Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

deadlock schreef: Hoe kom je erbij dat opleidingsniveau een argument is voor de hoogte van het salaris? Wil je het telefoonnummer van Jonnie Boer? Kan je hem zelf vertellen dat hij zijn geld in moet gaan leveren.
Om de simpele reden dat wel iedereen schoonmaker kan worden maar niet iedereen professor in de wiskunde.
Wie een kunstje kan dat een ander niet kan verdient nu eenmaal meer.
€17,50 per maand voor Altijd Korting 55% plus nog de ritprijzen en die prijzen zijn ook niet mals. Je weet trouwens waarom er korting voor scholieren bestaat?
Dat is dus niet de hoofdprijs, de gewone reiziger betaalt aanzienlijk meer. Waarom er trouwens korting voor scholieren in de bus is en in de trein niet begrijp ik dus nog steeds niet.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Om de simpele reden dat wel iedereen schoonmaker kan worden maar niet iedereen professor in de wiskunde.
Wie een kunstje kan dat een ander niet kan verdient nu eenmaal meer.
Dat is echt een volslagen achterlijke reden. De meeste artsen zijn bijvoorbeeld achterlijke debielen terwijl ze zelf denken dat ze wetenschapper zijn, toch gaan radiologen met het achterlijke bedrag van €750.000,- per jaar naar huis. Opleidingsniveau zegt totaal niets over wat iemand hoort te verdienen. Het is een combinatie van factoren. Verantwoordelijkheid is een daar een belangrijke factor bij. De pilotenopleiding kan ook door iedere halve zool die Engels spreekt gevolgd worden maar het salaris wat er tegenover staat is leuk vanwege de verantwoordelijkheid.
Dat is dus niet de hoofdprijs, de gewone reiziger betaalt aanzienlijk meer.
Je snapt waarom er zoiets als scholierenkorting bestaat??
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

Opleidingsniveau rechtstreeks correleren aan salaris is een gigantische oversimplificatie. Er zijn zat banen van MBO-niveau en lager waarmee goud geld verdiend kan worden. Aan sommige vaklui is een behoorlijk tekort en dan kun je dus flink verdienen. Zat loodgieters die het vergeleken met de gemiddelde HBO-er behoorlijk aardig doen bijvoorbeeld. En dan heb ik het nog over een relatief gewoon en veelvoorkomend beroep, als je diepzee onderwaterlasser bent verdien je naar verluid écht dikke centen. Al is dat natuurlijk mede vanwege de hoge risico's.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

deadlock schreef:Je snapt waarom er zoiets als scholierenkorting bestaat??
Nee, want waarom wel in de bus en niet in de trein?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Nee, want waarom wel in de bus en niet in de trein?
Vanwaar deze valse vergelijking? Waarom wel hier en niet in Brazilië, waarom wel in de bus en niet in het vliegtuig? Waarom wel in de bus maar niet in de supermarkt?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Als de scholierenkorting nu ook in de trein geldig wordt dan is de provincie minder afhankelijk van parallele busverbindingen, zoals die in Overijssel veel zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Erno-BE schreef:Als de scholierenkorting nu ook in de trein geldig wordt dan is de provincie minder afhankelijk van parallele busverbindingen, zoals die in Overijssel veel zijn.
en ineens snap ik waarom het minder extreem is in Groningen/Drenthe en Limburg.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Erno-BE schreef:Als de scholierenkorting nu ook in de trein geldig wordt dan is de provincie minder afhankelijk van parallele busverbindingen, zoals die in Overijssel veel zijn.
Die parallelle buslijnen zijn er vooral omdat die koters op iedere straathoek bij een boerderij opgehaald moeten worden en dan vervolgens naar enge scholen als het Greydanus gebracht moeten worden. Brrr.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Als de provincie die lijnen in stand wil houden en dat soort vervoer via lage tarieven ook nog eens wil subsidiëren moeten ze niet klagen dat ze geld te kort komen.

Wat ik alleen niet snap is waarom het personeel het nog steeds pikt dat provincies maar met kortingen strooien want uiteindelijk kost dat wel de chauffeurs vroeg of laat hun baan.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:Als de provincie die lijnen in stand wil houden en dat soort vervoer via lage tarieven ook nog eens wil subsidiëren moeten ze niet klagen dat ze geld te kort komen.

Wat ik alleen niet snap is waarom het personeel het nog steeds pikt dat provincies maar met kortingen strooien want uiteindelijk kost dat wel de chauffeurs vroeg of laat hun baan.
Dat doen ze dus niet getuige de zakken die over de haltes zijn getrokken en de biljetten die in de bus aangeplakt zijn.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

deadlock schreef:
Erno-BE schreef:Als de scholierenkorting nu ook in de trein geldig wordt dan is de provincie minder afhankelijk van parallele busverbindingen, zoals die in Overijssel veel zijn.
Die parallelle buslijnen zijn er vooral omdat die koters op iedere straathoek bij een boerderij opgehaald moeten worden en dan vervolgens naar enge scholen als het Greydanus gebracht moeten worden. Brrr.
Afstanden korter dan 16 kilometer zijn prima te fietsen, daar hoeven ze niet voor met de bus en daar hoeft de vervoersmaatschappij al helemaal geen extra bussen voor in te zetten. Afschaffen SOV voor als je binnen een straal van 13 kilometer van je onderwijsinstelling woont (tenzij je op kamers woont voor reizen Kamer-Ouderlijk Huis). Fietsen is gezond en je went na een paar weken echt aan de afstand.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

Noem jij 16 kilometer fietsafstand? Ik mag hopen dat je retour bedoelt?
🍉
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door dennistd »

16 kilometer is net iets te ver, maar alles onder de 15 kilometer (enkele reis welteverstaan) moet prima te fietsen zijn :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Ja alsof die ENE kilometer DAN nog wat uitmaakt :')
Vergis je er overigens niet in hoeveel er al gefietst wordt in deze regio voor het woon-schoolverkeer. Wel eens rond de schoolrandtijden op een random provinciale weg in Overijssel (en Gelderland) staan posten? Ze staan nog net niet in de file. Dat busschoolverkeer is volgens mij alleen maar voor 'speciale' scholen. Voor kinnertjes die van hun Ouders per se niet naar een openbare maar naar een Gristelijke school moeten. Compleet zinloos imho...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

dennistd schreef:16 kilometer is net iets te ver, maar alles onder de 15 kilometer (enkele reis welteverstaan) moet prima te fietsen zijn :Y
15 kilometer enkele reis, pffff, word al moe als ik er aan denk joh. Dat is van mijn huis naar Breda Station toe. Het idee alleen al......... :X
🍉
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door BrengMe »

's Zomers fiets ik elke dag 15 km heen en 15 km terug naar school. Ik vind het wel meevallen.
Laatst gewijzigd door BrengMe op do 13 mar 2014, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Als ik een vergelijking met mijn eigen regio (Achterhoek) mag maken moet Arriva ook in de spits extra bussen inzetten op 's Heerenberg-Doetinchem en Doesburg-Doetinchem, afstanden die prima te fietsen zijn, maar door gratis OV worden jongeren niet gestimuleerd om te fietsen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

BrengMe schreef:'s Zomers fiets ik elke dag 15 km heen en 15 km terug naar school. Ik vind het wel meevallen.
En in januari en februari als het heeft gesneeuwd of als het in november stormt en regent? Ik vind uitspraken als tot 16 kilometer kun je makkelijk fietsen weinig realistisch aangezien het niet altijd zomer is en juist in die zomer de scholen bijna twee maanden dicht zijn. Daarnaast hebben veel ouders daar bedenkingen tegen, nergens ter wereld sneuvelen zoveel scholieren in het verkeer als in Nederland.

Wel kun je mensen tot een betere afweging dwingen door te stoppen met kortingen voor scholieren op de korte afstand.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 13 mar 2014, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Als ik een vergelijking met mijn eigen regio (Achterhoek) mag maken moet Arriva ook in de spits extra bussen inzetten op 's Heerenberg-Doetinchem en Doesburg-Doetinchem, afstanden die prima te fietsen zijn, maar door gratis OV worden jongeren niet gestimuleerd om te fietsen.
Scholieren reizen bij mijn weten nergens gratis. Waarschijnlijk doel je op studenten die gebruik maken van een SOV-kaart, maar je moet wel bedenken dat die per km veel meer betalen dan een scholier die bijv. met 55% korting reist. In tegenstelling tot de scholierenkortingen heeft de SOV-kaart een zakelijke basis voor de busbedrijven en geen sociale. Als er allemaal studenten i.p.v. scholieren in de bus zou zitten zou het OV in Overijssel nu geen financiële problemen hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Frans F schreef:nergens ter wereld sneuvelen zoveel scholieren in het verkeer als in Nederland.
Dit vraagt om een onderbouwing, het aantal verkeersdoden in Nederland ligt al jarenlang ver onder het Europees gemiddelde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Ja, maar dat geldt voor de totale bevolking, niet voor scholieren. De reden is simpel, in het buitenland gaan scholieren overal met bus of trein naar school, alleen in Nederland gaan de meesten met fiets.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Suus »

Dat is geen antwoord op mijn verzoek met een onderbouwd antwoord te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door marlies »

Hainje schreef:
dennistd schreef:16 kilometer is net iets te ver, maar alles onder de 15 kilometer (enkele reis welteverstaan) moet prima te fietsen zijn :Y
15 kilometer enkele reis, pffff, word al moe als ik er aan denk joh. Dat is van mijn huis naar Breda Station toe. Het idee alleen al......... :X
Ik heb jarenlang elke dag 13 km heen en 13 km terug gefietst. Iedereen deed dat, dat was wel een beetje vanzelfsprekend.

Maar 15 is natuurlijk een heel ander verhaal :mrgreen:
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door BrengMe »

Frans F schreef:
BrengMe schreef:'s Zomers fiets ik elke dag 15 km heen en 15 km terug naar school. Ik vind het wel meevallen.
En in januari en februari als het heeft gesneeuwd of als het in november stormt en regent? Ik vind uitspraken als tot 16 kilometer kun je makkelijk fietsen weinig realistisch aangezien het niet altijd zomer is en juist in die zomer de scholen bijna twee maanden dicht zijn. Daarnaast hebben veel ouders daar bedenkingen tegen, nergens ter wereld sneuvelen zoveel scholieren in het verkeer als in Nederland.

Wel kun je mensen tot een betere afweging dwingen door te stoppen met kortingen voor scholieren op de korte afstand.
Dan pak ik wel de bus. Nu het weer lekker weer wordt pak ik de fiets. Die maanden die echt koud zijn vallen over het algemeen wel mee, in de lente en herfst is het wel te doen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Meltrain »

Ik heb in elk geval geen zin om dagelijks zeiknat op school aan te komen, maar misschien denken bovenstaande personen daar anders over?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten