Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:
marlies schreef:Dat vrees ik ook, ja.
Zo doende lijkt mij een soort van VDU een prima tussen oplossing.
Want:
1) je hebt dan een stuk minder administratie dan met allerlei trajectvarianten
2) op deze manier kan de overheid toch enigszins bezuinigen op de SOV
3) gaan de studenten er toch financieel op vooruit.
Het overgrote deel van de studenten heeft niets aan een VDU-kaart omdat ze in de spits naar school moeten. En de vervoerders zijn op hun beurt niet van plan in de spits korting te gaan geven op individuele basis (ze zouden wel gek zijn).

In mijn bericht hier vlak boven heb ik uitgelegd dat het voor NS voordeliger is als de SOV-kaart wordt afgeschaft om studenten in de spits gewoon de volle mep te laten betalen. Hooguit een dalkortingkaart zou als aanvulling eventueel interessant zijn.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

Ja eh, misschien eraan gedacht dat die VDU vooral handig is als je wel studeert, maar dat je school op loop/fietsafstand ligt? Plus dat je ouders wellicht ook op een dergelijke afstand wonen. Of sterker, dat je nog gewoon bij je ouders woont.
Die studenten hebben dus geen SOV nodig en zou je dus een VDU kunnen geven. Want die reizen enkel incidenteel.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

De prijs van de huidige SOV-kaart is gebaseerd op een mix van studenten die vlak bij school wonen en studenten die ver weg wonen. Als je degenen die dichtbij wonen een VDU-kaart gaat geven zal de prijs van de SOV-kaart voor de rest fors omhoog gaan want dan blijven voor de SOV alleen degenen over die veel kilometers maken. Per saldo blijft het daarmee in totaal even duur want wat je aan de ene kant bespaart betaal je aan de andere kant extra.

De gedachte dat je met dit soort trucs geld kunt besparen klopt niet omdat in de prijs van de SOV-kaart gewoon is ingecalculeerd dat een deel van de studenten in hun woonplaats studeert en dus heel weinig kilometers maakt. Het is uiteindelijk heel simpel: of een SOV-kaart voor iedereen, of een VDU-kaart voor iedereen of helemaal geen kaart. Cherry picking is geen optie. Helaas snapt ook het Min van Onderwijs dat nog steeds niet, vandaar dat ze nog jaren kunnen blijven onderhandelen met de vervoersbedrijven.
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 14 mar 2014, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Hainje »

Nou ja, laat ze maar lekker onderhandelen dan. Zolang in de tussentijd die SOV kaart maar blijft vind ik het wel best. :P
🍉
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Gekko123 »

De hier al eerder aangehaalde korting op de stufi om de SOV mogelijk te maken is vroeger inderdaad ingevoerd. Tegenwoordig krijgen echter de studenten die ervoor kiezen om geen gebruik te maken van hun reisrecht geen extra stufi!
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door dennistd »

Als je de SOV eens zou vervangen door een kaart die 80 of 90 procent korting op alle reizen geeft, en vanaf 50 kilometer gratis. Volgens mij heb je dan een redelijke vervanger.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

En hoeveel bespaart dat?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Meltrain »

Hainje schreef:Ja eh, misschien eraan gedacht dat die VDU vooral handig is als je wel studeert, maar dat je school op loop/fietsafstand ligt? Plus dat je ouders wellicht ook op een dergelijke afstand wonen. Of sterker, dat je nog gewoon bij je ouders woont.
Die studenten hebben dus geen SOV nodig en zou je dus een VDU kunnen geven. Want die reizen enkel incidenteel.
Die redenering klopt niet: studenten die bij hun ouders wonen reizen vaker met het OV dan studenten die op kamers wonen (meestal in de stad waar ze studeren) en gebruiken de SOV dus ook vaker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:En hoeveel bespaart dat?
Misschien dat mbo'ers, hbo!'ers en studenten minder pretreisjes gaan maken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Voor zover er al pretreisjes worden gemaakt gebeurt dat buiten de spitsuren. Daarmee is de "bezuiniging" sowieso al minimaal.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Erno-BE schreef:
Frans F schreef:En hoeveel bespaart dat?
Misschien dat mbo'ers, hbo!'ers en studenten minder pretreisjes gaan maken.
Maar die pretreisjes zijn echt het probleem niet.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

flipje schreef:
CamilleKreemers schreef: Lijn 31 heeft Overijssel niks over te zeggen aangezien die lijn van GD is.
Ook al is het een GD lijn, de provincie Overijssel 'betaald' het gedeelte Balkbrug - Ommen. Als de provincie Overijssel besluit geen geld meer te besteden aan lijn 31 dan heeft het wel degelijk wat over lijn 31 'te zeggen'.
Bee schreef:Gaan de spitstreinen naar Coevorden er uit of hoe moet ik die bezuinigingen op de Vechtdallijnen voorstellen?
Ja.
http://www.hardenberg.nu/nieuws/regio/3 ... -voet.html
Voor Balkbrug kunnen deze bezuinigingen gevolgen hebben voor de lijn 31 Hoogeveen-Ommen en lijn 29 Slagharen-Zwolle, die beide door Balkbrug lopen’, zegt Henk Hof. ‘Veel passagiers maken gebruik van deze lijnen om op school of werk te komen, maar ook de bezoekers aan het Attractiepark Slagharen, Veldzicht en de ziekenhuizen hebben met deze lijnen te maken.’

Voor PBB is het ondenkbaar dat de beide lijnen verdwijnen. ‘Wij vertrouwen er op dat dit ook niet aan de orde zal zijn’, vervolgt Hof. ‘Wel zullen parallellijnen van trein en bus onder de loep genomen worden, heeft een woordvoerder van Syntus ons verteld.’ Woensdag 26 maart gaan de Provinciale Staten een besluit nemen over de bezuinigingen. PBB zal de vergadering bijwonen om direct op de hoogte te zijn van de komende ontwikkelingen. ‘Wij gaan dit, evenals de gemeente Hardenberg, nauwlettend volgen en zullen ons blijvend inzetten voor de inwoners die niet in het bezit zijn van een auto en aangewezen zijn op het openbaar vervoer.'

'Geen zorgen over lijn 29'

Inmiddels heeft Henk Hof goede hoop dat de bezuinigingen op het Openbaar Vervoer aan Balkbrug voorbij gaan. ‘Ik heb contact gehad met de wethouder en hij zei dat wij ons geen zorgen hoeven te maken over lijn 29. Ook heb ik van Qbuzz, die lijn 31 uitvoert, te horen gekregen dat die lijn onder de concessie Groningen/Drenthe valt en dat de Overijsselse bezuinigingen hier geen invloed op hebben.’
Volgens Qbuzz is het OV-bureau echter verantwoordelijk voor lijn 31 en hebben de Overijsselse bezuinigingen geen invloed op de 31.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

GD lijn = verantwoordelijkheid GD, maar lijn 31 rijdt ook een flink eind door Overijssel (Balkbrug - Ommen). Neem maar van mij aan dat dit deel gefinancierd wordt door Overijssel = wie betaald bepaalt.
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

De bezuinigingen gaan door, maar minder radicaal zoals werd voorgesteld:
Ombouw Ov krijgt vorm met input vanuit samenleving
De komende vijf jaar kunnen Gedeputeerde Staten samen met gemeenten, vervoerders en de Overijsselse samenleving werken aan de ombouw van het openbaar vervoer in West-Overijssel naar een kwalitatief goed en betaalbaar OV. Provinciale Staten hebben het bezuinigingsvoorstel van Gedeputeerde Staten op woensdag 26 maart met 40 stemmen voor en 6 tegen aangenomen. Daarbij zijn een amendement en twee moties aangenomen.

Maatregelen
De bezuinigingen in het OV hebben tot doel om het exploitatietekort van 8 miljoen euro per jaar, oplopend naar 14 miljoen in 2018, met een mix aan maatregelen aan te pakken voor een kwalitatief goed en betaalbaar OV nu en in de toekomst. De provincie richt zich daarbij met name op een efficiëntere inzet van het aanvullende buslijnennet in de streek- en stadsdiensten door kritisch te kijken naar frequenties, inzet van materieel en het aantal reizigers en het opheffen van buslijnen die parallel lopen aan treintrajecten. Voorstel is ook om te stoppen met het OV-regiotaxivervoer per 1 januari 2016. De tussenliggende periode wordt gebruikt om in samenwerking met gemeenten te bekijken welke alternatieven er zijn voor de Regiotaxi. Het kernnet van sterke buslijnen en de regionale treinlijnen wil de provincie in stand houden. Daarnaast worden er in de richting van het Rijk acties ondernomen om bezuinigingen terug te draaien en de tarieven tussen bus en trein te verkleinen.

Ook de veranderingen in de samenleving, zoals de ontwikkelingen op het gebied van e-learning, webwinkels en krimp in kleine kernen, spelen een rol bij het beter benutten van het openbaar vervoer en het ontwikkelen van alternatief vervoer. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om het spreiden van school- en werktijden, het verbeteren van knooppunten/stations waar auto, fiets en OV samenkomen, de aanpak van bus- en fietsroutes en de inzet van de kennis en kunde van de Overijsselse inwoners voor maatwerkoplossingen en alternatief OV op juist die plaatsen waar het reguliere OV niet in stand gehouden kan worden.

Fasering
Uiterlijk in 2018, de start van de nieuwe concessie in midden Overijssel, moet de begroting voor het OV op orde zijn. De komende periode wordt benut om met PS, gemeenten, vervoerders, organisaties en inwoners om tafel te gaan om te kijken in welke lijnen en dienstregelingen een efficiencyslag te maken is en wanneer welke maatregelen uitgevoerd kunnen worden. Naar verwachting kan dit najaar de eerste stap worden gezet in het aanpassen van een aantal dienstregelingen, waarbij een negatief effect voor de reizigers zo klein mogelijk wordt gehouden.


Voor meer info over de moties, amendement en bron = klik!
Overijssel wil in de toeristengebieden ondernemers betrekken bij het OV aanbod, als voorbeeld wordt de 'Konuskarte' uit het Zwarte Woud gebruikt. Wat houdt deze Konuskarte precies in?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

De Konus-karte bestrijkt een veel groter gebied dan de toeristengebieden van Overijssel en is ook geldig op een groot regionaal spoorwegnet. Dat is natuurlijk heel wat anders dan de buslijn naar Giethoorn. Provincies in Nederland doen bij al dit soort ideeën altijd of er alleen bussen rijden en treinen niet bestaan. Ik vind de vergelijking dan ook misplaatst.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:De Konus-karte bestrijkt een veel groter gebied dan de toeristengebieden van Overijssel en is ook geldig op een groot regionaal spoorwegnet. Dat is natuurlijk heel wat anders dan de buslijn naar Giethoorn. Provincies in Nederland doen bij al dit soort ideeën altijd of er alleen bussen rijden en treinen niet bestaan. Ik vind de vergelijking dan ook misplaatst.
Ja want dat betekent dat de vergelijking daar ophoudt en niet inhoudt dat het zo zou moeten zijn dat die kaart gewoon zo ingevoerd zou kunnen worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
flipje
Berichten: 1247
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door flipje »

*kick*

Het is even stil geweest omtrent de bezuinigingen, maar de eerste contouren zijn inmiddels wel zichtbaar (zie lijn 3/5 in Zwolle). Ik ben vandaag bijgepraat over de bezuinigingen welke nog gaan komen. De bezuinigingen zullen meer verspreid over de jaren worden ingevoerd met 2018 als zwaartepunt (nieuwe aanbesteding Midden-Overijssel).
De belangrijke pijlers waarin Overijssel deze bezuinigingen gaat uitvoeren zijn als volgt:
- Er zal optimalisatie van het kernnet plaats vinden (+ kritische houding of een lijn wel tot het kernnet kan worden gerekend)
- Herontwerpen van de stadsnetten (Deventer en Zwolle)
- Aanpassing (evt. schrappen) van het aanvullende net (vooral in de schoolvakanties zullen er bussen geschrapt worden)
Het overhevelen van het vervoer van Regio Twente naar Overijssel op 1 januari zal uiteindelijk ook gevolgen hebben voor het ov in Twente.

Wat dit concreet betekend voor de lijnen werd me niet verteld, wel werd er tussen neus en lippen door verteld dat (de nieuwe concessie) Midden-Overijssel de zwaarste klappen gaat krijgen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat met name in Deventer er een optimalisatie kan zijn van het stadsnet. Naar mijn idee maken enkele lijnen hele rare kronkels. Zo zou lijn 2 overgenomen kunnen worden door lijn 161. Lijn 4 kan versneld worden en lijn 3 zou denk ik beter volledig aan de Zuidkant van het spoor blijven. Ik voel meer voor het stroomlijnenmodel, waarin op gepaste afstand hoogfrequent OV aanwezig is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Ardan »

Lijn 3 en 4 zijn twee jaar terug expres verstrengeld over de Ceintuurbaan gaan rijden om de nieuwe halte bij het ROC daar te bedienen. Maar inderdaad, lijn 4 slingert gigantisch, een snelle verbinding Schalkhaar-Centrum is het niet.
Ik doe ook maar wat
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

oke, wat zal de besparing op jaarbasis zijn om de verplichte conducteur in te wisselen voor vliegende controleteams voor de treinconcessies?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

In dit licht bezien zijn de ambitieuze plannen met een IC van Zwolle naar Enschede toch wat moeilijk te plaatsen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de vaste conducteur op een trein te veel extra kosten meeneemt. Ik heb veel liever vliegende teams, want die lijken me goedkoper. Ik hoop daarom ook dat Overijssel hier eerder naar kijkt dan verplicht te stellen (in BEIDE treinconcessies) dat conducteurs op elke trein moeten zitten. Deze kosten die vrijkomen kun je beter in goed bus-OV steken dan de huidige keuzes om bus-OV te schrappen voor trein-OV.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door Frans F »

Sowieso lijkt het me verstandig parallelle busverbinding als allereerste te schrappen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Bericht door starx »

Sowieso is het handig om het stadsnet van Zwolle aan te passen als Stadshagen een station krijgt.

Het ligt ook wel voor de hand dat Zwolle-Stadshagen-Kampen subsidieloos kan rijden, terwijl NS voor deze lijn nu nog de hoofdprijs vraagt (niet in de laatste plaats omdat die succes van station Kampen-Zuid in de weg zit). Ook dat scheelt al behoorlijk in de kosten.

Station Staphorst zal er voor kunnen zorgen dat lijn 40 vervangen kan worden door school-/buurtbussen. Ook dat levert een vrijval van budget op.

Ik hoop gezien deze ontwikkelingen dat het meevalt met de bezuinigingen, maar klappen zullen niet uitblijven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten