Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 19 Dec 2011, 10:50

gkw1969 schreef:Mede namens mijn nieuwe collega biedt ik excuses aan voor het ongemak, maar wilde acties houdt je niet tegen.

Maar chauffeurs hadden de acties wel kunnen aankondigen en een dag later kunnen staken; dan hadden de meeste reizigers tenminste geïnformeerd kunnen worden dat er gestaakt zou gaan worden. Nu kon niemand zich voorbereiden en alternatief vervoer regelen.

Over je vergelijkingen: iedereen weet van kleine dorpen dat er geen bank is en je dus voor bankzaken naar een grotere stad moet. Niemand kan weten dat er opeens spontaan gestaakt gaat worden door buschauffeurs, omdat in de busboekjes staat dat er gewoon gereden wordt.

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor gkw1969 » Ma 19 Dec 2011, 11:03

Volgens mij is het hier niet helemaal duidelijk wat een wilde actie is: Een wilde actie is een actie die direct onstaat en uitgevoerd wordt. Deze acties duren vaak niet zo lang en hebben geen ondersteuning van de vakbond. Indien de actie niet te lang duurt is hij juridisch haalbaar.
Ga je een actie voorbereiden dan wordt je als personeelslid hoofdelijk aansprakelijk gesteld en loop je het risico, via een kort geding, dat de hele actie niet door mag gaan. (dit uiteraard weer ten gunste van de reiziger).

Het feit is gewoon dat als je een punt wilt maken en wilt laten merken dat je het ergens niet mee eens bent, je iets moet doen wat aandacht trekt van de werkgever en hoe haalt een buschauffeur de publiciteit? Niet door gratis vervoerd, dat hoor je pas 's avonds in het nieuws.... nee door direct een paar uur geen bussen te laten rijden. De pers zit er dan direct bovenop.
Bovendien hebben de chauffeurs dan de gelegenheid om even met elkaar te bespreken hoe verder te gaan.

Het is bij een buschauffeur niet zo simpel als op kantoor. In veel gevallen is het zo dat een chauffeur de hele dag geen collega spreekt, wanneer moeten ze dan overleggen over de ontstane situatie.
Buschauffeur is een publiek beroep, maar een zelfstandig beroep.
In een supermarkt is het zo dat collega's elkaar de hele dag kunnen spreken en dan is het ook makkelijker iets te organiseren waar de klant geen last van heeft.

Het is al vaker gezegd, maar de buschauffeur heeft nu eenmaal niet zo veel middelen om actie te voeren. Er zijn er maar 2 die echt effect kunnen hebben, waarvan er maar 1 per direct effect heeft. En als je andere acties weet, anders dan gratis vervoer, dan hoor ik dat graag.

Want buschauffeurs duperen niet voor hun plezier de passagiers. Dus graag komen met goede ideeën voor publieksvriendelijke acties waarbij je veel aandacht krijgt.
When you're tired of London, you're tired of life

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 19 Dec 2011, 11:11

Een bepaalde tekst die met de problemen te maken heeft op het bestemmingsdisplay van alle bussen zetten? Dat moet opvallen.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Geert » Ma 19 Dec 2011, 11:23

Maar waarom moet er dan zo hals-over-kop gestaakt worden als de OR-problemen al een jaar spelen?

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 428
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor koekje » Ma 19 Dec 2011, 11:26

Reiziger Delft schreef:Een bepaalde tekst die met de problemen te maken heeft op het bestemmingsdisplay van alle bussen zetten? Dat moet opvallen.


Daar steekt het management wel een stokje voor. Je kunt niet zelf een bestemming intoetsen met een toetsenbordje. Deze staan allemaal voorgeprogrammeerd.

Reiziger Delft
Berichten: 1014
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:36

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Reiziger Delft » Ma 19 Dec 2011, 11:34

koekje schreef:Daar steekt het management wel een stokje voor.

En dat doen ze niet tegen staken?

En als het technisch niet mogelijk is (bij sommige bustypes wel toch?), dan plakken de chauffeurs toch een A4tje op de voorruit of iets dergelijks? Er is vast iets creatiefs mogelijk.

Gebruikersavatar
Chauf21
OVNL-beheerder
Berichten: 3128
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 22:27

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Chauf21 » Ma 19 Dec 2011, 15:32

gkw1969 schreef:Het is al vaker gezegd, maar de buschauffeur heeft nu eenmaal niet zo veel middelen om actie te voeren. Er zijn er maar 2 die echt effect kunnen hebben, waarvan er maar 1 per direct effect heeft. En als je andere acties weet, anders dan gratis vervoer, dan hoor ik dat graag.

Want buschauffeurs duperen niet voor hun plezier de passagiers. Dus graag komen met goede ideeën voor publieksvriendelijke acties waarbij je veel aandacht krijgt.

Er zijn best wel manieren te bedenken hoor. Ik ga ze niet publiekelijk op het forum oprakelen, maar je kan eens gaan kijken naar wat de opdrachtgever van een vervoerder verwacht. Je kan prima op een creatieve wijze het werk uitvoeren waardoor de 'baas' afgerekend wordt, maar de reizigers er amper tot niets van merken *bus*

wwijker
Berichten: 45
Lid geworden op: Wo 03 Feb 2010, 20:02

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor wwijker » Ma 19 Dec 2011, 15:57

gkw1969 schreef:
De vakbonden en het personeel vond gehoor bij de directie van Syntus voor een nieuwe medezeggenschapsstructuur, alleen moet deze door de huidige OR ingezet worden. Helaas weigert de huidige OR hier gehoor aan te geven en wil door "regeren" tot eind 2013.


Naast dat het natuurlijk heel vervelend is voor de reizigers, is het dat ook voor het bedrijf, terwijl als ik het goed begrijp de directie van Syntus het eigenlijk eens is met de actievoerders. Staat de directie machteloos wanneer een OR weigert of zijn er wel degelijk mogelijkheden voor de directie om veranderingen in de samenstelling af te dwingen? Oftewel, wat kan de directie van Syntus verweten worden in dit geval?

gkw1969
Berichten: 328
Lid geworden op: Di 05 Mei 2009, 20:40

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor gkw1969 » Wo 21 Dec 2011, 09:48

Chauf21 schreef:Er zijn best wel manieren te bedenken hoor. Ik ga ze niet publiekelijk op het forum oprakelen, maar je kan eens gaan kijken naar wat de opdrachtgever van een vervoerder verwacht. Je kan prima op een creatieve wijze het werk uitvoeren waardoor de 'baas' afgerekend wordt, maar de reizigers er amper tot niets van merken *bus*


Jij noemt je chauffeur? Misschien lid van een vakbond? Breng die ideeën dan daar eens voor het voetlicht zodat bij de volgende acties vakbonden iets hebben om op een andere manier actie te voeren. Als je het allemaal voor jezelf houdt werkt dat natuurlijk niet.
Bovendien kun je het ook in een PB aan mij richten, dan beantwoord je mijn vraag en doe je het niet publiekelijk.
When you're tired of London, you're tired of life

Gebruikersavatar
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3523
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Ruben » Wo 21 Dec 2011, 10:29

Lijkt me geen rocket science. Gratis reizen? Dat heeft de vakbond al jaren niet meer gebruikt als middel. Reizigertje pesten is natuurlijk veel effectiever, vooral tegen een onbeweegbare rechtse overheid.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Geert » Wo 21 Dec 2011, 15:58

Blijkbaar was de vakbond in dit conflict ook niet betrokken, als er een wilde staking is ontstaan onder de chauffeurs zonder organisatie van de vakbond...

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Meltrain » Wo 21 Dec 2011, 23:21

Net gezien op de site van Syntus Gelderland:

Syntus heeft in overleg met buurtbusvereniging Brummen/Leuvenheim (BBL) en provincie Gelderland een compromis bereikt over de inzet van buurtbuslijn 515 tussen Brummen/Leuvenheim en Zutphen. Vanaf 2 januari 2012 zal de eerste rit van de buurtbus vertrekken om 8.05 van het NS station in Zutphen. De eerste rit van 7.26 uit Leuvenheim vervalt dan. Een goed alternatief voor de reizigers is de trein.

De buurtbus biedt aan acht personen een zitplaats. Ondertussen maken veel meer dan acht personen gebruik van deze buurtbus. Syntus heeft de afgelopen maanden in de ochtendspits twee versterkende buurtbussen en een grote bus ingezet maar dat kan structureel niet zo door gaan. Er zijn te hoge kosten mee gemoeid. Parallel aan de buslijn rijdt de trein naar Zutphen en dat is een goed alternatief.

De betrokken partijen hebben afgesproken om in het nieuwe jaar te kijken of het probleem zich verlegd naar de bus van 8.26 uur. Als dit zich voordoet zullen ze opnieuw om de tafel gaan.

Oke, dus als een rit te vol is, hef je die maar op? :roll: Leuk voor de mensen uit Leuvenheim en voor iedereen die niet in de buurt van de stations woont / moet zijn.
Goed plan. Falers. :neg:
(Kan er serieus echt niet ergens een Optare vandaan gehaald worden om die ene rit mee te rijden? :? )
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25115
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Daniel » Wo 21 Dec 2011, 23:29

Ligt er natuurlijk even aan waar de reizigers vandaan komen... gezien de maatregel zullen het vast geen reizigers uit Leuvenheim naar station Brummen zijn, eerder uit het zuidwesten van Brummen naar Zutphen die dan niet op de trein overstappen maar in de buurtbus blijven zitten.
Al bedient lijn 515 ook nog een bedrijventerrein in Brummen, kan me zomaar voorstellen dat dat ook reizigersaanbod oplevert.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MdJ
Berichten: 3802
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor MdJ » Wo 21 Dec 2011, 23:31

Je zou kunnen kijken/vragen of een ZHO-optare de eerste rit van de 515 zou kunnen rijden (en dus als het ware gedeeltelijk overgeheveld wordt van de concessie Veluwe naar ZHO)

Maar anders zou je met die optare dus leeg moeten aanvoeren uit Apeldoorn en daar ook weer heensturen.En of dat nu handig is? Denk het net :wink: (zie rest van het rapport, waarbij onder andere de 109 wordt doorgetrokken naar Dieren in plaats van Eerbeek om lege rit kilometers gereduceerd worden)
Bij twijfel: gebruik beton.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Freek » Wo 21 Dec 2011, 23:36

Inderdaad, grote faal dit. Buslijn gaat ten onder aan zijn eigen succes. De buurtbusvereniging is volgens de eigen site eigenlijk voor het blok gezet. Reizigers via het ROCOV zijn helemaal niet gekent in de besluitvorming, er moet toch immers iets anders mogelijk zijn. Bovendien wel gek, als een buurtbus te vol zit, zou een gewone lijndienst dan geen idee zijn. Of desnoods een scholierenlijn.

rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: Ma 07 Nov 2011, 15:23

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor rovin1995 » Do 22 Dec 2011, 00:21

In de adviesaanvraag aan syntus stond hierover ook iets. Syntus wil op ten duur de buurtbuslijn doordeweeks omzetten tot een reguliere buslijn waarop 1 optare zou pendelen. Volgens het rapport ligt ( zoals gewoonlijk ) de provincie gelderland zelf het meest dwars. Terweil dit tot juist een voortuistrevende gedachte van syntus is lijkt mij. Eigenlijk is het ook wel een beetje te gek voor woorden allemaal. Er word een rit opgeheven vanwege te VEEL passagiers, terweil er Grote VDL bussen op lijn 15 en 18 in Apeldoorn rijden waarbij de chauffeur 90% van de gevallen de enige inzitende is. En denk maar niet dat syntus die bus voor de lol gewoon door laat rijden. Dat bepaald de provincie!. Dus provincie wil geen Reguliere buslijn Leuveheim - Zutphen ( vanwege concurentie met trein ect) maar wel lege GROTE bussen op lijn 15 en 18. :roll:

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11148
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Meltrain » Do 22 Dec 2011, 00:37

Ik zie nu trouwens pas dat er nog een spelfout in het artikel zit ook: "te kijken of het probleem zich verlegd". Dat laatste woord moet natuurlijk met een t, aangezien het de persoonsvorm in de zin is. ;)
Lekker professioneel dit. :')
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Lyntus
Berichten: 184
Lid geworden op: Zo 12 Dec 2010, 10:41

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Lyntus » Do 22 Dec 2011, 00:43

Het viel me op dat de SETRA Touringcar niet meer rondrijdt op lijn 87 tussen Bveld en Nijkerk. De touringcar is nu vervangen door onderstaande bus:
Afbeelding
Nu nog in Syntus Gelderland kleuren en 't is net een normale buslijn.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor marvinkok » Do 22 Dec 2011, 12:46

Las dat dat was omdat er geen rolstoelen etc. mee kunnen in de touringcar...

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Michael 1988 » Do 22 Dec 2011, 14:54

Mindervaliden kunnen altijd in een hogevloersbus en/of touringcar. Maar of het makkelijk is is een tweede ding. Het kost alleen meer moeite om ze er in te krijgen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor marvinkok » Do 22 Dec 2011, 15:34

punt was dat er geen lift in zit, dus is het niet roelstoeltoegankelijk en dat mag niet van de provincie, dus worden die Setra's omgespoten/stickerd en daarvoor gebruikt

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Michael 1988 » Za 24 Dec 2011, 01:36

Ik zeg niet dat de touringcars terug op de lijndiensten moeten. Ik gaf alleen maar aan dat het mogelijk is om een rolstoel in een touringcar te vervoeren. Zelfs zonder speciale lift. Gewoon met spierkracht (eerst mindervalide in bus tillen, rolstoel, indien mogelijk, inklappen en dan de rolstoel in de touringcar en eventueel in de bagageruimte). Maar ja, sommige mensen zijn liever lui en willen de mindervaliden zelf in de bus laten stappen i.p.v. even mee helpen. :N
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31503
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Suus » Za 24 Dec 2011, 06:51

Wat je voorstelt mag niet eens van de Europese wetgeving! Het valt mij bovendien op dat je ook niet geleerd hebt van je vorige foute uitspraak over mensen met een functiebeperking :x
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Michael 1988 » Za 24 Dec 2011, 12:58

Dit was niet beledigend bedoelt :x .
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31503
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Syntus Gelderland (Veluwe) Topic #5

Berichtdoor Suus » Za 24 Dec 2011, 13:03

Waarom doe je dat soort domme uitspraken dan? Ik ga jou toch ook niet naar binnen proberen te sleuren zoals je nu wel voorstelt?
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten