Pagina 2 van 3

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2013, 10:21
door deadlock
EnricoKolk schreef:Nee goederenvervoer is er niet. Waarom niet? Omdat er geen spoor ligt! Er is wel degelijk potentieel goederenvervoer. Laatst sprak ik nog met een deskundige uit de regio, die werkzaam is bij een transportbedrijf. Hij zei dat goederenvervoer per spoor ook hier erg welkom zou zijn.
De kleinste bediende plaats van Nederland is Delden, wekelijks enkele ketelwagens. Wekelijks.
Ook: Genemuiden en Staphorst tellen alleen al 5 transportbedrijven. Waarom niet per spoor? In Staphorst loopt het spoor al langs het industrieterrein, dus van goederenvervoer zou wel degelijk sprake kunnen zijn.
Het spoor wordt daarmee dus een directe concurrent voor die vijf transportbedrijven. Lijkt me niet dat ze daar op zitten te wachten. En daarnaast is het nog maar de vraag of die transportbedrijven veel van/naar Genemuiden en Staphorst vervoeren, ik denk namelijk van niet tenzij het vijf eigen rijders betreft.

En nee, van goederenvervoer kan geen sprake zijn, dan heb je gewoon overduidelijk helemaal nul kaas gegeten van het spoor in Nederland. Begrijp me niet verkeerd, ik vond de schattige bediening en die talrijke raccordementen waar nu het overgrote deel van gesloten is heel erg gaaf hoor, maar zelfs een dorp als Heerde kende in zijn hoogtijdagen slechts enkele goederentreinen per week terwijl de zeepfabriek naast het station overuren draaide.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2013, 10:32
door marvinkok
Het enige argument voor deze spoorplannen is dat de mensen in die regio "de boel slecht geregeld vinden" en dus niet met het OV gaan. Nou ben ik niet overdreven bekend in die regio, maar zou je niet beter het huidige aanbod kunnen promoten, juist de positieve kanten bij die mensen belichten zodat ze zien dat het allemaal wel meevalt? Mogelijk dat je er dan nog wat reacties uit krijgt hoe het busvervoer te verbeteren (iets in de trant van HOV) wat uiteindelijk stukken goedkoper is dan lege treinen.
Krijg trouwens weer visioenen van plannen met rijtuigen die her en der aan- en afgekoppeld worden zoals dat in Zwitserland gebeurde ofzo en wat hier ook een topplan zou zijn :X

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2013, 11:35
door flipje
Laat ik ook maar eens reageren aangezien ik woonachtig ben in de omgeving. Het idee van een spoorlijnen bouwen klinkt leuk, maar of het realistisch voor deze omgeving?

Allereerst kijkende naar de vervoersstromen op OV gebied; de grote meerderheid gaat van en naar Zwolle (70, (1)71 en 74). De grootste groep die gebruik maken van het OV zijn scholieren/studenten, klein deel forensen (voornamelijk in de spits) en dan houdt je nog een klein deel van dagjes mensen en bejaarden over.
De reden waarom de gewone werkende man/vrouw niet gebruik maakt van het OV is omdat je met de auto veel eerder op je bestemming bent dan met het OV (2 tot 3x zo snel). Wil je dus een spoor aanleggen waarbij je mensen wil verleiden om de overstap van auto naar trein te maken dan moet de tijd concurrent zijn aan de auto.

Verder wordt hier vaak het HOV genoemd, dat zou gezien de huidige financiële middelen van de provincie nog een kans van slagen hebben. Door het tracé van het Kamperlijntje om te bouwen naar een busbaan zullen meerdere dorpen en steden hier profijt van hebben. Vooral rond de spits zullen bestaande buslijnen van en naar Zwolle punctueler zijn dan nu vaak het geval is.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2013, 12:24
door Statler Rail
Een tip aan EnricoKolk: een spoorlijn Staphorst-Kampen zal relatief duur zijn in verband met de slechte bodemgesteldheid en het moeten oversteken van het Zwarte Water. Er is ook geen ruimtelijke reservering voor, met name tussen Staphorst en Hasselt ga je dan dwars door percelen heen. Grove inschatting is dat een enkelspoors diesellijn op dit traject al snel zo'n 500 miljoen zal kosten. Maar het grootste probleem zijn de jaarlijkse exploitatiekosten; dat loopt in de miljoenen. Per jaar.

Het enige scenario waarin hier een spoorlijn zou kunnen komen is wanneer dit gebeurt als verlengde van de Hanzelijn. Dan heb je het over een nieuwe spoorlijn van Kampen-Zuid via Hasselt en Staphorst naar Koekange (halverwege Mp en Hgv) of zelfs nog verder naar Wijster (tussen Hgv en Bl), aansluitend op de spoorlijn naar Groningen. Dit soort plannen zijn wel eens serieus voorgesteld als alternatief voor de Zuiderzeelijn. Voorlopig is besloten geen Zuiderzeelijn aan te leggen en is het beschikbare geld naar andere bereikbaarheidsprojecten gegaan. Maar je kan verwachten dat in de toekomst de discussie weer opnieuw zal opspelen. Dan zou een 200 km/uur "Hanzelijn +++" van Kampen-Zuid naar Hoogeveen als alternatief voor de Zuiderzeelijn best overwogen kunnen worden.

Maar op dit moment is het de tijd niet voor nieuwe spoorlijnen. Dan kan je beter inzetten op het omzetten van lijn 674 (Staphorst-Kampen) in een structurele buslijn, naar station Kampen-Zuid. Je ziet op dit moment juist het tegenovergestelde, zoals het opheffen van lijn 673 (Meppel-Zwartsluis) per 8 december 2013. Als je de lobby begint met het verbeteren van de busverbinding, dan denk ik dat je meer kans maakt dan wanneer je direct voor een spoorlijn pleit.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2013, 19:52
door Vinny
Kampen - Staphorst? Dat klinkt een beetje als de oude dieselverbinding naar Zwolle maar dan in een ander jasje. Ik zou zelf inzetten op een station in Staphorst en een verbetering van onderliggend openbaar vervoer in de Kop van Overijssel. Dat kost veel minder geld, en je krijgt er voor veel meer mensen een verbetering van het openbaar vervoer voor terug.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2013, 20:56
door Michael 1988
Ik zie persoonlijk eerder een spoorlijn Kampen - Emmeloord met verlenging Heerenveen en aftakking Lelystad dan een spoorlijn tussen Kampen en Staphorst komen. Via Zwolle is een makkelijke verbinding, terwijl er een langzame verbinding is tussen Emmeloord en Heerenveen (Qliner doet er 47 minuten over) en een verlenging naar Kampen zou handig zijn voor het Kamperlijntje. Maar ja, wie ben ik. Spoortechnisch gezien is een aftakking van het Kamperlijntje naar Hasselt makkelijker dan de verlenging van het Kamperlijntje naar Emmeloord (zonder te veel tunnel of brugwerk).

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: di 23 apr 2013, 21:09
door Vinny
Ik zie liever een spoorlijn Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Joure-Heerenveen-Drachten-Groningen. Maar dan natuurlijk als conventionele treinverbinding zonder fratsen. Met afdoende aansluitend busvervoer.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 00:00
door NintendoC
Laat ik als eerste opmerken dat ik het goed vind dat iemand zich inzet om de Kop van Overijssel beter bereikbaar te maken met OV. Echter, lijkt het mij geen goed plan om miljoenen te investeren in een spoorlijn die in de komende 50 jaar niet rendabel zal zijn.

Genemuiden en Hasselt hebben met elkaar 16.000 inwoners. Staphorst heeft er ook 16.000, en Kampen 50.000. Maar de vraag is alleen wie willen er reizen tussen deze dorpen/steden. Behalve Kampen zijn het drie 'slaapsteden' met scholieren en forensen die naar Zwolle willen. Ik denk dat je zo'n 1000 personen op een werkdag gaat trekken, en als ik dat even deel door 18 uren per dag en 2x per uur, dan heb ik het over zo'n 30 personen per trein. Dat is veel te weinig.

Beter kun je een wat algemenere stichting oprichten voor beter OV in de Kop van Overijssel. Want er is wel degelijk vraag naar OV, alleen als de provincie de vraag gewoon in een wurggreep houdt dan zijn er maar weinig mensen die er gebruik van maken.

- De 143 heeft een slechte aansluiting in Kampen richting Genemuiden. Deze vertrekt al 12 minuten voordat de trein aankomt, waardoor je een trein eerder moet pakken, waardoor je 18 minuten staat te wachten.

- De 74 rijdt het grote gedeelte van de dag alleen tussen Hasselt en Genemuiden waardoor men gedwongen wordt om extra over te stappen voor de richting Zwolle.

- De 674 omzetten in een gewone (spits)buslijn, die vanuit Staphorst/Nieuwleusen via Station Kampen en het Pieter Zandt eindigt bij Kampen Zuid.

En daarnaast zijn er nog tal van lijnen die je kunt aanpakken om optimale verbindingen tussen deze kernen op te zetten.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: wo 24 apr 2013, 23:37
door EnricoKolk
Dank voor de suggesties. Vooral de laatste berichten spreken mij aan, en ondersteunen mijn idee dat het OV in Overijssel sowieso beter moet. Ik ga er mee aan de slag en suggesties blijven welkom!

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: do 25 apr 2013, 09:14
door Karl
Er zullen weinig partijen zijn die vinden dat het OV slechter moet. De crux van zo'n stelling is natuurlijk wat 'beter' is; dat is een lastig te operationaliseren begrip. Hoe zie je dat zelf?

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: do 25 apr 2013, 11:17
door Klaasje
EnricoKolk schreef:Dank voor de suggesties. Vooral de laatste berichten spreken mij aan, en ondersteunen mijn idee dat het OV in Overijssel sowieso beter moet. Ik ga er mee aan de slag en suggesties blijven welkom!
Het ging mij er ook niet om dat het ov niet beter kan maar dat je dat op veel manieren beter kan doen dan met een trein. In dat kader is een busbaan Kampen-Zwolle waar je halverwege op kan vanuit Hasselt interessant zoals hierboven al geopperd was door iemand anders.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: do 06 jun 2013, 12:13
door Dagren
Ik weet niet of er in Staphorst behoefte is om naar Kampen te gaan. Ik kan wel vertellen dat ik nog nooit enig geluid heb gehoord dat Kampenaren naar Staphorst willen. Ook geen klein geluidje, niks. Als Kampenaren de stad uitgaan, is dat richting Zwolle. En het is niet eens zeker of het Kamperlijntje zal blijven bestaan. Om dan al te spreken over een treinverbinding die veel minder interessant is dan het Kamperlijntje, is een beetje zinloos.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: za 21 dec 2013, 11:25
door Erik1100
Het is maar beter dat men meer bussen laat rijden op lijn 71. Ze zitten nog altijd zeer vol, zelfs nu er extra touringcars rijden. Ook mijn lijn 70 is propvol, maar dit is minder erg dan 71.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: za 21 dec 2013, 21:36
door julsteren
Waarom denkt niemand aan LightRail omwege de slechte bodemgesteldheid als je zo graag een treinverbinding wilt hier?

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: zo 22 dec 2013, 11:41
door CX1000
LightRail lijkt me nog best een goed idee! En als het Kamperlijntje dan ook wordt omgebouwd naar LightRail, heb je gelijk al een opzetje voor een LightRailnetwerk in de regio...

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: zo 22 dec 2013, 11:48
door waldo79
De luchtkastelen reiken tot in de hemel :(

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: zo 22 dec 2013, 17:01
door Vinny
Niet de S-bahn, maar de B-bahn Zwolle :twisted: :lol:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: zo 22 dec 2013, 17:47
door CX1000
B-Bahn?

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: zo 22 dec 2013, 18:07
door julsteren
Bij-Bahn, ook wel bekend als part-time job, meestal naast school of ander werk. Dat is een B-Bahn.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 08:41
door Etienne
Meer Spoor: Driekwart ondervraagden wil treinverbinding tussen Zwolle en Genemuiden

De actie van het comité Meer Spoor voor de aanleg van een treinverbinding tussen Zwolle en Genemuiden komt op gang.

Het comité wilde aanvankelijk een spoorlijn van Kampen via Genemuiden naar Staphorst, maar zet nu in op een spoorverbinding van Zwolle via Hasselt naar Genemuiden. Inmiddels hebben bijna 180 mensen in de regio meegedaan aan een enquête over de gewenste treinverbinding.

Driekwart van de ondervraagden liever met de trein dan met de bus te reizen tussen Zwolle en Genemuiden als dat mogelijk is.

Bron: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=179778

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 09:17
door NintendoC
Wat ik mij dan afvraag, wie zijn die 180 mensen die hebben meegedaan. Zijn dat reizigers tussen Genemuiden en Zwolle, of zijn dat gewoon huisvrouwen op de hoek van de straat.

Daarnaast is het veel belangrijker om het busvervoer op die verbinding beter proberen te regelen dan inzetten op een trein die er toch niet gaat komen.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 09:58
door erjeebee
Tevens binnenkort op te richten

Stichting voor spoor in de Peel (Deurne-Venray)
Stichting Sallands Spoor (Ommen-Raalte-Deventer)
Stichting Reactivatie Volslagen Onterecht Gesloten Spoorlijnen (Dieren-Apeldoorn, Miljoenenlijn, Boxtel-Gennep-Kleve, Rhenen-Kesteren, IJmuiden)

Schei toch uit mensen. Doe wat aan het busvervoer in de kop van Overijssel en besteed geen energie aan spoor daar.

Of toon aan dat de verwachte reizigersstromen die van
- Eindhoven-Veghel-Uden-Grave-Nijmegen
- Alkmaar-Harlingen-Leeuwarden
- Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen
- Hardenberg-Hoogeveen
- Breda-Gorinchem-Utrecht
in hoge mate overtreffen
(ik noem maar wat onderzochte verbindingen die NIET rendabel bleken)

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 11:01
door fogeltje
Vergeet niet Nijmegen-Kleve ;)

En er is al best lang een clubje dat Boxtel-Veghel weer wil open gooien maar ook uit die onderzoeken komt de bus meestal als beste oplossing uit de bus.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 11:04
door erjeebee
fogeltje schreef:Vergeet niet Nijmegen-Kleve ;)
Was ik niet vergeten.. maar daar was toch al een stichting voor?

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Geplaatst: wo 08 jan 2014, 11:08
door erjeebee
Overigens is EnricoKolk na wo 24 apr 2013, 22:37 niet meer gezien..
Ondanks zijn "suggesties blijven welkom" opmerking.

Kennelijk wat teleurgesteld dat mensen zijn enthousiasme niet konden delen.