Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Suus »

Ik vermoed dat je dan in de steden ook gewoon het Syntus-BusTicket moet kopen, wat neerkomt op een prijsstijging van 1 euro (of 100%).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Xanland »

rovin1995 schreef:schijnbaar gaan de city-tickets van syntus verdwijnen! als ik dit bericht in de stentor mag geloven.
Hoop dat het niet waar is, maar zo ja, wat komt er dan voor in de plaats behalve Ov-chipkaart??

Minder klanten, bus nóg duurder

ARNHEM - De prijs van een buskaartje voor interlokaal vervoer gaat in 2012 met 4,9 procent omhoog. Voor de regionale treinen is er een stijging van 2,21 procent voorzien. Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben dat met de vervoeders Syntus, Connexxion, NS en Arrivafgesproken.
Behalve dat de prijzen stijgen verdwijnt ook het zogeheten cityticket in Apeldoorn, Harderwijk en Ede. Dit is een kaartje dat voor één euro te koop is bij de chauffeur, geldig is na 9 uur zonder overstapmogelijkheid.
lees verder: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn ... uurder.ece
Dat wordt 2 maal zo duur, wijzend naar de BusTicket, maar dan zonder overstapmogelijkheden (blame provincie).
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Daniel »

Hmm, een extra hoge prijsverhoging om het verlies aan passagiers te compenseren... verlies je daar niet juist nog meer passagiers mee?!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Xanland »

Om verder te redeneren dat je die minder reizigers ook weer moet gaan compenseren met een iets hoger bedrag.

Op die manier jaag je iedereen de bus uit die moet betalen of niks vergoed krijgt. Dan heb je alleen nog de vergoedingskrijgende forens en de scholieren.

Daarnaast als je dat bovenstaande doet kom je in een oneindige rondje wat resulteert in het feit dat de belasting omhoog moet (tenminste, daar wordt de SOVC toch van betaald?).
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Michael 1988 »

Inderdaad. Kijk maar naar Brabant waar, na de verdwijning van de €0,30/rit, €0,60/rit en €0,90/rit actie namen veel minder dagjesmensen (veelal ouderen) de bus. Dit heb ik van meerdere buschauffeurs gehoord. Het werd nog licht gecompenseerd met de dagkaart, maar nu met de OV-chipkaart is het alweer terug bij af en zoeken zulke mensen naar alternatief vervoer (merkte ik al voor de afschaffing van de dagkaart).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door webguy »

Prijs elasticiteit hebben ze daar nog nooit van gehoord idd :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Wubbo »

Die is natuurlijk niet zo hard als hier nu gesteld wordt. Er is een optimum waarbij de opbrengsten (aantal reizigers * tarief) optimaal is. Dat kan best bij een hoger tarief zijn dan het huidige, wij als eenvoudige reizigers hebben geen mogelijkheid om dat te berekenen of beredeneren.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Freek »

De 4,9 procent is overigens landelijk voorgesteld. Het is een afspraak tussen de vervoerders, het IPO (InterProvinciaalOverleg) en het SKvv (Stadsregio's). Ook in andere gebieden komen deze voorstellen dus langs. Elders op het forum staat geloof al iets over Amsterdam, daar heeft de Stadsregio echter nog besloten om de tarieven voor Waterland niet zo erg te laten stijgen.

Verder zullen de city-tickets inderdaad verdwijnen, maar naar ik aanneem (ik zou het moeten opzoeken) pas per 30/6/12 omdat dan het jaar tariefrust na de definitieve uitschakeling van het NVB voorbij is. Overigens worden de voorwaarden en prijzen tussen de provinciale Gelderse en Overijsselse bustickets gelijk getrokken. Dus grofweg 2 euro per zone met overstap recht. Binnen Stadsregio Arnhem-Nijmegen wordt ook dezelfde tariefopbouw gehanteerd (pas per 30/6/12) maar dan zonder overstaprecht. Wat de Regio Twente gaat doen weet ik niet.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Xanland »

Wilde staking Syntus treft reiziger

VELUWE - Buschauffeurs van Syntus op de Veluwe hebben vrijdagochtend het werk neergelegd. Onder meer in de regio's Apeldoorn en Zwolle en Ede zijn lijnen uitgevallen.

Het gaat om een wilde staking, dus een die niet van tevoren was aangekondigd.

De staking heeft ook de bussen van de Valleilijn (note: Veluwelijn ligt er ook uit) getroffen.

Schoolbussen van Syntus in het gebied rijden wel. De website van Syntus repte vrijdagmorgen vroeg met geen woord over de staking. Het bedrijf was vrijdagmorgen vroeg niet te bereiken.

Manager Remko ten Brinke van Syntus heeft bij Omroep Gelderland gemeld dat 'alle reizigers' door deze staking zijn getroffen. De bedrijfsleiding was niet op de hoogte van de staking.

Bij Syntus wordt al langer gesproken over de inrichting van de medezeggenschap. Dat zou de aanleiding zijn voor de staking.

-------------------

Er wordt weer getwitterd dat ze langzaam gaan rijden.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Daelea »

Syntus was vanochtend lekker bezig met communiceren...
Dat je medewerkers onaangekondigd staken is nog tot daar aan toe, maar dat alle DRIP's geen vertraging, geen uitval of wat dan ook tonen (bus met vertrektijd 8:59 wordt om 8:59 gewoon van de DRIP's afgehaald, verdwijnt) is toch wel een beetje jammer... -o-
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Maxim »

Als het DRIS-systeem een bus "kwijt" is, zal de statische vertrektijd worden getoond. Meestal is er dan sprake van een GPS-storing. Ik kan me voorstellen dat het systeem vanmorgen ook de bussen kwijt was, als ze niet zijn ingemeld. Het is dan logisch dat er wel tijden worden getoond.

Als een staking van te voren bekend is kun je dit soort probleempjes natuurlijk regelen. Anders wordt het lastig :wink:
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Daelea »

Maar is het dan niet mogelijk om op bijvoorbeeld de laatste regel de tekst "Geen bussen tot 9:00 door staking" te tonen?
Heb wel eens eerder scrollende tekst onderaan gezien?
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Maxim »

Ja. Dat kan, maar ik weet niet hoe snel dat getoond kan worden. Daarnaast moet er natuurlijk wel iemand met die rechten zo vroeg bereikbaar zijn.... Puntje voor een volgende keer, ik ga het in ieder geval noteren/navragen :pos:
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door isadora »

De argeloze reiziger stond dus weer eens mooi voor aap, in een nat pak.
Fraai werk Syntus :neg:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Maxim »

Hm, misschien had ik moeten toevoegen dat ik het "puntje voor de volgende keer" bedoel bij storingen in het algemeen. Het mag duidelijk zijn dat niemand het leuk vind als er gestaakt wordt... :X
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Reiziger Delft »

Klopt, maar als je het niet aankondigt vind ik het al helemaal asociaal. Vele reizigers staan dan voor niets bij de halte te wachten en hebben geen kans gekregen om alternatief vervoer te regelen. Het doel van een busbedrijf is mensen vervoeren, niet met busjes heen en weer rijden.

Wat te denken bijvoorbeeld van mensen die een afspraak in het ziekenhuis hadden?
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door NintendoC »

Te walgelijk deze actie van de stakende busschaufeurs (diegenen die gewoon wilden rijden niet meer gerekend uiteraard) , om voor zulke pietluttigheden te gaan staken is te asociaal voor woorden, en al helemaal onaangekondigd. Ontslaan die handel zeg ik. In deze economisch slechte tijden, zijn er genoeg mensen die wel blij zijn met een baan, en niet zitten te zaniken over dit soort kleinigheden.
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 12 dec 2010, 10:41

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Lyntus »

Slechte actie van de buschauffeurs weer, veel scholieren die van de normale bussen gebruik maken kwam te laat of helemaal niet. Gewoon asociaal dit.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Michael »

NintendoC schreef:Te walgelijk deze actie van de stakende busschaufeurs (diegenen die gewoon wilden rijden niet meer gerekend uiteraard) , om voor zulke pietluttigheden te gaan staken is te asociaal voor woorden, en al helemaal onaangekondigd. Ontslaan die handel zeg ik. In deze economisch slechte tijden, zijn er genoeg mensen die wel blij zijn met een baan, en niet zitten te zaniken over dit soort kleinigheden.
Je zegt wel dat ze ontslagen moeten worden. Maar veel mensen willeen geen buschauffeur worden omdat ze het onder andere een saaie baan vinden.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Ruben »

Gelukkig zijn er binnenkort steeds meer vrachtwagenchauffeurs over, die vervangen zijn door goedkope Polen en Bulgaren. Die willen graag aan het werk.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door gkw1969 »

Goed, ik had hier al eventjes niet gekeken omdat ik op andere fora enige duidelijkheid probeerde te scheppen over de redenen van de acties bij Syntus.

Het probleem bij Syntus is het feit dat het bedrijf in de afgelopen 1 1/2 jaar is verviervoudigd. Helaas heeft de organisatie daar totaal geen rekening mee gehouden en dacht men dat men het wel aan kon. Niets is minder waar.
De acties van afgelopen vrijdag werden veroorzaakt door het feit dat op donderdag de emmer overliep.
Een groot deel van de problemen worden veroorzaakt door het feit dat het personeel van de Veluwe (450 chauffeurs) en Midden Overijssel (250 chauffeurs) niet vertegenwoordigd zijn in de Ondernemingsraad, de personeelvertegenwoordiging die afspraken maakt met de directie over allerlei zaken binnen het bedrijf, waaronder de diensten en roosters.

De OR Syntus bestaat op dit moment uit 11 personen die door de 350 personeelsleden uit de Achterhoek en Rivierenland is gekozen, eind 2012 zullen daar nog eens 5 mensen van over gaan naar Arriva en blijft er een gekozen OR van 6 personen uit de Achterhoek/West Twente over die dan moeten beslissen over alle zaken aangaande het hele Syntus gebied. Dus ook beslissingen nemen over de dienstregeling, diensten en roosters op de Veluwe en in Midden Overijssel.
Dit is natuurlijk zo ondemocratisch als wat. 6 mensen die het voor het zeggen hebben in een gebied waar ze totaal geen verstand van hebben.
De vakbonden en het personeel vond gehoor bij de directie van Syntus voor een nieuwe medezeggenschapsstructuur, alleen moet deze door de huidige OR ingezet worden. Helaas weigert de huidige OR hier gehoor aan te geven en wil door "regeren" tot eind 2013. Toen op vrijdagochtend bleek dat de vakbonden geen overeenstemming konden krijgen over een nieuwe structuur sloeg de vlam in de pan op de Veluwe met een wilde actie. De chauffeurs worden al meer dan een jaar monddood gehouden door de huidige OR.

Niemand heeft deze acties gewild, maar ze moesten hier wel toe over gaan omdat ze met elkaar wilden bespreken hoe het verder moet.
Daar waar het op een kantoor niet opvalt als er een werkonderbreking is, valt het in het OV natuurlijk wel op.

En ik snap het klagen niet, want je hoort niemand klagen als tussen 10.00 en 10.15 de huisarts niet bereikbaar is omdat hij zijn kopje koffie drinkt; of dat de administratie van de school op vrijdagmiddag al om 13.00 naar huis gaat omdat ze massaal ATV hebben of dat de klantenservice van de Mediamarkt onbereikbaar is vanwege een kerstborrel.
Verder hoor ik nooit iemand klagen over het feit dat je in de kleine dorpen niet meer naar het politiebureau of de bank kunt; als je bankzaken wilt regelen en je hebt geen computer ben je dus genoodzaakt naar de grote stad te reizen. Maar daar hoor je niemand over.

Dus aan alle klagers: bedenk eerst eens waarom er iets gebeurt, een buschauffeur zet niet zomaar zijn bus aan de kant.
Ik heb verder niet gelezen, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn geweest die lopen te klagen dat een buschauffeur geen goedemorgen zegt... nou... zeg zelf eerst eens goedemorgen, dan zegt de buschauffeur ook goedemorgen. Als ik na 10x goedemorgen gezegd te hebben maar 1 reactie terug krijgt, tsja, dan heb ik weinig zin meer om goedemorgen te zeggen.

Groetjes
Gerard
Buschauffeur Twents die tegen elke passagier goedemorgen zegt, maar alleen zwaar beledigd is als de passagier de bek dicht houdt.
When you're tired of London, you're tired of life
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Michael 1988 »

Terechte opmerking, maar er kon (even vanuit de reiziger gezien), wel hier betere informatie over verleend worden. Tenminste dat de bussen niet rijden bedoel ik. De precieze reden erachter kom je toch vaak later pas achter.
gkw1969
Berichten: 1757
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door gkw1969 »

Dat is dus nu net het punt met een wilde actie van de chauffeurs. Eerst rijden de bussen niet en later wordt het management op de hoogte gebracht. In de hectiek die dit alles met zich meebrengt vergeet men de reizigersinformatie.
Daarnaast is het op de meeste haltes onmogelijk actuele reisinformatie te tonen. Daar waar het wel kan, busstation Apeldoorn, loopt het vaak via een ambtenaar van de gemeente die dus 's ochtends om 6 uur nog lekker in zijn warme bed ligt(terwijl de buschauffeur de ruiten van de bus schoonkrabt omdat bussen binnen stallen te deur is dankzij de aanbestedingen).

Mede namens mijn nieuwe collega biedt ik excuses aan voor het ongemak, maar wilde acties houdt je niet tegen.
When you're tired of London, you're tired of life
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door Klaasje »

Als je echt om je reiziger geeft organiseer je minstens een staking na een bepaalde tijd in plaats van een wilde actie te houden.
gkw1969 schreef:Niemand heeft deze acties gewild, maar ze moesten hier wel toe over gaan omdat ze met elkaar wilden bespreken hoe het verder moet.
Daar waar het op een kantoor niet opvalt als er een werkonderbreking is, valt het in het OV natuurlijk wel op.
Op kantoren zijn er maar zeer zelden werkonderbrekingen, daar zul je dus ook verrassend weinig van merken.
gkw1969 schreef:En ik snap het klagen niet, want je hoort niemand klagen als tussen 10.00 en 10.15 de huisarts niet bereikbaar is omdat hij zijn kopje koffie drinkt; of dat de administratie van de school op vrijdagmiddag al om 13.00 naar huis gaat omdat ze massaal ATV hebben of dat de klantenservice van de Mediamarkt onbereikbaar is vanwege een kerstborrel.
Verder hoor ik nooit iemand klagen over het feit dat je in de kleine dorpen niet meer naar het politiebureau of de bank kunt; als je bankzaken wilt regelen en je hebt geen computer ben je dus genoodzaakt naar de grote stad te reizen. Maar daar hoor je niemand over.
Het gaat hier allemaal om zaken die of zijn ingeplant (net zoiets als dat de bus 's nachts niet rijdt dus) of dat de gebruiker er erg weinig last van heeft. (Zoveel kan die klantenservice van de MM nou ook weer niet doen, dus een dagje wachten is niet zo'n ramp.) Daarentegen gebruiken mensen de bus om op hun werk of school te komen en daarvoor kijken ze naar de dienstregeling. Als je daarvan ze extreem afwijkt hoort daar gewoon een bijzonder goede informatievoorziening van te voren bij. Ik snap het geklaag bijzonder goed, en dat zou je zelf ook moeten begrijpen als iemand die betrokken is bij het product dat je levert.

Laat ik verder voorop stellen dat er gewoon de juiste OR hoort te zitten en dat de huidige OR daar een goede invulling aan moet geven. Dat er actie gevoerd wordt wil ik nog best begrijpen maar dat het op deze manier gebeurd is gewoon bijzonder verkeerd.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Bericht door webguy »

Overigens opmerkelijk hoe sommige zaken zijn gestructureerd. Syntus heeft wel weer een aparte website per concessie, dus je zou zeggen dat ze enigzins decentraal zijn, maar kennelijk dus op managementniveau weer niet. Lijkt me logisch om per regio een OR te hebben, waarvan weer vertegenwoordigers een Syntus-brede OR vormen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten