Kamperlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

Wat mij trouwens opvalt is dat in de vergelijking de railbonus tweemaal is meegenomen. Eenmaal in de gegeneraliseerde reistijd en nog een keer bij de reizigersaantallen.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Kamperlijn

Bericht door NintendoC »

Ik vind die aanname dat er op termijn 30% reizigers van de kamperlijn overstappen op de Hanzelijn wel erg voorbarig. Hierin is vast niet opgenomen dat de 141 tussen Kampen en Zwolle komt te vervallen, wat ruim 1000 reizigers (20% extra) oplevert.

Is de voorkeursvariant nou de Train+ of Trein Max? Want ik zie die laatste met 4x per uur wel zitten, maar al die overbodige stations hoeven er wmb niet in. 1 extra in Stadshagen is voldoende.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

Die aanname van 30 % komt waarschijnlijk uit een vervoerswaardestudie. Die zijn geheel kwantitatief van aard en daarin is er niet of nauwelijks ruimte voor de factor emotie die bij het Kamperlijntje wel behoorlijk aanwezig is. Zolang de boel niet compleet wordt opgeven zullen de reizigers met een sterke emotionele binding niet via de Hanzelijn reizen.

Er is trouwens nog geen voorkeursvariant gekozen. Dat is aan de politiek. Puur hypothetisch zou ook de busoptie het nog kunnen worden. Dat denk ik echter niet.
Laatst gewijzigd door Klaasje op do 30 mei 2013, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Kamperlijn

Bericht door NintendoC »

Het probleem van Kampen Zuid blijft dat het buiten Kampen ligt, in de buurt van de wijken waar het meeste geld zit. Hier wonen mensen die relatief minder gebruik maken van OV dan mensen uit het centrum en de volkswijken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 4x per uur trein, met één station in Stadshagen, en eventueel een spitsstation in voorsterpoort. Niemand zit te wachten op een station Kampen Oost.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kamperlijn

Bericht door Ardan »

Kampen Oost vind ik ook onzinnig ja, er zit daar niks. Om over Mastenbroek nog maar te zwijgen.
Zwolle Veerallee is in de oorspronkelijke plannen ook meegenomen, maar dat heeft helemaal geen functie meer. Dat station is niet voor niets opgeheven na de demping van de Willemsvaart. Voorsterpoort zou nog wel wat reizigers kunnen trekken, maar niet de hele dag.
In de sneltramoptie zou ik gaan voor twee stations in Stadshagen, één ter hoogte van de Frankhuisallee en één ter hoogte van de Havezathenallee. Daarvoor is echter wel tot minimaal laatstgenoemde dubbelspoor nodig voor een kwartiersdienst lijkt me.
Ik doe ook maar wat
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Kamperlijn

Bericht door Zonnig »

Bij de aanleg van de lijn Lelystad - Zwolle heeft men 1 grote fout gemaakt!

Deze lijn had vanaf Dronten richting Kampen meer langs de N-307 moeten lopen en dan onder Kampen door richting het station Kampen en vandaar via dubbel-spoor naar Zwolle.

Hadden we nu geen probleem gehad (alleen de aanleg was éénmalig een stuk duurder geworden en de exploitatie jaarlijks een stuk goedkoper).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

Noordzuidlijn deel 2? Dat is niet meer een stuk duurder maar een verdubbeling van de projectkosten. Bovendien landt je in Zwolle heel onhandig aan op het emplacement voor doorgaande IC's. Het zou betekenen dat je een tunnelstation als Antwerpen gaat maken.
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Kamperlijn

Bericht door flipje »

Ik zou station Stadshagen wel bij de Rozentunnel plaatsen, zowel vanuit Stadshagen als Westenholte is dit de beste locatie (beiden vanuit de winkelcentrums 3 minuten fietsen). Verder heb je op deze manier ook aansluiting met de buslijnen 71,74, 171 en 641 welke al bestaande bushaltes aan deze tunnel hebben. Het gebied rondom Werkeren kan je prima ontsluiten met bestaande streeklijnen (71/74/171) plaats op 2 plekken bushaltes aan de provinciale weg (rotonde Eli Heimanslaan - Havenzathenallee - Stadshagenallee en Milligerlaan - Stadshagenallee). Op deze manier biedt je voor bewoners van Stadshagen een snelle(re) verbinding naar Kampen en station Zwolle (middels Kamperlijn), verbinding met Hasselt e.o. (lijn 71/74/171) en de huidige lijn 1. Verder zou ik in eerste instantie lijn 5 nog handhaven en afwaarderen naar een halfuurs dienst.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kamperlijn

Bericht door deadlock »

Opheffen die kamperlijn, beton erop en fietspad van maken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

Electrische scooter.. Stukken duurzamer dan een dieseltrein.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamperlijn

Bericht door Vinny »

Maar is een half-uursdienst Kampen-Zwolle met tussenstop te Stadshagen nu weer wel robuust?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

Als je de baanvaksnelheid ophoogt en met SLT of E-GTW gaat rijden in plaats van DM'90 win je zoveel tijd dat een extra halte best kan.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Kamperlijn

Bericht door NintendoC »

In hoeveel minuten zou je het traject kunnen doen met zo'n E-GTW zonder extra stops? 8 minuten ofzo?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

8 minuten haal je zelfs probleemloos met een DDZ-stel.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Kamperlijn

Bericht door visgraat »

Hoe weet je dat? Zijn er ooit testen uitgevoerd dan met het treinstel dat je noemt?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kamperlijn

Bericht door Ardan »

Even rekenen.
13 kilometer met BVS 100 doe je in 7 minuten en 48 seconden.
13 kilometer met BVS 130 doe je in 6 minuten.
1 minuut en 48 seconden rijtijdwinst, het remmen en optrekken niet meegerekend.
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

visgraat schreef:Hoe weet je dat? Zijn er ooit testen uitgevoerd dan met het treinstel dat je noemt?
Van in principe ieder type materieel zijn de prestaties bekend. In de praktijk zie je daar echter wel weer afwijkingen van. SLT en DDAR (ook met mDDM) zijn in de praktijk sneller dan op papier en SGM is in de praktijk trager dan op papier.

Wat ik sowieso weet is dat het aanzetverlies, dat is de tijd die je over de afstand die je optrekt verliest t.o.v. een doorrijdende trein bij een DDAR met motorwagen rond de 44 seconden is op papier. Je verliest dus 50 seconden aan het optrekken met de dikke duim gezegd. DDZ is waarschijnlijk sneller omdat dat materieel lichter is gemaakt dan DDAR en de motorwagen is nog altijd even sterk als die altijd was.
spoorstaaf
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 10 okt 2012, 02:54

Re: Kamperlijn

Bericht door spoorstaaf »

Bvs 160km/h kan best daar, en dan GTWD inzetten of ander diesel type treinen, het elektrificeren van deze lijn is niet rendabel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

Drie keer onjuist.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamperlijn

Bericht door Suus »

Elektrificatie is sinds dit jaar juist vrij snel rendabel vanwege de afschaffing van de rode diesel voor het openbaar vervoer :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Kamperlijn

Bericht door Dagren »

Weet iemand waar Kampen Oost moet komen? Op dat industrieterreintje in IJsselmuiden? Dat is een kwartiertje lopen naar Kampen Centraal en er wonen vrijwel geen oude mensen. (Er is een schattig klein huisje met twee oudjes tegenover de verzinkerij, maar dat is het volgens mij)
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: Kamperlijn

Bericht door Dagren »

deadlock schreef:Opheffen die kamperlijn, beton erop en fietspad van maken.
Er is al een mooi fietspad naar Zwolle via Wilsum-'s Heerenbroek. Daar is niks op aan te merken. Daarnaast is het de boze meute met fakkels en hooivorken bij het gemeentehuis niet waard.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamperlijn

Bericht door iljitsch »

Over fouten bij Zwolle gesproken: ik maakte laatst een rit van Den Haag naar Emmen, overstap van 5 minuten in Zwolle. Maar door die nieuwe brug die blijkbaar maar twee sporen heeft 5 minuten te laat, geen tijd dus om 10 sporen over te steken. Dus 28 minuten wachten.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

De fout is trouwens meer dat het emplacement niet is omgebouwd waardoor treinen in twee richtingen over hetzelfde wissel heen moeten dan dat de brug niet goed zou zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten