Pagina 60 van 140

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 11:41
door waldo79
Er wordt nu heel erg gefocust op de verbinding Apeldoorn Arnhem. Er is nog wel meer dan dat op de Veluwe.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 15:26
door Maurice Hooikammer
waldo79 schreef:Er wordt nu heel erg gefocust op de verbinding Apeldoorn Arnhem. Er is nog wel meer dan dat op de Veluwe.
Ja maar dit traject is trending topic qua ontwikkelingen en op de Veluwe is er verder weinig aan de hand, tenzij je zelf een onderwerp weet...

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 15:59
door regenmaker
Anders open ik wel een nieuwe topic voor de verbinding Apeldoorn - Arnhem? :P

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 16:37
door Maurice Hooikammer
Dat lijkt mij niet nodig, deze lijn(en) val(t)/(len) binnen deze concessie en omdat er verder niet veel aan de hand is op de Veluwe heb je geen last van door elkaar heen lopende discussies binnen één forum. Laat het maar gewoon zo.

On topic:
Ik snap nog steeds niet waarom er altijd geprobeerd wordt mensen in de trein te krijgen i.p.v. een busverbinding op het traject. In dit geval is een directe busverbinding toch veel logischer dan een overstap en hoekige reis via Zutphen? Als in de toekomst de bus HOV moet worden zullen de bussen door de vermindering van haltes minder vaak te laat of te vroeg zijn en is de verbinding sneller dan de trein. En het comfort van de bus moet dan ook omhoog. En daarbij, oké een vraag aan de chauffeur geeft meer hinder dan een aan de conducteur, maar een trein met vertraging krijgt last van de seinen. Een te late bus kan worden ingehaald of kan zelf inhalen, maar een te late trein met wachten vanwege de op de precieze tijden afgestelde passage van treinen op een spoortracé. En bij een ongeval, een bus kan omrijden, maar een trein zit vast aan rails en kan niet even met een bocht eromheen. In mijn optiek is een bus veel flexibeler met tegenslag dan een trein. Die ervaringen heb ik zelf. Afgelopen zomer kreeg mijn trein Roermond-Venlo +15 bij Venlo en moest daarna op elk station wachten op de tegemoetkomende trein. Hierdoor liep de vertraging uiteindelijk op tot +45...

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 17:08
door regenmaker
Maurice Hooikammer schreef:En daarbij, oké een vraag aan de chauffeur geeft meer hinder dan een aan de conducteur, maar een trein met vertraging krijgt last van de seinen. Een te late bus kan worden ingehaald of kan zelf inhalen, maar een te late trein met wachten vanwege de op de precieze tijden afgestelde passage van treinen op een spoortracé. En bij een ongeval, een bus kan omrijden, maar een trein zit vast aan rails en kan niet even met een bocht eromheen. In mijn optiek is een bus veel flexibeler met tegenslag dan een trein.
Kijk, dat is precies wat ik bedoel. :D

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 20:22
door SuperGhost
Een bus is in principe veel flexibeler ja (behalve in steden als er files staan, want dan staat de bus ook vast natuurlijk), maar en trein is vaak sneller, comfortabeler en kan veel meer capaciteit bieden.

Alleen op Arnhem-Apeldoorn is er geen spoorlijn en moet je omreizen via Zutphen. Dan wint een snelwegbus het.
Ik denk dat Arnhem-Apeldoorn ook veel beter af is met een frequente snelbusverbinding (4-6x per uur) dan moet 2x per een een boemeltreintje.

De bussen Arnhem-Apeldoorn moeten ook comfortabele bussen worden volgens de plannen (vraag is alleen wat je als bus comfortabel noemt) met ook wifi.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 22:11
door regenmaker
SuperGhost schreef:Ik denk dat Arnhem-Apeldoorn ook veel beter af is met een frequente snelbusverbinding (4-6x per uur) dan moet 2x per een een boemeltreintje.
Er rijdt in de spits al 6x/uur een bus Apeldoorn - Arnhem alleen die gaan te langzaam.

In de ochtendspits rijdt namelijk lijn 91 een '15 - '25 dienst en de 231 vertrekt dan om '41 vanaf busstation Apeldoorn.
Andersom ook op Arnhem vertrekken de bussen om '03 - '13 (91) en '21 (231).

Alleen 's morgens rijdt 91 2 à 3 extra ritten (beide richtingen). Terwijl de 231 alleen 's middags extra ritten in de richting van Arnhem rijdt. Ik vraag me altijd wel af, gaan die extra bussen (231) als 'geen dienst' terug naar Apeldoorn? Anders zou je ze net zo goed aanvullende ritten in tegengestelde richting kunnen laten rijden.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 22:16
door MdJ
regenmaker schreef:
SuperGhost schreef: Alleen 's morgens rijdt 91 2 à 3 extra ritten (beide richtingen). Terwijl de 231 alleen 's middags extra ritten in de richting van Arnhem rijdt. Ik vraag me altijd wel af, gaan die extra bussen (231) als 'geen dienst' terug naar Apeldoorn? Anders zou je ze net zo goed aanvullende ritten in tegengestelde richting kunnen laten rijden.
Het zijn ritten die in Arnhem leeg van/naar Presikhaaf rijden tbv lijn 293.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 22:19
door regenmaker
MdJ schreef:Het zijn ritten die in Arnhem leeg van/naar Presikhaaf rijden tbv lijn 293.
Dan heb je 's morgens een overschot aan bussen in Arnhem? Want de 293 eindigt dan in Presikhaaf.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 22:37
door MdJ
Excuus, ik ben in de war van vorig jaar. Toen reden de ritten van lijn 293 zowel heen als terug via lijn 231. Tegenwoordig zijn de ochtendritten Arnhem (Presikhaaf)-Apeldoorn blijkbaar leeg. De middagritten van lijn 293 worden nog wel aangevoerd met lijn 231.

De kwartierverdichtingsritten van lijn 91 (in de ochtend) keren op elkaar in Arnhem :wink:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 05 sep 2014, 22:40
door regenmaker
MdJ schreef:Excuus, ik ben in de war van vorig jaar. Toen reden de ritten van lijn 293 zowel heen als terug via lijn 231. Tegenwoordig zijn de ochtendritten Arnhem (Presikhaaf)-Apeldoorn blijkbaar leeg. De middagritten van lijn 293 worden nog wel aangevoerd met lijn 231.
Dan zou je toch extra ritten kunnen laten rijden? Want het personeel/brandstof wordt toch betaald in die tijd, dat is echt geld verspilling.
MdJ schreef:De kwartierverdichtingsritten van lijn 91 (in de ochtend) keren op elkaar in Arnhem :wink:
Klopt niet helemaal. De helft van de ritten keert inderdaad op de 91 (op zichzelf dus). De andere helft keert op de 231 en de 231 keert dan op de 91. :wink:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 00:08
door NG²7²™
SuperGhost schreef:Ik denk dat men straks gewoon (naast de max. 1 halte) gewoon hetzelfde gaat doen als de Veluwelijn: alleen in één richting in/uitstappen mogelijk.
Waar op de Veluwelijn gebeurt dit dan?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 01:05
door SuperGhost
Voor lijn 201 mag (als ik het goed heb begrepen) in het centrum van Apeldoorn alleen ingestapt worden richting Zwolle en richting Apeldoorn mag daar alleen uitgestapt worden.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 02:04
door Xanland
En toen lag ik hier bijna letterlijk te rofl'en.

Die tekst die bij dat artikel staat heb ik expres er laten staan/weer neergezet. Het is gewoon flink, naar mijn inziens, flink hinderlijk als lijn 201 weer eens als stadsbus wordt misbruikt in Apeldoorn. Met 8/9 kom je er ook tot aan de Fauststraat. :)

Overigens was bij Veolia dit wel de waarheid, in het kader van eenduidigheid is door de vervoerkundige van Syntus besloten om dit op te heffen en ook de Carpoolplaats bij Hattem permanent aan te doen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 08:49
door regenmaker
SuperGhost schreef:Voor lijn 201 mag (als ik het goed heb begrepen) in het centrum van Apeldoorn alleen ingestapt worden richting Zwolle en richting Apeldoorn mag daar alleen uitgestapt worden.
De 201 is nu al de drukste bus van de concessie. Als er dan ook nog mensen de 201 als stadsdienst zouden gebruiken, zou dit zeer hinderlijk zijn.

Ze moeten gewoon naar Arnhem het idee van SuperGhost uitvoeren uit het breng topic. Gewoon HOV via Zutphensestraat, de maten moet het maar doen met een busje minder. :D

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 15:19
door MdJ
regenmaker schreef:
SuperGhost schreef:Voor lijn 201 mag (als ik het goed heb begrepen) in het centrum van Apeldoorn alleen ingestapt worden richting Zwolle en richting Apeldoorn mag daar alleen uitgestapt worden.
De 201 is nu al de drukste bus van de concessie. Als er dan ook nog mensen de 201 als stadsdienst zouden gebruiken, zou dit zeer hinderlijk
sure? Een twee maal per uur rijdende gelede bus elk half uur op maandag-vrijdag... Tov lijn 202/203(4x per uur ma/vr, 2x pu za+zo) en een lijn 88 (6x per uur ma-vr, 4x op za, 10(!)X er uur op zondagavond...
Ik denk dat je je gedachte over de "drukste bus van de concessie" iets mag bijstellen;)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 17:25
door regenmaker
De 201 is over de hele route goed gevuld, maar was 88 vergeten. De 202/203 rijdt vaak half leeg. (Bovendien kan je Ede en Wageningen net zo goed bij Rivierenland-Achterhoek of Arnhem Nijmegen voegen niemand die het merkt) :)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 18:59
door MdJ
Maar als lijn 202 half leeg is, maar wel 2x zo vaak rijdt... :wink:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 19:23
door regenmaker
MdJ schreef:Maar als lijn 202 half leeg is, maar wel 2x zo vaak rijdt...
Ja, vraag me ook af of die niet te veel ritten rijdt. Maar zal blijkbaar wel nodig zijn?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 19:57
door Nitein-Repart
202/203 zijn ontsluitende lijnen voor ontsluiting van Vaassen, Epe, Heerde, Wapenveld en Hattem. Dit betekent een vrij verspitste lijn. Lijn 201 is een verbindende lijn tussen Apeldoorn en Zwolle en is minder gevoelig voor een spits/dalpiek. Dat maakt het verschil.

Wanneer gaat De Veluwelijn met T100 bussen rijden?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 20:23
door CamilleKreemers
regenmaker schreef:
MdJ schreef:Maar als lijn 202 half leeg is, maar wel 2x zo vaak rijdt...
Ja, vraag me ook af of die niet te veel ritten rijdt. Maar zal blijkbaar wel nodig zijn?
Is het niet zo dat lijnen 202 en 203 door hun "HOV"-karakter verplicht geleed en 2x/uur rijdt? Ik zou deze lijnen toch samenvoegen en dan 2x/uur rijden. Eventueel met een sneldienst in de spits, zodat de kernen in de spits een snellere variant hebben met Apeldoorn en Zwolle.

Als iemand gelede bussen gaat produceren met T100, zullen er T100 op de Veluwelijn komen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 21:18
door Pim-AllianceB95
Erno-BE schreef:202/203 zijn ontsluitende lijnen voor ontsluiting van Vaassen, Epe, Heerde, Wapenveld en Hattem. Dit betekent een vrij verspitste lijn. Lijn 201 is een verbindende lijn tussen Apeldoorn en Zwolle en is minder gevoelig voor een spits/dalpiek. Dat maakt het verschil.

Wanneer gaat De Veluwelijn met T100 bussen rijden?
Mijn ervaring is dat juist 201 in het dal ontzettend leeg is. Hij rijdt ook niet voor niets alleen door de week.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 21:37
door CamilleKreemers
wat zou hierbij geoptimaliseerd kunnen worden dan?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 06 sep 2014, 22:05
door regenmaker
CamilleKreemers schreef:Is het niet zo dat lijnen 202 en 203 door hun "HOV"-karakter verplicht geleed en 2x/uur rijdt?
Syntus rijdt de 201/202/203 ook vaak met gewone VDL Berkhof Ambassadors, niet gelede bussen dus. De gelede bussen worden in de spits vaak ingezet op de 109 (dan vraag ik me echt af, WAAROM??? Die gelede bussen zie ik altijd leeg rijden...).

Ook op de 91 en de 231 worden de gelede bussen van de veluwelijn ingezet, met een goede bezettingsgraad. 91 vooral op het traject Apeldoorn Busstation/NS - Apeldoorn Achmea.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 07 sep 2014, 21:39
door Maurice Hooikammer
Met geledes wordt veel gestrooid op de Veluwe... Inderdaad lijn 109 en 91/231 en ook op lijn 100 en 200 rijdt 's ochtends een gelede rond. Daarnaast ook op lijn 102. Als ik naar school fiets door Zwolle kom ik ook vaak ambas tegen, vooral op de tussenritjes van lijn 203 naar transferium Horsthoek.