Pagina 83 van 140

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 18 jun 2016, 09:42
door sirvinniei
Dat dacht ik ook, maar op de wiki pagina wordt ook de stadsdienst ede genoemd onder lijnen waren optares worden gereden

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 18 jun 2016, 13:19
door Meltrain
Best een mooie bus die waterstofbus, maar zo'n stadsbusinterieur lijkt me toch wat oncomfortabel voor lijnen die voor een groot deel over de snelweg rijden. :X
Volgens Omroep Gelderland gaat de bus in eerste instantie rijden op lijn 2:
De waterstofbus gaat vanaf de zomervakantie in Apeldoorn rijden op lijn 2. Daarna volgt lijn 92/32 Apeldoorn-Arnhem.
(Lijn 92/32 lijkt me wel een typfoutje. ;) )
Dat patroon op de zijkant van de bus lijkt trouwens (met andere kleuren) een beetje op "door Zeeland". :D

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 18 jun 2016, 14:54
door regenmaker
De bus gaat op lijn 2 slechts 2 korte ritjes van een halfuur rijden waarschijnlijk. Een in de ochtendspits en een in de middagspits. Er moet getankt worden in Rhoon (onder Rotterdam). :') HyMove ziet dit als test-kilometers.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 18 jun 2016, 15:13
door Michael
regenmaker schreef:De bus gaat op lijn 2 slechts 2 korte ritjes van een halfuur rijden waarschijnlijk. Een in de ochtendspits en een in de middagspits. Er moet getankt worden in Rhoon (onder Rotterdam). :') HyMove ziet dit als test-kilometers.
Apart dat hij in Rhoon getankt moet worden? Ik neem aan dat er wel een plaats dichterbij is waar je waterstof kan tanken.

EDIT: Na wat Googlen lijkt het erop dat Rhoon momenteel de enige mogelijkheid is inderdaad. Wel gaat er in 2017 een vulpunt in Arnhem geopend worden. En Breda staat ook op de lijst voor een vulpunt.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 18 jun 2016, 15:29
door regenmaker
Er zijn er wel een aantal voor auto's, maar die hebben niet genoeg druk om de bus vol te tanken. Dus wordt uitgeweken naar Rhoon. Er komt inderdaad een vulpunt op industrieterrein Kleefse Waard in Arnhem. Als die open is gaat de waterstofbus op lijn 231 rijden tussen Arnhem en Apeldoorn.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 18 jun 2016, 18:12
door Meltrain
Kan die bus tot de opening van het vulpunt in Arnhem dan niet beter bij de RET gaan rijden?
Daar heb ik totaal geen bezwaar tegen. (A)

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 18 jun 2016, 19:53
door Hainje
Zag op Facebook al een bus van De Lijn & RET voorbij komen welke ook op waterstof rijdt. Misschien dat deze over een poosje ook op dienst komt.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:33
door Suus
Die van De Lijn is gespot in Rotterdam: viewtopic.php?p=444023#p444023

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 20 jun 2016, 19:40
door Hainje
Die bus van De Lijn & RET is dezelfde bus.

Afbeelding

Foto is van Cor Hermsen en is geplaatst in de Facebook groep "Openbaarvervoer Bussen in de BeNeLux"

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 08:51
door nsimmelink94
Meltrain schreef:Best een mooie bus die waterstofbus, maar zo'n stadsbusinterieur lijkt me toch wat oncomfortabel voor lijnen die voor een groot deel over de snelweg rijden.
Ik nodig je uit om eens van Doetinchem naar Enschede te reizen met de 74 van Arriva. Dan besef je wat oncomfortabel is :P. Met andere woorden: Syntus is niet de enige, plus beter interieur is duur enzo, zeker voor een testje.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 19:17
door ArrivaBas
Oh in die aanhangerbus van Hess zit ook stadsbusinterieur? :o

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: di 21 jun 2016, 19:25
door Michael
Lijkt mij van wel ja aangezien hij ingezet wordt op stadsvervoer:
Afbeelding

Die aanhangerbus is alweer een tijdje weg uit Nederland.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 22 jun 2016, 18:27
door TeamGewei
Geen enkele stadslijn van Ede wordt met optare's gereden. Wel zag ik dat deze zomer lijn 106 wordt gereden door de Setra van Noot/Syntus, ipv met het kleine busje.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 23 jun 2016, 00:02
door MdJ
Op de site van het Rocov Gelderland is de concept vervoersplanpresentatie + advies te zien.

Allereerst geen spannende dingen.

Apeldoorn: Geen verspringing, hier en daar extra ritjes.

Harderwijk: Lijn 1 en 2 worden uursdiensten. Lijn 3 opgeheven. Lijn 103 wordt overdag een halfuursdienst tussen Harderwijk-Putten, in de avonduren aangevuld met een halfsuursverdichtingkolibrie. Lijn 104 gaat via Harderwijk-Centrum rijden, niet via Ermelo.

Ede: Halfuursdienst ook in de avonden.

Lijn 205 krijgt gedurende 2 jaar een omleiding en rijdt niet via Barneveld Noord ivm bouw van een tunnel.

Rest: hier en daar een ritje meer/minder.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 23 jun 2016, 00:24
door regenmaker
Interessantste vind ik dat lijn 15 in Twello via het station gaan rijden. Daarnaast de veranderingen op lijn 104. Groot pluspunt. :pos:

Verder wel mooi dat ze die scholierenlijnen van 104 en 108 nou eindelijk er eens uithalen. Lijn 108 scholierenrit opgeheven en scholierenrit lijn 104 wordt 654.

En voor lijn 85 regulier vaste 8-persoonsbusjes in plaats van Kolibrie. Is wat voor sirvinniei. :Y Laat maar weer eens zien dat als veel mensen bellen, dat er dan weer een reguliere bus gaat rijden. Tegelijkertijd wordt lijn 6 in Ede dan weer omgezet naar een Kolibrie-dienst.
Een aanvullende wens van het ROCOV blijft nog onvervuld:
Een extra rechtstreekse spitslijn tussen beide steden, die zowel in Apeldoorn als Arnhem een
beperkt aantal haltes (twee) aandoet;
En het ROCOV blijft (net als ik) klagen over een directe snelbus tussen Apeldoorn en Arnhem. -o-

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 23 jun 2016, 22:18
door busfanNL
Michael schreef:
regenmaker schreef:De bus gaat op lijn 2 slechts 2 korte ritjes van een halfuur rijden waarschijnlijk. Een in de ochtendspits en een in de middagspits. Er moet getankt worden in Rhoon (onder Rotterdam). :') HyMove ziet dit als test-kilometers.
Apart dat hij in Rhoon getankt moet worden? Ik neem aan dat er wel een plaats dichterbij is waar je waterstof kan tanken.

EDIT: Na wat Googlen lijkt het erop dat Rhoon momenteel de enige mogelijkheid is inderdaad. Wel gaat er in 2017 een vulpunt in Arnhem geopend worden. En Breda staat ook op de lijst voor een vulpunt.
Lol. Ik woon in Rhoon. Kom ik die syntus bus misschien nog wel een keer tegen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 23 jun 2016, 22:52
door sirvinniei
MdJ schreef:Op de site van het Rocov Gelderland is de concept vervoersplanpresentatie + advies te zien.

Allereerst geen spannende dingen.

Apeldoorn: Geen verspringing, hier en daar extra ritjes.

Harderwijk: Lijn 1 en 2 worden uursdiensten. Lijn 3 opgeheven. Lijn 103 wordt overdag een halfuursdienst tussen Harderwijk-Putten, in de avonduren aangevuld met een halfsuursverdichtingkolibrie. Lijn 104 gaat via Harderwijk-Centrum rijden, niet via Ermelo.

Ede: Halfuursdienst ook in de avonden.

Lijn 205 krijgt gedurende 2 jaar een omleiding en rijdt niet via Barneveld Noord ivm bouw van een tunnel.

Rest: hier en daar een ritje meer/minder.
Ik vind de wijzigingen voor lijn 1 en 2 gedeeltelijk begrijpelijk wegens de reizigersaantallen maar een uursdienst lijkt me toch wel een beetje karig. Dan liever in de spits 2x per uur in de spitsrichting rijden.
Edit: o, ik lees nu dat dat het oorspronkelijke plan was maar Rocov het daar niet mee akkoord was.
Lijn 3 zat er al aan te komen, die bezetting was bizar laag en lag bijna parallel aan 103. Mooi dat er wel een frequentieverhoging als goedmakertje wordt gegeven.

Die halfuursdienst is best wel hoog voor een stad met de grootte van Ede. Zijn de lijnen 's avonds zo populair?

Is het niet vet omrijden als de 104 via Harderwijk centrum gaat rijden?
regenmaker schreef:Interessantste vind ik dat lijn 15 in Twello via het station gaan rijden. Daarnaast de veranderingen op lijn 104. Groot pluspunt. :pos:

Verder wel mooi dat ze die scholierenlijnen van 104 en 108 nou eindelijk er eens uithalen. Lijn 108 scholierenrit opgeheven en scholierenrit lijn 104 wordt 654.

En voor lijn 85 regulier vaste 8-persoonsbusjes in plaats van Kolibrie. Is wat voor sirvinniei. :Y Laat maar weer eens zien dat als veel mensen bellen, dat er dan weer een reguliere bus gaat rijden. Tegelijkertijd wordt lijn 6 in Ede dan weer omgezet naar een Kolibrie-dienst.
Een aanvullende wens van het ROCOV blijft nog onvervuld:
Een extra rechtstreekse spitslijn tussen beide steden, die zowel in Apeldoorn als Arnhem een
beperkt aantal haltes (twee) aandoet;
En het ROCOV blijft (net als ik) klagen over een directe snelbus tussen Apeldoorn en Arnhem. -o-
Leuk dat je dat onthouden hebt regenmaker :) ik maak(te) inderdaad regelmatig gebruik van de kolibrie van lijn 85. Blijft het in het weekend 's avonds nog wel kolibrie?
Lijn 6 stond al in de ov-visie van dat deze Kolibrie zal worden. Als "ouwelullenlijn" en niet als forenzen/studentenlijn is dat misschien maar beter ook.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 23 jun 2016, 23:09
door MdJ
sirvinniei schreef: Kan je me zeggen waar op de site het staat of een linkje geven, kan het niet vinden.
https://www.rocovgelderland.nl/adviesaanvragen ; Advies over voorstellen Syntus dienstregeling 2017 Veluwe
sirvinniei schreef: Ik vind de wijzigingen voor lijn 1 en 2 gedeeltelijk begrijpelijk wegens de reizigersaantallen maar een uursdienst lijkt me toch wel een beetje karig. Dan liever in de spits 2x per uur in de spitsrichting rijden.
Lijn 3 zat er al aan te komen, die bezetting was bizar laag en lag bijna parallel aan 103. Mooi dat er wel een frequentieverhoging als goedmakertje wordt gegeven.
Dat was ook eerst het plan van Syntus, alleen het Rocov vond dat niet goed. (Zie Advies)
sirvinniei schreef: Is het niet vet omrijden als de 104 via Harderwijk centrum gaat rijden?
Juist niet. De route via Ermelo is om. Eigenlijk een terugkeer van voor de bezuinigen van 2002 bij Cxx.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: vr 24 jun 2016, 00:04
door sirvinniei
Ik lees ook nog in het advies van rocov dat Syntus een kolibrie tussen Hoenderloo en De hoge veluwe wilt rijden. Lijkt me omlooptechnisch totaal niet handig. Otterlo-HV is 10 minuten, op het moment wordt er alleen in de spits maar tot DHV en niet naar hoenderloo gereden, dit gaat makkelijk omdat er dan 2x per uur gereden kan worden omdat 108 en 105 dan ook 2x per uur rijden. Als je echter een kolibrie laat rijden tussen DHV en hoenderloo krijg je in het dal of dat de helft van de ritten leeg zijn (als er 2x per uur wordt gereden) omdat 105/108 niet 2x per uur rijden en dus geen overstap bieden. Of dat de bus in 20 minuten rijtijd en 40 minuten keringstijd heeft wat me ook niet optimaal lijkt.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 25 jun 2016, 01:00
door sirvinniei
Wat mij trouwens ook wel opvalt is dat lijn 5 in Ede ook in de weekenden en 's avonds 2x per uur gaat rijden terwijl in de OV-visie deze juist wordt neergezet als een lijn die alleen doordeweeks als vastnet wordt gereden :')

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 25 jun 2016, 13:49
door BrengMe
Die ov-visie zou ik maar met een korreltje zout nemen.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 25 jun 2016, 13:51
door CamilleKreemers
sirvinniei schreef:Ik lees ook nog in het advies van rocov dat Syntus een kolibrie tussen Hoenderloo en De hoge veluwe wilt rijden. Lijkt me omlooptechnisch totaal niet handig. Otterlo-HV is 10 minuten, op het moment wordt er alleen in de spits maar tot DHV en niet naar hoenderloo gereden, dit gaat makkelijk omdat er dan 2x per uur gereden kan worden omdat 108 en 105 dan ook 2x per uur rijden. Als je echter een kolibrie laat rijden tussen DHV en hoenderloo krijg je in het dal of dat de helft van de ritten leeg zijn (als er 2x per uur wordt gereden) omdat 105/108 niet 2x per uur rijden en dus geen overstap bieden. Of dat de bus in 20 minuten rijtijd en 40 minuten keringstijd heeft wat me ook niet optimaal lijkt.
Waarom wordt de buslijn Apeldoorn - Ede niet via de route van de 106 geleid dan op momenten dat dit meerwaarde heeft voor het netwerk?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: za 25 jun 2016, 14:10
door sirvinniei
Dat is lastig met het controleren van de entreebewijzen voor DHV. Bij de 106 gaat iedereen van/naar DHV en kunnen ze dus bij het instappen controleren/verkopen. Bij de 108 zou dat veel lastiger zijn, dan zou je bij het uitstappen moeten controleren.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 29 jun 2016, 16:56
door CamilleKreemers
En wat is daar mis mee?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 29 jun 2016, 18:07
door sirvinniei
Het kost erg veel tijd voor doorgaande reizigers (de grootste groep) en dat terwijl de route sowieso al 10 minuten langer is en flexstops heeft.