Onrust over vervoer spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Onrust over vervoer spoor

Berichtdoor Wubbo » Di 01 Jul 2008, 17:59

Onrust over vervoer spoor
dinsdag 01 juli 2008 | 03:21

OLDENZAAL - Het is bedenkelijk dat de gemeente geen juist beeld heeft van de hoeveelheid gevaarlijke stoffen die dagelijks over de spoorlijn dwars door Oldenzaal gaan.
Dat zegt H. Jacobs, woordvoerder van de actiegroep die zich destijds in de spooromgeving verzette tegen de mogelijke komst van de noordelijke aftakking van de Betuwelijn door Oldenzaal.

Jacobs heeft geconstateerd dat de capaciteit van de Betuweroute recent is verhoogd van één goederentrein per anderhalf uur naar vier per uur. Volgens hem heeft dat onherroepelijk tot gevolg dat het aantal treinen dat via Oldenzaal naar Duitsland rijdt, toeneemt. Jacobs voorspelt nog meer gevaarlijke stoffen en geluidsoverlast, met name 's nachts.

De Oldenzaler beschikt over cijfers van 2006 waar het gaat om beladen ketelwagens en tankcontainers. Voor het baanvak Oldenzaal- Hengel0-Duitse grens komt dat gerekend over een jaar neer op 1100 wagens brandbare gassen, 50 wagens giftige gassen, 200 wagens zeer giftige gassen, 1200 wagens zeer brandbare vloeistoffen, 800 wagens acrylnitril en 100 wagens zeer giftige vloeistoffen.

Jacobs heeft over deze cijfers gecorrespondeerd met de gemeente. Maar volgens wethouder H. Pieper kan de gemeente weinig doen. "De verantwoordelijkheid voor het spoorvervoer ligt bij ProRail. We worden periodiek op de hoogte gebracht, maar kunnen geen invloed uitoefenen", aldus Pieper.

Bron: TC Tubantia

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9557
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Toename transport gevaarlijke stoffen

Berichtdoor Wubbo » Vr 18 Jul 2008, 09:29

Toename transport gevaarlijke stoffen
17-7-2008 16:41:16

Hengelo en Almelo zijn bang dat grote bouwprojecten gevaar lopen als gevolg van toename van het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor tussen Deventer en Oldenzaal.

Die transporten zijn sinds 2003 verviervoudigd en de verwachting is dat die nog verder zullen toenemen. Eén van de grote bouwprojecten waar de toename van het spoorvervoer gevolgen voor kan hebben is het Hart van Zuid in Hengelo. Wethouder Weber van Hengelo heeft de zaak nu aangekaart bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten in de hoop de overheid ervan te overtuigen iets aan de toename van de transporten te doen.

Bron: RTV Oost

Gebruikersavatar
Nielske1990
Berichten: 66
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2008, 19:22
Locatie: Helmond
Contact:

Re: Onrust over vervoer spoor

Berichtdoor Nielske1990 » Vr 18 Jul 2008, 11:16

Wubbo schreef:Jacobs heeft geconstateerd dat de capaciteit van de Betuweroute recent is verhoogd van één goederentrein per anderhalf uur naar vier per uur. Volgens hem heeft dat onherroepelijk tot gevolg dat het aantal treinen dat via Oldenzaal naar Duitsland rijdt, toeneemt.

Wat een kul-argumenten weer! De Betuweroute wordt bij mijn weten gebruikt voor de route Rotterdam-Ruhrgebied, en niet voor Rotterdam-Hamburg ev. En als dat wel zo zijn, zouden er cargo's moeten zijn gesignaleerd op het spoor Arnhem-Zutphen, maar daar is op de verschillende treinenfora niks over terug te vinden. Volgens mij is die H. Jacobs gewoon wat uit zijn duim aan het zuigen, om vervolgens de overige cargo's die al sinds jaar en dag door Oldenzaal komen tegen te houden. :? :|

Misschien moeten we al die goederen maar eens per vrachtwagen dóór Oldenzaal gaan vervoeren, liefst 's nacht. Kijken of dat is wat ze willen... :roll:


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten