Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor MdJ » Zo 07 Sep 2014, 21:54

Maurice Hooikammer schreef:Met geledes wordt veel gestrooid op de Veluwe... Inderdaad lijn 109 en 91/231 en ook op lijn 100 en 200 rijdt 's ochtends een gelede rond. Daarnaast ook op lijn 102. Als ik naar school fiets door Zwolle kom ik ook vaak ambas tegen, vooral op de tussenritjes van lijn 203 naar transferium Horsthoek.

Tja, die geledebussen hebben gewoonweg meer capaciteit dan een standaard bus. En als ze niet nodig zijn op de Veluwelijn, dan kun je ze beter inzetten op lijnen met capaciteitsproblemen. Op lijn 108 hoeft dat niet meteen, maar is nog al handig voor de uitwisseling tussen de Veluwelijnbussen en de Valleilijnbussen.

*Lijn 109 kent zeer drukke ritten in de ochtendspits tussen Eerbeek-Apeldoorn. Voorheen werden deze ritten gereden met twee bussen. (De laatste 10-meter amba en/of Volvo-7000 reden vaak de versterkingsrit)
*Ook lijn 91 kent zeer drukke ritten: 16:00u uit Arnhem is al druk vanuit Arnhem en krijgt bij Centraal Beheer/Achmea in Apeldoorn ook een hele lading te verwerken.
*Hetzelfde geldt voor lijn 100/200: in de ochtend werd er altijd bijversterkt, door de gelede bus is een deel niet meer nodig.

En ja, als je ze inzet op de drukke rit, zullen ze ook een keer moeten terugkomen naar Apeldoorn, Zwolle of Ede...
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Meltrain » Zo 07 Sep 2014, 22:26

MdJ schreef:Maar als lijn 202 half leeg is, maar wel 2x zo vaak rijdt... :wink:

Dan kan lijn 201 nog steeds de drukste bus zijn, want de "drukheid" is het totaal aantal reizigers gedeeld door het aantal ritten.
He totaal aantal reizigers van lijn 202 is wel hoger.
(Of bovenstaande echt een feit is, durf ik niet te zeggen aangezien ik de betreffende lijnen niet ken, maar ik wilde aantonen dat het best mogelijk is dat lijn 201 drukker is dan 202 ook al rijdt laatstgenoemde vaker.)
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor SuperGhost » Ma 08 Sep 2014, 01:10

De drukheid kun je ook prima meten met aantal reizigers per lijn. ;-)

(Ervaren) drukheid zou ik overigens ook niet definiëren als "het totaal aantal reizigers gedeeld door het aantal ritten", aangezien een gelede bus met 20 reizigers als (veel) minder druk wordt ervaren als een 'normale' bus met 20 reizigers.
Ik zou er dan eerder voor kiezen om (ervaren) drukheid te definiëren als "het totaal aantal reizigers gedeeld door de totale aangeboden capaciteit".

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Meltrain » Ma 08 Sep 2014, 09:41

Je hebt gelijk. :) Ik was even de mogelijkheid vergeten dat de ingezette bussen niet identiek zijn.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
NG²7²™
Berichten: 156
Lid geworden op: Ma 25 Jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor NG²7²™ » Ma 08 Sep 2014, 23:07

SuperGhost schreef:Voor lijn 201 mag (als ik het goed heb begrepen) in het centrum van Apeldoorn alleen ingestapt worden richting Zwolle en richting Apeldoorn mag daar alleen uitgestapt worden.


Op alle haltes van lijn 201 mag worden in- en uitgestapt.
De 201 is overigens zeker niet drukker dan de 202/203, alleen in de spits zijn er enkele ritten, voornamelijk van/naar de Katerdijk, waarbij een enkele staanplaats is.
Groeten,
Nick

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Erno-BE » Di 09 Sep 2014, 07:38

Ik denk dat de vervoersmaatschappij verplicht is om op lijn 201 alle reizigers zo veel mogelijk een zitplaats te geven door de grote halteafstanden, itt lijn 202/203 waarbij reizigers wel een stukje kunnen staan.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Freek » Di 09 Sep 2014, 08:07

Nee hoor, voor alle lijnen gelden dezelfde eisen.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor SuperGhost » Di 09 Sep 2014, 11:42

Bedoel je voor alle Veluwelijnlijnen, of voor alle lijnen van de concessie Veluwe?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor regenmaker » Di 09 Sep 2014, 22:30

Ja, ik moet mijn mening bijstellen over de 202. 202 is veel drukker dan de 201, vooral op het traject Epe - Apeldoorn dan.

Bovendien zag ik de 43 van breng, die zat helemaal vol in Beekbergen rond 8:00. Breng zou daar mooi gelede bussen voor kunnen inzetten, alleen breng heeft er zo weinig en gebruikt ze alleen te Nijmegen (vooral lijn 10).
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor SuperGhost » Di 09 Sep 2014, 22:45

Gelede bussen zijn ook niet per se nodig op lijn 43. Die lijn rijdt slechts 2x per uur, dus kan natuurlijk ook nog altijd 4x per uur gaan rijden in de spits(richting).

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor regenmaker » Di 09 Sep 2014, 22:47

SuperGhost schreef:Gelede bussen zijn ook niet per se nodig op lijn 43. Die lijn rijdt slechts 2x per uur, dus kan natuurlijk ook nog altijd 4x per uur gaan rijden in de spits(richting)


Zeg dat maar tegen de 109 of 201 die 2x/uur rijdt en waarop verschillende tijden gelede bussen rijden. :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Hainje » Di 09 Sep 2014, 22:49

Die 109 en 201 hebben misschien de gehele dag door een grotere gemiddelde bezetting dan lijn 43. Nu ken ik lijn 43 niet zo goed, maar wellicht dat dit een lijn is die een grote piek in de ochtend en een grote piek in de middag kent. Dan is het veel praktischer om dan een uurtje kwartierdienst met 12m materieel te rijden en de rest gewoon halfuursdienst.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor regenmaker » Di 09 Sep 2014, 22:54

Hainje schreef:Die 109 en 201 hebben misschien de gehele dag door een grotere gemiddelde bezetting dan lijn 43. Nu ken ik lijn 43 niet zo goed, maar wellicht dat dit een lijn is die een grote piek in de ochtend en een grote piek in de middag kent. Dan is het veel praktischer om dan een uurtje kwartierdienst met 12m materieel te rijden en de rest gewoon halfuursdienst.


De 43 heeft een route van ongeveer 2 uur. Alleen het stuk Dieren - Apeldoorn is zeer druk in de ochtendspits. De 43 slingert tussen Arnhem - Dieren om de spoorlijn heen en dus stappen de meeste mensen in Dieren op de trein. De andere plaatsen die worden aangedaan zoals Rheden en Velp hebben ook hun eigen station. Eerbeek en Loenen missen een station, maar hebben wel extra spits dienst 109, maar die zit alsnog helemaal vol op enkele tijden.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Hainje » Di 09 Sep 2014, 22:57

Dan is het inderdaad goedkoper om een paar verdichtingsritten in te leggen tussen Dieren en Apeldoorn met standaardmaterieel dan een (paar) gelede wagen een slag van 4 uur te laten maken.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor SuperGhost » Di 09 Sep 2014, 22:59

43 slingert alleen tussen Velp en Arnhem om het spoor heen. Op Velp-Dieren rijdt hij letterlijk parallel aan het spoor. Dat had wellicht wel wat minder gekund.

Maar 43 zou in principe bij slim plannen in de spits wel 4x per uur op Dieren-Arnhem kunnen rijden, mits je zorgt dat de reguliere 2 ritten (vanuit Apeldoorn gezien) aansluiten op de intercity naar Arnhem en de 2 spitsritten (die in Dieren) eindigen op de sprinter naar Arnhem aansluiten (en zo dus ook een verbinding naar Rheden en Velp geven).

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor regenmaker » Di 09 Sep 2014, 23:03

Ben er sowieso voor om 43 te splitsen in een traject Apeldoorn - Dieren (concessie Veluwe) en Dieren - Arnhem (Concessie Arnhem - Nijmegen). 43 is altijd zo vertragingsgevoelig en ik denk dat Syntus er meer van zou profiteren om de dienst zelf uit te voeren tussen Apeldoorn en Dieren.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Frank » Di 09 Sep 2014, 23:08

Zou je daarmee veel reizigers met een extra overstap creëren? Ooit (heel lang geleden) is die bus naar Arnhem door gaan rijden juist vanwege het grote aantal overstappers dat er was (op een andere lijn die daardoor vol kwam te zitten). Dat er ook treinen parallel rijden betekent natuurlijk niet dat iedereen daarvoor kiest.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor SuperGhost » Di 09 Sep 2014, 23:15

Ik denk dat er prima een busknoop in Dieren kan komen met:
- Dieren - Apeldoorn (2-4x p/u)
- Dieren - Arnhem (2x p/u, maar dan Rheden iets beter bedienend)
- Dieren - Doetinchem (2x p/u)
Welke diensten je dan aan welke door koppelt, of je ze alle 3 laat eindigen in Dieren kun je dan bekijken, zolang er maar een goede overstap op de IC van/naar Arnhem ontstaat en op de bussen onderling.

Die knoop kan dan prima rond .29-.31/.59-.01 liggen (zo'n 7 minuten na aankomst IC uit Arnhem en voor vertrek IC naar Arnhem)
De spitsbussen Dieren-Apeldoorn kunnen dan rond .12 aankomen (vertrek sprinter Arnhem .17) en rond .17 vertrekken. Het is dan geen exacte kwartiersdienst, maar de aansluiting op de sprinter lijkt me iets belangrijker dan een strakke kwartiersdienst.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3689
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor regenmaker » Di 09 Sep 2014, 23:18

Het voordeel van de 43 is wel dat die in Arnhem door het centrum heen gaat. De 43 rijdt eigenlijk tussen Dieren en Velp bijna langs het spoor vanwege de dorpen Ellecom en De Steeg (ook een beetje voor Rheden). In De Steeg staat het gemeentehuis van de gemeente Rheden. Dit hebben ze gedaan omdat de twee grootste plaatsen (Velp en Dieren) van die gemeente precies aan de rand liggen en ze het gemeentehuis centraal willen hebben. Dus de busverbinding Velp - Rheden - De Steeg - Dieren is wel degelijk van belang.

Ja, het splitsen van 43 kan misschien betekenen dat er veel overstappers zijn, maar het is concessie technisch veel makkelijker. Bovendien als er goede aansluiting in Dieren is, is er toch niets aan de hand?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Frank » Di 09 Sep 2014, 23:37

Concessietechnisch vind ik nou een slecht argument. Met elke overstap verlies je ook reizigers. Een overstap wordt ook als extra reistijd ervaren. Als er veel overstappers zijn (ik weet het niet, ik kom niet uit die buurt) zie ik niet veel redenen om te gaan knippen.

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor SuperGhost » Wo 10 Sep 2014, 00:01

regenmaker schreef:Het voordeel van de 43 is wel dat die in Arnhem door het centrum heen gaat. De 43 rijdt eigenlijk tussen Dieren en Velp bijna langs het spoor vanwege de dorpen Ellecom en De Steeg (ook een beetje voor Rheden). In De Steeg staat het gemeentehuis van de gemeente Rheden. Dit hebben ze gedaan omdat de twee grootste plaatsen (Velp en Dieren) van die gemeente precies aan de rand liggen en ze het gemeentehuis centraal willen hebben. Dus de busverbinding Velp - Rheden - De Steeg - Dieren is wel degelijk van belang.
Dat die tussen Rheden en Dieren parallel aan het spoor loopt snap ik en is logisch, maar dat die dat in/langs Rheden ook doet vind ik juist zeer onlogisch. Hij rijdt eigenlijk min of meer het dorp voorbij en bediend alleen het deel van het dorp (het noordwesten) dat juist bij het station ligt. Ik zou lijn 43 juist via het zuidoosten laten rijden en aan de noordzijde weer op de provinciale weg laten uitkomen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Erno-BE » Wo 10 Sep 2014, 10:17

SuperGhost schreef:Ik denk dat er prima een busknoop in Dieren kan komen met:
- Dieren - Apeldoorn (2-4x p/u)
- Dieren - Arnhem (2x p/u, maar dan Rheden iets beter bedienend)
- Dieren - Doetinchem (2x p/u)
Welke diensten je dan aan welke door koppelt, of je ze alle 3 laat eindigen in Dieren kun je dan bekijken, zolang er maar een goede overstap op de IC van/naar Arnhem ontstaat en op de bussen onderling.

Die knoop kan dan prima rond .29-.31/.59-.01 liggen (zo'n 7 minuten na aankomst IC uit Arnhem en voor vertrek IC naar Arnhem)
De spitsbussen Dieren-Apeldoorn kunnen dan rond .12 aankomen (vertrek sprinter Arnhem .17) en rond .17 vertrekken. Het is dan geen exacte kwartiersdienst, maar de aansluiting op de sprinter lijkt me iets belangrijker dan een strakke kwartiersdienst.

Het logische is dan:
Dieren-Apeldoorn -> Veluwe/Syntus
Dieren-Arnhem -> SAN/Breng
Dieren-Doetinchem -> Achterhoek/Arriva

Denk eerder een knoop rond 15/45 omdat je dan aan kan sluiten op de IC richting Zwolle en de SPR richting Nijmegen. In Noordelijke richting is er dan fors reistijdwinst, alsmede naar de HAN Arnhem (belangrijke bestemming), terwijl het verlies aan reistijd in zuidelijke richting beperkt blijft (zeker omdat de s3600 op alle stations tussen Arnhem en Nijmegen stopt).

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Frank » Wo 10 Sep 2014, 20:59

Het is me duidelijk dat het mengen van allerlei ideeën in dit topic niet door iedereen als wenselijk wordt gezien. Ik zie er persoonlijk geen probleem in als daar aparte topics voor worden gemaakt (maar daar wordt nog naar gekeken; ook naar de plaats waar die topics zouden moeten komen). Probeer dit topic niet met al te wilde ideeën meer te "vervuilen".

Alle berichten over het al dan niet off-topic zijn van dit topic heb ik verwijderd, want die berichten waren off-topic op zich (aangezien we ook pm's en meldingen hebben om dit duidelijk te maken).

Springer
Berichten: 61
Lid geworden op: Do 18 Sep 2014, 21:45

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor Springer » Do 18 Sep 2014, 22:03

Maurice Hooikammer schreef:Met geledes wordt veel gestrooid op de Veluwe... Inderdaad lijn 109 en 91/231 en ook op lijn 100 en 200 rijdt 's ochtends een gelede rond. Daarnaast ook op lijn 102. Als ik naar school fiets door Zwolle kom ik ook vaak ambas tegen, vooral op de tussenritjes van lijn 203 naar transferium Horsthoek.


Snap absoluut niet dat de consessie verlener het goed vind dat de Veluwelijn geledes ook op andere lijnen in worden gezet. Zie regelmatig een Veluwelijn bus richting Amersfoort of Arnhem rijden terwijl de 5298 of de 5299 (die bestickerd zijn in de gewone Syntus Gelderland style) ingezet is op de Veluwelijn. Zou persoonlijk dat juist omdraaien.

Kwam vandaag ook nog een opmerkelijke versterkingsbus tegen, de witte ex ex vdl demo / ex-arriva 3154 op lijn 104. Op de filmbak stond "geen dienst" maar achter de ruit was een papiertje met "104 Harderwijk" geplakt. Verder geen stickers op de bus, alleen nog het oude Arriva nummer. "Nieuwe" bus van Besseling???
Besseling had vandaag een witte "ex qbuzz" MAN ingezet op lijn 102 Apeldoorn - Amersfoort. Op de filmbak aan de voorzijde stond alleen Amersfoort, maar geen lijnnummer. Tevens ben ik al 2x een grijze "ex q-buzz" MAN tegen gekomen bij de Fruytierschool. Ook weer zonder bedrijfsnaam erop.

Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 347
Lid geworden op: Do 29 Jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contact:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Berichtdoor busentrein » Vr 19 Sep 2014, 09:15

Bij van Kooten Reizen rijden inderdaad een aantal MAN bussen, die ooit bestemd waren voor Qbuzz maar die zijn nooit afgenomen door het bedrijf. Ik ben er nog niet achter waar die 3154 nu tot behoord.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten