Die sprinter heeft tussen Enschede-Wierden de rijtijd van DM90. Er wordt namelijk wenselijk geacht dat er een kwartierdienst met de
s7900 wordt geboden. (en die tijden zijn voor DM90 aan de krappe kant. Het voldoet aan de regels, maar scheelt niet veel) Die kwartierdienst wordt 1x per 2 uur niet geboden; waarvan 1x per dag in een weer afwijkende dgrl gereden wordt.
Richting
Es: Tussen
Dvc en
Wdn is er tijd over: Er moet voor Spa voor de
s3600 naar
Zl gekruisd worden, in
Wdn is dan 5 minuten over om de kwartierdienst mogelijk te maken. Indien er te
Rsn een inhaling is, is een stop van 12 minuten noodzakelijk. Bij het bouwen van een perron langs spoor 1 te
Rsn (en dat schijnt weer gebouwd te worden, neem ik in een artikel gelezen te hebben; kan het even niet snel vinden), kun je die stop tot (2+1+2 of zelfs wat ruimer ivm 40 kmh wissels 3+1+3) 5 (12-7) tot 7(12-5) minuten verkorten. Je hebt dus 5 minuten voor een extra stop; Bathmen moet dus zeker wel passen. Zonder extra stop zou je nog wel eens moet een opvolgtijd van 4 mintuten kunnen hebben? Dan heb je alsnog 3 minuten extra.
Richting
Apd: In de richting
Dv wordt 8x per dag (9x op maandag) later uit
Es vertrokken om vervolgens zo snel mogelijk naar
Dv te rijden. Dat betekent dat de stop te
Wdn van 5 minuten dan al wordt verkort tot 0 tot 1.
Op deze momenten is er volgens mij weinig ruimte voor een stop in de richting Deventer. Te
Apd zit je erg krap op de volgende IC en je kunt niet eerder uit
Es vertrekken. Of je zou te
Hgl niet meer achter de IC moeten halteren (zoals nu), maar er naast. Dat betekent dat de internationale treinen in beide richtingen op een bepaald spoor moet gaan halteren. Past lastig met de reguliere IC.
Bij twijfel: gebruik beton.