Pagina 4 van 7

Re: Kamperlijn

Geplaatst: do 30 mei 2013, 16:59
door Klaasje

Re: Kamperlijn

Geplaatst: do 30 mei 2013, 17:01
door Klaasje
Wat mij trouwens opvalt is dat in de vergelijking de railbonus tweemaal is meegenomen. Eenmaal in de gegeneraliseerde reistijd en nog een keer bij de reizigersaantallen.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: do 30 mei 2013, 21:41
door NintendoC
Ik vind die aanname dat er op termijn 30% reizigers van de kamperlijn overstappen op de Hanzelijn wel erg voorbarig. Hierin is vast niet opgenomen dat de 141 tussen Kampen en Zwolle komt te vervallen, wat ruim 1000 reizigers (20% extra) oplevert.

Is de voorkeursvariant nou de Train+ of Trein Max? Want ik zie die laatste met 4x per uur wel zitten, maar al die overbodige stations hoeven er wmb niet in. 1 extra in Stadshagen is voldoende.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: do 30 mei 2013, 21:45
door Klaasje
Die aanname van 30 % komt waarschijnlijk uit een vervoerswaardestudie. Die zijn geheel kwantitatief van aard en daarin is er niet of nauwelijks ruimte voor de factor emotie die bij het Kamperlijntje wel behoorlijk aanwezig is. Zolang de boel niet compleet wordt opgeven zullen de reizigers met een sterke emotionele binding niet via de Hanzelijn reizen.

Er is trouwens nog geen voorkeursvariant gekozen. Dat is aan de politiek. Puur hypothetisch zou ook de busoptie het nog kunnen worden. Dat denk ik echter niet.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: do 30 mei 2013, 21:57
door NintendoC
Het probleem van Kampen Zuid blijft dat het buiten Kampen ligt, in de buurt van de wijken waar het meeste geld zit. Hier wonen mensen die relatief minder gebruik maken van OV dan mensen uit het centrum en de volkswijken.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 4x per uur trein, met één station in Stadshagen, en eventueel een spitsstation in voorsterpoort. Niemand zit te wachten op een station Kampen Oost.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 02:37
door Ardan
Kampen Oost vind ik ook onzinnig ja, er zit daar niks. Om over Mastenbroek nog maar te zwijgen.
Zwolle Veerallee is in de oorspronkelijke plannen ook meegenomen, maar dat heeft helemaal geen functie meer. Dat station is niet voor niets opgeheven na de demping van de Willemsvaart. Voorsterpoort zou nog wel wat reizigers kunnen trekken, maar niet de hele dag.
In de sneltramoptie zou ik gaan voor twee stations in Stadshagen, één ter hoogte van de Frankhuisallee en één ter hoogte van de Havezathenallee. Daarvoor is echter wel tot minimaal laatstgenoemde dubbelspoor nodig voor een kwartiersdienst lijkt me.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 09:02
door Zonnig
Bij de aanleg van de lijn Lelystad - Zwolle heeft men 1 grote fout gemaakt!

Deze lijn had vanaf Dronten richting Kampen meer langs de N-307 moeten lopen en dan onder Kampen door richting het station Kampen en vandaar via dubbel-spoor naar Zwolle.

Hadden we nu geen probleem gehad (alleen de aanleg was éénmalig een stuk duurder geworden en de exploitatie jaarlijks een stuk goedkoper).

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 09:04
door Klaasje
Noordzuidlijn deel 2? Dat is niet meer een stuk duurder maar een verdubbeling van de projectkosten. Bovendien landt je in Zwolle heel onhandig aan op het emplacement voor doorgaande IC's. Het zou betekenen dat je een tunnelstation als Antwerpen gaat maken.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 10:11
door flipje
Ik zou station Stadshagen wel bij de Rozentunnel plaatsen, zowel vanuit Stadshagen als Westenholte is dit de beste locatie (beiden vanuit de winkelcentrums 3 minuten fietsen). Verder heb je op deze manier ook aansluiting met de buslijnen 71,74, 171 en 641 welke al bestaande bushaltes aan deze tunnel hebben. Het gebied rondom Werkeren kan je prima ontsluiten met bestaande streeklijnen (71/74/171) plaats op 2 plekken bushaltes aan de provinciale weg (rotonde Eli Heimanslaan - Havenzathenallee - Stadshagenallee en Milligerlaan - Stadshagenallee). Op deze manier biedt je voor bewoners van Stadshagen een snelle(re) verbinding naar Kampen en station Zwolle (middels Kamperlijn), verbinding met Hasselt e.o. (lijn 71/74/171) en de huidige lijn 1. Verder zou ik in eerste instantie lijn 5 nog handhaven en afwaarderen naar een halfuurs dienst.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 10:15
door deadlock
Opheffen die kamperlijn, beton erop en fietspad van maken.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 10:46
door Klaasje
Electrische scooter.. Stukken duurzamer dan een dieseltrein.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 19:24
door Vinny
Maar is een half-uursdienst Kampen-Zwolle met tussenstop te Stadshagen nu weer wel robuust?

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 20:55
door Klaasje
Als je de baanvaksnelheid ophoogt en met SLT of E-GTW gaat rijden in plaats van DM'90 win je zoveel tijd dat een extra halte best kan.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 21:43
door NintendoC
In hoeveel minuten zou je het traject kunnen doen met zo'n E-GTW zonder extra stops? 8 minuten ofzo?

Re: Kamperlijn

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 21:52
door Klaasje
8 minuten haal je zelfs probleemloos met een DDZ-stel.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: za 01 jun 2013, 00:43
door visgraat
Hoe weet je dat? Zijn er ooit testen uitgevoerd dan met het treinstel dat je noemt?

Re: Kamperlijn

Geplaatst: za 01 jun 2013, 02:15
door Ardan
Even rekenen.
13 kilometer met BVS 100 doe je in 7 minuten en 48 seconden.
13 kilometer met BVS 130 doe je in 6 minuten.
1 minuut en 48 seconden rijtijdwinst, het remmen en optrekken niet meegerekend.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: za 01 jun 2013, 07:43
door Klaasje
visgraat schreef:Hoe weet je dat? Zijn er ooit testen uitgevoerd dan met het treinstel dat je noemt?
Van in principe ieder type materieel zijn de prestaties bekend. In de praktijk zie je daar echter wel weer afwijkingen van. SLT en DDAR (ook met mDDM) zijn in de praktijk sneller dan op papier en SGM is in de praktijk trager dan op papier.

Wat ik sowieso weet is dat het aanzetverlies, dat is de tijd die je over de afstand die je optrekt verliest t.o.v. een doorrijdende trein bij een DDAR met motorwagen rond de 44 seconden is op papier. Je verliest dus 50 seconden aan het optrekken met de dikke duim gezegd. DDZ is waarschijnlijk sneller omdat dat materieel lichter is gemaakt dan DDAR en de motorwagen is nog altijd even sterk als die altijd was.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: za 01 jun 2013, 22:50
door spoorstaaf
Bvs 160km/h kan best daar, en dan GTWD inzetten of ander diesel type treinen, het elektrificeren van deze lijn is niet rendabel.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:06
door Klaasje
Drie keer onjuist.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: za 01 jun 2013, 23:10
door Suus
Elektrificatie is sinds dit jaar juist vrij snel rendabel vanwege de afschaffing van de rode diesel voor het openbaar vervoer :idea:

Re: Kamperlijn

Geplaatst: di 04 jun 2013, 13:28
door Dagren
Weet iemand waar Kampen Oost moet komen? Op dat industrieterreintje in IJsselmuiden? Dat is een kwartiertje lopen naar Kampen Centraal en er wonen vrijwel geen oude mensen. (Er is een schattig klein huisje met twee oudjes tegenover de verzinkerij, maar dat is het volgens mij)

Re: Kamperlijn

Geplaatst: di 04 jun 2013, 13:29
door Dagren
deadlock schreef:Opheffen die kamperlijn, beton erop en fietspad van maken.
Er is al een mooi fietspad naar Zwolle via Wilsum-'s Heerenbroek. Daar is niks op aan te merken. Daarnaast is het de boze meute met fakkels en hooivorken bij het gemeentehuis niet waard.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: di 04 jun 2013, 13:55
door iljitsch
Over fouten bij Zwolle gesproken: ik maakte laatst een rit van Den Haag naar Emmen, overstap van 5 minuten in Zwolle. Maar door die nieuwe brug die blijkbaar maar twee sporen heeft 5 minuten te laat, geen tijd dus om 10 sporen over te steken. Dus 28 minuten wachten.

Re: Kamperlijn

Geplaatst: di 04 jun 2013, 14:25
door Klaasje
De fout is trouwens meer dat het emplacement niet is omgebouwd waardoor treinen in twee richtingen over hetzelfde wissel heen moeten dan dat de brug niet goed zou zijn.