Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wievank »

Is volledig afhankelijk van wat de opdrachtgever eist, en wat de inschrijvende vervoerders aan overtollige bussen in bezit hebben. Als de eisen dusdanig hoog zijn (bijv. een max leeftijd of grotendeels elektrisch) zal de praktijk zijn dat vrijwel iedere vervoerder nieuwe bussen aanbiedt. Zijn de eisen minder hard, dan zal er mogelijk met ouder materieel gestart worden en pas later wat vervangen worden (ook mede afhankelijk van de duur van de concessie).
Iedere vervoerder kijkt naar hoe de punten verdeeld worden. Soms is het qua punten effectiever om met een ouder materieelpark te starten en daarmee voor een lagere prijs een bod te kunnen doen, andere keren worden er meer punten verwacht door het complete park te vervangen en daarmee maximale punten te halen op dat onderdeel.

De afgelopen jaren hebben de meeste opdrachtgevers hun eigen invloed hierop totaal niet door gehad. Pas de laatste tijd lijken steeds meer opdrachtgevers hier beter over na te denken. Opvallend daarbij is dat het daardoor ook per vervoerder kan verschillen hoe er ingeschreven wordt (complete vernieuwing, gefaseerd, diverse combinaties van elektrisch, diesel, gas, enz.).
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wageningen1998 »

Citaro's prima, die MAN (ex-HTM) wagens vind ik niks. Verschrikkelijk lawaai maakt die motor zo nu en dan.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Die HTM-wagens lawaai? Ja, het is al meer dan in het begin, maar vergeleken met die wagens van Veolia of Connexxion in Haarlem zijn het echt stille bussen. Daarnaast zijn deze wagens wellicht een van de betere MAN busseries die op dit moment in Nederland rondrijden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Overigens waren de leasecontracten van de oude Valleilijn MAN's bij de vorige concessie ook bijgevoegd. Echter: deze wagens waren al bij de concessie overgang technisch allang afgeschreven. Veel te veel storingen. Zoiets verwacht ik ook van de waterstoffers, die worden technisch ver voorbijgestreefd door nieuwe technologien bij aanvang nieuwe concessie. De vraag is dan of je ze vervangt door technisch betere bussen, of dat je ze afschrijft over een langere periode met minder hoge prestaties.

Ik vindt CNG ook niet zo fijn rijden als reiziger, maar dat lijkt me in de krachtverhouding die ik als inzittende lever op mijn lichaam vs de trekkracht die ik verwacht door het optrekken van de bus wanneer bij het geluid die de motor produceert (alsin: bus trekt op, motor produceert steeds meer geluid, ik voel de stoel in mijn rug en ik lever weer kracht op de stoel uit zodat ik blijf zitten). Ik heb er geen uitgebreide studie van gemaakt, maar zoiets lijkt voor mij van invloed te zijn.
Bij twijfel: gebruik beton.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door CamilleKreemers »

welke lijnen kun je nu efficiënt en goed die waterstofbus inzetten? Ik zou bijna de Veluwelijn indenken.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

Voor HOV zijn die bussen inderdaad erg comfortabel voor de reiziger. Ze trekken fijn op een zijn erg stil.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

De waterstofbussen worden hoogstwaarschijnlijk ingezet op de as Apeldoorn - Arnhem. Aangezien er een tankstation in Arnhem staat. :) Ik snap nog steeds niet waarom die as niet onder het HOV netwerk valt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wageningen1998 »

Dan bedoel je de 91/231 neem ik aan of ook 43?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

91/231
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wageningen1998 »

regenmaker schreef: Ik snap nog steeds niet waarom die as niet onder het HOV netwerk valt.
Mwah, ik weet niet wat er precies te veranderen valt om het een HOV-netwerk te maken. Beide lijnen hebben al relatief weinig haltes (hoewel 231 wel een rondje De Maten doet). Misschien dat 231 De Maten kan overslaan?
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

regenmaker schreef:De waterstofbussen worden hoogstwaarschijnlijk ingezet op de as Apeldoorn - Arnhem. Aangezien er een tankstation in Arnhem staat. :) Ik snap nog steeds niet waarom die as niet onder het HOV netwerk valt.
In een recent artikel had ik gelezen dat er ook een waterstofpunt op de stalling in Apeldoorn komt (of eventueel waar CNG ook getankt wordt)

Edit: dit artikel: lees meer
Bron: OV-magazine
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Zugführer »

Hier kan verder gediscussieerd worden over mogelijke lijnvoeringen tussen Arnhem en Apeldoorn.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Mobiliteitsplan staat op de site van ROCOV.
-Lijn 103 wordt geknipt in een lijn 111 (Harderwijk-Nunspeet) en een 101(Amersfoort Schothorst-Harderwijk)
-Lijn 600, 601, 602 gaan lijn 200, 201 en 202 versterken van en naar Deltion.
-Lijn 11 in de middag naar een kwartierdienst.
-Lijn 2 in Harderwijk wordt opgeheven, alle ritten gaan naar lijn 1.
-Lijn 85-5-83 worden gekoppeld aan elkaar. 4/6 omlopen door Veluwe, 2/6 door Utrecht.
-In de avonden meer belbus, de zaterdag wordt vaker gelijk aan de zondag.
-Lijn 84 via een andere route in Wageningen.

-Hier en daar nog wat vervallen ritten, niet heel spannend verder.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

Dus de busdienst van Harderwijk naar Amersfoort CS wordt ingekort tot station Schothorst?
Is dat om een frequentieverhoging tussen de spitsen in mogelijk te maken, of wat is daarvan de reden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daniel »

103 loopt vrijwel volledig parallel aan lijn 7 van Schothorst naar CS, dat zijn dus inefficiente DRUs.
Door tot station Schothorst te rijden biedt je Hooglanderveen nog wel een prettige overstapplek ri. centrum Amersfoort en heeft de lijn nog wel een treinaansluiting wat vooral relevant is voor reizigers aan de zuidkant van Nijkerk, Nijkerkerveen en Hooglanderveen (die laatste ligt als enclave binnen Vathorst, station Vathorst is maar vanaf één plek via een smal paadje te bereiken daardoor waarmee de bus naar Schothorst vaak handiger is).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Zugführer »

MdJ schreef:-Lijn 84 via een andere route in Wageningen.
Mooi voorstel, de voorkeur gaat uit naar lijn 84 vanaf de campus rechtstreeks naar het busstation te laten rijden over de Rooseveltweg en dan beide lijnen (84 en 88) het grootste deel van de dag een kwartierdienst te laten gaan rijden, in plaats van de huidige constructie met een kwartierdienst en halfuurdienst afhankelijk van het dagdeel in verschillende richtingen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

De gemeente Wageningen had ook als wens dat de Rooseveltweg in het busnetwerk opgenomen zou worden, dus dat zou de routewijziging wel zijn.

Ben ook blij met de aanpassingen op de stadsdienst Apeldoorn. Zeker het uitdunnen van lijn 15 en het omleggen van lijn 17. Dat betekent dat lijn 5 meer reizigers gaat trekken. De bezetting valt me namelijk een beetje tegen op lijn 5, maar dat krijg je ook als je 10 bussen per uur van De Tol naar het Station laat rijden (4x lijn 5, 2x lijn 15, 4x lijn 17). Dat worden er straks nog maar 5 (4x lijn 5, 1x lijn 15) in de spits. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Lijn 45 »

Besseling rijdt tegenwoordig ook met hun S 415 LE's uit Utrecht op lijn 102.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

Een Setra op station Apeldoorn, dat wil ik wel eens zien :D
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daniel »

Andere 102 MarkHul, dat Utrecht van Lijn 45 moet je als de stad i.p.v. de provincie lezen in dit geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Wageningen1998 »

Haha ik dacht al. Jammer dat het niet echt de Gelderse 102 is.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Eigenlijk is dat helemaal niet logisch: Dam had hij het wel in dat topic gezet en niet deze. 102 in Utrcht is eerder 'gebied' van Pouw..

Daarnaast rijdt Besseling een paar ritten op lijn 102 van de Veluwe met MAN Lion city's, waarbij het al is voorgekomen dat deze Lion Cities in Utrecht reden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovVeluwe »

Óf Lijn 45 heeft dit in een verkeerd topic geplaatst, óf het is daadwerkelijk gebeurd omdat de veluwe Besselings ook al in Utrecht zijn geweest.

Het is mogelijk, de Setra komt wel weer uit in eigen concessie :Y
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Lijn 45 »

Ik bedoel deze lijn 102. De Setra reed waarschijnlijk in de plaats van een Lion's City.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daniel »

Overigens zag ik vanmorgen wel een Lion's City bij station Amersfoort halteren, maar die stond achter een Setra terwijl Veluwe en Utrecht volgens mij geen haltes delen op station Amersfoort (heb 't lijnnummer niet gezien). Dan zouden er dus twee busjes verwisseld geweest kunnen zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten