Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Vervolgstappen?? Hoe lang moet dit duren? Gaat dit in december nog wel lukken op deze manier?? Veolia accepteer je verlies! Helemaal als ze straks met Connexxion samengaan en ze als geheel toch concessies af moeten stoten, wat is dan het punt in het gelijk halen wat betreft de Veluwe?

Uit het vonnis blijkt in ieder geval dat Syntus voornemens is een toeristenbus in te zetten op de Veluwe, wat een creatief en vernieuwend idee wordt genoemd.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door JeePee »

NS-Reiziger schreef:Uit het vonnis blijkt in ieder geval dat Syntus voornemens is een toeristenbus in te zetten op de Veluwe, wat een creatief en vernieuwend idee wordt genoemd.
Toerbus iets vermoed ik, daar rijden er in Groningen-Drenthe ook 4 van rond.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door webguy »

Ach, voor al die toeristen die ook de Veluwe opgaan... (zie er nooit wat van in Ede of ze moeten echt allemaal via Apeldoorn gaan, maar dat geloof ik niet echt)...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Misschien voor mensen op de campings?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Suus »

Een bus naar de ingang van de Hoge Veluwe of een bus naar het Kootwijkerzand?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

Die was er toch al? Ooit, in de Connexxion-tijd, gewoon de rechtstreekse bus van Ede naar Apeldoorn (dwars door de Hoge Veluwe) en later werd die rechtgetrokken en die route door 'n andere lijn overgenomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Vinny »

webguy schreef:Ach, voor al die toeristen die ook de Veluwe opgaan... (zie er nooit wat van in Ede of ze moeten echt allemaal via Apeldoorn gaan, maar dat geloof ik niet echt)...
Nooit toeristen op de Veluwe :shock:

Zelfs ik loop wel eens op de Veluwe rond als wandeltoerist. En dan ga ik echt met de trein. Overigens stap ik meestal uit op pittoreske stationnetjes als Wolfheze of Dieren ofzo... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door MdJ »

Daniel schreef:Die was er toch al? Ooit, in de Connexxion-tijd, gewoon de rechtstreekse bus van Ede naar Apeldoorn (dwars door de Hoge Veluwe) en later werd die rechtgetrokken en die route door 'n andere lijn overgenomen.
Klopt, lijn 110. Vroeger reed er een lijn 106, een 108 en een 110 Apeldoorn-Ede. Lijn 106 is al heel snel opgehegen (>2000), lijn 108 was de "snelbus", de 110 de langzame.

De 108 reed zoals die nu ook rijdt, maar dan zelfs zonder lus in Hoenderloo. De 110 ging via Ugchelen-Hoenderloo-Otterloo- Harskamp en dergelijke naar Ede. Toen heeft Cxx in tijden van bezuinigingen alle scholierenlijnen en spitsbussen opgeheven (alleen de 294 reed nog), dus ook de 108 ging eraan. lijn 110 bleef rijden.

Met de komst van Veolia is lijn 108 teruggekomen, met een lus in Hoenderloo. Daar was aansluiting op lijn 106 via de Hoge veluwe naar Otterlo, waar weer aansluiting was op lijn 110, die toen alleen nog maar Otterlo-Ede deed. En die is nu weer opgeheven.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door busentrein »

Syntus kiest voor optare!! aldus het busfreak forum (persbericht in het engels)

Press release

Optare plc lands €3m Netherlands order – largest export order
Optare has won a €3 million order for 25 Optare Solo midibuses with an option for a further three from one of leading integrated public transport providers in The Netherlands.
Syntus, which runs a network of integrated bus and rail services in the east of the country and whose name is derived from the synergy between train and bus, will be operating the Solos in the largely rural area of Veluwe, which lies between Apeldoorn and Arnhem.
The buses are the 8.1 metre model with seating for 24 and up to 15 standees. Syntus has opted for the Mercedes-Benz OM904LA engine rated at 95 kW (127 bhp) and which is Euro 5 compliant. This is matched to an Allison 2100 Series five-speed automatic transmission with lockup torque converter in gears 3, 4 and 5 for improved fuel efficiency.
As well as being built to a left hand drive configuration, the specification calls for a number of additional features. Syntus uses the Dutch National Tariff System of paperless ticketing with the OV-Chipcard and card readers will be installed to handle this. A real-time information system will also be fitted during build and the buses will feature the Optare Eco Drive dashboard to provide driving style information and assist better fuel consumption.
Glenn Saint, Optare Commercial Director, said: “The Syntus order represents our largest ever export order as Optare plc and is particularly significant since it involves the supply of buses into one of the most sophisticated public transport markets in the world. Though now in its second decade, the Optare Solo remains at the forefront of bus design when compared to the products of many other European makers, offering outstanding passenger accessibility and low operating costs.
“The low entry height and simple book-leaf manual ramp, along with its front kneeling capability, make Solo easy and safe to use for passengers of all levels of mobility. From an operational point of view its low weight combined with the renowned Mercedes-Benz OM904 engine ensure good fuel efficiency and the removable power pack speeds up engine maintenance as well as introducing an element of future-proofing should Syntus which to update the bus at any time”, said Mr Saint.
”Frank de Leeuw, Managing Director of Syntus, said: “The Optare Solo midibuses are a perfect match for our high quality requirements, especially since Syntus wants to present a public transport offering that is customised to exactly meet the demands of the modern passenger.”
For further information please contact:
David Rowlands, Automotive PR t: +44 (0)20 7494 8050. e: drowlands@automotivepr.com


voor de mensen die niet bekend zijn met het type: er rijden 2 bussen van optare rond bij veolia in Harderwijk
Oud forumgebruiker

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Optare's. :lol:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door webguy »

Welke uitvoering je ook kiest, hij is lelijk
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Daniel »

Even een exemplaar dat nu al op de Veluwe rijdt als voorbeeldje...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door webguy »

Ben wel benieuwd waar ze ze gaan inzetten...
Persbericht schreef:will be operating the Solos in the largely rural area of Veluwe, which lies between Apeldoorn and Arnhem.
Zou dat een pendeldienst zijn voor die haltes waar Veolia nu een belbus heeft? Of gaan ze iets opzetten naar Park de Hoge Veluwe...
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Karl »

25 bussen vind ik best aanzienlijk... Dat is vast niet alleen voor een pendeldienst hier en daar.
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ze zijn denk ik bedoelt voor de Apeldoornse stadsdienst. :twisted:
Oud forumgebruiker

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Kunnen dit en dit topic niet worden samengevoegd. Beetje onoverzichtelijk zo :(.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Karl »

Omdat het allebei in 'de provincie' is?
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Oud forumgebruiker »

Oh wacht. Ik vergis me inderdaad. Was in de veronderstelling dat het bij elkaar hoorde. :wink:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Ik vind die dingen wel OK ogen. Als daarmee een lijn 104 de gehele dag te bieden valt, om maar een dwarsstraat te noemen, dan zijn ze prima! Zolang je maar niet het idee hebt dat je gelanceerd wordt, zoals met Mercedes Sprinters.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Meltrain »

In Liverpool heb je ook Optares op een paar City-lijnen en die vond ik best prima hoor.
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

ik weet het niet zeker, maar ik denk wel dat syntus hier minder imagoverlies aan lij dan met mercedes sprinter busjes te rijden waardoor je ook niet meer als 8personen kunt meenemen.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Ruben »

Deze dingen zien er ten minste nog als een lijnbus uit. Ik zelf mijd de 8-persoons dingen in ieder geval als het kan. Veolia zet die dingen ook altijd zondag 's ochtends op lijn 5 naar Woudhuis in. Toen kon ik als persoon 9 op de grond gaan zitten (wat eigenijk niet eens mag), maar had eigenlijk niet meer mee gekund. Heb ook regelmatig die lijn in een 8-persoons busje gezeten dat er op dat moment meer mensen in zaten dan in andere lijnen die met een reguliere stadsbus uitgevoerd waren. Heel vraagafhankelijk vervoer is zoiets dus ook niet altijd, terwijl er inderdaad wel imagoverlies door optreedt. Maar zij vinden lege bussen ook imagoverlies...Zeker voor die stadsdienst waarbij je alle lijnen bij elkaar hebt op het busstation, is het imagoverlies door het rijden met enkel 8-persoons busjes op gezette tijden groter dan legere reguliere bussen is mijn idee.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Stuiterbal
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 16 jul 2010, 00:08

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door Stuiterbal »

Is trouwens al bekend wat Syntus hier op de Veluwe gaat doen met de bussen enzo? Ik wil namelijk graag weten wat Syntus gaat doen met bijv. de routes... 104 weer terug buiten de spits? 101 weer rechttrekken en samenvoegen tot 1 lijn Amersfoort - Harderwijk (misschien zelfs - Zwolle?)
Ik ben best benieuwd zegmaar :D
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door robinzes »

zou ik ook wel willen weten. Zelfs mijn oom die werkt bij nu nog veolia vanuit de garage in Apeldoorn ( vooral staddiensten )
Weet niks van wat ze gaan doen. ook over de cao enzo weten ze volgends hem nog niks.
Ben inderdaad ook erg benieuwd.
wwijker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 20:02

Re: Openbaar vervoer Veluwe naar Syntus

Bericht door wwijker »

Op http://www.syntus.nl is nu wel wat te vinden over de plannen van Syntus op de Veluwe.
Ze gaan rijden onder de naam SyntusGelderland met 170 bussen waarvan een deel op bio-aardgas gaat rijden.
Daarnaast komen er 30% meer dienstregelingsuren en elk dorp met 800 inwoners krijgt een ov-verbinding.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten