Pagina 101 van 140

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 00:31
door regenmaker
wouter15 schreef:Via https://gelderland.stateninformatie.nl/ ... 017-659%29 zijn de wijzigingen van de Concessie Veluw te vinden (vanaf bladzijde 4).
Dat was al langer bekend.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 13:38
door Daniel
SuperGhost schreef:Verbaasde me wel dat ze de 101 eigenlijk op station Vathorst wilde laten eindigen, aangezien je daar rampzalig op de trein zou aansluiten (aankomst zou direct na vertrek van de sprinter naar Utrecht zijn) of je anders de knoop in Nijkerk moet verbreken. De 103 (straks 101) ligt daar immers verknoopt met de bus naar Zeewolde (142), die op haar beurt weer op de treinen van/naar Utrecht moet aansluiten.
Dit terwijl je dus op Schothorst op de intercity aansluit (overstap 4 tot 9 minuten) met de huidige tijden.
Maar waarom zou je persé op Vathorst op de Sprinter naar Utrecht moeten aansluiten? Reizigers uit Nijkerk zouden ook nog via station Nijkerk kunnen reizen en als je niet op de Sprinter naar Utrecht aansluit heb je altijd nog een aansluiting op de Sprinter naar Amsterdam die tegenwoordig de hele week door rijdt.
Op zo'n manier krijg je als reiziger van die lijn dus zelfs meer overstapmogelijkheden in plaats van minder.

Ben trouwens ook wel benieuwd hoe ze die busbaan in gedachten hebben waarmee 101 naar station Vathorst kan. Meest logisch lijkt een route vanaf de Heideweg via de Oude Veenweg en dan een stukje busbaan langs de Veenweg wat nu alleen een fietspad is. Maar een aansluiting naar de Boerderijenboulevard vanaf de tunnel in de Van Tuyllstraat is ook mogelijk, al bedien je dan Hooglanderveen helemaal niet meer.

Overigens zou zo'n inkorting tot Vathorst sowieso invloed op de vertrektijden moeten hebben want de huidige 103 kruist zichzelf bij de kerk in Hooglanderveen dus je redt het net niet om bij station Vathorst te keren met de bestaande dienstregeling.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 20:31
door SuperGhost
Een groot deel van Nijkerk ligt aan de Amersfoortse kant van station Nijkerk, dus dat zou omrijden zijn. Bovendien heb je ook Nijkerkerveen en Holkerveen nog ertussen liggen waarvoor het nogal om is via station Nijkerk ;-)
En als je direct na de sprinter naar Utrecht C aankomt, dan heb je dus een slechte aansluiting, aangezien de sprinter naar Amsterdam er natuurlijk niet direct na vertrekt ;-) Richting Utrecht heb je dus al helemaal een slechte aansluiting, omdat de sprinter naar Amsterdam ook nog eens een slechte aansluiting op een trein naar Utrecht heeft. Ook op buslijnen 5 en 7 richting Schothorst heb je dan een slechte aansluiting, want de 5 vertrekt doordeweeks om .10/.25/.40/.55 (enkele ritten uitgezonderd) en de 7 meestal om .08/.23/.38/.53. Dus bij beide lijnen mag je dan bijna een kwartier wachten. Op lijn 3 zou je waarschijnlijk wel een korte overstap hebben, aangezien die om .13 vertrekt, maar die komt dus niet bij station Schothorst, dus is geen alternatief voor de mensen die naar het grote ROC naast dat station moeten en komt dus ook niet bij de scholen aan de Paladijnenweg (lijn 101 gaat bewust doordeweeks na station Schothorst nog doorrijden naar deze scholen), waardoor dus een belangrijke doelgroep benadeeld wordt. Ook reizigers naar de IKEA hebben daar natuurlijk weinig aan.

En de aansluiting met lijn 142 op station Nijkerk verbreken lijkt me ook onwenselijk. De school in Nijkerk trekt aardig wat scholieren uit Zeewolde die afhankelijk zijn van die overstap.

Er kan natuurlijk het een en ander wijzigen voordat zo'n busbaan af is, maar ik zie dus nog wel wat nadelen momenteel. Wil je zo'n afknipping op station Vathorst een succes maken, dan lijkt me het noodzakelijk als er een goede aansluiting op een trein/bus naar Schothorst een must is en de treinverbinding naar Utrecht ook redelijk moet zijn (dus niet zowel op Vathorst als Amersfoort 'CS' een 10 of meer minuten moeten wachten, waardoor je 20 tot 30 minuten wachttijd krijgt).

Overigens zie ik het liefst een veel radicalere oplossing: namelijk het geheel schrappen van lijn 101 (nu nog 103 geheten) en de helft van de ritten van stadslijn 5 dan verlengen naar station Nijkerk (wel zodanig dat goed wordt aangesloten op lijn 142). Lijn 5 slaat dan bij rotonde 9 af de Gagelweg en Broodheuvelweg op naar station Vathorst (waardoor hij aan de andere zijde van het station stopt) en dan een busbaan aanleggen langs het fietspad langs het spoor tot de Hooglandseweg, zodat de bus hier binnendoor ri. Nijkerkerveen en Nijkerk kan.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 21:24
door Daniel
SuperGhost schreef:Een groot deel van Nijkerk ligt aan de Amersfoortse kant van station Nijkerk, dus dat zou omrijden zijn. Bovendien heb je ook Nijkerkerveen en Holkerveen nog ertussen liggen waarvoor het nogal om is via station Nijkerk ;-)
Mwoh, alleen halte Tinbergenlaan is het echt om voor. De andere twee haltes ten zuiden van station Nijkerk liggen nog vrij dicht bij het station, zo dicht dat ik me afvraag of die reizigers nu niet al via station Nijkerk reizen omdat dat nu al sneller is dan via Schothorst reizen.
En als je direct na de sprinter naar Utrecht C aankomt, dan heb je dus een slechte aansluiting, aangezien de sprinter naar Amsterdam er natuurlijk niet direct na vertrekt ;-) Richting Utrecht heb je dus al helemaal een slechte aansluiting, omdat de sprinter naar Amsterdam ook nog eens een slechte aansluiting op een trein naar Utrecht heeft. Ook op buslijnen 5 en 7 richting Schothorst heb je dan een slechte aansluiting, want de 5 vertrekt doordeweeks om .10/.25/.40/.55 (enkele ritten uitgezonderd) en de 7 meestal om .08/.23/.38/.53. Dus bij beide lijnen mag je dan bijna een kwartier wachten. Op lijn 3 zou je waarschijnlijk wel een korte overstap hebben, aangezien die om .13 vertrekt, maar die komt dus niet bij station Schothorst, dus is geen alternatief voor de mensen die naar het grote ROC naast dat station moeten en komt dus ook niet bij de scholen aan de Paladijnenweg (lijn 101 gaat bewust doordeweeks na station Schothorst nog doorrijden naar deze scholen), waardoor dus een belangrijke doelgroep benadeeld wordt. Ook reizigers naar de IKEA hebben daar natuurlijk weinig aan.
Tja, nu val je door de mand: de Sprinter richting Utrecht vertrekt om .10/.40 van station Vathorst en met de huidige ligging van 103 is die bus om .14 bij halte Houtrust wat het punt is waar je zou aftakken naar een busbaan richting station Vathorst. Aankomsttijd op station Vathorst zal dan ergens rond .18 moeten liggen, perfecte aansluiting op de Sprinter naar Amsterdam die om .22/.52 gaat dus. Zo heel rampzalig is de overstap op 5 en 7 dus ook weer niet, de lijn 3 die je noemt haal je sowieso niet aangezien je om .13 nog in Hooglanderveen rijdt.
En de aansluiting met lijn 142 op station Nijkerk verbreken lijkt me ook onwenselijk. De school in Nijkerk trekt aardig wat scholieren uit Zeewolde die afhankelijk zijn van die overstap.
Er zal sowieso wat aan de ligging van de lijn naar Harderwijk moeten gebeuren, want die is nu om .14 in Hooglanderveen ri. Amersfoort en om .09 ri. Harderwijk wat een keertijd van een uur zou opleveren. Dat zou dus een omklap van een half uur in één richting moeten betekenen wat ook al invloed op je aansluitingen heeft.
Er kan natuurlijk het een en ander wijzigen voordat zo'n busbaan af is, maar ik zie dus nog wel wat nadelen momenteel. Wil je zo'n afknipping op station Vathorst een succes maken, dan lijkt me het noodzakelijk als er een goede aansluiting op een trein/bus naar Schothorst een must is en de treinverbinding naar Utrecht ook redelijk moet zijn (dus niet zowel op Vathorst als Amersfoort 'CS' een 10 of meer minuten moeten wachten, waardoor je 20 tot 30 minuten wachttijd krijgt).
Die wachttijd is dus helemaal niet meer dan 10 minuten, maar een minuut of 5 in Vathorst.
Overigens zie ik het liefst een veel radicalere oplossing: namelijk het geheel schrappen van lijn 101 (nu nog 103 geheten) en de helft van de ritten van stadslijn 5 dan verlengen naar station Nijkerk (wel zodanig dat goed wordt aangesloten op lijn 142). Lijn 5 slaat dan bij rotonde 9 af de Gagelweg en Broodheuvelweg op naar station Vathorst (waardoor hij aan de andere zijde van het station stopt) en dan een busbaan aanleggen langs het fietspad langs het spoor tot de Hooglandseweg, zodat de bus hier binnendoor ri. Nijkerkerveen en Nijkerk kan.
Ja toe maar, dwars door bebouwing heen. Het zou trouwens handig zijn als je bestaande straatnamen had gebruikt, dat was wat makkelijker te vinden geweest in Google Maps. Overigens rijdt lijn 5 nu nog gecombineerd met 3 als ringlijn door Vathorst, maargoed, dat is meer iets voor de zandbak.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 05 nov 2017, 21:56
door regenmaker
Het hele doel van de 101 is niet om de aansluitingen in Nijkerk of Schothorst (of toekomstig Vathorst) te verbeteren, maar vooral de aansluiting in Putten (lijn 107) gaat er op vooruit in de nieuwe dienstregeling. Lijn 107 ligt muurvast en kan je dus niet verschuiven, enige wat je kan doen is lijn 101 aanpassen wat dus ook gedaan wordt. Door het aanpassen wordt tijdens een uursdienst op lijn 101 de aansluiting beter.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 06 nov 2017, 00:04
door SuperGhost
@Daniel: oeps, ik heb inderdaad even de vertrektijden van Hooglanderveen en Nijkerkerveen door elkaar gehaald.... Verwarrend hoor, al die ...venen hier :')

Ennuh... naast Tinbergen maar 2 andere haltes zuidelijk van station Nijkerk? Ik tel toch echt 4 anderen: Sparrenlaan, Callenbachstraat, Van Rensselaerstraat en Corlaer College. En ik doelde natuurlijk op de twee haltes die Corlaer (Tinbergenlaan) en de wijken van Groot Corlaer (Corlaer College) moeten bedienen en ook de industrieterreinen rond die laatste halte die nog in ontwikkeling zijn.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 08:30
door aj80
De 101 zou idealiter in Harderwijk kort moeten keren (zoals nu), in Putten op de 107 van en naar Ede aan moeten sluiten (kan dus eerder vertrek ri. Nijkerk, latere aankomst ri Harderwijk ) en vervolgens kort op zichzelf moeten gaan keren in Vathorst. Dus A 14 en V 16. Dat wordt een pittige opgave gezien de verwachte rittijd tussen Nijkerk en Vathorst waarbij de huidige routevoering weinig mogelijkheden biedt.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 08:46
door Roeland
Hoe belangrijk is die aansluiting van de 101 op de 107 dan? Wordt daar in de praktijk veel gebruik van gemaakt?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 09:01
door regenmaker
Die aansluiting is vrij cruciaal voor de 107, zie altijd wel mensen bij Putten Centrum wachten. Maar de aansluiting is nu onbetrouwbaar (krap).

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 08 nov 2017, 12:46
door SuperGhost
Is het niet belangrijker dat de 107 op de 205 aansluit? Wat mij betreft is de 103/101 zelfs overbodig tussen Nijkerk en Ermelo, aangezien die tussen Nijkerk en Putten parallel loopt met de trein, door Putten met lijn 107 en vanaf daar tot Ermelo met lijn 205.

Alleen tussen Amersfoort en Nijkerk (met name voor Corlaer en de wijken van Groot Corlaer) en tussen Harderwijk en Ermelo (Stadsweiden, Drielanden en Ermelo-Zuidwest) is die 101 belangrijk. Dat kan veel efficiënter opgelost worden.
- Voor Groot Corlaer: Trek stadslijn 5 (Amersfoort CS - Vathorst via Schothorst) 2x p/u door via de Oeverweg en Verbindingsweg naar station Nijkerk. Hierbij kun je in Nijkerk bij de rotondes met de Arkhemheenweg/Agaatvlinder en Arkhemheenweg/Verbindingsweg 2 nieuwe haltes plaatsen om Groot Corlaer nog eens beter te ontsluiten ook. Nijkerkerveen verliest dan wel zijn reguliere bus, maar wordt dan nog altijd ontsloten via buurtbus 509 (Nijkerkerveen-Amersfoort verloopt dan via station Hoevelaken en dus daar overstappen op de trein of bus 102). Hooglanderveen krijgt dan geen reguliere bus meer dwars door de kern heen (nog wel buurtbus 572), maar er direct omheen loopt dus elk kwartier lijn 5 en er direct ernaast ligt ook station Vathorst met elk kwartier de sprinter en buslijnen 3, 5 en 7.
Een alternatief is om lijn 142 (Harderwijk - Zeewolde - Nijkerk) doortrekken naar Amersfoort.
- Voor Harderwijk-Ermelo: herintroduceer het stadsbusje weer, maar dit keer trek hem door naar Ermelo-Zuidwest en laat hem dan eindigen bij het station in Ermelo (alternatief: laat lijn 111 dan doorrijden tot hier).

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 09 nov 2017, 19:30
door regenmaker
Er staat een geheel witte mercedes midi bus in Apeldoorn op de stalling. Iemand enige idee wat die daar doet?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 09 nov 2017, 19:37
door Lijn 45
Dat is waarschijnlijk de ex Utrecht 1159. Zou het kunnen dat die verkocht is aan Syntus Veluwe?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 09 nov 2017, 20:28
door Milco
Ik weet wel dat er minstens één witte Citaro (ex-Qbuzz GD) op de Veluwe rijdt/reed i.v.m. de inbouw van pinapparatuur in de huidige bussen van Syntus Veluwe.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 09 nov 2017, 20:51
door regenmaker
Ja, dat klopt. Maar er staat opeens een midibusje op de stalling. Zonder enige bestickering.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: zo 12 nov 2017, 17:53
door Globetrotter
Milco schreef:Ik weet wel dat er minstens één witte Citaro (ex-Qbuzz GD) op de Veluwe rijdt/reed i.v.m. de inbouw van pinapparatuur in de huidige bussen van Syntus Veluwe.
Ja, de Syntus 9993 (ex Syntus 1137, exex Qbuzz 3115).

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 13:00
door Mdk
Ik weet niet of dit al gepost is, maar door werkzaamheden aan de rotonde tussen de laan v/ spitsbergen, jachtlaan, jc wilslaan en jfklaan rijden stadslijnen 2 en 6 een andere route.
Lijn 2 doet de volgende haltes niet aan: Waltersingel, Apenheul, jachtlaan. hij rijdt dus wél tot aan halte belastingkantoor.
Lijn 6 doet de volgende haltes niet aan: Driehuizerweg, Belastingkantoor, Waltersingel. Er is een tijdelijke halte op de Asselsestraat, tegenover de Albert Heijn.
De werkzaamheden zijn geplan van 6 November tot 1 December.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 15:16
door MdJ
Dus: lijn 2 rijdt ingekort rondje via de Waltersingel ipv Apenheul
Lijn 6 rijdt via de Asselsestraat zoals heel vroeger.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: ma 13 nov 2017, 18:09
door Mdk
jup!

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 13:23
door Meltrain
Op de lijnennetkaart van Syntus Utrecht staat de nieuwe lijn 101 ingetekend als 103.
Is de wijziging van lijnnummer pas in een laat stadium besloten?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: wo 15 nov 2017, 15:08
door regenmaker
Nee die was al in juni bekend. Gewoon een fout.

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 16 nov 2017, 18:06
door regenmaker
De laatste tijd is het elke dag raak tussen Apeldoorn en Arnhem. Nu weer +18 met de 231 en we staan ook nog in de file. Wanneer wordt die spitsstrook op de A50 nou eens omgezet in een vluchtstrook voor de bus, komt er een vrijliggende busbaan op de Apeldoornse weg in Arnhem te liggen, worden de stoplichten in Arnhem fatsoenlijk afgesteld en wordt het knooppunt Beekbergen vanuit Arnhem richting Deventer aangepakt?

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 16 nov 2017, 18:15
door Durashift
^^^ Alsjeblieft die spitsstrook laten zoals die is óf dan maar extra asfalt aanleggen.

Knooppunt Beekbergen is juist aangepakt. Wat wil jij vanaf Arnhem naar Deventer nog verbeteren? Rijstrook erbij of een nog vloeiender lijn zodat er minder geremd, door vrachtverkeer, hoeft te worden voor de bochten?

Het is, helaas, de tijd van het jaar. Doe je weinig an. Hopelijk wordt het geen witte kerst (of winter), dan heb je op dat stuk al snel 'de poppen aan het dansen'.. :)

~~~~~~~~~

Bus 5267 heeft een nieuwe voorruit nodig.
Spoiler: show
Afbeelding
Hopelijk gaat het, naar omstandigheden, redelijk met het slachtoffer en andere betrokkenen.

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... et-lijnbus

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 16 nov 2017, 18:18
door regenmaker
Durashift schreef:Knooppunt Beekbergen is juist aangepakt. Wat wil jij vanaf Arnhem naar Deventer nog verbeteren? Rijstrook erbij of een nog vloeiender lijn zodat er minder geremd, door vrachtverkeer, hoeft te worden voor de bochten
Borden op een betere plek neerhangen zou al schelen. Mensen voegen nu veel te laat in, door de bebording. Een extra rijstrook zou ook helpen. Het staat daar in ieder geval nog steeds elke dag vast.

Inmiddels rijden we +29...

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 16 nov 2017, 18:26
door Durashift
^^^^ geen idee of dat door de bebording komt of enigszins bewust: nog ff snel vanaf de meest linker rijstrook helemaal naar rechts te gaan voor de afrit, zodat er een plaatsje op ander verkeer 'gewonnen' is

Veel mensen rijden daar in de spits frequent, die weten de weg wel. Navigatiekaarten zullen intussen ook wel aangepast zijn (als de gebruikers een update gebruikt hebben natuurlijk), duss t.h.v. de Shell/LaPlace kan men rustig uitvoegen naar rechts, vind ik. :wink:

Naar mijn idee was de doelstelling juist om de A1 Apeldoorn - Deventer te verbreden, zodat de invoeger vanaf A50 naar A1 soepeler loopt.

Sterkte.

Edit;
Ik denk dat je last had van een kijkersfile naar een ongeval op de andere rijbaan...

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... oken-dicht

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Geplaatst: do 16 nov 2017, 19:18
door Hainje
Durashift schreef: (als de gebruikers een update gebruikt hebben natuurlijk)
En daar zeg je wat. Zeker bij ingebouwde navigatiesystemen kan een update aardig in de papieren lopen (waarschijnlijk enigszins afhankelijk van fabrikant).