonnen. Deel is nu Valleilijn en deel is ook lijn. :P
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
-John
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 23:14

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door -John »

Heeft iemand het al opgemerkt?
De DRIS-panelen van de Syntus Gelderland lijnen in Zwolle passen zich nu ook aan aan de positie van de bussen, net als de andere panelen in Overijssel (met Syntus Overijssel-bussen) al deden.
Er verschijnt dus een busje als de bus bijna bij de halte is.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Zou syntus ook het interieur van de 6 man bussen aanpakken ( in stijl voor veluwelijn= comfortabele stoelen )?
nu is het nog zo:
Afbeelding

Afbeelding

bron: http://www.busfoto.nl
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Xanland »

Ik weet niet zo snel of het MAN-interieur dat toelaat, als ik zo kijk naar de oud-Valleilijnbussen. Daar heb je namelijk ook niet zo heel veel mogelijkheden. Als ze die hoge rugleuningen willen hebben moeten ze wel de hele stoel eruithalen.
De 15xx-bussen van Syntus hebben ze namelijk ook zo gelaten, maar de 51xx (nieuwe) weer ook met hoge rugleuningen. Die/Dat zit(ten) overigens wel fijner! :)
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Snorkel »

Hallo,

De 6 ex-Arriva 255-260 MAN's worden Syntus 5280-5285, voor gebruik op lijn 90/294, samen met de 5251-5257 MAN's en 5258-5272 MB's, met de 5273-5279 op lijn 88. De ex=Arriva wagens, met slechts 80.000-90.000 km op de teller, en enkel gebruikt van 9-'08 tot 12-'09, komen i.p.v. de oorspronkelijk geplande aanschaf van 4 nieuwe MAN's. Dit is goedkoper, en levert 2 bussen extra op. De interieurs worden ook aangepast. In ieder geval met de juiste soort stof, mogelijk ook ander type meubilair.

Ik heb zelf de 257 opgehaald uit Groningen, en ga mogelijk nog meer van de verplaatsingen doen. Ombouw is bij TSN Zwolle, spuiten bij Cosmo Trucks in Utrecht.

De MAN's zullen allemaal in Apeldoorn hun onderhoud hebben, vandaar ook inzet op de Veluwelijn. MB's zijn naar Ede gegaan zodat daar alleen Aardgas MB's rijden, in onderhoud bij Mercedes zelf.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Daniel »

Snorkel schreef:spuiten bij Cosmo Trucks in Utrecht.
Ze worden gestickerd, niet gespoten :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Of ze nou gespoten of bestickerd werden, dat maakt toch niks uit, het gaat om het resultaat :roll:
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Nieuw Syntus-BusTicket vanaf 30 juni

Vanaf donderdag 30 juni is de strippenkaart niet meer geldig in de bussen en treinen in Oost-Nederland. Dit geldt niet alleen voor Syntus maar ook voor Arriva, Connexxion/Breng en Twents. De verkoop van de strippenkaart in de bus door de chauffeur verdwijnt, maar hier komen andere papieren kaartjes voor in de plaats. Bij Syntus noemen we de kaartjes Syntus-BusTickets. U kunt dus altijd contant een kaartje bij de chauffeur blijven kopen.

Geldigheid
Het Syntus-BusTicket is geldig in alle bussen van Syntus Gelderland. Het Syntus-BusTicket is niet geldig op lijn 43 tussen Dieren en Arnhem en lijn 86 tussen Wageningen en Arnhem. Deze trajecten rijden wij in opdracht van Connexxion/Breng;

Kosten
Het Syntus-BusTicket is een kaartje van € 2. Het bedrag dat u moet betalen wordt bepaald door het aantal zones waardoor u reist. Afhankelijk daarvan betaalt u € 2, € 4, € 6 of € 8. U ontvangt dan 1, 2, 3 of 4 kaartjes.

1 of 2 zones: € 2 (1 kaartje)
3 of 4 zones: € 4 (2 kaartjes)
5 of 6 zones: € 6 (3 kaartjes)
7 zones of meer: € 8 (4 kaartjes

Verkrijgbaarheid
Het ticket is alleen verkrijgbaar bij de chauffeur en moet bij uitgifte afgestempeld worden;

Overige voorwaarden
Het Syntus-BusTicket is geldig voor een enkele rit voor 1 persoon;

Overstappen of terugreizen met het Syntus-BusTicket is bij Syntus Gelderland NIET toegestaan.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door MdJ »

Maar... Het SyntusCityTicket (het buskaartje binnen de stadsgrenzen van Apeldoorn, Harderwijk en Ede, maar ook Zwolle en Deventer) blijft wel gewoon geldig toch?
Bij twijfel: gebruik beton.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door robinzes »

Ik denk/hoop het wel.
Anders kan syntus op heel veel reizigersverlies verwachten.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Freek »

ik hoop/denk het niet, want weet zeker dat zo is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Bericht door Meltrain »

Apart.
In Overijssel (Midden Overijssel en ZHO) heeft Syntus ook het Syntus-BusTicket en daarmee mag men wel gewoon overstappen (zelfs van MO op ZHO lijnen (en omgekeerd)). Vreemd dat men op de Veluwe dus een andere aanpak kiest. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten