Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1651
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor Erno-BE » Wo 08 Jan 2014, 11:32

- Eindhoven-Veghel-Uden-Grave-Nijmegen

Hmm, Veghel en Uden zijn behoorlijk grote kernen en dit creeert een snellere verbinding tussen Eindhoven en Nijmegen. Als er ook nog een boog naar Boxtel en 's Hertogenbosch komt, schat ik deze verbinding niet kansloos in.

- Alkmaar-Harlingen-Leeuwarden

Bus voldoet aan de behoefte, spoor is kansloos

- Lelystad-Emmeloord-Heerenveen-Drachten-Groningen

De Zuiderzeelijn. Lelystad-Heerenveen lijkt me nog niet echt kansrijk, bus voldoet aan behoefte. Heerenveen-Groningen heeft wel potentie. Drachten telt zo'n 50.000 inwoners en als er in Heerenveen goede aansluiting is op de IC's richting Zwolle heeft deze spoorlijn potentie.

- Hardenberg-Hoogeveen

Kansloos

- Breda-Gorinchem-Utrecht

Zit potentie in, er zitten forse kernen tussen Utrecht en Breda die de spoorlijn kan bedienen.

Verder zie ik potentie in:
Zwolle-Apeldoorn
Lievelde-Enschede
Veenendaal-Wageningen
's Hertogenbosch-Lage Zwaluwe

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor reisthijs » Wo 08 Jan 2014, 11:56

meerspoor.nl schreef:Wat hebt u liever, een bus die Zwolle met Genemuiden verbindt, of een trein volgens dit plaatje?

Afbeelding
Niet zo gek dat inwoners van Genemuiden dan voor 'trein' kiezen.

Verbazingwekkend eigenlijk dat 25% voor 'bus' heeft gekozen, als je liever met de bus reist wat heb je dan te zoeken op meerspoor.nl?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 451
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Leudal

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor erjeebee » Wo 08 Jan 2014, 12:42

Overigens is Hardenberg-Hoogeveen serieus onderzocht omdat het 'maar'om 25 km spoor gaat en er best een vervoersstroom Twente - Assen/Groningen is,
Via die route dik 40 km korter dan via Zwolle.
Als je daar iets kunt aanbieden met 1 overstap, dan wordt dat best aantrekkelijk
(natuurlijk niet met overstappen in Almelo, Marienberg, Hardenberg, Hoogeveen :))

Dus serieus onderzocht, maar niet rendabel genoeg.
Op de zijkant "12 Geleen", op de voorkant "12 Geleen". Komt mevrouw langsgelopen, kijkt op zijkant, kijkt op voorkant, komt de bus in: "Chauffeur, gaat deze bus naar Geleen?"

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Stichting voor spoor in de Kop van Overijssel

Berichtdoor flipje » Wo 08 Jan 2014, 13:06

Men gaat dus nog serieus door met het idee om een treintje te laten rijden naar Genemuiden :').

Kijkend naar het busvervoer van en naar Genemuiden kan je stellen dat er aanzienlijk minder bussen rijden tussen Zwolle - Hasselt - Genemuiden dan een paar jaar geleden. Dit heeft een simpele reden een groot deel van deze bussen reed leeg rond. Dus waarom dan een trein?

En ik als ik ze een tip mag geven: steek de tijd en energie in de veerpont; daar heeft de regio meer aan dan een spoorlijn.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Yahoo [Bot] en 2 gasten