Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Ik denk dat we een ding niet meenemen in deze discussie.
Momenteel is er een beroerde integratie van een landelijk NS-abbonement en omliggende bussen. NS wil hier niet aan.
De grootste nadeel van de integratie is ontbreken van bus/trein abbonementen en hierdoor de enorme stijging in kosten door verplicht aanschaffen van twee abbonementen.
Bij de Kamperlijn kan de provincie in de eisen meegenomen hebben dat er een integraal bus/trein abbonement aanwezig moet zijn. Dat gaat geen provincie lukken bij de NS. Dit kan direct ook de reden zijn, waarom er veel parallelle schoollijnen rijden, omdat de NS niet aan korting voor jongeren doet.
Momenteel is er een beroerde integratie van een landelijk NS-abbonement en omliggende bussen. NS wil hier niet aan.
De grootste nadeel van de integratie is ontbreken van bus/trein abbonementen en hierdoor de enorme stijging in kosten door verplicht aanschaffen van twee abbonementen.
Bij de Kamperlijn kan de provincie in de eisen meegenomen hebben dat er een integraal bus/trein abbonement aanwezig moet zijn. Dat gaat geen provincie lukken bij de NS. Dit kan direct ook de reden zijn, waarom er veel parallelle schoollijnen rijden, omdat de NS niet aan korting voor jongeren doet.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Waarom niet? Het U-OV Gemaksabonnement is in stad en regio Utrecht ook geldig in trein, tram en bus.CamilleKreemers schreef:Bij de Kamperlijn kan de provincie in de eisen meegenomen hebben dat er een integraal bus/trein abbonement aanwezig moet zijn. Dat gaat geen provincie lukken bij de NS.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Maar U-OV is weer onderdeel van Qbuzz en Qbuzz is weer onderdeel van de NS. Dus wil het blijkbaar alleen maar met de eigen OV bedrijven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Tariefintegratie tussen NS en stads- en streekvervoer is er nooit geweest, uitzonderingen zoals de Hoekse lijn en de Zoetermeerlijn daargelaten. De provincie heeft geen zeggenschap over het Hoofdrailnet dus NS kan ook niet verplicht worden mee te werken aan regioabonnementen.
Dat het in Utrecht wel lukt zal best te maken hebben met kortere lijnen tussen NS en Qbuzz, maar ook omdat het waarschijnlijk een commercieel interessant product is. De vraag is of dat ook geldt voor een scholierenabonnement in Overijssel met ruime korting in de spits.
Dat het in Utrecht wel lukt zal best te maken hebben met kortere lijnen tussen NS en Qbuzz, maar ook omdat het waarschijnlijk een commercieel interessant product is. De vraag is of dat ook geldt voor een scholierenabonnement in Overijssel met ruime korting in de spits.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
De snelste klap om te besparen is alles wat parallel aan een trein rijdt te schrappen, maar ik denk dat je dan andere problemen krijgt. Je kijkt dan niet meer naar ontsluiting platteland en binnen Zwolle of Deventer moet je dan nog snijden.
De vraag is ook of het OV dan nog wel een vervanging kan spelen voor de auto. Je bent dan draconische bezuinigingen aan het doorvoeren. OV moet volgens dezelfde provincie een groter deel van de mobiliteit gaan spelen.
De vraag is ook of het OV dan nog wel een vervanging kan spelen voor de auto. Je bent dan draconische bezuinigingen aan het doorvoeren. OV moet volgens dezelfde provincie een groter deel van de mobiliteit gaan spelen.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
En ook waar dat wel mogelijk is gebeurd dat volgens mij zelden.
In de Achterhoek hebben trein en bus bijvoorbeeld ook verschillende tarieven. Sterker nog: ze werken met verschillende systemen.
In de bus werkt het per kilometer (14,0 cent/km)
In de trein werkt nog altijd het tariefeenheden-systeem (18 cent/tariefeenheid)
In de Achterhoek hebben trein en bus bijvoorbeeld ook verschillende tarieven. Sterker nog: ze werken met verschillende systemen.
In de bus werkt het per kilometer (14,0 cent/km)
In de trein werkt nog altijd het tariefeenheden-systeem (18 cent/tariefeenheid)
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Hoe moeilijk is werkwoordspelling, honestly. En nee het gaat niet om jou specifiek maar het neemt steeds ergere vormen aan.marvinkok schreef:Dat gebeurd nu al als lijn 609...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Dat is echt niet hoe het werkt, als de concessieverlener iets eist dan heeft degene die de gunning krijgt daar maar aan te voldoen.cassie127 schreef:Maar U-OV is weer onderdeel van Qbuzz en Qbuzz is weer onderdeel van de NS. Dus wil het blijkbaar alleen maar met de eigen OV bedrijven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Da's waar maar als ze het niet eisen is de kans klein dat het gaat gebeuren.
Volgens mij heeft Syntus in Twente wel zo iets alleen dan met trajectkaart mits er een stuk met de trein wordt gereisd ofzo maar dat is dan weer alleen bij Syntus zelf.
Volgens mij heeft Syntus in Twente wel zo iets alleen dan met trajectkaart mits er een stuk met de trein wordt gereisd ofzo maar dat is dan weer alleen bij Syntus zelf.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
In Utrecht is dat gemaksabonnement geen eis overigens, dat is dus op initiatief van de vervoerder er gekomen. Overigens is het ook wel weer een voorbeeldje van hoe het niet moet want de bus/treinintegratie houdt exact op de concessiegrens op. Als je al succesvol wilt kunnen integreren moet je dat eigenlijk wel landelijk doen en niet specifiek binnen welke concessie dan ook. Zeker in Overijssel waar treinen waar je mee zou integreren eigenlijk altijd wel ergens de provincie uit rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Vroeger had je dus een landelijk bus/trein abbonement (weliswaar van NS). NS heeft de samenwerking stopgezet, omdat maar een klein deel van de reizigers gebruik maakte ervan. Langzaam maar zeker zie je dat steeds meer integratie wordt uitgevoerd, dus deze integrale abbonementen steeds belangrijker worden.
Hierom hoop ik dus ook dat er een integraal bustrein abbonement terug komt.
Hierom hoop ik dus ook dat er een integraal bustrein abbonement terug komt.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
De OV-jaarkaart bestaat nog steeds en de NS-jaarkaart is slechts enkele maanden niet geldig geweest bij de vervoerders die op de nevenlijnen rijden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Als in ieder geval dal vrij, dal voordeel, weekend vrij, etc. ook eens voor tram, bus (ook q-liner en dergelijke) en metro geldig wordt scheelt dat het een hoop. Niet iedereen woont dichtbij het spoor.CamilleKreemers schreef:Vroeger had je dus een landelijk bus/trein abbonement (weliswaar van NS). NS heeft de samenwerking stopgezet, omdat maar een klein deel van de reizigers gebruik maakte ervan. Langzaam maar zeker zie je dat steeds meer integratie wordt uitgevoerd, dus deze integrale abbonementen steeds belangrijker worden.
Hierom hoop ik dus ook dat er een integraal bustrein abbonement terug komt.
Een andere vooruitgang zijn regio-abbonementen die in een bepaalde regio geldig zijn op alle bussen, trams, metros en sprinters (soms intercities), ook die van een andere vervoerder.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Abonnement is met één b, niet met dubbel B. Je spreekt het ook uit als A-bo-ne-ment, niet Ab-bo-ne-ment.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Maar je schrijft het toch echt als: Abonnement met @x een n en niet met 1Bee schreef:Abonnement is met één b, niet met dubbel B. Je spreekt het ook uit als A-bo-ne-ment, niet Ab-bo-ne-ment.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Dat klopt inderdaad. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Maar de stad/streeksupplementen voor trajectkaarten zijn wel afgeschaft. En juist die zijn het gunstigst als je naar een situatie gaat waar lijnen feederen op een station en je na een stukje per trein weer met de bus naar je bestemming gaat. Een OV jaarkaart is wat overdreven als je alleen binnen de regio reist.deadlock schreef:De OV-jaarkaart bestaat nog steeds en de NS-jaarkaart is slechts enkele maanden niet geldig geweest bij de vervoerders die op de nevenlijnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Waren dat NS-abonnementen dan? Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Heb er vroeger 1 gehad was dan ook niet blij toen ik hoorde dat die dingen afgeschaft zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Je kon ze iig alleen via NS bij je trajectkaart kopen. Waren wel relatief extreem goedkoop. Vrees dat ze daarom mede gesneuveld zijn. Ik betaal nu meer voor een 1-sterabo aan één kant van m'n traject dan voor een 1-ster supplement wat aan beide kanten geldig was.deadlock schreef:Waren dat NS-abonnementen dan? Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Oh dat principe, ja heb ik ook jaren gebruik van gemaakt. Gratis bus voor twee tientjes in twee steden. Echt fantastisch.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
oke, de prijsstelling had beter gekund, maar om ze compleet te schrappen vond ik persoonlijk een gemis.
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Tsss, skeere kill. :Ndeadlock schreef:Máár 3 ton. Er zijn echt dagen dat ik het niet op zak heb :')
🍉
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Openen stations in Staphorst en Bathmen, waardoor parallelle bussen kunnen vervallen.CamilleKreemers schreef:Stel dat wij het voor het zeggen hebben, welke wijzigingen zullen we dan voorstellen aan Overijssel om het tekort te doen krimpen?
Verder inderdaad lijn 29 door Berkum.
En misschien kan er op de stadsdienst Deventer nog wat weggeschaafd worden zonder dat het al te veel pijn doet?
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel
Die stations wil Overijssel allang, maar zolang NS niet mee wil werken, komen die er niet.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten