Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor deadlock » Di 23 Apr 2013, 10:21

EnricoKolk schreef:Nee goederenvervoer is er niet. Waarom niet? Omdat er geen spoor ligt! Er is wel degelijk potentieel goederenvervoer. Laatst sprak ik nog met een deskundige uit de regio, die werkzaam is bij een transportbedrijf. Hij zei dat goederenvervoer per spoor ook hier erg welkom zou zijn.

De kleinste bediende plaats van Nederland is Delden, wekelijks enkele ketelwagens. Wekelijks.

Ook: Genemuiden en Staphorst tellen alleen al 5 transportbedrijven. Waarom niet per spoor? In Staphorst loopt het spoor al langs het industrieterrein, dus van goederenvervoer zou wel degelijk sprake kunnen zijn.

Het spoor wordt daarmee dus een directe concurrent voor die vijf transportbedrijven. Lijkt me niet dat ze daar op zitten te wachten. En daarnaast is het nog maar de vraag of die transportbedrijven veel van/naar Genemuiden en Staphorst vervoeren, ik denk namelijk van niet tenzij het vijf eigen rijders betreft.

En nee, van goederenvervoer kan geen sprake zijn, dan heb je gewoon overduidelijk helemaal nul kaas gegeten van het spoor in Nederland. Begrijp me niet verkeerd, ik vond de schattige bediening en die talrijke raccordementen waar nu het overgrote deel van gesloten is heel erg gaaf hoor, maar zelfs een dorp als Heerde kende in zijn hoogtijdagen slechts enkele goederentreinen per week terwijl de zeepfabriek naast het station overuren draaide.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1461
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor marvinkok » Di 23 Apr 2013, 10:32

Het enige argument voor deze spoorplannen is dat de mensen in die regio "de boel slecht geregeld vinden" en dus niet met het OV gaan. Nou ben ik niet overdreven bekend in die regio, maar zou je niet beter het huidige aanbod kunnen promoten, juist de positieve kanten bij die mensen belichten zodat ze zien dat het allemaal wel meevalt? Mogelijk dat je er dan nog wat reacties uit krijgt hoe het busvervoer te verbeteren (iets in de trant van HOV) wat uiteindelijk stukken goedkoper is dan lege treinen.
Krijg trouwens weer visioenen van plannen met rijtuigen die her en der aan- en afgekoppeld worden zoals dat in Zwitserland gebeurde ofzo en wat hier ook een topplan zou zijn :X

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 776
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor flipje » Di 23 Apr 2013, 11:35

Laat ik ook maar eens reageren aangezien ik woonachtig ben in de omgeving. Het idee van een spoorlijnen bouwen klinkt leuk, maar of het realistisch voor deze omgeving?

Allereerst kijkende naar de vervoersstromen op OV gebied; de grote meerderheid gaat van en naar Zwolle (70, (1)71 en 74). De grootste groep die gebruik maken van het OV zijn scholieren/studenten, klein deel forensen (voornamelijk in de spits) en dan houdt je nog een klein deel van dagjes mensen en bejaarden over.
De reden waarom de gewone werkende man/vrouw niet gebruik maakt van het OV is omdat je met de auto veel eerder op je bestemming bent dan met het OV (2 tot 3x zo snel). Wil je dus een spoor aanleggen waarbij je mensen wil verleiden om de overstap van auto naar trein te maken dan moet de tijd concurrent zijn aan de auto.

Verder wordt hier vaak het HOV genoemd, dat zou gezien de huidige financiële middelen van de provincie nog een kans van slagen hebben. Door het tracé van het Kamperlijntje om te bouwen naar een busbaan zullen meerdere dorpen en steden hier profijt van hebben. Vooral rond de spits zullen bestaande buslijnen van en naar Zwolle punctueler zijn dan nu vaak het geval is.

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Statler Rail » Di 23 Apr 2013, 12:24

Een tip aan EnricoKolk: een spoorlijn Staphorst-Kampen zal relatief duur zijn in verband met de slechte bodemgesteldheid en het moeten oversteken van het Zwarte Water. Er is ook geen ruimtelijke reservering voor, met name tussen Staphorst en Hasselt ga je dan dwars door percelen heen. Grove inschatting is dat een enkelspoors diesellijn op dit traject al snel zo'n 500 miljoen zal kosten. Maar het grootste probleem zijn de jaarlijkse exploitatiekosten; dat loopt in de miljoenen. Per jaar.

Het enige scenario waarin hier een spoorlijn zou kunnen komen is wanneer dit gebeurt als verlengde van de Hanzelijn. Dan heb je het over een nieuwe spoorlijn van Kampen-Zuid via Hasselt en Staphorst naar Koekange (halverwege Mp en Hgv) of zelfs nog verder naar Wijster (tussen Hgv en Bl), aansluitend op de spoorlijn naar Groningen. Dit soort plannen zijn wel eens serieus voorgesteld als alternatief voor de Zuiderzeelijn. Voorlopig is besloten geen Zuiderzeelijn aan te leggen en is het beschikbare geld naar andere bereikbaarheidsprojecten gegaan. Maar je kan verwachten dat in de toekomst de discussie weer opnieuw zal opspelen. Dan zou een 200 km/uur "Hanzelijn +++" van Kampen-Zuid naar Hoogeveen als alternatief voor de Zuiderzeelijn best overwogen kunnen worden.

Maar op dit moment is het de tijd niet voor nieuwe spoorlijnen. Dan kan je beter inzetten op het omzetten van lijn 674 (Staphorst-Kampen) in een structurele buslijn, naar station Kampen-Zuid. Je ziet op dit moment juist het tegenovergestelde, zoals het opheffen van lijn 673 (Meppel-Zwartsluis) per 8 december 2013. Als je de lobby begint met het verbeteren van de busverbinding, dan denk ik dat je meer kans maakt dan wanneer je direct voor een spoorlijn pleit.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Vinny » Di 23 Apr 2013, 19:52

Kampen - Staphorst? Dat klinkt een beetje als de oude dieselverbinding naar Zwolle maar dan in een ander jasje. Ik zou zelf inzetten op een station in Staphorst en een verbetering van onderliggend openbaar vervoer in de Kop van Overijssel. Dat kost veel minder geld, en je krijgt er voor veel meer mensen een verbetering van het openbaar vervoer voor terug.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Michael 1988 » Di 23 Apr 2013, 20:56

Ik zie persoonlijk eerder een spoorlijn Kampen - Emmeloord met verlenging Heerenveen en aftakking Lelystad dan een spoorlijn tussen Kampen en Staphorst komen. Via Zwolle is een makkelijke verbinding, terwijl er een langzame verbinding is tussen Emmeloord en Heerenveen (Qliner doet er 47 minuten over) en een verlenging naar Kampen zou handig zijn voor het Kamperlijntje. Maar ja, wie ben ik. Spoortechnisch gezien is een aftakking van het Kamperlijntje naar Hasselt makkelijker dan de verlenging van het Kamperlijntje naar Emmeloord (zonder te veel tunnel of brugwerk).
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Vinny » Di 23 Apr 2013, 21:09

Ik zie liever een spoorlijn Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Joure-Heerenveen-Drachten-Groningen. Maar dan natuurlijk als conventionele treinverbinding zonder fratsen. Met afdoende aansluitend busvervoer.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor NintendoC » Wo 24 Apr 2013, 00:00

Laat ik als eerste opmerken dat ik het goed vind dat iemand zich inzet om de Kop van Overijssel beter bereikbaar te maken met OV. Echter, lijkt het mij geen goed plan om miljoenen te investeren in een spoorlijn die in de komende 50 jaar niet rendabel zal zijn.

Genemuiden en Hasselt hebben met elkaar 16.000 inwoners. Staphorst heeft er ook 16.000, en Kampen 50.000. Maar de vraag is alleen wie willen er reizen tussen deze dorpen/steden. Behalve Kampen zijn het drie 'slaapsteden' met scholieren en forensen die naar Zwolle willen. Ik denk dat je zo'n 1000 personen op een werkdag gaat trekken, en als ik dat even deel door 18 uren per dag en 2x per uur, dan heb ik het over zo'n 30 personen per trein. Dat is veel te weinig.

Beter kun je een wat algemenere stichting oprichten voor beter OV in de Kop van Overijssel. Want er is wel degelijk vraag naar OV, alleen als de provincie de vraag gewoon in een wurggreep houdt dan zijn er maar weinig mensen die er gebruik van maken.

- De 143 heeft een slechte aansluiting in Kampen richting Genemuiden. Deze vertrekt al 12 minuten voordat de trein aankomt, waardoor je een trein eerder moet pakken, waardoor je 18 minuten staat te wachten.

- De 74 rijdt het grote gedeelte van de dag alleen tussen Hasselt en Genemuiden waardoor men gedwongen wordt om extra over te stappen voor de richting Zwolle.

- De 674 omzetten in een gewone (spits)buslijn, die vanuit Staphorst/Nieuwleusen via Station Kampen en het Pieter Zandt eindigt bij Kampen Zuid.

En daarnaast zijn er nog tal van lijnen die je kunt aanpakken om optimale verbindingen tussen deze kernen op te zetten.

EnricoKolk
Berichten: 13
Lid geworden op: Di 23 Apr 2013, 00:04
Contact:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor EnricoKolk » Wo 24 Apr 2013, 23:37

Dank voor de suggesties. Vooral de laatste berichten spreken mij aan, en ondersteunen mijn idee dat het OV in Overijssel sowieso beter moet. Ik ga er mee aan de slag en suggesties blijven welkom!

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Karl » Do 25 Apr 2013, 09:14

Er zullen weinig partijen zijn die vinden dat het OV slechter moet. De crux van zo'n stelling is natuurlijk wat 'beter' is; dat is een lastig te operationaliseren begrip. Hoe zie je dat zelf?
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

Klaasje
Berichten: 5989
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Klaasje » Do 25 Apr 2013, 11:17

EnricoKolk schreef:Dank voor de suggesties. Vooral de laatste berichten spreken mij aan, en ondersteunen mijn idee dat het OV in Overijssel sowieso beter moet. Ik ga er mee aan de slag en suggesties blijven welkom!

Het ging mij er ook niet om dat het ov niet beter kan maar dat je dat op veel manieren beter kan doen dan met een trein. In dat kader is een busbaan Kampen-Zwolle waar je halverwege op kan vanuit Hasselt interessant zoals hierboven al geopperd was door iemand anders.

Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: Di 15 Mei 2012, 16:12

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Dagren » Do 06 Jun 2013, 12:13

Ik weet niet of er in Staphorst behoefte is om naar Kampen te gaan. Ik kan wel vertellen dat ik nog nooit enig geluid heb gehoord dat Kampenaren naar Staphorst willen. Ook geen klein geluidje, niks. Als Kampenaren de stad uitgaan, is dat richting Zwolle. En het is niet eens zeker of het Kamperlijntje zal blijven bestaan. Om dan al te spreken over een treinverbinding die veel minder interessant is dan het Kamperlijntje, is een beetje zinloos.

Erik1100
Berichten: 171
Lid geworden op: Do 29 Jan 2009, 20:43

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Erik1100 » Za 21 Dec 2013, 11:25

Het is maar beter dat men meer bussen laat rijden op lijn 71. Ze zitten nog altijd zeer vol, zelfs nu er extra touringcars rijden. Ook mijn lijn 70 is propvol, maar dit is minder erg dan 71.

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor julsteren » Za 21 Dec 2013, 21:36

Waarom denkt niemand aan LightRail omwege de slechte bodemgesteldheid als je zo graag een treinverbinding wilt hier?

CX1000
Berichten: 147
Lid geworden op: Di 19 Nov 2013, 15:24
Locatie: City of Meppel
Contact:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor CX1000 » Zo 22 Dec 2013, 11:41

LightRail lijkt me nog best een goed idee! En als het Kamperlijntje dan ook wordt omgebouwd naar LightRail, heb je gelijk al een opzetje voor een LightRailnetwerk in de regio...

waldo79
Berichten: 3625
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor waldo79 » Zo 22 Dec 2013, 11:48

De luchtkastelen reiken tot in de hemel :(
Mij best :)

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11003
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Vinny » Zo 22 Dec 2013, 17:01

Niet de S-bahn, maar de B-bahn Zwolle :twisted: :lol:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

CX1000
Berichten: 147
Lid geworden op: Di 19 Nov 2013, 15:24
Locatie: City of Meppel
Contact:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor CX1000 » Zo 22 Dec 2013, 17:47

B-Bahn?

Gebruikersavatar
julsteren
Berichten: 1328
Lid geworden op: Di 11 Dec 2012, 21:28
Locatie: Borne

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor julsteren » Zo 22 Dec 2013, 18:07

Bij-Bahn, ook wel bekend als part-time job, meestal naast school of ander werk. Dat is een B-Bahn.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Etienne » Wo 08 Jan 2014, 08:41

Meer Spoor: Driekwart ondervraagden wil treinverbinding tussen Zwolle en Genemuiden

De actie van het comité Meer Spoor voor de aanleg van een treinverbinding tussen Zwolle en Genemuiden komt op gang.

Het comité wilde aanvankelijk een spoorlijn van Kampen via Genemuiden naar Staphorst, maar zet nu in op een spoorverbinding van Zwolle via Hasselt naar Genemuiden. Inmiddels hebben bijna 180 mensen in de regio meegedaan aan een enquête over de gewenste treinverbinding.

Driekwart van de ondervraagden liever met de trein dan met de bus te reizen tussen Zwolle en Genemuiden als dat mogelijk is.

Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=179778
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor NintendoC » Wo 08 Jan 2014, 09:17

Wat ik mij dan afvraag, wie zijn die 180 mensen die hebben meegedaan. Zijn dat reizigers tussen Genemuiden en Zwolle, of zijn dat gewoon huisvrouwen op de hoek van de straat.

Daarnaast is het veel belangrijker om het busvervoer op die verbinding beter proberen te regelen dan inzetten op een trein die er toch niet gaat komen.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor erjeebee » Wo 08 Jan 2014, 09:58

Tevens binnenkort op te richten

Stichting voor spoor in de Peel (Deurne-Venray)
Stichting Sallands Spoor (Ommen-Raalte-Deventer)
Stichting Reactivatie Volslagen Onterecht Gesloten Spoorlijnen (Dieren-Apeldoorn, Miljoenenlijn, Boxtel-Gennep-Kleve, Rhenen-Kesteren, IJmuiden)

Schei toch uit mensen. Doe wat aan het busvervoer in de kop van Overijssel en besteed geen energie aan spoor daar.

Of toon aan dat de verwachte reizigersstromen die van
- Eindhoven-Veghel-Uden-Grave-Nijmegen
- Alkmaar-Harlingen-Leeuwarden
- Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen
- Hardenberg-Hoogeveen
- Breda-Gorinchem-Utrecht
in hoge mate overtreffen
(ik noem maar wat onderzochte verbindingen die NIET rendabel bleken)
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5691
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor fogeltje » Wo 08 Jan 2014, 11:01

Vergeet niet Nijmegen-Kleve ;)

En er is al best lang een clubje dat Boxtel-Veghel weer wil open gooien maar ook uit die onderzoeken komt de bus meestal als beste oplossing uit de bus.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor erjeebee » Wo 08 Jan 2014, 11:04

fogeltje schreef:Vergeet niet Nijmegen-Kleve ;)


Was ik niet vergeten.. maar daar was toch al een stichting voor?
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor erjeebee » Wo 08 Jan 2014, 11:08

Overigens is EnricoKolk na wo 24 apr 2013, 22:37 niet meer gezien..
Ondanks zijn "suggesties blijven welkom" opmerking.

Kennelijk wat teleurgesteld dat mensen zijn enthousiasme niet konden delen.
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten