Pagina 13 van 17

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 18:48
door CamilleKreemers
Ik denk dat we een ding niet meenemen in deze discussie.
Momenteel is er een beroerde integratie van een landelijk NS-abbonement en omliggende bussen. NS wil hier niet aan.
De grootste nadeel van de integratie is ontbreken van bus/trein abbonementen en hierdoor de enorme stijging in kosten door verplicht aanschaffen van twee abbonementen.

Bij de Kamperlijn kan de provincie in de eisen meegenomen hebben dat er een integraal bus/trein abbonement aanwezig moet zijn. Dat gaat geen provincie lukken bij de NS. Dit kan direct ook de reden zijn, waarom er veel parallelle schoollijnen rijden, omdat de NS niet aan korting voor jongeren doet.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 18:57
door Tochjo
CamilleKreemers schreef:Bij de Kamperlijn kan de provincie in de eisen meegenomen hebben dat er een integraal bus/trein abbonement aanwezig moet zijn. Dat gaat geen provincie lukken bij de NS.
Waarom niet? Het U-OV Gemaksabonnement is in stad en regio Utrecht ook geldig in trein, tram en bus.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 19:03
door cassie127
Maar U-OV is weer onderdeel van Qbuzz en Qbuzz is weer onderdeel van de NS. Dus wil het blijkbaar alleen maar met de eigen OV bedrijven.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 20:34
door nvdw
Tariefintegratie tussen NS en stads- en streekvervoer is er nooit geweest, uitzonderingen zoals de Hoekse lijn en de Zoetermeerlijn daargelaten. De provincie heeft geen zeggenschap over het Hoofdrailnet dus NS kan ook niet verplicht worden mee te werken aan regioabonnementen.

Dat het in Utrecht wel lukt zal best te maken hebben met kortere lijnen tussen NS en Qbuzz, maar ook omdat het waarschijnlijk een commercieel interessant product is. De vraag is of dat ook geldt voor een scholierenabonnement in Overijssel met ruime korting in de spits.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 20:47
door CamilleKreemers
De snelste klap om te besparen is alles wat parallel aan een trein rijdt te schrappen, maar ik denk dat je dan andere problemen krijgt. Je kijkt dan niet meer naar ontsluiting platteland en binnen Zwolle of Deventer moet je dan nog snijden.

De vraag is ook of het OV dan nog wel een vervanging kan spelen voor de auto. Je bent dan draconische bezuinigingen aan het doorvoeren. OV moet volgens dezelfde provincie een groter deel van de mobiliteit gaan spelen.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 20:52
door SuperGhost
En ook waar dat wel mogelijk is gebeurd dat volgens mij zelden.
In de Achterhoek hebben trein en bus bijvoorbeeld ook verschillende tarieven. Sterker nog: ze werken met verschillende systemen.

In de bus werkt het per kilometer (14,0 cent/km)
In de trein werkt nog altijd het tariefeenheden-systeem (18 cent/tariefeenheid)

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 22:20
door deadlock
marvinkok schreef:Dat gebeurd nu al als lijn 609...
Hoe moeilijk is werkwoordspelling, honestly. En nee het gaat niet om jou specifiek maar het neemt steeds ergere vormen aan.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 22:21
door deadlock
cassie127 schreef:Maar U-OV is weer onderdeel van Qbuzz en Qbuzz is weer onderdeel van de NS. Dus wil het blijkbaar alleen maar met de eigen OV bedrijven.
Dat is echt niet hoe het werkt, als de concessieverlener iets eist dan heeft degene die de gunning krijgt daar maar aan te voldoen.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 22:26
door cassie127
Da's waar maar als ze het niet eisen is de kans klein dat het gaat gebeuren.
Volgens mij heeft Syntus in Twente wel zo iets alleen dan met trajectkaart mits er een stuk met de trein wordt gereisd ofzo maar dat is dan weer alleen bij Syntus zelf.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: zo 24 mei 2015, 22:37
door Daniel
In Utrecht is dat gemaksabonnement geen eis overigens, dat is dus op initiatief van de vervoerder er gekomen. Overigens is het ook wel weer een voorbeeldje van hoe het niet moet want de bus/treinintegratie houdt exact op de concessiegrens op. Als je al succesvol wilt kunnen integreren moet je dat eigenlijk wel landelijk doen en niet specifiek binnen welke concessie dan ook. Zeker in Overijssel waar treinen waar je mee zou integreren eigenlijk altijd wel ergens de provincie uit rijden.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 09:35
door CamilleKreemers
Vroeger had je dus een landelijk bus/trein abbonement (weliswaar van NS). NS heeft de samenwerking stopgezet, omdat maar een klein deel van de reizigers gebruik maakte ervan. Langzaam maar zeker zie je dat steeds meer integratie wordt uitgevoerd, dus deze integrale abbonementen steeds belangrijker worden.

Hierom hoop ik dus ook dat er een integraal bustrein abbonement terug komt.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 09:44
door deadlock
De OV-jaarkaart bestaat nog steeds en de NS-jaarkaart is slechts enkele maanden niet geldig geweest bij de vervoerders die op de nevenlijnen rijden.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 09:54
door Berk-24
CamilleKreemers schreef:Vroeger had je dus een landelijk bus/trein abbonement (weliswaar van NS). NS heeft de samenwerking stopgezet, omdat maar een klein deel van de reizigers gebruik maakte ervan. Langzaam maar zeker zie je dat steeds meer integratie wordt uitgevoerd, dus deze integrale abbonementen steeds belangrijker worden.

Hierom hoop ik dus ook dat er een integraal bustrein abbonement terug komt.
Als in ieder geval dal vrij, dal voordeel, weekend vrij, etc. ook eens voor tram, bus (ook q-liner en dergelijke) en metro geldig wordt scheelt dat het een hoop. Niet iedereen woont dichtbij het spoor.

Een andere vooruitgang zijn regio-abbonementen die in een bepaalde regio geldig zijn op alle bussen, trams, metros en sprinters (soms intercities), ook die van een andere vervoerder.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 10:01
door Suus
Abonnement is met één b, niet met dubbel B. Je spreekt het ook uit als A-bo-ne-ment, niet Ab-bo-ne-ment.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 10:12
door cassie127
Bee schreef:Abonnement is met één b, niet met dubbel B. Je spreekt het ook uit als A-bo-ne-ment, niet Ab-bo-ne-ment.
Maar je schrijft het toch echt als: Abonnement met @x een n en niet met 1 :twisted:

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 10:15
door Suus
Dat klopt inderdaad. :)

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 10:58
door Daniel
deadlock schreef:De OV-jaarkaart bestaat nog steeds en de NS-jaarkaart is slechts enkele maanden niet geldig geweest bij de vervoerders die op de nevenlijnen rijden.
Maar de stad/streeksupplementen voor trajectkaarten zijn wel afgeschaft. En juist die zijn het gunstigst als je naar een situatie gaat waar lijnen feederen op een station en je na een stukje per trein weer met de bus naar je bestemming gaat. Een OV jaarkaart is wat overdreven als je alleen binnen de regio reist.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 12:22
door deadlock
Waren dat NS-abonnementen dan? Dat wist ik niet, weer wat geleerd.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 14:28
door cassie127
Heb er vroeger 1 gehad was dan ook niet blij toen ik hoorde dat die dingen afgeschaft zijn.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 17:35
door Daniel
deadlock schreef:Waren dat NS-abonnementen dan? Dat wist ik niet, weer wat geleerd.
Je kon ze iig alleen via NS bij je trajectkaart kopen. Waren wel relatief extreem goedkoop. Vrees dat ze daarom mede gesneuveld zijn. Ik betaal nu meer voor een 1-sterabo aan één kant van m'n traject dan voor een 1-ster supplement wat aan beide kanten geldig was.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 17:44
door deadlock
Oh dat principe, ja heb ik ook jaren gebruik van gemaakt. Gratis bus voor twee tientjes in twee steden. Echt fantastisch.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:22
door CamilleKreemers
oke, de prijsstelling had beter gekund, maar om ze compleet te schrappen vond ik persoonlijk een gemis.

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: ma 25 mei 2015, 19:42
door Hainje
deadlock schreef:Máár 3 ton. Er zijn echt dagen dat ik het niet op zak heb :')
Tsss, skeere kill. :N

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: di 26 mei 2015, 08:40
door Roeland
CamilleKreemers schreef:Stel dat wij het voor het zeggen hebben, welke wijzigingen zullen we dan voorstellen aan Overijssel om het tekort te doen krimpen?
Openen stations in Staphorst en Bathmen, waardoor parallelle bussen kunnen vervallen.
Verder inderdaad lijn 29 door Berkum.
En misschien kan er op de stadsdienst Deventer nog wat weggeschaafd worden zonder dat het al te veel pijn doet?

Re: Miljoenentekort op het openbaar vervoer in Overijssel

Geplaatst: di 26 mei 2015, 09:22
door SuperGhost
Die stations wil Overijssel allang, maar zolang NS niet mee wil werken, komen die er niet.