Wisselstoringen Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door Pikobo »

Gisteren 2x en daarvoor ook zijn er op het traject Zwolle-Lelystad wisselstoringen opgetreden. Gisteren was ik ik zelf het haasje, liep weer meer dan genoeg vertraging op.
Mijn vraag is waar dat grote aantal verstoringen vandaan komen. Ik heb zelf het idee dat het vooral met de wissels bij Hattemerbroek (splitsing naar Kampen of Wezep) te maken heeft. Weet iemand daar iets meer van?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door Daniel »

De wisselstoring van gisteren was in Dronten als ik me niet vergis. Nu wordt daar niet ingehaald, dus vraag ik me ook wel af waarom men dan die wissels niet in één richting vastlegt. Dan lopen de IC´s wel iets vertraging op als ze via het perronspoor moeten of kan je in één of twee richtingen met je Sprinter niet in Dronten stoppen, maar da´s nog altijd beter dan helemaal geen treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door Pikobo »

Daniel schreef:De wisselstoring van gisteren was in Dronten als ik me niet vergis. Nu wordt daar niet ingehaald, dus vraag ik me ook wel af waarom men dan die wissels niet in één richting vastlegt. Dan lopen de IC´s wel iets vertraging op als ze via het perronspoor moeten of kan je in één of twee richtingen met je Sprinter niet in Dronten stoppen, maar da´s nog altijd beter dan helemaal geen treinen.
Als de beperkte dienstregeling geldt, zoals gisteren, staan de wissels in Dronten vast. Dus ook de ICs passen hun snelheid aan en rijden langs de perronsporen (1,4) en razen niet door over de middelste sporen (2,3). Daar kan het dan niet zijn, lijkt mij.
Vanaf Zwolle reed gisteren om 17:25 een IC als stoptrein vanaf Zwolle naar Lelystad en die stopte zowel in Kampen Zuid als Dronten op het zuidelijk spoor. Het spoor wat normaliter richting Zwolle wordt gebruikt.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door NintendoC »

We kunnen blijven lachen, want ook nu is er weer een wisselstoring. Is toch niet te geloven, het modernste stukje spoor in Nederland heeft al 3x in 2 dagen last van een wisselstoring.

Ik heb het idee dat de problemen nu bij Hattemerbroek liggen, want ook richting wezep is er wisselstoring.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door Pikobo »

De wisselstoring van nu is weer voorbij. Is het nu wachten op de volgende?????
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door busentrein »

kortgezegd: ja :') -o- Ik ken het gevoel van Arnhem - Winterswijk ; -o- -o-
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door fogeltje »

NintendoC schreef:Is toch niet te geloven, het modernste stukje spoor in Nederland heeft al 3x in 2 dagen last van een wisselstoring.
Ach, de modernste trein in Nederland valt na kort gebruik al bijna uit elkaar in België :')
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door Wubbo »

Wat de oorzaak is weet ik niet, maar het is in ieder geval niet steeds hetzelfde wissel dat stoort. Zowel die bij Swifterbant als die bij Dronten, Kampen Zuid en Hattemerbroek hebben storingen vertoond de afgelopen tijd.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

De wissels 1:15 (afbuigend 80 km/h) op de Hanzelijn zijn wissels van een nieuw type. Deze wissels hebben iets waardoor een op snelheid trein in de rechtdoorgaande stand beter op de baan "blijft liggen" en waardoor de wisseltongen beter vast blijven liggen. Wel zijn de spoorstaven anders bevestigd dan normaal op een wissel waardoor de wisseltongen anders tegen de doorgaande spoorstaaf aanliggen en zijn er twee wisselstellers in plaats van een wisselsteller.

Meerdere wisselstellers zijn echter niets nieuws. Dat wordt ook toegepast in hogesnelheidswissels en symmetrische wissels voor 120 km/h.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door M57 »

Laten meerdelige wissels nou eens befaamd zijn om het regelmatig niet goed aanlopen :') Logisch ook, meerdere stel- en controlepunten waarop het fout kan gaan. Overigens kunnen in wissels die niet omlopen juist ook storingen optreden, bij vorst met name door bevroren contactvingers zoals dat zo mooi heet.
Klaasje schreef:Meerdere wisselstellers zijn echter niets nieuws. Dat wordt ook toegepast in hogesnelheidswissels en symmetrische wissels voor 120 km/h.
Zijn die niet voor 125?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door BR628 »

En we noteren de volgende wisselstoring, nu tussen Lelystad en Dronten...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wisselstoringen Hanzelijn

Bericht door Thom91 »

Vrijwel alle storingen zijn bij Htba.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten