Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #2

Bericht door Milco »

Voor deel 1 klik hier

De nieuwe dienstregelingen staan nóg niet op http://www.syntusgelderland.nl. Wel kun je een busboekje en lijnfolders downloaden, maar hier staan alleen de belangrijkste halts in, en niet alle. :?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

Snorkel schreef:Het klinkt logisch qua bezetting, ook omdat Apeldoorn 4 of 5 Optare's krijgt, maar anderzijds, de lijnen zitten wel in de stad nummering en Zonnehoeve is volgens mij een echte stadslijn, maar de Optare's komen niet in groen voor zo ver ik weet, alleen in blauw. Welke lijnen vanuit/nabij Apeldoorn lenen zich voor 24 persoons Optare's ? En welke idem vanuit/rond Ede, die er ook 4 of 5 krijgt.
Zo, was even zoeken naar dit bericht... uit redelijk betrouwbare bron op de yahoogroep Busfoto: de 5351 - 5355 worden groene Optare's voor Apeldoorn :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Dan zullen ze dat wel bedoelen in de dienstregeling met klein busje op lijn 5/8 e.d.?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

Weet niet hoe het vermeld is, zag net in de lijnfolders voor Ede en Harderwijk ritten met een voetnoot KB en de vermelding dat daar een 8-persoonsbus op rijdt. Volgens mij kunnen er in zo'n Optare toch wel meer mensen?

Zelfs de Boulevard-Express (treintje) in Harderwijk staat in de lijnfolders trouwens (als lijn 4)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Ook even de lijnfolder bekeken, en bij de kb-vermelding van stadsdienst Apeldoorn heeft men het ook over 8-persoonsbusjes. Dat zijn inderdaad niet de Optares.
Lijn 3 van Harderwijk heeft een klein busje als icoon naast het lijnnummer, en kent toch nog de vermelding kb bij de avondritten. Dat laat je weer vermoeden dat het ding normaal gesproken met een Optare rijdt, en in de avond met een 8-persoonsbusje. De Optare zou dan in dat kleine busicoon herkend kunnen worden, echter komt deze nergens in stadsbus Apeldoorn voor.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Busfoto.nl »

Op http://busfoto.nl/foto/thumbnails.php?album=lastup&cat=0 zijn het afgelopen uur een stuk of 110 foto's geplaatst van het nieuwe Syntus-materieel, waaronder de nieuwe Optares. Ook zitten er interieurplaatjes bij. Verder ook foto's van nieuwe GVB-bussen en andere wagens.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Lange_Dre »

Mooie wagens zijn het geworden, dat een amba zoveel luxe uit straalt bij Syntus :mrgreen:.

Jammer dat CXX, Veolia ( vooral haaglanden aangezien ik die het beste ken zijn net houte plankjes met een dun laagje stof) en Arrivia niet voor dezelfde luxe stoelen kiezen erg jammer, maar zal ongetwijfeld met geld te maken hebben...

Alleen Qbuzz geeft in Rotterdam en Friesland ook bussen met luxere stoelen rijden. Erg opvallend als je na gaat dat dat de 2, eigelijk alleen Qbuzz, (weet niet of de NS nog aandeelhouder is van Syntus) Nederlandse bedrijven zijn. :wink:

CXX, Veolia hebben franse moederbedrijven en Arrivia is engels van oorsprong.

Ook over de kleuren ben ik goed te spreken sluit erg aan op de bussen die in overijsel bij Syntus rijden. Het lijkt er veel op maar wijkt toch af :wink:
Vooral de blauwe bussen voor Gelderland Veluwe..
De bussen vallen erg op vergeleken met de rest van Nederland.
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op za 11 dec 2010, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Karl »

Syntus heeft een Frans en een Nederlands moederbedrijf (Keolis en NS) en Arriva is Engels van origine met DB als moederbedrijf.
Het is een spectrum.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Lyntus »

Hoi allemaal!

Ik heb dmv een webcam een foto kunnen maken van de achterkant van de Syntus 205s richting Barneveld Centrum. Het is niet de duidelijkste foto maar nouja, ik lette even niet op de webcam toen de bus langsreed :P

Afbeelding

Dit is trouwens mijn eerste post op dit forum, nadat ik er weken/maandenlang op heb zitten lezen :)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Milco »

Welkom, hopelijk is het niet je laatste post. :P
Als je Syntus en Arriva en daarnaast ook Breng in de gaten wilt houden, klik hier: http://80.101.151.153/view/index.shtml voor een webcam van Willemsplein Arnhem. :P
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

Op lijn 91 reed net een optare iig :mrgreen: (11.40u)

Edit: laat maar: 5 minuten later reed een syntus-amba richting Sonsbeek. De optare was lijn 105, de amba lijn 91 blijkbaar...
Laatst gewijzigd door MdJ op zo 12 dec 2010, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Lyntus »

En hier nog een paar foto's van 205 richting Harderwijk:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb er zelf nog niet ingezeten maar volgens mij een grote verbetering t.o.v. Veolia...
Snorkel
Berichten: 176
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 23:53
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Snorkel »

De nieuwe Syntus Ambassadors zijn niet te vergelijken met de 6 jaar oude van Veolia.
Ze rijden zo veel fijner, VDL heeft in die jaren het ontwerp laten evolueren van hobbelend hok naar echte bus.
Ik had echt een hekel aan de Amba's en reed veel liever Citaro, maar met deze lichting kan ik leven.
De 1500-1526 serie ( die op de Veluwe 5100en worden ? ), en zelfs de schijnbaar minder geliefde korte Amba's 1482-1486, die nu 5301-5305 bij ons zijn, rijden aanmerkelijk fijner dan de Veolia Amba's.
Heb gisteren de 5152 van Apeldoorn naar Ede gereden en 's avonds laat nog de laatste verstekeling voor Harderwijk vanuit Zutphen gereden, de 5303.

Al met al prettig verrast, ook zeker met Syntus als bedrijf, de mensen, hun opstelling, etc.

Ga straks mijn eerste dienst rijden, 3 omlopen, eerste lijn 2-3-2 in Hwk, dan 101-103-103-101 en met de derde 3-2-3-2.
Van 17.00 tot 24.00.
Zal mij benieuwen welk type bussen.
Er zijn nieuwe Amba's, Optare's, 10 meter Amba's en enkele Renault Masters.

Tot later.

Groet, Michel
Michel van den Hof, Lelystad

www.htm-lijn-11.nl
www.htm-linie-11.de
www.htm-route-11.com

HTM tramlijn 11 in 2009, op een 30 meter lange tram modelbaan in H0.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door erjeebee »

Nog even over de voetnoot KB bij de tabellen van bijv. de stadsdienst Ede..
Er staat geen uitzondering voor koopavonden vermeld.
Betekent dat dat op koopavond de KB ritten tussen pak m beet 19:30 en 21:15 ook met 8 persoons busjes gereden gaan worden?
Dan gaan we lachen bij ons in Ede, vooral op lijn 3 en 4 naar Veldhuizen, maar ook op lijn 2 zitten er op koopavond regelmatig meer dan 8 in.

Ik hoop dat iemand me gaat vertellen dat dat een fout in de voetnoot is?

Groet

Rob
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Meltrain »

Lange_Dre schreef:Mooie wagens zijn het geworden, dat een amba zoveel luxe uit straalt bij Syntus :mrgreen:.
Niet alleen de Ambassadors, vooral de Optares verbazen me in positieve zin. :o
Snorkel schreef: De 1500-1526 serie ( die op de Veluwe 5100en worden ? ), en zelfs de schijnbaar minder geliefde korte Amba's 1482-1486, die nu 5301-5305 bij ons zijn, rijden aanmerkelijk fijner dan de Veolia Amba's.
Ik dacht gelezen te hebben dat drie mini-Ambassadors naar Veolia zijn gegaan voor de Delftse lijn 81. Maar dat is dus niet die serie?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

leuke lijnnummers trouwens
391 Arnhem via Beekbergen
207 Oden via Station

Heel veel lijnnen hebben een ander nummer voor het orginele nummer.
Alleen is dit volgends mij niet de bedoeling.
Ook zag ik vanmiddag op het station van Arnhem een chauffeur van lijn 91 (Ambassador 15xx) overstappen naar lijn 105/205 ( optare ) en andersom. Dus hebben somige chauffeurs een veel groter lijnnen pakket gekregen.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Lyntus »

Heb vandaag 5 ritten gemaakt in een Syntus bus. Wat een verandering t.o.v. Veolia zeg!
Sowieso vond ik het erg leuk dat het busvervoer vandaag gratis was, maar de bussen zijn een grote verbetering. Ze zien er van binnen en van buiten echt veel mooier uit, ik hoop dan ook dat Syntus ze zo schoon gaat houden. Ik hoorde ook veel andere mensen positief praten over de komst van Syntus dus, dag dag Veolia dan maar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

Snorkel schreef:De nieuwe Syntus Ambassadors zijn niet te vergelijken met de 6 jaar oude van Veolia.
Ze rijden zo veel fijner, VDL heeft in die jaren het ontwerp laten evolueren van hobbelend hok naar echte bus.
Ik had echt een hekel aan de Amba's en reed veel liever Citaro, maar met deze lichting kan ik leven.
Hmm, je collega die ik trof op lijn 112 van Wittenberg naar Harderwijk was het daar niet mee eens. Die vond de nieuwe Amba's nogsteeds maar hobbeldingen die vooral ook traag optrokken.

Z'n eerste vraag nadat ik instapte was trouwens of ik de route kende want zelf had 'ie 'm een hele tijd geleden 1x gereden :P 'tis uiteindelijk goed gekomen al raakte hij in Harderwijk alsnog de weg kwijt... werd op de pijlen gereden maar die gaven nog de oude route aan en eenmaal een stukje daarop hingen er geen pijlen meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door BR628 »

Nou morgenochtend maar eens zien hoe die Amba's op lijn 100 zijn dan.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door erjeebee »

Lyntus schreef:Heb vandaag 5 ritten gemaakt in een Syntus bus. Wat een verandering t.o.v. Veolia zeg!
Sowieso vond ik het erg leuk dat het busvervoer vandaag gratis was,
Ja, balen dat ik in Bangkok zit voor mn werk nu :?
Had graag deze eerste dag uitgebreid rondgereisd met Syntus.

Ondertussen al iemand een idee over wat ze op koopavonden met de "KB" ritten doen?

Groet uit de warmte hier

Rob
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

Vandaag reden er in Ede Citaro's op de KB-ritten. Kennelijk zitten ze dus wel in de roosters van het eigen personeel en worden er geen taxibedrijven voor ingehuurd.
Dan is 't relatief makkelijk om wat anders in te zetten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

dat zijn neem ik aan de 12 meter citaro's :lol:
Heb trouwens in Apeldoorn nog geen enkele optare gezien.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Bastiaan »

Daniel schreef:Z'n eerste vraag nadat ik instapte was trouwens of ik de route kende want zelf had 'ie 'm een hele tijd geleden 1x gereden :P 'tis uiteindelijk goed gekomen al raakte hij in Harderwijk alsnog de weg kwijt... werd op de pijlen gereden maar die gaven nog de oude route aan en eenmaal een stukje daarop hingen er geen pijlen meer.
Dan had je bij het ritje moeten zijn op lijn 400 dat ik vandaag heb gereisd. Vijf chauffeurs waren aan de hand van een routebeschrijving en pijlen aan het wegleren. Eerst waren ze de routebeschrijving van Apeldoorn naar Arnhem aan het volgen, terwijl we naar Zwolle gingen. Daarna tussen Harderwijk en Nunspeet stuurde de routebeschrijving ze over de route van lijn 111, terwijl het gezien de haltes die lijn 400 aandoet toch handiger was geweest om over de A28 te gaan. Dit alles moest in een gelede bus waarvan de Veluwelijn-logo's waren afgeplakt en ik vermoed dat dat komt omdat de provincie geen bussen van de Veluwelijn wil hebben op andere lijnen dan 90 en 294. Kortom, op de eerste dag gaat nog niet alles goed. Daarom is het ook goed dat het vervoer vandaag gratis was. En ik heb me in ieder geval vermaakt :Y
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Lyntus »

Daniel schreef:Vandaag reden er in Ede Citaro's op de KB-ritten. Kennelijk zitten ze dus wel in de roosters van het eigen personeel en worden er geen taxibedrijven voor ingehuurd.
Dan is 't relatief makkelijk om wat anders in te zetten.
Wat ik vandaag in ieder geval heb gezien is dat op lijn 2 Rietkampen zo'n Citaro aardgas rijd. En op lijn 3 en 4 volgens mij VDL Berkhoff Ambassadors alleen van binnen zien ze er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Ik heb er niet veel verstand van ( eigenlijk helemaal niet ) maar het is echt veel beter en mooier dan Veolia.
Ik kwam op het busstation van Ede-Wageningen ook nog een geel-paarse Syntus bus ( lijn 107 naar Putten ) tegen, ik neem aan dat die later ook nog het nieuwe blauwe kleurtje krijgt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

Er zouden ook nog wat geel/wit/blauwe Syntus-bussen rijden omdat er nog nieuwe bussen ontbreken hoorde ik onderweg in zo'n ding.
Was ook wel een apart gezicht: heel Wittenberg vol met bussen in de oorspronkelijke Syntus-kleuren. Pas toen we daar 'n tijdje stilstonden kwam de eerste blauwe die ik zou zien langs.

De Valleilijn bussen rijden overigens nog gewoon met Veolia-logo's rond.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten