Lelystad International Airport

Alles over het Openbaar Vervoer in Flevoland, Overijssel en Gelderland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Lelystad International Airport

Berichtdoor Suus » Do 30 Mei 2013, 22:02

Er zijn vandaag berichten naar buiten gekomen dat Schiphol een aanzienlijke hoeveelheid vakantiechartervluchten van Schiphol naar Lelystad wil verplaatsen om zo de congestie op Schiphol te verminderen. Op dit moment is Lelystad Airport slechts matig te bereiken met het openbaar vervoer, wat zou een goede strategie zijn om de bereikbaarheid van dit vliegveld te verbeteren?
Rame à l'approche

Karl
Berichten: 3644
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 21:06

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Karl » Do 30 Mei 2013, 22:11

Bron? Ik dacht dit al langer in beeld was, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de vandaag gepresenteerde plannen.

Volgens mij hebben al tig onderzoeksbureaus met dit onderwerp geld kunnen verdienen.

Lelystad Airport ligt niet naast een spoorweg, dus de mogelijkheid van een station aan het vliegveld valt af. Aangenomen dat een nieuwe spoorlijn geen optie is.

De verbinding naar Lelystad Airport zal daarom redelijkerwijs per bus gaan, is het de vraag waar die bus vandaan komt. Er zijn mogelijkheden om een bus naar Lelystad te laten gaan en/of Harderwijk, misschien direct naar Amsterdam of Utrecht of een nieuw station Lelystad Zuid, maar de vraag is of dat laatste haalbaar is...
Sowieso en sinaasappelsap.
Stop de ver-s-bahn-isering van Nederland.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor NintendoC » Do 30 Mei 2013, 22:25

In ruwbouw bestaat Lelystad Zuid al, is alleen nooit afgebouwd door gecancelde bouwplannen.

Mijn voorkeur gaat uit naar afbouw van dat station, en vanaf daar te rijden naar Airport. Station Centrum ligt midden in de stad, en een bus daar verliest veel tijd die vanaf Zuid bespaard kan worden.

Doortrekken van de 4300 of 4900 naar Lelystad Centrum of Zwolle zou in mijn ogen een groot voordeel opleveren, omdat Intercity's in feite niet op Lelystad Zuid hoeven te stoppen. Dan kan men gewoon overstappen op Almere Centrum of in Lelystad Centrum in de sprinter richting Lelystad Zuid en daar op de bus overstappen.

Eventueel kun je ook een zeer korte IC stop op Lelystad Zuid overwegen.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Klaasje » Do 30 Mei 2013, 22:50

Als je goede ontsluiting van het vliegveld wilt moet je eigenlijk wel denken aan een IC-stop en een snelle busverbinding. Dat snappen ze heel goed bij de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland, daarom wil men Lelystad zuid als extra IC-station hebben. Dat laatste lijkt mij nou net weer geen goed idee. Een snelle bus van Lelystad centrum naar de luchthaven lijkt mij een beter idee en dat kan in het geval van Lelystad heel goed. Er is immers rond de hoofdwegen voldoende ruimte om een vrije busbaan te maken als de doorstroming problematisch wordt.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Suus » Do 30 Mei 2013, 22:59

Karl schreef:Bron? Ik dacht dit al langer in beeld was, vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de vandaag gepresenteerde plannen.

http://nieuwsuur.nl/onderwerp/512602-ch ... ystad.html

Volgens mij hebben al tig onderzoeksbureaus met dit onderwerp geld kunnen verdienen.

Lelystad Airport ligt niet naast een spoorweg, dus de mogelijkheid van een station aan het vliegveld valt af. Aangenomen dat een nieuwe spoorlijn geen optie is.

De verbinding naar Lelystad Airport zal daarom redelijkerwijs per bus gaan, is het de vraag waar die bus vandaan komt. Er zijn mogelijkheden om een bus naar Lelystad te laten gaan en/of Harderwijk, misschien direct naar Amsterdam of Utrecht of een nieuw station Lelystad Zuid, maar de vraag is of dat laatste haalbaar is...

Naar mijn mening kan je inderdaad pas als vliegveld goed functioneren als je een spooraansluiting hebt. Lijnbussen met heel veel bagage zijn uitermate onpraktisch.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 3243
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 23:55

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Ronald » Do 30 Mei 2013, 23:00

De verbinding tussen het (zuid)oosten van Nederland en Lelystad Airport blijft hoe dan ook vrij slecht. Dat kun je niet makkelijk oplossen.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1462
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor marvinkok » Do 30 Mei 2013, 23:11

Daarom gaat met wat mazzel eind 2014 Twente ook weer open voor burgerluchtvaart. Er ligt inmiddels al een overeenkomst met een afhandelaar (Aviapartner). Het is nu aan de politiek en Brussel om te oordelen of de investeringen vanuit provincie/regio/gemeente geen ongeoorloofd staatssteun is. Meerdere airlines hebben al aangegeven wel op Twente te willen vliegen, waaronder Arke, Transavia en Ryanair. Al zit je ook hier met de bereikbaarheud per OV, waardoor er ook hier gesproken wordt over een station aan de lijn Hengelo-Oldenzaal.

Born2beJorn
Berichten: 12
Lid geworden op: Do 24 Jan 2013, 15:55

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Born2beJorn » Vr 31 Mei 2013, 00:00

Volgens mij zijn er maar weinig luchthavens waar je wel fatsoenlijk een treinverbinding naartoe kan leggen. Maar vroeger lag bij Shiphol ook nog geen spoorlijn, als het echt belangrijk wordt kan het altijd nog.

Maar bij Maastricht kan wel redelijk makkelijk een spoorlijn aangelegd worden, maar het is alleen zo'n uithoek van de wereld waar niet zo snel mensen heen gaan vanaf de randstad. Met Eelde geld hetzelfde.

Bij Eindhoven kan het nog wel enigzins makkelijk. Een spoorlijn paralel aan de A58 tussen Eindhoven en Tilburg in. Dan kan er een intercity verbinding komen vanaf Rotterdam naar Eindhoven met een stop bij het vliegveld. En misschien binnenlandse Fyra door laten rijden (of dat wat we over paar jaar hebben rijden)..

Het heeft allemaal zo z'n voor en nadelen.. Maar een luchthaven met intercity station erbij is niet echt zo simpel in Nederland..

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Somoht » Vr 31 Mei 2013, 00:22

Volgens mij staat ergens op aanbestedingskalender (geloof IJsselmond) een schets met een HOV lijn van EHLE airport naar Lls station (althans het stuk EHLE naar A6).

Overigens is prima een busbaan te maken op de Middendreef, dan heb je min of meer al een direct baan tussen Airport en Station.. Het kort stukje Middenweg is alleen de ground-zero van het Lelystad'se verkeer. Lelystad Zuid als IC is iig kansloos.

Oveirgens Harderwijk denkt nu ook IC'tje te kunnen spelen :') https://twitter.com/HarmJanvSchaik/stat ... 0304024576

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Suus » Vr 31 Mei 2013, 00:41

Wie heeft het over een IC-station? Het gaat er mij meer om dat een trein meer ruimte biedt voor bagage en vaak een betere, comfortabele verbinding kan bieden binnen een landelijk netwerk dan een bus. De buschauffeur schopt je er op busstation Centrum eruit, de trein rijdt verder richting Almere of Zwolle.

Zomaar een gedachtengang: een traject van ongeveer 7,5 kilometer, beginnend op Lelystad Centrum, buigt tussen de doorgaande sporen af naar het vliegveld en loopt op het laatste stuk onder de landingsbaan door met een dubbelsporig kopstation op het eind (de landingsbaan moet aangepast worden voor chartervluchten, dus kan je twee vliegen in een klap slaan). Als je op deze lijn nu links rijdt, kan je de s2600 op Lelystad Centrum binnennemen, vervolgens deze zes minuten laten kopmaken (zodat je een overstapt hebt op de IC uit Den Haag C), daarna rijdt je links naar Luchthaven Lelystad. Daar maak je kop, rijdt je weer links naar Lelystad Centrum, daar maak je weer 6 minuten kop. Gedurende die tijd komt nog de IC naar Den Haag C langs en daarna rijdt je met de s2600 achter die trein aan. Toevallig een IC-verbinding, maar zoiets zou mij het meest effectief lijken.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Busfoto.nl
Berichten: 841
Lid geworden op: Za 27 Feb 2010, 03:26
Contact:

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Busfoto.nl » Vr 31 Mei 2013, 00:56

Doe dan zoiets als de Skytrain New York vanaf Lelysrad, kun je eventueel gelijk integreren in OV-netwerk Lelystad.

https://www.youtube.com/watch?v=eRpLyZnBxVQ

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11937
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Geert » Vr 31 Mei 2013, 08:40

Somoht schreef:Oveirgens Harderwijk denkt nu ook IC'tje te kunnen spelen :') https://twitter.com/HarmJanvSchaik/stat ... 0304024576

Ik snap dat niet. Is deze burgermeester soms ontgaan dat de Hanzelijn aangelegd is?

Hoe kan Harderwijk nu een logische verbinding zijn naar Lelystad airport, en dan nog blijkbaar zo druk ook dat het een IC-stop moet worden? :X Vanuit Zwolle kun je al rechtstreeks naar Lelystad reizen (dus heel noord/noordoost NL valt al af), vanuit de brede randstad is Lelystad prima bereikbaar via Almere. Bovendien reis je vanaf Harderwijk nog een lang stuk per bus door de polder. Echt geen enkele reden om Harderwijk uberhaupt maar te overwegen als Lelystad centrum al dichtbij ligt, IC-stop is en goed bereikbaar is vanuit grote delen van het land...

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Zonnig » Vr 31 Mei 2013, 09:14

Ik denk dat bij Lelystad Zuid of iets zuidelijker een aftakking kan / moet komen naar Lelystad International Airport.

Qua treinen kan dan het volgende worden geboden:

De Intercity Amsterdam <> Lelystad wordt afgebogen naar Lelystad Airport.
De Stoptrein Utrecht - Almere Oostvaarders wordt verlengt naar Lelystad Airport

Zo heb je zowel vanuit het midden van het land als vanuit Amsterdam een rechtstreekse verbinding tegen relatief beperkte kosten.

Nadeel voor Lelystad is het wegvallen van de IC naar Amsterdam maar daar kan ook wel weer een goedkope oplossing voor gevonden worden, al is het alleen in de brede spitsen (bijv. het combineren / splitsen van deze IC in Almere.

Een rechtstreekse verbinding tussen Lelystad Centrum en Airport heeft pas een goede vervoerswaarde als de Zuiderzeelijn alsnog wordt aangelegd.

Verder kan je vanuit Zwolle een ruime boog om Lelystad heen maken om Lelystad Airpot vanuit Zwolle te kunnen bedienen. Dus Zwolle - Dronten - Lelystad Airport - Almere Oostvaarders - Almere Centrum en verder naar Utrecht, misschien kan dat wel door het splitsen en combineren te Dronten.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor webguy » Vr 31 Mei 2013, 09:52

Somoht schreef:Overigens is prima een busbaan te maken op de Middendreef, dan heb je min of meer al een direct baan tussen Airport en Station.. Het kort stukje Middenweg is alleen de ground-zero van het Lelystad'se verkeer. Lelystad Zuid als IC is iig kansloos.

Ik denk dat dit inderdaad beter lukt dan bijvoorbeeld in Eindhoven, waar bus 401 toch nog een omweg maakt. De Middendreef is een lange (saaie, polder) weg, baantje erbij voor de bus, verkeerslicht beinvloeding, voor paar miljoen ben je klaar. Als je het goed doet doe je het nog beter dan menig vliegveld in het buitenland.
Aan Schiphol kan je toch niet toppen, zonder miljarden uit te geven - om en een goeie treindienst en een goedkope infra te hebben.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11151
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Meltrain » Vr 31 Mei 2013, 10:53

Het idee van Bee vind ik nog best aardig.
Als je dan tevens een sporendriehoek maakt ten zuiden van Lelystad (inclusief fly-over) kun je de s4900 ook nog doortrekken naar Lelystad Airport, zoals Zonnig voorstelde. De s2600 niet meer naar Lls laten rijden, lijkt mij een minder goed plan.

De vraag is alleen of hier geld voor is............
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Klaasje » Vr 31 Mei 2013, 11:04

In alle plannen wordt de s2600 toch afgekapt in Alm of Almo dus met Lelystad C moet je voor die treinserie vooral niet teveel rekening houden.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor webguy » Vr 31 Mei 2013, 11:07

Des te beter toch? Rijdt 'ie door naar het vliegveld via een aftakking
Reisinformatie/nerd

Somoht
Berichten: 1190
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Somoht » Vr 31 Mei 2013, 11:20

webguy schreef:
Somoht schreef:Overigens is prima een busbaan te maken op de Middendreef, dan heb je min of meer al een direct baan tussen Airport en Station.. Het kort stukje Middenweg is alleen de ground-zero van het Lelystad'se verkeer. Lelystad Zuid als IC is iig kansloos.

Ik denk dat dit inderdaad beter lukt dan bijvoorbeeld in Eindhoven, waar bus 401 toch nog een omweg maakt. De Middendreef is een lange (saaie, polder) weg, baantje erbij voor de bus, verkeerslicht beinvloeding, voor paar miljoen ben je klaar. Als je het goed doet doe je het nog beter dan menig vliegveld in het buitenland.
Aan Schiphol kan je toch niet toppen, zonder miljarden uit te geven - om en een goeie treindienst en een goedkope infra te hebben.


Route zou dan zijn:
Middenweg - Te smalle weg, met teveel verkeersdrukte. Moet zowiezo aangepakt worden. Is helaas ook grootste bottleneck zolang Casino en Coffeshop daar staan.
Middendreef is al voor de de helft half een busbaan voorzien.
Larserdreef, Redelijk goede doorgang
Larserweg, Redelijke goede doorgang, zeker met goede VRI instellingen

Dit is nu ook de route van lijn 148, die zou je misschien ook nog meer kunnen aftakken richting Airport. Daar de frequentie van omhoog gooien, dan ontsluit je de Veluwe ook meer.

Voorlopig rijdt buslijn 7 eigenlijk alleen maar lucht richting Airport, zelfs met Aviodrome.
Laatst gewijzigd door Somoht op Vr 31 Mei 2013, 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Klaasje » Vr 31 Mei 2013, 11:22

webguy schreef:Des te beter toch? Rijdt 'ie door naar het vliegveld via een aftakking

Ik zie hier allemaal mensen moeilijk doen over Lelystad C dus ik dacht, laat ik eht even zeggen.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Freek » Vr 31 Mei 2013, 12:20

Wat is er uberhaupt nodig voor een goede verbinding per OV? Juist ja, reizigers.

Juist reizigers is vaak het probleem van regionale luchthavens. Vluchttijden worden pas kort voor vertrek definitief. Bovendien zitten er grote verschillen tussen het zomer en winterseizoen. Wil je goed OV aanbieden dan heb je het hele jaar door elke dag over de hele dag een continue stroompassagiers nodig. Als Lelystad bijvoorbeeld, net zoals Schiphol, ook nachtvluchten mag toelaten zullen de chartervluchten bovendien op tijden vliegen waar OV normaal gesproken niets aanbiedt.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor webguy » Vr 31 Mei 2013, 12:25

Juist charters en Ryanair hebben er inderdaad een handje van om vroeg of laat te vertrekken, dan heb je aan OV ook niks.
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31507
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Suus » Vr 31 Mei 2013, 12:43

Die charters vliegen nu aan de dagranden omdat Schiphol overdag vol zit met lijnvluchten. Door al die lijnvluchten heeft Schiphol zo'n belangrijke transferfunctie gekregen. Er komen nog steeds lijnvluchten bij waardoor ook de dagranden lastig worden voor charters, vandaar dat men die naar Lelystad wil verhuizen. En als je dat toch doet hoeft dat niet persé meer aan de dagranden (en Lelystad is 's nachts wel gesloten).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Statler Rail
Berichten: 604
Lid geworden op: Za 04 Feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Statler Rail » Vr 31 Mei 2013, 12:49

Je kan een stukje spoor vanaf het badkuiptracé bij de Oostervaardersplassen over de A6 naar Lelystad Airport leggen en dan de in Almere Oostvaarders kerende treinen doortrekken naar Lelystad Airport. Ik denk dat je vanaf die kant ook eenvoudiger een spoorlijn naar het vliegveld kan leggen dan vanaf Lelystad.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Freek » Vr 31 Mei 2013, 13:57

Bee schreef:Die charters vliegen nu aan de dagranden omdat Schiphol overdag vol zit met lijnvluchten.

Dat zal ook meewegen, maar minsten even belangrijk is dat de vluchten op de vakantiebestemmingen niet in de nacht kunnen vertrekken. Door vroeg in de ochtend te vertrekken vanaf Schiphol kun je landen op het eerst mogelijke tijdstip van de vakantiebestemming. Door weer zo laat mogelijk te vertrekken vanaf vakantieadressen kan men weer middenin de nacht op Schiphol landen. Een groot voordeel dat bij Lelystad verloren gaat.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Lelystad International Airport

Berichtdoor Klaasje » Vr 31 Mei 2013, 14:12

Wat ook zal meespelen is dat het interessant is om een dubbele slag te vliegen op een dag. Als je in zeven uur op en neer kan met zo'n vliegtuig dan kan je twee keer op een dag vliegen op het moment dat je 's ochtends maar vroeg vertrekt.
Laatst gewijzigd door Klaasje op Vr 31 Mei 2013, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast