Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 627
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor cassie127 » Wo 20 Mei 2015, 21:33

Zullen die bezuinigingen nog veranderd worden omdat gedeputeerde Gerrit Jan Kok niet meer in de Gedeputeerde Staten Zit? Of blijven de plannen zoals het is?
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor deadlock » Wo 20 Mei 2015, 22:19

Ik mag hopen dat er niet zomaar geld bijgeflikkerd wordt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 21 Mei 2015, 09:45

Ik verwacht dat er gewoon bezuinigd moet worden. Ik vraag me wel af of bijvoorbeeld een geïntegreerd abbonement bus/trein in Overijssel een verbetering is. Dit abbonement moet dan ook geldig worden op de treinen van NS. Nu heb je nog veel buslijnen naast een spoorlijn rijden, omdat dit economisch beter is.

Een station in Bathmen is bijvoorbeeld ook een optie, maar of dit past?

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor SuperGhost » Do 21 Mei 2015, 14:08

Past geloof ik alleen als de sprinter weer in Almelo gaat eindigen

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor deadlock » Do 21 Mei 2015, 14:57

Als de snelheid verhoogd wordt naar 160 is er al veel meer mogelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor SuperGhost » Do 21 Mei 2015, 15:05

Dan wordt het verschil tussen IC en sprinter alleen maar groter...

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor deadlock » Do 21 Mei 2015, 15:14

Ja, waardoor je op strategische plekken kan gaan inhalen!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor Ardan » Do 21 Mei 2015, 17:31

Ze hadden imo sowieso het perron langs spoor 1 in Rijssen moeten laten liggen. Kan de sprinter op Pimpeltijd daarheen en kan de Pimpel er op normale snelheid langs jakkeren in plaats van nu met 40 kmh.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor deadlock » Do 21 Mei 2015, 17:38

Ja inderdaad, achterlijke gladiolen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor Berk-24 » Do 21 Mei 2015, 19:45

Maar kan de buslijn tussen Holten en Rijssen (ik bedoel niet die via Goor) niet geschrapt worden? Beide plaatsen hebben een station en tussen beide plaatsen liggen er geen kernen.

ICE105
Berichten: 219
Lid geworden op: Ma 19 Dec 2011, 15:34

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor ICE105 » Do 21 Mei 2015, 22:32

Ardan schreef:Ze hadden imo sowieso het perron langs spoor 1 in Rijssen moeten laten liggen. Kan de sprinter op Pimpeltijd daarheen en kan de Pimpel er op normale snelheid langs jakkeren in plaats van nu met 40 kmh.

Het weer terug leggen van een perron langs spoor 1 is onderzocht en door Prorail vakkundig kapot gerekend. Zie pagina 15-17 van http://www.prorail.nl/sites/default/fil ... gsplan.pdf

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor SuperGhost » Vr 22 Mei 2015, 07:05

deadlock schreef:Ja, waardoor je op strategische plekken kan gaan inhalen!
Je komt dan rond Hengelo uit waar de IC de sprinter zou willen inhalen. Maar waar op het stuk Almelo-Enschede wil je de IC die sprinter laten inhalen? Er is daar geen inhaalmogelijkheid. Enige mogelijkheid is te Rijssen, maar dan moet je de de sprinter een kwartier verschuiven. Gevolg is dat je dan (behalve in de spits) 1x p/u geen aansluiting hebt in Apeldoorn én dat je op Wierden-Enschede in het pad van de sprinter van/naar Zwolle rijdt (en die ook een kwartier verschuiven betekend dat je buiten de belangrijke Zwolse knoop komt). Lijkt me dus niet wenselijk.

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor deadlock » Vr 22 Mei 2015, 09:11

De wens is vier IC's per uur tussen Apeldoorn en het Verre Oosten dus dat lijkt me niet bepaald een probleem.

Zoals ik al eerder gezegd heb; Denken in oplossingen, niet in problemen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor SuperGhost » Vr 22 Mei 2015, 10:48

Die wens lijkt me persoonlijk niet meer dan dat, want de huidige IC wordt nu al gekort in Deventer. Dan is een 3e en 4e IC voorlopig nog lang niet nodig.

Maar zelfs als dat gebeurd, dan heb je juist niets aan een versnelling van de baanvaksnelheid, want dan zullen de IC's juist trager moeten worden. Anders past de huidige sprinter al niet eens, aangezien die nu ri. Apeldoorn vanaf Hengelo al direct achter de Berlijn-IC rijdt die al minder dan een kwartier na de normale IC vertrekt vanuit Hengelo.

Wil je een kwartiersdienst per IC naar Enschede, dan zul je denk ik Wierden viersporig moeten maken (met mogelijk een vrije kruising voor de trein uit Zwolle), zodat de sprinter daar ingehaald kan worden.

Persoonlijk denk ik dat Overijssel zich ook beter kan focussen op het verbeteren van Zwolle-Enschede (nu 2x p/u, alleen stoptrein) dan Apeldoorn-Enschede waar al 4,5 treinen per uur (2,5 IC, 2 stop) rijden.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 22 Mei 2015, 11:00

Was dat niet al in PvE opgenomen? De wens om een spits-sneltrein te hebben, met mogelijkheid om bij grote reizigersgroei ook overdag een sneltrein te gaan bieden?

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor SuperGhost » Vr 22 Mei 2015, 12:05

Ik geloof dat men 1x p/u een sneltrein in spitsrichting eiste. Maar dat zou natuurlijk nog verder uitgebouwd kunnen worden tot een reguliere sneltrein die 2x p/u rijdt, alleen is dat wel een kostbare investering lijkt me.

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor CamilleKreemers » Vr 22 Mei 2015, 12:44

Ik verwacht veel extra reizigers met een sneltrein tussen Twente en Zwolle. De vraag is alleen hoe groot de groei is.

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor starx » Za 23 Mei 2015, 01:58

Zo'n sneltrein heeft inderdaad een behoorlijke meerwaarde. De infra moet daarvoor wel worden aangepast. Vergeet niet dat s7900 jarenlang berucht is geweest om zijn punctualiteit. Elektrificatie maakt dit wel iets beter.

Verder zal het aantal treinen tussen Almelo en Enschede door die sneltrein nog verder toenemen. Bij eenmaal per uur loopt het op tot 7 treinen per uur. Dat lijkt me voor Twente toch wel erg veel. Tussen Breda en Tilburg is het aanbod bijvoorbeeld lager.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor SuperGhost » Za 23 Mei 2015, 09:18

De toekomstige dienst in Twente moet je dan ook wel vergelijken met de toekomstige dienst op Breda-Tilburg, want als ik me niet vergis moet daar straks 8 tot 10 treinen per uur gaan rijden (want er moeten volgens mij 4 IC's Den Haag-Eindhoven komen en Brabant wil ook nog altijd 4 sprinters per uur)

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor Berk-24 » Za 23 Mei 2015, 09:59

Anders dan in andere stedelijke regio's als Brabantstad en Arnhem-Nijmegen is het vervoer in Twente voornamelijk richting Enschede gericht terwijl in Brabantstad en Arnhem-Nijmegen in beide richtingen flinke reizigersstromen zijn is een heel belangrijk verschil. Ook in Zuid-Limburg zijn vervoersstromen zowel op Eindhoven als Maastricht gericht, en een kleine stroom op Heerlen.

Daarom lijkt ni investeren in Sprinters belangrijker dan investeren in Intercity's en een aantrekkelijke verbinding met Zwolle. Twente is meer te vergelijken met Noord-Nederland met één hele belangrijke plaats (Enschede vs Groningen) dan met Brabantstad, Zuid-Limburg en Arnhem-Nijmegen waar stromen op meer plaatsen zijn gericht.

Mij lijkt het wel eem optie om de s1500 1x/2 uur (in een uursdienst met de Berlijner, op moment dat het geen Berlijner rijdt, dan een extra trein naar Enschede) door te trekken naar Enschede zodat Enschede weer een rechtstreekse verbinding met Amsterdam krijgt en Almelo en Hengelo een uursdienst naar Amsterdam.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor Freek » Za 23 Mei 2015, 10:05

Ik zit zeer vaak in de s1500 maar die doortrekken kan echt niet verantwoord worden door een klantaanbod. Je mag allang blij zijn met een trein naar Deventer.

waldo79
Berichten: 3634
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor waldo79 » Za 23 Mei 2015, 14:46

Binnen Twente is er veel onderling verkeer is mijn indruk, maar verder ligt het wat afgelegen tot de rest van de bedrijvigheid.
Mij best :)

CamilleKreemers
Berichten: 2336
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 23 Mei 2015, 15:03

Stel dat wij het voor het zeggen hebben, welke wijzigingen zullen we dan voorstellen aan Overijssel om het tekort te doen krimpen?

1. Ik denk sowieso aan lijn 83 overdag 2x/uur te laten rijden ipv kwartiersdienst lijn 29. Hierdoor heb je standaard een snelle verbinding naar Zwolle. Met de juiste planning kan dit ook passen rond de OV-knoop Zwolle.
2. Het uitvoeren van lijn 9 Zwolle met geleed materieel. Dit zal wel een frequentiedaling geven richting Daltion, maar daar zit natuurlijk de besparing ook in. Door een lagere frequentie met grotere bussen, is het mogelijk om minder busdruk op het busstation te geven. Eventueel laat je deze gelede bussen eerst rijden op lijn 83 of 40 om meer capaciteit daar te bieden.
3. Lijnen 40 en 29 rijden door Berkum heen en hierdoor kan lijn 3 worden opgeheven.
4. Lijn 161 kan het deel Deventer Noord overnemen van lijn 2 en hierbij 2x/uur Olst - Deventer rijden. Lijn 2 kan hierdoor vervallen en Diepenveen krijgt dan frequenter een bus.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor SuperGhost » Za 23 Mei 2015, 18:27

Misschien heel flauw, maar lijn 62 tussen Enschede en Borculo afstaan aan Gelderland. Gelderland kan dan weer een doorgaande lijn Enschede-Borculo-Doetinchem aanbieden en heeft minder problemen met de lijnen 73 en 74 (hoeveel er door mogen rijden naar Enschede) en Twente is de kosten kwijt voor die lijn.

Gebruikersavatar
Berk-24
Berichten: 327
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 12:24
Locatie: Nijmegen

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Berichtdoor Berk-24 » Za 23 Mei 2015, 20:09

Lijn 62 is een van de best presterende streeklijnen van de concessie Twente, ik denk dat Overijssel die lijn niet kwijt wilen en volgens mij wil jij je sstokpaardjes weer presenteren


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten