Pagina 67 van 140

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 21:07
door Milco
De tijden zijn helaas nog niet bekend zeker? Aangezien ik regelmatig met lijn 205 reis ben ik aardig benieuwd naar de nieuwe tijden. Hoeveel eerder gaat deze uit Harderwijk vertrekken of in Harderwijk aankomen vraag ik me af? Is de overstap van circa 9 minuten op lijn 159 nog wel haalbaar?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 21:08
door sirvinniei
ik dacht dat ze het ov in gelderland wouden versoberen, maar dit ziet er vooral uitgebreider uit

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 21:27
door MdJ
Milco schreef:De tijden zijn helaas nog niet bekend zeker? Aangezien ik regelmatig met lijn 205 reis ben ik aardig benieuwd naar de nieuwe tijden. Hoeveel eerder gaat deze uit Harderwijk vertrekken of in Harderwijk aankomen vraag ik me af? Is de overstap van circa 9 minuten op lijn 159 nog wel haalbaar?
Tijden kun je ook opzoeken. richting Harderwijk geen verandering, richting Barneveld -4 minuten (vertrek 7.08-9.08)

Lijn 102 wordt richting Amersfoort versneld tussen Wittenberg en Voorthuizen. In combinatie met het bovenste wordt er eerder in Amersfoort aangekomen. Daardoor kan lijn 102 overdag op zichzelf keren en in de avonduren/weekend op lijn 103.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 08:22
door Nitein-Repart
sirvinniei schreef:ik dacht dat ze het ov in gelderland wouden versoberen, maar dit ziet er vooral uitgebreider uit
Inderdaad, dit ziet er uit als een verbetering.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 08:54
door Daelea
Ik vraag me nog wel af wat het idee is achter de 7-8-15 frequentie in de spits voor de Valleilijn (88). Nu rijdt deze bus elke 10 min, waarbij er in tien minuten genoeg aanwas van reizigers is voor een volle bus. Zorg je nu juist niet voor een ongelijke spreiding, en worden de bussen die na 15 minuten rijden niet overvol? Of kan er bij grote drukte besloten worden om extra ritten te rijden in een 7,5-minutendienst?

Wat je nog wel als een versobering zou kunnen zien, is het schrappen van drie à vier ritten per lijn per richting van de stadsdienst Ede (1/2/5/85/86) op zondagen in de vakantie en de frequentieverlaging van de Servicebus (6) op alle zondagen. Maar ja, ik moet toegeven dat al deze bussen (op de huige 52 na dan) op zondag bijna altijd zo goed als leeg rondrijden...

Als laatste heb ik nog een aantal haltemutaties gevonden, die vreemd genoeg al verwerkt zijn in de app OVinfo:
Ede, Bovenbuurtweg/Zandlaan > Ede, Moreelsestraat
Bennekom, Hoekelum > Ede, Horalaan (jep, ook de plaats verandert)
Wageningen, Droevendaalsesteeg/Campus > Wageningen, Campus/Atlas (voorbereiding op meer haltes langs de nieuwe busbaan?)
Verder wordt er bij Station Ede-Wageningen aangegeven of de bus aan de noordzijde of zuidzijde komt, en lijkt het erop dat streeklijnen geen 'Ede' en 'Wageningen' meer gaan filmen, maar 'Station Ede-Wageningen' en 'Wageningen Busstation'.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 09:19
door MdJ
Lijn 88 zou worden gesplitst in twee lijnen: Een lijn met de huidige route en een lijn met een route over de WUR. Misschien is die busbaan nog niet volledig af?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 09:24
door Daelea
Dat sowieso niet, volgens mij staat de opening nu gepland voor lente 2015. Maar, op welke van mijn vragen wilde je antwoord geven? :P

EDIT: de opening staat gepland voor mei 2015, zie: http://www.valleilijn.nl/2014/10/aanleg ... ningen-ur/

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 10:57
door MdJ
De bussen in de kwartierdienst kunnen nu strak op de IC's aansluiten. In een 10minutendienst kan dat niet.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 11:49
door Daelea
Goed punt, in de nieuwe dienstregeling ziet de ochtendspits er als volgt uit:

.01 / .31 bus naar Wageningen
.02 / .32 trein uit Utrecht
.09 / .39 bus naar Wageningen
.11 / .41 trein uit Nijmegen
.17 / .47 trein uit Utrecht
.18 / .48 trein uit Amersfoort
.22 / .52 trein uit Arnhem
.24 / .54 bus naar Wageningen
.26 / .56 trein uit Nijmegen

Al vind ik dit nu niet bepaald een ideale situatie: de trein uit Nijmegen van. 11/.41 heeft niet echt een fijne aansluiting (13 minuten in een kwartiersdienst), en de bus van. 24/.54 krijgt dus reizigers uit alle richtingen te verwerken, uit vier treinen...

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 14:07
door CamilleKreemers
Waarom wordt er niet altijd 4x/uur gereden en in de spits tot 8x/uur uitgebreid? Hierdoor krijg je toch betere aansluitingen?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 14:15
door Daelea
Er wordt nu altijd 4x per uur gereden (9/24/39/54), in de spits aangevuld met twee ritten per uur (1/31). De tijden verschuiven dus niet meer in het dal zoals het nu is, maar blijven het grootste deel van de dag gelijk.
Ik denk dat de belanghebbende partijen standaard 8 bussen per uur te veel van het goede (te duur) vinden, en er dus voor 6 gekozen is. Wellicht blijven de versterkingsritten die sinds kort rijden, ook nog rijden vanaf december, dat zou mooi zijn :)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 14:18
door CamilleKreemers
en sluiten deze ritten altijd goed aan op de IC's in beide richtingen? Ik denk namelijk dat dat de grootste reisgroep is.

IK woon zelf niet in Ede of Wageningen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 14:25
door Daelea
Zie een van mijn eerdere posts, de aansluitingen zijn niet bepaald optimaal. De groep reizigers uit deze IC's is inderdaad groot, maar vergeet ook niet dat een groot aantal reizigers overstapt uit de Valleilijntrein op de Valleilijnbus. De aansluitingen in het dal qua IC's zijn als volgt:

- Uit Arnhem: 13 minuten
- Uit Utrecht: 7 minuten

Als ik het me goed herinner (zit nu op mobiel, exacte tijden niet bij de hand), gelden deze tijden ook voor de overstap bus > IC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 14:35
door CamilleKreemers
Sorry, dit had ik nog niet gezien.

Ik denk dat ik persoonlijk het patroon op .00 had gelegd, dus .01/.16/31/.46 en dan extra ritten op .24/.54. Wel is Knoop Ede niet ideaal.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 16:22
door Citaro
MdJ schreef:Even in het bestandje lopen snuffelen. Mij viel op: (kan zijn dat ik iets fouts in mijn hoofd heb, waardoor de nieuwe situatie gelijk is aan de huidige...)

*Lijn 3(Apeldoorn) wordt Station-Matenhoek-Matenhoeve-Heemradenlaan-Station (zoals voor 2012 lijn 3/4 deed), lijn 4 wordt Station-Matenveld-Gildenlaan-Matenhoek-Station (vroegere lijn 1/2) Rondje duurt 27 minuten. Er is hier geen verschuiving in de dienstregeling halverwege de dag. :D
*Lijn 14 krijgt een frequentieverhoging in de spits: elk kwartier.
Stukken beter dat de lijnen 3 en 4 weer beide via de Matenhoek gaan rijden. Blijft het echter vreemd vinden dat De Maten per stadsbus nog steeds maar 4x per uur wordt bediend. Worden de 109 en de 231 veel gebruikt om van en naar De Maten te reizen?

Waar komt dat succes van lijn 14 vandaan? Achmea?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 22:07
door regenmaker
Citaro schreef: Stukken beter dat de lijnen 3 en 4 weer beide via de Matenhoek gaan rijden. Blijft het echter vreemd vinden dat De Maten per stadsbus nog steeds maar 4x per uur wordt bediend. Worden de 109 en de 231 veel gebruikt om van en naar De Maten te reizen?
Volgens mij valt het gebruik wel mee van lijn 109 en 231. De meeste mensen gebruiken lijn 3 en 4 en dat is vooral omdat deze meer door de wijk heen gaat dan langs de grote weg. Lijnen 231 en 109 bedienen nu nog wel een stuk van de maten die niet
bediend worden door de stadsdiensten. Dus rijden daar geen bussen in de avond en in het weekend. Dat gaat nu weer veranderen. Alleen rijdt er dan geen bus meer naar het Omnisport.
Citaro schreef:Waar komt dat succes van lijn 14 vandaan? Achmea?
Ja, Achmea is echt druk 's ochtends, lijn 91 zit vaak vol tot Achmea denk toch dat ze lijn 14 meer willen stimuleren en ze zo meer uit lijn 91 proberen te krijgen.

Wat mij opvalt is vooral frequentie verhogingen, zoals op lijn 104 en 108. En iedereen zegt dat de Veluwe zo verliesgevend is voor Syntus. Dan vraag ik me af waar dat aan ligt.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 23:07
door SuperGhost
CamilleKreemers schreef:Sorry, dit had ik nog niet gezien.

Ik denk dat ik persoonlijk het patroon op .00 had gelegd, dus .01/.16/31/.46 en dan extra ritten op .24/.54. Wel is Knoop Ede niet ideaal.
De knoop in Ede is dan verre van ideaal. De overstap vanuit Nijmegen is met 5 minuten dan wel haalbaar, maar erg krap, maar uit de richtingen Utrecht en Amersfoort heb je dan 0,0 aansluiting.
Bovendien heb je 1x per 2 uur ook dat de trein uit Nijmegen 2 minuten later aan komt in Ede (vanwege de ICE) en je dan alsnog dus geen (officiële) aansluiting hebt.

Met knopen rond .24/.54 is de aansluiting vanuit Arnhem weliswaar slecht, maar die vanuit Utrecht en Amersfoort zijn dan juist goed. Dat zijn ook de belangrijkste aansluitingen. Daarbij rijden er op Arnhem-Wageningen ook al rechtstreekse buslijnen (die komen wellicht niet bij de universiteit, maar voor een deel van Wageningen is dat scheelt dat een overstap en sommige reizigers hebben liever overstapvrij dan een 5-10 minuten kortere rit).

Ik vind het dus een logisch besluit om de knoop om .09/.24/.39/.54 te leggen. Naast de betere verbindingen kun je hiermee immers ook kort keren bij Ede (en ook Wageningen).

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 18 nov 2014, 06:22
door Daelea
Vergeet daarbij ook niet dat de bussen nu in het dal ook al in deze knoop vallen, ze vertrekken nu om .07/.22/.37/.52 en in de spits om .00/.10/.20/.30/.40/.50. Op zich vind ik dit zo een prima situatie: in de spits netjes elke 10 minuten zodat eigenlijk alle treinen wel een haalbare overstap geven (minimaal drie minuten, maximaal tien, alleen uit Amersfoort is het soms spannend).

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 18 nov 2014, 08:55
door sirvinniei
Of ze zetten gewoon dubbelgeledes in en rijden altijd een kwartierdienst :p

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 18 nov 2014, 13:41
door Maurice Hooikammer
Inmiddels staat de BZ-NG-70 kin Syntus kleuren in Zwolle. Nummer is de 5404. Foto's zijn er ook, maar ik houd de eer aan het forumleden zelf!

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 18 nov 2014, 14:22
door SuperGhost
Thom69 schreef:Vergeet daarbij ook niet dat de bussen nu in het dal ook al in deze knoop vallen, ze vertrekken nu om .07/.22/.37/.52 en in de spits om .00/.10/.20/.30/.40/.50. Op zich vind ik dit zo een prima situatie: in de spits netjes elke 10 minuten zodat eigenlijk alle treinen wel een haalbare overstap geven (minimaal drie minuten, maximaal tien, alleen uit Amersfoort is het soms spannend).
Hoezo is het vanuit Amersfoort spannend? 1 minuut (aankomst .19/.49, vertrek bus .20/.50) is onmogelijk.

Dat is denk ik ook de reden dat de knopen 2 minuten verschoven worden, zodat je vanuit Amersfoort (aankomst dus .19/.49) wel een haalbare aansluiting hebt en 's avonds (en bij storingen/werkzaamheden) ook vanuit Utrecht (dan ook aankomst .19/.49) de aansluiting behouden blijft.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 18 nov 2014, 14:28
door Daelea
Vanuit Amersfoort heb je nu officieel een overstap van 2 minuten (a .18/.48), wat vaak in de praktijk zo'n 4 minuten is (bus vertrekt vaak iets te laat, trein is regelmatig net iets eerder), dus dan is de overstap haalbaar. Met 2 minuten is het spannend, maar zeker niet onmogelijk.

Over je punt over Utrecht: 's avonds rijdt de Valleilijn een kwartiersdienst, dus je overstap is dan 3 minuten (tenzij je voorin een trein van 10 bakken zit, is dat zeker haalbaar). Bij een storing in de spits heb je inderdaad een onmogelijke overstap, verder overdag heb je gewoon drie minuten, dus haalbaar. De overstaptijden zijn trouwens gebaseerd op de gemiddelde forens - voor iemand die slecht ter been is of de situatie op Ede-Wageningen niet goed kent, zijn drie minuten waarschijnlijk te weinig, dat moge duidelijk zijn.

Al met al, de overstap vanuit Utrecht wordt ruimer, ook dat moge duidelijk zijn.

Maurice Hooikammer schreef:Inmiddels staat de BZ-NG-70 kin Syntus kleuren in Zwolle. Nummer is de 5404. Foto's zijn er ook, maar ik houd de eer aan het forumleden zelf!
Aangezien ik niet in de mogelijkheid ben om even naar Zwolle heen en weer te gaan, zou je zo lief willen zijn om de foto te delen? Wellicht via PB als je de verrassing voor anderen niet wil bederven? :)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 18 nov 2014, 14:51
door Maurice Hooikammer
Ben nu niet in de mogelijkheid, zal straks sturen via PB!

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 18 nov 2014, 20:59
door NG²7²™
Kleine verrassing dan... :wink: Afbeelding

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 18 nov 2014, 22:36
door Xanland
Worden de OV-chipkaartcheckincheckout's nog vervangen door de gele variant? Of gaat Syntus vanaf nu deze (witte) ook voor al het nieuwe materiaal hanteren?

Deze zijn namelijk wel veel sneller, mits goed insteld. :)