Pagina 1 van 17

Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 10:18
door flipje
De provincie Overijssel heeft een tekort van bijna acht miljoen euro op het openbaar vervoer. Dat is een kwart van het totale budget.

De verwachting is dat vooral bewoners van het platteland de gevolgen zullen gaan merken. Op het provinciehuis in Zwolle wordt gepraat over het schrappen van onrendabele lijnen in het buitengebied. Volgens gedeputeerde Gerrit Jan Kok is het niet te voorkomen dat er pijnlijke besluiten moeten worden genomen. De VVD fractie in de provinciale Staten vindt dat er kritisch moet worden gekeken naar buslijnen waar nu vaak lege bussen rijden. Diezelfde mening is ook de Partij van de Arbeid toegedaan al vindt Statenlid Dick Buursink dat het openbaar vervoer geen sluitpost mag zijn. "Het is zeker voor de grote steden enorm belangrijk dat er goed openbaar vervoer is."

Politiek zoekt creatieve oplossingen
Gedeputeerde Gerrit Jan Kok heeft een aantal mogelijke oplossingen naar de Statenleden gestuurd. Eén van de opties is om het geld simpelweg bij te passen maar dan ontstaat er op andere gebieden een tekort. Veel Statenleden denken dat op plaatsen waar de lijnbus geschrapt wordt een buurtbus uitkomst kan bieden. Woensdag wordt er door de politici tijdens de provinciale Staten gepraat over het tekort.

Gedeputeerde Kok ziet zelf wel heil in het beter benutten van de daluren. Hij pleit er voor dat scholen hun lesuren aanpassen zodat scholieren niet meer in de spits maar in de daluren gebruik maken van het openbaar vervoer. Daardoor hoeven er minder bussen ingezet te worden tijdens de spits wat een hoop geld zou schelen.
Bron en meer: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... nid=156664

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 14:47
door Pikobo
flipje schreef:

Politiek zoekt creatieve oplossingen
Gedeputeerde Gerrit Jan Kok heeft een aantal mogelijke oplossingen naar de Statenleden gestuurd. Eén van de opties is om het geld simpelweg bij te passen maar dan ontstaat er op andere gebieden een tekort. Veel Statenleden denken dat op plaatsen waar de lijnbus geschrapt wordt een buurtbus uitkomst kan bieden. Woensdag wordt er door de politici tijdens de provinciale Staten gepraat over het tekort.

Gedeputeerde Kok ziet zelf wel heil in het beter benutten van de daluren. Hij pleit er voor dat scholen hun lesuren aanpassen zodat scholieren niet meer in de spits maar in de daluren gebruik maken van het openbaar vervoer. Daardoor hoeven er minder bussen ingezet te worden tijdens de spits wat een hoop geld zou schelen.
De drukke ochtendspits bepaalt op dit moment de capaciteit die nodig is. Als het onderwijs pas rond 10 uur met lessen te beginnen zodat er minder bussen (en treinen) nodig zijn dan zou dat geld kunnen schelen.
De vraag is natuurlijk of dat een reële optie is. Het onderwijs heeft ook verplichtingen: de leerlingen moeten zoveel uren les hebben.
Maar men zou een deal kunnen sluiten: het handhaven van de scholierenabonnementen (met korting) voor bus (en ook weer invoeren voor de trein!) als deze pas na 9 uur geldig zouden zijn en het pas rond 10 uur beginnen van de lessen. Dat zou dan voor het voortgezet onderwijs en het MBO kunnen gelden. Maar dit is ook een onderwerp dat niet alleen voor Overijssel van belang is.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 16:45
door fogeltje
Scholen kunnen dan toch iets langer door gaan? Op het voortgezet onderwijs liepen mijn tijden meestal van 8:30 tot 14:45/15:30 afhankelijk van het aantal lesuren (7 of 8), eerder uit kon natuurlijk ook. In plaats daarvan zou natuurlijk ook 10:00 tot 17:00 kunnen. Dan blijf je het aantal lesuren behouden.

Bij hoger onderwijs lopen de tijden meestal al tot 17:30. Als je daar later gaat beginnen, dan gaan mensen wellicht ook klagen omdat ze dan te laat klaar zijn (en sommige mensen beginnen gewoon graag eerder om een beetje op tijd klaar te zijn).

Maar dit zou inderdaad landelijk bekeken moeten worden en vereist een erg grote omslag in denken. Maar omdat het nu eenmaal altijd zo geweest is, is in mijn ogen geen argument om het dan ook gewoon zo te laten.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 18:31
door Wubbo
Wordt dan de avondspits niet maargevend? Nu is die dat niet omdat scholen op andere tijden eindigen, als de scholen rond 5 uur eindigen en de werkdagen ook ben je dat verschil kwijt, en wordt de avondspits opeens drukker.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 19:43
door Vinny
Het zal ongetwijfeld drukker worden, maar middelbare scholen zijn lang voor 17:00 klaar. Als MBO instellingen tot 17:00 onderwijs geven dan verwacht ik zelf geen problemen.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 22:31
door fogeltje
Maar volgens mij is de avondspits wel minder druk dan de ochtendspits. Tenminste, dat gevoel heb ik altijd. Mensen lijken altijd veel gespreider naar huis te gaan, vooral scholieren. Ik zie in ieder geval in de ochtend veel meer extra versterkingsbussen en touringcarren worden ingezet dan in de middagspits, dan lijkt de vervoerder voldoende bussen te hebben.

Scholieren beginnen vaak op dezelfde tijd, maar zijn op variabele tijden uit. Als je het hoger onderwijs meeneemt en dit langer doorgaat, zou je daar winst kunnen behalen omdat deze mensen dan waarschijnlijk just net na de gebruikelijke avondspits naar huis gaan.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: wo 16 jan 2013, 22:41
door NintendoC
Moeten scholen serieus de tijden gaan aanpassen omdat de provincie Overijssel haar financiën niet op orde heeft? Ze hebben zelf lopen klieren in Ijsselmond waardoor Connexxion nu tegen een hoge prijs rijdt. Daarnaast zijn de lijnen 6 en 8 in Zwolle totaal overbodig maar kosten wel veel geld. Lijn 5 kan makkelijk een klein beetje omgelegd worden zodat hij langs de voorsterpoorttoren komt, om daar reizigers mee te nemen.

Zo zullen er nog wel van die rare lijnen in Overijssel te vinden zijn die je kunt missen als kiespijn.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 07:13
door huibf
Triest eigenlijk. Een vervoerder moet zich wel aan de regels houden van de consessie. Maar de opdrachtgever niet en mag ritten schrappen UI het bestek.
Zal wel in de kleine lettertjes staan.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 07:27
door Pikobo
NintendoC schreef:Moeten scholen serieus de tijden gaan aanpassen omdat de provincie Overijssel haar financiën niet op orde heeft? Ze hebben zelf lopen klieren in Ijsselmond waardoor Connexxion nu tegen een hoge prijs rijdt. Daarnaast zijn de lijnen 6 en 8 in Zwolle totaal overbodig maar kosten wel veel geld. Lijn 5 kan makkelijk een klein beetje omgelegd worden zodat hij langs de voorsterpoorttoren komt, om daar reizigers mee te nemen.

Zo zullen er nog wel van die rare lijnen in Overijssel te vinden zijn die je kunt missen als kiespijn.
Ik ben het met je eens dat de aanleiding tot deze discussie een bijsmaak heeft. Geldgebrek van de provincie is niet een goede drive voor zoiets. Maar dat neemt niet weg dat de discussie of het onderwijs niet iets kan doen om de ov-kosten te verlagen (en dan niet alleen in Overijssel) best gevoerd mag worden.

En natuurlijk ook kijken naar andere maatregelen. In Zwolle lijn 6 laten vervallen en lijn 5 tegen de spitsrichting in ('s morgens stad uit, 's middags stad in) een aantal malen langs de Voorsterpoort laten rijden lijkt me een zinvolle actie.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 16:21
door flipje
Het is toch krom dat de provincie (gedeputeerde) het over bezuinigingen heeft welke vooral op het platteland gevoelt gaan worden. Ik denk dat er juist in Zwolle (in Deventer ben ik niet bekend) gesneden moet worden, te beginnen met lijn 5 naar Westenholte. Deze lijn welke overdag een kwartiersdienst heeft, zit qua bezetting tussen de 2 á 3 personen in de daluren en in de spits niet meer als 10. In de daluren zou je het terug kunnen schroeven naar een halfuursdienst.Het zou inderdaad ook een optie zijn om lijn 5 via Voosterpoort te laten rijden ipv.van lijn 6.
Lijn 13 (naar Assendorp) zou ook in de daluren naar een halfuursdienst kunnen aangezien de bezetting hier ook niet zo geweldig is.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 16:31
door deadlock
In Deventer hebben alle ritten die naar de Platvoet gaan zo'n 0 tot 5 reizigers. Je kan daar de kwartiersdienst beter versoberen naar een halfuursdienst.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 17:17
door huibf
deadlock schreef:In Deventer hebben alle ritten die naar de Platvoet gaan zo'n 0 tot 5 reizigers. Je kan daar de kwartiersdienst beter versoberen naar een halfuursdienst.
0 tot 5 is niet eens goed voor halfuurlijks.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 19:57
door Geert
huibf schreef:Triest eigenlijk. Een vervoerder moet zich wel aan de regels houden van de consessie. Maar de opdrachtgever niet en mag ritten schrappen UI het bestek.
Zal wel in de kleine lettertjes staan.
Wie betaalt die bepaalt?

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 17 jan 2013, 23:44
door Freek
Vergeet niet dat de provincie Overijssel opbrengstverantwoordelijk is!

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: di 19 feb 2013, 15:57
door CamilleKreemers
de opdrachtgever beheert het geld.

Wel mag die dienst dan terug naar een (half)uursdienst. Dan scheelt dan weer een tekort van ... ton/jaar.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: di 18 jun 2013, 13:38
door flipje
De bezuinigingen in Overijssel gaan door. Om te beginnen zullen lijn 10 (kampen-pilot) en scholierenlijnen 673 en 676 eind juni hun laatste rondjes rijden (bron). Ook voor Midden-Overijssel staan er enkele lijnen op de tocht/worden aangepast. Lijn 161/166/167 en een aantal ritten van de stadsritten in Zwolle (voornamelijk lijn 5 en 13) zoals het er nu uit ziet. (bron)

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: di 18 jun 2013, 13:51
door NintendoC
Lekker abrupt om half juni te melden dat 26 juni een aantal lijnen al niet meer rijden. En daarnaast moet de provincie wel de waarheid vermelden.

De provincie zegt dat lijn 10 slechts 12 echte industrieterrein reizigers trok, maar dit waren er beduidend meer. Zeker sinds eind mei van Dijk boekhuis weer open ging, was het regelmatig staanplaatsen in dat bussie.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: wo 19 jun 2013, 15:47
door willie
flipje schreef:De bezuinigingen in Overijssel gaan door. Om te beginnen zullen lijn 10 (kampen-pilot) en scholierenlijnen 673 en 676 eind juni hun laatste rondjes rijden (bron). Ook voor Midden-Overijssel staan er enkele lijnen op de tocht/worden aangepast. Lijn 161/166/167 en een aantal ritten van de stadsritten in Zwolle (voornamelijk lijn 5 en 13) zoals het er nu uit ziet. (bron)
Voor de Zwolse lijn 13 (het vorig jaar officieel van lijn 3 afgeknipte rondje Assendorp) is een frequentieverlaging naar twee keer per uur overdag gegarandeerd het begin van het einde. Assendorp ligt zo dichtbij het centrum en het station dat de keuze tussen lopen of de bus pakken (met dan een gemiddelde wachttijd van een kwartier) vrijwel altijd in het voordeel van de benenwagen zal uitpakken.

Voordat de MAXX-stadsdienst in 2005 werd ingevoerd, reed lijn 2 vier keer per uur van het station via Assendorp naar het Sophiaziekenhuis. Dat werkte beter, omdat beide vervoersstromen samen genoeg reizigers opleverden om een kwartierdienst te rechtvaardigen. Die situatie zou weer in ere hersteld kunnen worden, waarbij de bediening van het westelijk deel van Wipstrik eventueel door de Berkumse tak van lijn 3 zou kunnen worden overgenomen. Als dan ook de rechtstreekse verbinding tussen Assendorp en het centrum wordt hersteld, heeft de Assendorpse bus nog een kans.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 20 jun 2013, 09:23
door Rudolfph
NintendoC schreef:Lekker abrupt om half juni te melden dat 26 juni een aantal lijnen al niet meer rijden. (...)
Zoals ik het lees blijven die scholierenlijnen gewoon rijden tot het eind van het schooljaar, en in de zomer rijden ze toch al niet. Dus ja, half juni wordt gemeld dat ze eind juni voor het laatst rijden, maar iedereen weet dat ze in de zomervakantie sowieso niet rijden, en dan wordt het wel redelijk op tijd gemeld.

Het voorstel voor een lijn lijn Station-Assendorp-Oosterenk v.v. en een lijn Station-Wipstrik-Berkum v.v. lijkt mij niet het meest ideale. De wijken Berkum en Wipstrik zijn allebei rustig, zodat die lijn een hele rustige wordt. Het enige wat dan nog overblijft is wat scholierenvervoer van en naar het Stadion en Rechterland. Daarbuiten zal het gebruik beperkt blijven. Wel verliest een ander deel van Zwolle dan het OV: de haltes aan de Meppelerstraatweg en de halte Thomas a Kempisstraat worden niet meer bediend, en dat zijn volgens mij juist de drukste niet-scholierenhaltes van lijn 3 (buiten het centrum en het station).

In mijn ogen moet dit voorstel dan ook aangevuld worden met een lijn die Meppelerstraatweg bediend, bijvoorbeeld een lijn Station-Centrum-Meppelerstraatweg-Oosterenk v.v. Deze lijn kan op Oosterenk doorgekoppeld worden, zodat er een ringlijn Station-Centrum-Meppelerstraatweg-Oosterenk-Assendorp-Station v.v. ontstaat (waarbij richting station niet door de Assendorperstraat gereden kan worden i.v.m. het eenrichtingsverkeer). Extra voordeel: betere verbinding Oosterenk-Centrum v.v.

Frequenties:
Station-Wipstrik-Berkum v.v.: (scholieren)spits 4x per uur, dal 2x per uur.
Ringlijn: 2x per uur per richting, zodanig dat op de Meppelerstraatweg 4 reismogelijkheden per uur ontstaan. Op de gedeelten Station-Centrum v.v. (lijnen Eekwal, lijn 2) en Station-Assendorp-Oosterenk v.v. (lijn 29, 40 etc.) wordt een hogere frequentie geboden. In de spits 4x per uur als dat nodig/wenselijk is.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 20 jun 2013, 11:12
door deadlock
Rudolfph schreef:Het voorstel voor een lijn lijn Station-Assendorp-Oosterenk v.v. en een lijn Station-Wipstrik-Berkum v.v. lijkt mij niet het meest ideale. De wijken Berkum en Wipstrik zijn allebei rustig, zodat die lijn een hele rustige wordt.
Die lijn was er ooit al en die liep beter dan de huidige lijn 3. Het probleem van die lijn was dat hij richting het station niet aansloot op de treinenknoop.
Het enige wat dan nog overblijft is wat scholierenvervoer van en naar het Stadion en Rechterland. Daarbuiten zal het gebruik beperkt blijven. Wel verliest een ander deel van Zwolle dan het OV: de haltes aan de Meppelerstraatweg en de halte Thomas a Kempisstraat worden niet meer bediend, en dat zijn volgens mij juist de drukste niet-scholierenhaltes van lijn 3 (buiten het centrum en het station).
Stappen wel drie hele mensen uit meestal.
In mijn ogen moet dit voorstel dan ook aangevuld worden met een lijn die Meppelerstraatweg bediend, bijvoorbeeld een lijn Station-Centrum-Meppelerstraatweg-Oosterenk v.v. Deze lijn kan op Oosterenk doorgekoppeld worden, zodat er een ringlijn Station-Centrum-Meppelerstraatweg-Oosterenk-Assendorp-Station v.v. ontstaat (waarbij richting station niet door de Assendorperstraat gereden kan worden i.v.m. het eenrichtingsverkeer). Extra voordeel: betere verbinding Oosterenk-Centrum v.v.
Dure nonsens. Daar zit totaal geen reizigerspotentie in. Dan zou eerder de oude lijnvoering ingevoerd kunnen worden waarbij lijn 4 weer door de tunnel gaat rijden en lijn 2 het rondje Station-Holtenbronx-Aalanden-Station. Bijkomend voordeel: Ik krijg weer vier keer per uur een bus die naast mijn achterdeur stopt.
Station-Wipstrik-Berkum v.v.: (scholieren)spits 4x per uur, dal 2x per uur.
Altijd 2x per uur is meer dan genoeg. Ik heb drie jaar lang gebruik gemaakt van deze bus (halte Tesselschadestraat) en er de enige keer dat ik heb moeten staan was na afloop van een voetbalwedstrijd op zaterdag.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 20 jun 2013, 15:07
door willie
Rudolfph schreef:Het voorstel voor een lijn lijn Station-Assendorp-Oosterenk v.v. en een lijn Station-Wipstrik-Berkum v.v. lijkt mij niet het meest ideale. De wijken Berkum en Wipstrik zijn allebei rustig, zodat die lijn een hele rustige wordt. Het enige wat dan nog overblijft is wat scholierenvervoer van en naar het Stadion en Rechterland. Daarbuiten zal het gebruik beperkt blijven. Wel verliest een ander deel van Zwolle dan het OV: de haltes aan de Meppelerstraatweg en de halte Thomas a Kempisstraat worden niet meer bediend, en dat zijn volgens mij juist de drukste niet-scholierenhaltes van lijn 3 (buiten het centrum en het station).
Ik snap je punt: de huidige route van lijn 3 over de Meppelerstraatweg moet frequent bediend blijven, en daar ben ik het mee eens. Dat kan in principe ook, als de door mij voorgestelde lijn station-Assendorp-Oosterenk het huidige eenrichtingsrondje van lijn 1 (Leo Majorlaan - Dokter van Heesweg - Tesselschadestraat - Brederostraat - Wipstrikkerallee) volledig voor zijn rekening neemt. Daarmee zou de route van lijn 2 van voor 2005 weer in ere hersteld zijn, en behoudt Assendorp zijn kwartiersdienst.

De oostelijke tak van lijn 1 (station - Wipstrik - Oosterenk) wordt dan opgeheven. Ter compensatie rijdt lijn 3 tussen de Mepperlerstraatweg en het station dan niet meer zijn lange route door de westelijke binnenstad (die grotendeels gedeeld wordt met de noordelijke helft van lijn 2), maar via de Vechtstraat, en verder over de huidige route van lijn 1 langs de Hanekamp en het Wezenlandenziekenhuis.
In mijn ogen moet dit voorstel dan ook aangevuld worden met een lijn die Meppelerstraatweg bediend, bijvoorbeeld een lijn Station-Centrum-Meppelerstraatweg-Oosterenk v.v. Deze lijn kan op Oosterenk doorgekoppeld worden, zodat er een ringlijn Station-Centrum-Meppelerstraatweg-Oosterenk-Assendorp-Station v.v. ontstaat (waarbij richting station niet door de Assendorperstraat gereden kan worden i.v.m. het eenrichtingsverkeer). Extra voordeel: betere verbinding Oosterenk-Centrum v.v.

Frequenties:
Station-Wipstrik-Berkum v.v.: (scholieren)spits 4x per uur, dal 2x per uur.
Ringlijn: 2x per uur per richting, zodanig dat op de Meppelerstraatweg 4 reismogelijkheden per uur ontstaan. Op de gedeelten Station-Centrum v.v. (lijnen Eekwal, lijn 2) en Station-Assendorp-Oosterenk v.v. (lijn 29, 40 etc.) wordt een hogere frequentie geboden. In de spits 4x per uur als dat nodig/wenselijk is.
Als het om de Meppelerstraatweg gaat, is mijn voorstel hierbij dus van tafel :D. Het mooie van het huidige lijnennet (zoals dat in 2005 is ingevoerd) is natuurlijk wel dat alle stadslijnen, zonder uitzondering, overdag een kwartierdienst kennen. Ik vind dat dat zo moet blijven, en zie daarbij weinig in het combineren van stads- en streeklijnen. De streeklijnen die nu over de Wethouder Alferinkweg rijden (29, 40, etc.) vormen voor de meeste gebruikers van lijn 13 geen alternatief, en kunnen ook niet worden omgeleid door de nu al te drukke Assendorperstraat...

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: do 20 jun 2013, 16:28
door deadlock
Hallooooooo lui-ster-en! Ik woon praktisch aan de Meppelerstraatweg en die moet *niet* frequent bediend worden. Zit geen hond in die bussen.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 01:21
door Ardan
Inderdaad, lijn 3 is alleen druk rond de schooltijden van de scholen op het Rechterland. Verder niet. Ik gebruik lijn 3 vaak voor de halte Diezerpoort, richting station is het druk als de scholen uit gaan, daarbuiten issie vrij rustig.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 12:07
door Rudolfph
deadlock schreef:
Rudolfph schreef:Het voorstel voor een lijn lijn Station-Assendorp-Oosterenk v.v. en een lijn Station-Wipstrik-Berkum v.v. lijkt mij niet het meest ideale. De wijken Berkum en Wipstrik zijn allebei rustig, zodat die lijn een hele rustige wordt.
Die lijn was er ooit al en die liep beter dan de huidige lijn 3. Het probleem van die lijn was dat hij richting het station niet aansloot op de treinenknoop.
Met welke frequentie? Ik vermoed 2x per uur, en dan was de bezetting per rit misschien wel hoger, maar dat geldt dan nog niet automatisch voor het totale gebruik. Als je lijn 3 in de huidige situatie terugbrengt tot 2x per uur, zal de bezetting per rit ook stijgen.
deadlock schreef:
Rudolfph schreef:Het enige wat dan nog overblijft is wat scholierenvervoer van en naar het Stadion en Rechterland. Daarbuiten zal het gebruik beperkt blijven. Wel verliest een ander deel van Zwolle dan het OV: de haltes aan de Meppelerstraatweg en de halte Thomas a Kempisstraat worden niet meer bediend, en dat zijn volgens mij juist de drukste niet-scholierenhaltes van lijn 3 (buiten het centrum en het station).
Stappen wel drie hele mensen uit meestal.
Zodat dat laatste reiziger een bus voor zichzelf heeft naar Berkum? Van/naar Berkum reizen nog minder mensen dan van/naar de Meppelerstraatweg. Ook ik woon praktisch aan de Meppelerstraatweg (zijn we buren? ;-) ), maar heb blijkbaar toch een ander beeld van lijn 3 dan jij hebt.
deadlock schreef:
Rudolfph schreef:In mijn ogen moet dit voorstel dan ook aangevuld worden met een lijn die Meppelerstraatweg bediend, bijvoorbeeld een lijn Station-Centrum-Meppelerstraatweg-Oosterenk v.v. Deze lijn kan op Oosterenk doorgekoppeld worden, zodat er een ringlijn Station-Centrum-Meppelerstraatweg-Oosterenk-Assendorp-Station v.v. ontstaat (waarbij richting station niet door de Assendorperstraat gereden kan worden i.v.m. het eenrichtingsverkeer). Extra voordeel: betere verbinding Oosterenk-Centrum v.v.
Dure nonsens. Daar zit totaal geen reizigerspotentie in.
Ik zie daar wel degelijk potentie: een directe verbinding van het centrum naar het ziekenhuis niet via het station. Nu valt de omweg via het station misschien nog wel mee, maar als het busstation naar de zuidzijde van het station verplaatst is, wordt die omweg een flink stuk groter en wordt het belang van deze verbinding alleen maar groter.
willie schreef:De oostelijke tak van lijn 1 (station - Wipstrik - Oosterenk) wordt dan opgeheven. Ter compensatie rijdt lijn 3 tussen de Mepperlerstraatweg en het station dan niet meer zijn lange route door de westelijke binnenstad (die grotendeels gedeeld wordt met de noordelijke helft van lijn 2), maar via de Vechtstraat, en verder over de huidige route van lijn 1 langs de Hanekamp en het Wezenlandenziekenhuis.
Daar zie ik dan ook nog wel wat in, de haltes in de Wipstrik die dan niet meer bediend worden ook weinig gebruikt minder gebruikt dan die op de Meppelerstraatweg (edit). Wel moet er dan een nieuwe halte Thomas a Kempisstraat komen, bijvoorbeeld bij de Coop.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: vr 21 jun 2013, 13:04
door Roeland
Ik ken de situatie ter plaatse niet, maar als ik de lijnennetkaart van Syntus bekijk, denk ik dat je de volgende dubbelingen er wel uit kunt halen.

Op de korte termijn
* lijn 166 kan vervallen, want loopt parallel aan het spoor
* de Zwolse stadslijnen 7 en 13 lopen parallel aan de streeklijnen, dus kunnen (geheel of gedeeltelijk) vervallen
* je kunt fors besparen door lijn 6 (Zwolle) over te hevelen naar concessie IJsselmond, en op lijn 6 de lege retourritten van lijn 74 en 171 gebruiken

En na opening van station Bathmen (op de iets langere termijn) kun je lijn 160 prima schrappen, lijkt mij.