Pagina 42 van 140

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: do 01 dec 2011, 16:52
door Frank
rovin1995 schreef:Adviesaanvraag van syntus over dienstregeling 2012, volgens rocov was hij openbaar dus heb hem via google docs ge-upload.

https://docs.google.com/open?id=0Bzg7vH ... M4MGNiMTdm
Dank je dat je de moeite hebt genomen dit document online te zetten :D .

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: do 01 dec 2011, 17:08
door Freek
MdJ schreef:Wat dus verandert in de Stadsdienst Apeldoorn:
Let op, het is een voorstel vanuit Syntus en dus niet zeker. Deze moet de voorstellen nog aanpassen naar aanleiding van de adviezen van o.a. ROCOV en daarna moet de provincie nog een akkoord geven waarbij wederom de adviezen om de hoek komen. Dat en wat er veranderd in de stadsdienst Apeldoorn is dus niet zeker.

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: do 01 dec 2011, 18:25
door MdJ
ROCOV adviseert om zoveel mogelijk lijnnummers te behouden, kritiek op de route van lijn 3 door Zuid en het knippen van de stadsdienst op het station.

Dat is vrij makkelijk om dat advies op te volgen:
-Geadviseerde lijn 1-2 en 3-4 aan elkaar koppelen, lijn 1 en 3 als basisdienst, 2 en 4 als extra dienst zodat er een kwartierdienst ontstaat. Als lijn 2/4 niet rijden, kun je lijn 1 slechts station-Gelre Ziekenhuis-station-Matenveld laten rijden, en lijn 3 alleen station-Malkenschoten-station-Matenhoeve. Het stukje Gelre Ziekenhuis-Malkenschoten rijd je dan niet.
-geadvisserde lijn 5/10 omnummeren tot 5
-geadviseerde lijn 7 koppelen aan de geadviseerde lijn 11, omnummeren tot 7
-geadvisserde lijn 9 koppelen aan lijn 8 en omnummeren tot 8
1: Matenveld - station -Gelre Ziekenhuis - Malkenschoten
2: Matenveld - station -Gelre Ziekenhuis - Malkenschoten
3: Matenhoeve - station - Staatsliedenkwartier - Malkenschoten
4: Matenhoeve - station - Staatsliedenkwartier - Malkenschoten
5: Woudhuis - station - Kerschoten
6: Station - Driehuizen - Willem=III=Kazerne - Orden - station
7: (Stadhoudersmolen-)Zuidbroek-Sprenkelaar-Station - Orden - Willem=III=Kazerne - Driehuizen (- station)
8: Rijkskantoren-Apenheul - station - Anklaar
9: station (-De Vlijt-Stadhoudersmolen - Zuidbroek)
11: Station-Malkenschoten-Station (geadviseerde lijn 15)
12:Station - Sprenkelaar - station (huidige lijn 17)
13: Station - Berg en Bos - Station
14: Station - Zonnehoeve - Station
15: Station - Teuge - Station
16: Pretlijn

-Kritiek op lijn 3 snap ik niet helemaal, lijn 3 rijdt namelijk in twee richtingen door het Staatsliedenkwartier. Heen via de route van de huidige 9, terug via de route van de huidige 8.

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: do 01 dec 2011, 22:25
door busentrein
Even iets heel anders.....
Op busfoto.nl staat een foto van de ex Connexxion 3327 te Neede. In de vermelding staat dat deze bus gaat proefrijden bij Syntus Gelderland. Ik neem aan dat deze dan gaat rijden in Apeldoorn??

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: za 03 dec 2011, 16:33
door rovin1995
Zag trouwens ook dat syntus graag de buurtbuslijn tussen Zutphen en Levenheim via Brummen ziet als een lijndienst.
dit staat in de adviesaanvraag. ze willen die lijn dan met 1 optare rijden. volgens mij op pagina: 49 - 56

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: za 03 dec 2011, 17:55
door MdJ
Om dan de Beverbus van Arriva in Zutphen ook over te nemen. :mrgreen:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 17:25
door voracom
Voor de stadsdienst Apeldoorn heb ik de voorgstelde wijzigingen uitgetekend in Google Maps:
http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2031 ... 661b&msa=0

Volgens mij zijn de voorgestelde wijzigingen zo gek nog niet. Een aantal belangrijke bestemmingen worden vanuit naastgelegen wijken beter bedient door lijnen door te laten rijden.

De koppelingen van nieuwe lijnen 1,2,3,4, komen vooral de bereikbaarheid van het Ziekenhuis vanuit Apeldoorn Zuid ten goede. Oude lijn 8 over de Arnhemseweg komt dan wel te vervallen, maar je kunt je af vragen hoe erg dit is, deze haltes worden al aangedaan door 2 lijnen: 43 en 91.

De koppeling van lijn 6/7 roept bij mij wel vraagtekens op. bij de PW3 kazerne zou koppeling plaats vinden. Voor beide lijnen geldt dat ze tussen deze halte en het station een "lus" hebben. Wat zijn de gevolgen voor reizgers als we kijken naar de reistijd? Voor de bereikbaarheid van de rijkskantoren vanuit Orden is de doorkoppeling positief, reizigers van lijn 7 hoeven niet langs het station.

De koppeling van oude lijnen 11 stadhoudersmolen en 7 zuidbroek biedt kansen voor overstap op 294 naar Zwolle voor inwoners van de wijken zevenhuizen/sprenklaar en de parken/kerschoten. Ook hier geldt dat er voor bestaande reizigers geen verslechtering is. Dit beidt ook kansen voor de ontwikkeling van P+R?

Ik heb 1 echter verslechtering kunnen otndekken: Lijn 1 Malkenschoten rijdt nu via Landrostlaan/Kuipersveld/Kanaal Zuid. In de nieuwe situatie rijdt hier geen bus meer. Voor het stuk langs Kanaal Zuid is dit denk ik niet zo erg, voor de landdrostlaan/Kuipersveld lijkt dit mij niet wenselijk.
Mogelijk gaat Buurtbus 510 hier een rol in vervullen. Deze bus rijdt over de landdrostlaan, maar heeft er amper haltes.

Ik vraag me wel af hoe Syntus de goede overstappen die het huidige systeem kent (of eigenlijk: zou moeten kennen) denkt te waarborgen. Het wordt niet gezegd, maar tussen de regels door lees ik dat het systeem van :01 :16 :31 :46 komt te vervallen. Ik ben heel benieuwd....

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 17:47
door rovin1995
Het kan aan mij liggen maar volgens mij mis ik toch een lijn(en) op het kaartje namelijk deze:
Lijn 15 van station naar station via Malkenschoten en componistenkwartier.
Dit is het Malkenschotense gedeelte van de huidige lijn 11 in combinatie met lijn 9 het deel
naar het componisten kwartier. De bus rijdt in één richting en dat is bij voorkeur de richting
van lijn 9, hiervoor dient er wel een infra aanpassing gerealiseerd te worden.

en de koppeling tussen zuidbroek en Stadshoudersmolen. Op zaterdag, zondag en ma-vrij avond blijft lijn 7 in zuidbroek anders door naar stadshoudersmolen als ik de adviesaanvraag mag geloven.
Ik vraag me wel af hoe Syntus de goede overstappen die het huidige systeem kent (of eigenlijk: zou moeten kennen) denkt te waarborgen. Het wordt niet gezegd, maar tussen de regels door lees ik dat het systeem van :01 :16 :31 :46 komt te vervallen. Ik ben heel benieuwd....
deze hele opzet is hiervoor juist gemaakt :wink:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 17:50
door rovin1995
MdJ schreef:Om dan de Beverbus van Arriva in Zutphen ook over te nemen. :mrgreen:
hoe bedoel je dat precies??

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 17:52
door Etienne
Omdat de Beverbus ook met één Optare rijdt en zodoende eventueel gecombineerd kan worden met de lijn naar Brummen. :wink:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 17:56
door rovin1995
ohh ok haha dacht al dat ik wat gemist had 8-)

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 17:57
door MdJ
Uit het adviesrapport van Syntus:
Beverbus
In de bezuinigingsnota van Zutphen ligt groot en klein leed verborgen. Zoals het afschaffen
van de subsidie op de Beverbus, waarmee een ton per jaar kan worden uitgespaard. Het
grootste deel van de Zutphenaren zal nooit gebruik maken van deze lijnbus, die de
verbindingen tussen de woon-zorgcentra en de stad onderhoudt. Voor de bewoners van die
centra is de Beverbus echter een uitkomst. Zij kunnen voor weinig geld een abonnement
krijgen. Arriva zal echter nooit met deze lijn doorgaan zonder die financiële injectie. De
Beverbus bedient nu het bejaardencentrum aan de Mulderskamp. Wanneer de huidige
Beverbus gaat vervallen, dan is Zutphen de Hoven en het senioren wooncentrum
Mulderskamp ontstoten van openbaar vervoer. De andere instellingen zijn nog redelijk goed
te bereiken met het overige openbaarvervoer.
Ofwel: Syntus wil gaag een lijndienst er van maken, om zo gedeeltelijk het werk van Arriva over te nemen *O*

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: zo 04 dec 2011, 18:13
door rovin1995
Zo ken ik syntus weer 8-)

als ik het zo bekijk denk ik dat we nu pas echt kennis gaan maken met syntus na die problemen in het begin. Deels denk ik omdat de syntus nu WEL vrij is om grote wijzigingen door te voeren 8-)

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 00:08
door voracom
rovin1995 schreef:Het kan aan mij liggen maar volgens mij mis ik toch een lijn(en) op het kaartje namelijk deze:
Lijn 15 van station naar station via Malkenschoten en componistenkwartier.
Dit is het Malkenschotense gedeelte van de huidige lijn 11 in combinatie met lijn 9 het deel
naar het componisten kwartier. De bus rijdt in één richting en dat is bij voorkeur de richting
van lijn 9, hiervoor dient er wel een infra aanpassing gerealiseerd te worden.
Die staat er wel op. Bedacht me net wel dat ik de route niet goed had ingetekend. Heb het aangepast.
rovin1995 schreef: en de koppeling tussen zuidbroek en Stadshoudersmolen. Op zaterdag, zondag en ma-vrij avond blijft lijn 7 in zuidbroek anders door naar stadshoudersmolen als ik de adviesaanvraag mag geloven.
Klopt, Opmerking geplaatst bij lijn 7.
rovin1995 schreef:
Ik vraag me wel af hoe Syntus de goede overstappen die het huidige systeem kent (of eigenlijk: zou moeten kennen) denkt te waarborgen. Het wordt niet gezegd, maar tussen de regels door lees ik dat het systeem van :01 :16 :31 :46 komt te vervallen. Ik ben heel benieuwd....
deze hele opzet is hiervoor juist gemaakt :wink:
Ik las ook dat Syntus om aansluitingen te realiseren ook de halte aan de Hofstraat en de halte marktplein wil gaan gebruiken. Of dat de begrijpbaarheid/reisgemak ten goede komt betwijfel ik...

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 01:37
door Suus
Het kan interessant zijn om een deel van de busstationfunctie te verplaatsen van het station naar het centrum, maar als je dat doet is het aan te bevelen dit in overleg met de gemeente te doen en er voor de nodige faculteiten te zorgen. In Nederland heb je niet zoveel plaatsen met treinstation waar het centrale busstation niet bij het station ligt, in het buitenland wel, maar vooral belangrijk daarbij is dat het overzichtelijk is, veilig in gebruik (liefst zo min mogelijk wegverkeer), goede wachtfaciliteiten en goede reisinformatie.

Als slecht voorbeeld denk ik aan de Duitse stad Gießen, waar een busstation bij het station waar de meeste streekbussen komen en enkele stadsbussen, en de meeste overstappen op de stadsbus in het centrum worden gemaakt bij twee haltes, de een bestaande uit twee haltepalen en de andere uit vier te kleine designgebouwtje. Deze situatie dreigt nu ook in Apeldoorn.

Afgelopen voorjaar ben ik in Apeldoorn geweest, maar de halte Marktplein is gewoon een karige halte. Staat er stad-uit eigenlijk wel een fatsoenlijke haltepaal? Richting station zullen we het helemaal maar niet over hebben. De halte Hoofdstraat ziet er stad-uit wel beter uit, maar is onoverzichtelijk omdat het een enorm lange halte is terwijl het gewoon achteraan aansluiten is voor de bussen. Leuk verzonnen voor de spreiding, maar de uitvoering is minder.

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 08:16
door MdJ
Bee schreef: Afgelopen voorjaar ben ik in Apeldoorn geweest, maar de halte Marktplein is gewoon een karige halte. Staat er stad-uit eigenlijk wel een fatsoenlijke haltepaal? Richting station zullen we het helemaal maar niet over hebben. De halte Hoofdstraat ziet er stad-uit wel beter uit, maar is onoverzichtelijk omdat het een enorm lange halte is terwijl het gewoon achteraan aansluiten is voor de bussen. Leuk verzonnen voor de spreiding, maar de uitvoering is minder.
Markt, stad uit staat inderdaad geen haltepaal. Bussen staan allemaal achter elkaar, wat dus heel erg onhandig is.

Halte Hoofdstraat heeft stad uit 3 haltes: streekbussen bij het Kadaster, lijn 2/3, 6/7 in het midden, en achteraan 1/4, 8, 10, 11. Richting station is het 1 lange halte waar twee bussen kunnen staan...

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 09:44
door Ruben
voracom schreef:Voor de stadsdienst Apeldoorn heb ik de voorgstelde wijzigingen uitgetekend in Google Maps:
http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2031 ... 661b&msa=0
Ik denk dat lijn 17 vanaf Station - Sprenkelaar ook via de route van lijn 7 door de Mheen gaat rijden.
De toegevoegde waarde van deze lijn is dat hij i.c.m. lijn 7 een kwartierdienst met Sprenkelaar biedt. Voordat lijn 7 doorgetrokken werd naar Zuidbroek, reed de kwartierdienst gewoon onder het lijnnummer 7.

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 12:17
door Citaro
voracom schreef:Voor de stadsdienst Apeldoorn heb ik de voorgstelde wijzigingen uitgetekend in Google Maps:
http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2031 ... 661b&msa=0
Complimenten voor het kaartje!
Bee schreef:Het kan interessant zijn om een deel van de busstationfunctie te verplaatsen van het station naar het centrum, maar als je dat doet is het aan te bevelen dit in overleg met de gemeente te doen en er voor de nodige faculteiten te zorgen.
Misschien wel interessant om gebruikers elders over te laten stappen, maar vind het heel ongewenst en vraag me ten zeerste af of deze theoretische mogelijkheid straks ook in de praktijk en masse benut gaat worden. Helaas zal het het gevolg zijn van de ontknoping op het busstation. Zowel de frequente als incidentele gebruiker weet dat om .16 en .46 en .01 en .31 overgestapt kan worden. Hier hoeft geen reisplanner aan te pas te komen. Dit gemak gaat verloren en zal ten koste gaan van het aantal reizigers. Hopelijk kan een betere aansluiting op de IC's dit mogelijke verlies wat compenseren. Hoe denken jullie hierover?

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 13:06
door Citaro
voracom schreef:Voor de stadsdienst Apeldoorn heb ik de voorgstelde wijzigingen uitgetekend in Google Maps:
http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2031 ... 661b&msa=0
Nog even een vraagje over het plattegrondje. Wat bedoel je met de aanduiding Ringlijn bij verschillende lijnen?

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 14:10
door MdJ
Lijn 15 in het bestandje moet behoorlijk veel infra aangepast worden: De hoek bij de Matenpoort is niet geschikt, verkeerslichten bij de Laan van Kuipershof moet worden aangepast (stuk tussen de Matenpoort-Laan van Kuipershof is busbaan) en alle haltes van de huidige lijn 11 vanaf de Ekro moeten "omgedraaid" worden van kant. En de rijtijd is een probleem denk ik, de huidige 11 zit al niet heel ruim, dus een extra route via het Vogelkwartier duurt nog langer...

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: ma 05 dec 2011, 19:50
door Suus
Citaro schreef:Helaas zal het het gevolg zijn van de ontknoping op het busstation. Zowel de frequente als incidentele gebruiker weet dat om .16 en .46 en .01 en .31 overgestapt kan worden. Hier hoeft geen reisplanner aan te pas te komen. Dit gemak gaat verloren en zal ten koste gaan van het aantal reizigers. Hopelijk kan een betere aansluiting op de IC's dit mogelijke verlies wat compenseren. Hoe denken jullie hierover?
Zover ik weet stoppen buiten de spits slechts 2x per uur intercity's in Apeldoorn. Buiten de spits zou het dus niet problematisch zijn als de tussenslagen vooral gericht zijn op overstappen in het centrum in plaats van het station.

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #4

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 00:12
door voracom
Citaro schreef:
voracom schreef:Voor de stadsdienst Apeldoorn heb ik de voorgstelde wijzigingen uitgetekend in Google Maps:
http://maps.google.nl/maps/ms?msid=2031 ... 661b&msa=0
Nog even een vraagje over het plattegrondje. Wat bedoel je met de aanduiding Ringlijn bij verschillende lijnen?
Dat was eigenlijk een reminder voor mezelf bij het maken van de kaart om doorgekoppelde lijnen te herkennen... Verder voegt het niets toe.
MdJ schreef:Lijn 15 in het bestandje moet behoorlijk veel infra aangepast worden: De hoek bij de Matenpoort is niet geschikt, verkeerslichten bij de Laan van Kuipershof moet worden aangepast (stuk tussen de Matenpoort-Laan van Kuipershof is busbaan) en alle haltes van de huidige lijn 11 vanaf de Ekro moeten "omgedraaid" worden van kant. En de rijtijd is een probleem denk ik, de huidige 11 zit al niet heel ruim, dus een extra route via het Vogelkwartier duurt nog langer...
Daar verbaasde ik mij ook over. ik heb bij het intekenen meerdere varianten in m'n hoofd gehad, maar denk toch dat dit is wat er bedoeld wordt, omdat Syntus aangeeft de route "in de richting van lijn 9" te willen rijden.
Voor de laan van Malkenschoten is het niet heel erg, die gaat toch op de schop. Tot die tijd gewoon de halte paal aan andere kant van de weg met een stelconplaat of des noods verhoogde metalen constructie ofzo...
Maar waarom zou je de bus eigenlijk niet heen en terug via het Hofveld laten rijden, met een lus Malkenschoten. Dan rijdt bijvoorbeeld Laan van Malkenschoten, keren via Paramaribo of Nagelpoelweg. of evt. via Kuipersveld om de haltes van huidige lijn 11 te bijven bedienen. Dan rijdt de bus in 2 richtingen, wat me toch prettiger lijkt t.o.v. een grote lus in 1 richting. Kuipersveld kan misschien zelfs door 510 gereden worden, maar ik heb geen idee hoeveel mensen in spits van lijn 11 en 510 gebruik maken ....

Nog een hele andere vraag: Wat zal de impact voor de reiziger zijn als huidige lijn 6/7 gekoppeld worden bij Willem 3 kazerne? In de huidige opzet maakt lijn 6 tussen deze halte en halte driehuizerweg een lus in 1 richting.
Voor lijn 7 geldt een 1richting lus ook vanaf / tot Eburonenstraat.
Qua reistijd is het natuurlijk absoluut geen winst als je voor bijvoorbeeld de haltes tussen Willem 3 kazerne - driehuizerweg met lijn 7 eerst heel orden door moet, waar lijn 6 nu keert bij willem 3 en direct door rijdt.... (idem voor lijn 7 natuurlijk tussen straks haltes willem 3 en Eburonenstraat)

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Geplaatst: wo 07 dec 2011, 14:04
door rovin1995
De Wijk orden is met die nieuwe lijnvoering niet slechter af.

Omdat gewoon in beide richtingen wordt gereden gaat de frequentie juist omhoog. Alleen voor de haltes Eburonenstraat en Albert Cuyplaan geld een iets.. langere reijstijd aangezien die eerst nog via de Asselsestraat/ Willem 3 kazerne gaan.
De overige haltes in orden houden dezelfde situatie alleen onder "waarschijnlijk" een ander lijnnnumer 11.

Volgens mij klopt de route van lijn 15 ( Malkenschoten via Rivierenkwartier ) niet. Ik wacht het defenitieve besluit daarover liever nog af aangezien er al verschillende varianten zijn bedacht hier.

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Geplaatst: zo 11 dec 2011, 14:12
door rovin1995
nou 9292ov heeft ook eindelijk zijn foute info over apeldoorn aangepast.

En geeft nu ook aan dat:
lijn 5 vanuit Woudhuis in de regel door rijd als lijn 10 naar Kerschoten.
lijn 10 vanuit Kerschoten in de regel door rijd als lijn 5 naar Woudhuis.
lijn 15/18 na station doorrijd als lijn 5 naar Berg & Bos.
lijn 5 vanuit Berg & Bos doorijd als lijn 10 naar Ugchelen.

Dit zijn kleine wijzigingen maar vond syntus gelderland het niet belangrijk genoeg om dit even op de website te vermelden dat lijn 5 geen doorgaande verbinding is en dat het in 2en is gesplitst.

Waarschijnlijk zijn deze wijzigingen i.v.m. de inzet van optares ( denk ik 8-) )

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Geplaatst: wo 14 dec 2011, 22:34
door rovin1995
schijnbaar gaan de city-tickets van syntus verdwijnen! als ik dit bericht in de stentor mag geloven.
Hoop dat het niet waar is, maar zo ja, wat komt er dan voor in de plaats behalve Ov-chipkaart??

Minder klanten, bus nóg duurder

ARNHEM - De prijs van een buskaartje voor interlokaal vervoer gaat in 2012 met 4,9 procent omhoog. Voor de regionale treinen is er een stijging van 2,21 procent voorzien. Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben dat met de vervoeders Syntus, Connexxion, NS en Arrivafgesproken.
Behalve dat de prijzen stijgen verdwijnt ook het zogeheten cityticket in Apeldoorn, Harderwijk en Ede. Dit is een kaartje dat voor één euro te koop is bij de chauffeur, geldig is na 9 uur zonder overstapmogelijkheid.
lees verder: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... uurder.ece