Pagina 56 van 140

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 02 feb 2014, 21:01
door Xanland
Maar die D van Dynamisch, wordt die nu ook begrepen?

Anders is het dus weer ouderwets een S(tatisch)RIS. :P

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 03 feb 2014, 10:33
door sirvinniei
volgens de wiki rijdt er tussen Harderwijk en Vischpoort lijn 4, deze kan ik alleen helemaal niet terug vinden op de lijnennetkaart en zelfs niet op de site van synthus, hoe zit dat?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 03 feb 2014, 10:37
door BrengMe
Volgens mij is deze een paar jaar geleden al opgeheven.

edit: Op dit wijzigingsblad van 9 december 2012 staat dat de lijn niet meer door Syntus wordt gereden.
http://www.voorst.nl/fileadmin/user_upl ... Veluwe.pdf

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 04 feb 2014, 17:36
door Maurice Hooikammer
Het valt mij op, dat er tegenwoordig veel bussen op lijnen rijden waar ze normaal niet rijden.
- Aardgas standaard Citaro's op Veluwelijn en lijn 100/200
- Aardgas Citaro's geleed op lijn 100/200 in de avondspits
- Veel groene Ambassadors op lijn 100

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 12:25
door Daelea
Twee weken geleden heeft ROCOV Gelderland een advies gepubliceerd over de voorgenomen wijziging van de Valleilijn lijn 88, deze zou vanaf september over de campus van de WUR moeten gaan rijden.

Het plan van Syntus, voor zover ik uit het advies kan opmaken, is om lijn 88 in de spits 4× per uur en in het dal 2× per uur over de campus te laten rijden (vanaf de halte Droevendaalsesteeg / Campus) en dan een kortere route te nemen naar het busstation in Wageningen. Om de haltes waar deze lijn dan niet langskomt (alles tussen Hoevestein en Busstation) toch nog te bedienen, wil Syntus een nieuwe buslijn invoeren: lijn 86 tussen Ede-Wageningen en Wageningen Busstation die de route van de huidige lijn 88 gaat rijden.

De bediening wordt dan dus:
Lijn 86 2× per uur Ede-Wageningen <> Wageningen Busstation via Ziekenhuis, Mansholtlaan en Nijenoord Allee
Lijn 88 2-4× per uur Ede-Wageningen <> Wageningen Busstation via Ziekenhuis, Campus en de nieuwe busbaan (?)

Bezwaren van ROCOV liggen hem vooral in de informatievoorziening: er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen de twee lijnen, en in de werknaam 'Lijn 86' - tot december 2012 was lijn 86 een bus van Ede naar Arnhem via Bennekom en Wageningen (huidige lijn 52).

Opvallend vond ik ook het plan om de lijnen 86 / 88 te laten vertrekken vanaf de noordzijde van Ede-Wageningen (bij alle andere bussen) - ROCOV adviseert negatief omdat er nu juist een duidelijke scheiding van vervoersstromen is.

Bronnen:
http://www.rocovgelderland.nl/download/publicaties/196
http://www.rocovgelderland.nl/nieuws/bu ... jn88campus

Verder vind ik niets terug van de eerder voorgenomen plannen om de bus in Ede over het kennispark (Zandlaan, langs het ROC A12 en de CHE) te laten rijden; op de website van de Valleilijn staat:
De extra buslijn zal ook in Ede via de nieuw aan te leggen Parklaan langs de onderwijsinstellingen aan de A12 (ROC) rijden.

Bron: http://www.valleilijn.nl/index.php?pid=48

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 12:29
door BrengMe
Is het dan niet slimmer om die tweede lijn het nummer 89 te geven i.p.v. 86?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 12:56
door Nitein-Repart
Ja inderdaad.
En lijn 52 kan zich beter splitsen in lijn 86 tussen Ede en Wageningen en lijn (3)52 tussen Wageningen en Arnhem(-IJsseloord 2/Velp Zuid overnemen van lijn 331).

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 12:59
door BrengMe
Dat lijkt mij een goed idee, maar waarom dat deel van lijn 331 aan lijn 52 koppelen?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 13:08
door Suus
Ik vind lijn 88 nu al een hopeloze lijn en die voorstellen maken het er niet beter op. De aansluitingen op de treinen in Ede zijn slecht, de dienstregeling is onrealistisch snel en de reisinformatie in de bussen is nog altijd dramatisch (ik denk dat ik Windows XP in al die ritten met lijn 88 al 100 keer opnieuw heb zien opstarten).

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 13:31
door Nitein-Repart
BrengMe schreef:Dat lijkt mij een goed idee, maar waarom dat deel van lijn 331 aan lijn 52 koppelen?
Ik denk dat het nuttiger is om Wageningen en Renkum een directe verbinding met Arnhem Centrum te geven, dan Elden en Elst (en rijden al een hoop andere bussen + een trein). Lijn 86 (Wageningen-Bennekom-Ede) kan in Ede beter aan één van de stadsdiensten gekoppeld worden.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 13:43
door MdJ
BrengMe schreef:Is het dan niet slimmer om die tweede lijn het nummer 89 te geven i.p.v. 86?
Ik lees in de adviesaanvraag dat het lijnnummer nog niet vast staat, het is alleen gebruikt als werknaam om onderscheid te maken.

Verschil is tussen beide lijnen is dat de ene via de WUR rijdt en de andere over de Nijenoordallee. Er wordt alleen daar een andere route gereden, en niet via een andere route naar Wageningen Busstation.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 11 jun 2014, 14:28
door busentrein
Thom69 schreef:Twee weken geleden heeft ROCOV Gelderland een advies gepubliceerd over de voorgenomen wijziging van de Valleilijn lijn 88, deze zou vanaf september over de campus van de WUR moeten gaan rijden.

Het plan van Syntus, voor zover ik uit het advies kan opmaken, is om lijn 88 in de spits 4× per uur en in het dal 2× per uur over de campus te laten rijden (vanaf de halte Droevendaalsesteeg / Campus) en dan een kortere route te nemen naar het busstation in Wageningen. Om de haltes waar deze lijn dan niet langskomt (alles tussen Hoevestein en Busstation) toch nog te bedienen, wil Syntus een nieuwe buslijn invoeren: lijn 86 tussen Ede-Wageningen en Wageningen Busstation die de route van de huidige lijn 88 gaat rijden.

De bediening wordt dan dus:
Lijn 86 2× per uur Ede-Wageningen <> Wageningen Busstation via Ziekenhuis, Mansholtlaan en Nijenoord Allee
Lijn 88 2-4× per uur Ede-Wageningen <> Wageningen Busstation via Ziekenhuis, Campus en de nieuwe busbaan (?)

Bezwaren van ROCOV liggen hem vooral in de informatievoorziening: er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen de twee lijnen, en in de werknaam 'Lijn 86' - tot december 2012 was lijn 86 een bus van Ede naar Arnhem via Bennekom en Wageningen (huidige lijn 52).

Opvallend vond ik ook het plan om de lijnen 86 / 88 te laten vertrekken vanaf de noordzijde van Ede-Wageningen (bij alle andere bussen) - ROCOV adviseert negatief omdat er nu juist een duidelijke scheiding van vervoersstromen is.

Bronnen:
http://www.rocovgelderland.nl/download/publicaties/196
http://www.rocovgelderland.nl/nieuws/bu ... jn88campus

Verder vind ik niets terug van de eerder voorgenomen plannen om de bus in Ede over het kennispark (Zandlaan, langs het ROC A12 en de CHE) te laten rijden; op de website van de Valleilijn staat:
De extra buslijn zal ook in Ede via de nieuw aan te leggen Parklaan langs de onderwijsinstellingen aan de A12 (ROC) rijden.

Bron: http://www.valleilijn.nl/index.php?pid=48
Door de werkzaamheden die er gaan komen aan de Zuidkant van het station in Ede, moet de Valleilijn vroeg of laat "tijdelijk" worden verplaatst naar de Noordkant.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 14:15
door Meltrain
MdJ schreef:
BrengMe schreef:Is het dan niet slimmer om die tweede lijn het nummer 89 te geven i.p.v. 86?
Ik lees in de adviesaanvraag dat het lijnnummer nog niet vast staat, het is alleen gebruikt als werknaam om onderscheid te maken.

Verschil is tussen beide lijnen is dat de ene via de WUR rijdt en de andere over de Nijenoordallee. Er wordt alleen daar een andere route gereden, en niet via een andere route naar Wageningen Busstation.
Is het niet slimmer om de lijn die de huidige route rijdt, lijn 88 te noemen en de lijn via de WUR een ander nummer te geven (zoals 89)?
Is het de bedoeling dat beide lijnen met de bussen van de Valleilijn gaan rijden?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 15:05
door BrengMe
Ja en ja.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 17:09
door sirvinniei
Omdat het overgrote deel van de mensen studenten zijn lijkt het mij veel handiger en duidelijker om alle bussen via de campus te laten rijden en eventueel Wageningen een kleine stadsdienst te geven als dat nodig is (wat ik betwijfel).

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 18:12
door fogeltje
busentrein schreef:Door de werkzaamheden die er gaan komen aan de Zuidkant van het station in Ede, moet de Valleilijn vroeg of laat "tijdelijk" worden verplaatst naar de Noordkant.
Ik zag hem daar vorige week al staan, of het moet een Valleilijn bus op een andere lijn zijn geweest (stond er als 999)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 18:15
door Suus
Er is geen buffer aan de zuidzijde, dus bussen die pauze houden worden aan de noordkant neergezet.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 18:58
door ovforens
sirvinniei schreef:Omdat het overgrote deel van de mensen studenten zijn lijkt het mij veel handiger en duidelijker om alle bussen via de campus te laten rijden en eventueel Wageningen een kleine stadsdienst te geven als dat nodig is (wat ik betwijfel).
Dat is niet waar, de Valleibuslijn trekt ook in de woonwijken veel verkeer. Zie onder andere pagina 47 van het reizigersonderzoek wat een tijdje geleden is gehouden.

http://www.gelderland.nl/4/Home/Hier-we ... ingen.html

Afhankelijk van hoe je de cijfers interpreteert dupeer je hierdoor de helft van de in- en uitstappers tot duizend per dag. Het zal daarom zijn dat de provincie voor het ongeveer alternerende alternatief heeft gekozen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 19:35
door Meltrain
sirvinniei schreef:Omdat het overgrote deel van de mensen studenten zijn lijkt het mij veel handiger en duidelijker om alle bussen via de campus te laten rijden en eventueel Wageningen een kleine stadsdienst te geven als dat nodig is (wat ik betwijfel).
Dat vraag ik me inderdaad erg af: een aanzienlijk deel van de Wageningse studenten woont daadwerkelijk in Wageningen en maakt dus niet dagelijks gebruik van deze lijn.
Maar ik denk dat Cookie daar meer over kan vertellen. :wink:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 22:41
door Cookie
Veel studenten wonen in Wageningen inderdaad, maar lijn 88 naar Wageningen heb ik doordeweeks toch best wel vaak behoorlijk vol gezien (staanplaatsen in een gelede bus) met studenten in de ochtend... De universiteit is de afgelopen jaren aardig gegroeid, met als gevolg dat er (zeker aan het begin van het collegejaar) een tekort aan kamers is.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 12 jun 2014, 23:58
door sirvinniei
Maar waarom word de oude route dan maar 2x per uur gereden?
Vind ik een beetje lage frequentie als er zoveel mensen in de buurt van die haltes die overgeslagen worden.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 13 jun 2014, 00:38
door ovforens
Misschien is het spitsrichting van doelgroepen gevoelig? Bewoners willen in de.morgen richting trein, studenten komen juist uit de trein.

Ochtend
4x Ede - WUR - Wageningen
2x Ede - woonwijk - Wageningen
4x Wageningen - woonwijk - Ede
2x Wageningen - WUR - Ede


Dal
2x Ede - WUR - Wageningen
2x Ede - woonwijk - Wageningen
2x Wageningen - woonwijk - Ede
2x Wageningen - WUR - Ede

Middag
2x Ede - WUR - Wageningen
4x Ede - woonwijk - Wageningen
2x Wageningen - woonwijk - Ede
4x Wageningen - WUR - Ede

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 13 jun 2014, 11:46
door Nitein-Repart
De buslijnen rond Wageningen zitten naar mijn inziens structureel verkeerd in elkaar. Bij lijn 88 heeft haast niemand Ede als eindpunt. Dus aansluiten op de treinen is essentieel.

Alternatief:
Lijn 88 in de spits 4x/uur laten rijden en aansluiten op de s3000 en s3100 en in het dal 2x/uur laten rijden en aansluiten op de s3000.
Lijn 89 (ede-wageningen via WUR) in de spits 4x/uur laten rijden en aansluiten op de s3000 en s3100 en in het dal 2x/uur laten rijden en aansluiten op de s3100
Lijn 86 (ede-wageningen via bennekom) loskoppelen van lijn 52 en in ede aansluiten op de s3000 en doorkoppelen op de edese stadsdienst
Lijn 352 traject arnhem-ijsseloord 2/velp zuid overnemen van lijn 331 en in de scholierenspits doorrijden naar de WUR
Lijn 80 in de daluren inkorten tot Rhenen en aansluiten op lijn 50
Lijn 44 inkorten tot Kesteren en aansluiten op lijn 45
Lijn 45 in de avonden en weekenden inkorten tot Rhenen en aansluiten op lijn 50
Buslijnen uit Rhenen in de scholierenspits doorrijden naar de WUR.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 13 jun 2014, 12:57
door Meltrain
Waarom wil je de huidige lijn 52 splitsen in een 86 en 352?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 13 jun 2014, 13:30
door MdJ
En waarom betrek je de Provincie Utrecht en de concessie Achterhoek-Rivierenland voor een aanpassing van de Veluwe (tussen Ede en Wageningen) terwijl dat _NIETS_ met elkaar te maken heeft?