Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

Dat derde spoor is straks wel nodig om treinen van/naar Tiel te laten wachten.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door regenmaker »

Moeten ze hem eerst doorkoppelen naar het hoofdnet. Snap niet waarom ze dat niet meteen hebben gedaan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Zag vanochtend een nieuw bordje staan op station Elst. Als wat op dat bordje staat klopt gaat het nieuwe kopspoor spoor 1a heten :P . Die had ik nog niet verzonnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Daniel »

Lijkt me ook redelijk uniek voor Nederland, zo'n station waar beide sporen aan weerszijden van het perron hetzelfde nummer hebben en het onderscheid alleen als perronfase. (Alleen Daarlerveen heeft de letters als onderscheid tussen de twee perrons)
Doorgaans gaan ze verder met het eerst beschikbare nummer (zie 15 en 20 in Dordrecht en 35 in Nijmegen). Spoor 0 was ook wel een leuke geweest :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door BrengMe »

Ik had (daarom) eerder aan perron 3 gedacht.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Lijkt me ook redelijk uniek voor Nederland, zo'n station waar beide sporen aan weerszijden van het perron hetzelfde nummer hebben en het onderscheid alleen als perronfase. (Alleen Daarlerveen heeft de letters als onderscheid tussen de twee perrons)
Alleen bij Daarlerveen is het dan ook weldegelijk hetzelfde spoor. Dat is bij Elst niet het geval.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Vinny »

Soms wordt er dan ook nog wel eens wat hernummerd, maar ProRail houdt daar niet van. De kosten van de (administratieve) wijziging is veel hoger dan de baten van een helder systeem. Er raken hooguit een paar mensen in de war dat de nummers niet op volgorde staan en dan kun je ook gewoon een bordje ophangen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Ardan »

Een bordje ophangen met een nieuw nummer en de omroepen herprogrammeren 'Dit is nu spoor 3 en niet meer spoor 1' hoeft toch geen kapitalen te kosten?

Edit: okee, het RIS moet dan helemaal aangepast worden. Maar administratief kan het nog steeds spoor 69876 blijven.
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door dennistd »

Spoor 11 had ik logischer gevonden, dat wordt wel bij meer stations toegepast.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Ardan »

Ja, Hengelo, vanwege het verdertellen vanaf het laatste emplacementsspoor, maar verder...?
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door dennistd »

In Zwolle heeft men ook een hoger nummer genomen (12 en 13), in Dordrecht hetzelfde verhaal (daar is zelfs de zuid- en noordkant nog anders genummerd, terwijl in Groningen A en B gebruikt worden terwijl daar ook geen doorkoppeling is.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

dennistd schreef:Spoor 11 had ik logischer gevonden, dat wordt wel bij meer stations toegepast.
Spoor 99 had me wel leuk gevonden.

In Duitsland hebben sommige stations ook perrons met nummers als 102, 104. In Nederland ongebruikelijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door reisthijs »

In Nederland is het gebruikelijk om hoge spoornummers verkort weer te geven. Dus nummers als 102, 104 staan hier als 2 en 4 op de bordjes.
Vinny schreef:Soms wordt er dan ook nog wel eens wat hernummerd, maar ProRail houdt daar niet van. De kosten van de (administratieve) wijziging is veel hoger dan de baten van een helder systeem. Er raken hooguit een paar mensen in de war dat de nummers niet op volgorde staan en dan kun je ook gewoon een bordje ophangen.
Dan is het vreemd dat ze in Wijchen de sporen wel hebben hernummerd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

Is dat zo?
Is het oude spoor 2 niet gewoon voorzien van een knip aan de westzijde en zodoende het 'nieuwe' keerspoor geworden? Dan is in feite de nummering gewoon hetzelfde gebleven, maar is het nieuwe spoor (dat aan de westzijde vastgemaakt is aan het spoor ri. 's-Hertogenbosch) gewoon verder genummerd naar 3, aangezien dat nog geen nummer had. Dan is er dus niet hernummerd, maar heeft het nieuwe spoor alleen een nummer gekregen en het oude spoor is slechts geknipt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door reisthijs »

De nummering is net andersom, het spoor richting Nijmegen was altijd 2 maar heeft nu het nummer 3 gekregen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Afgelopen weekend is in Elst een tijdelijke overweg bij het station aangelegd. Op de plaats van de oude overweg wordt een voetgangers- en fietserstunnel aangelegd waarvan men nog niet weet hoe lang deze moet worden ( http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... 0462?ls=pl ). Onzekerheid is altijd duur dus dat hebben ze goed geregeld (voor mensen die niet tegen dit soort sarcasme kunnen: lees niet verder).

Hoe dan ook, ik werd vanochtend wakker door een hoop treingetoeter, iets dat meestal geen goed teken is. Het is trouwens niet het allerslechtste teken want dan hoor je opvallend veel bussen langsrijden :wink: . Even gekeken bij de storingen maar daar stond uiteraard niks. 't Zal. Er was toch wat aan de hand toen ik op het station kwam. De overweg was in storing (door de omroeper verkocht als wisselstoring, jaja, daar trappen we niet meer in) en de spoorbomen zaten dicht ( http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... ory_header ). Ik moest naar de andere kant dus dat was vervelend. Onder het artikel staat nog dat iemand dreigde te bekeuren als je toch onder de bomen door zou oversteken, maar die persoon heeft het denk ik allemaal maar opgegeven. Er gingen genoeg mensen onder de gesloten spoorbomen door. De verkeersregelaars die er hoorden te zijn ( http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... mage_title ) stonden lekker aan de kant toe te kijken. Echt mensen, kan dit niet meer geregeld worden. Afijn, ik had het geluk dat op een gegeven moment de spoorbomen voor exact vijf seconden opengingen nadat er een trein was gepasseerd dus ik heb me keurig aan de regeltjes gehouden (A) . De volgende keer moet men het treinverkeer maar stilleggen want dit kan echt niet. Heel Elst was een verkeerschaos trouwens want vrijwel alle andere spoorbomen lagen ook in storing en verder is er alleen een tunneltje waarna je een zigzagroute door een woonwijk moet rijden. Die tunnel is bovendien niet geschikt voor vrachtverkeer.

Afijn, ik heb ook het nieuwe station Elst kunnen aanschouwen. De perrons zijn nu helemaal open, lekker breed ook. Ook staan de incheckpalen nu aan het begin van het perron, iets waar ik een paar jaar geleden al om gevraagd heb :pos: . Dan hoef je niet elke keer tegen de stroom in te lopen om uit te checken. Tot zover de positieve opmerkingen uit dit artikel.

De digitale perronaanwijzer op spoor 2 (richting Arnhem) was defect en gaf een zwart scherm. De perronaanwijzer van het nieuwe spoor 1a (volgens de borden aan de lantaarnpalen) gaf de trein naar Zutphen aan. Gezien het een kopspoortje alleen treinen de andere kant op toelaat wordt dat vrij lastig. Eenmaal in Arnhem aangekomen heb ik nog eens gekeken of er nog een storingsmelding was op de site van de NS, maar nee, het mocht niet zo zijn. Toch vreemd, aangezien alle treinen of uitgevallen of vertraagd waren. Dan eens kijken wat Breng te melden had, op de site of op Twitter. Ook niks. Jammer, want de bussen reden toch echt niet.

Later is er nog wel een bericht op Twitter verschenen zag ik. Elst is maar zeer beperkt bediend geweest door bussen een paar uur lang, volgens mij alleen de haltes op Westeraam en een enkele halte helemaal aan de noord- en zuidkant van het dorp. Dat zal ook wel geïrriteerde reizigers opgeleverd hebben; ik hoop dat Breng een schadeclaim bij NS of ProRail indient.

Dan de terugweg. Er stond geen storingsmelding en nog belangrijker er stonden ook geen vertragingen aangegeven op het internet. Daarvoor moest ik wel naar Rijden de Treinen want de NS-site werkte niet, althans de storingspagina lag in storing. Er is later op de dag nog wel een storingsmelding geweest, maar dat was een beetje mosterd na de maaltijd voor me. Er was geen storing toen ik op station Arnhem aankwam. De defecte digitale perronaanwijzer te Elst was vervangen door een nieuwe, eentje van het andere model (die normaal alleen onder de overkapping hangt, maar in Elst dus niet). Die op wat we maar even spoor 1a noemen (het kopspoortje) was afgeplakt. Overigens gaf de digitale perronaanwijzer van het kopspoortje aan dat dit spoortje spoor 3 zal gaan heten. NS en ProRail weten het zelf ook nog niet denk ik. Aangezien er nog geen fijne oversteekplaats bij het station is ben ik de lange route naar huis gelopen. Onderweg kwam ik weer een bus tegen. Inmiddels stond er een melding bij de halte (op de digitale borden) dat er beperkt tot geen bussen door Elst reden. Dat zal ook nog wel wat reizigers uit de bus gejaagd hebben. Jammer, want het was inmiddels niet meer nodig volgens mij. Al met al geen beste dag :neg: .
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

Frank schreef:Elst is maar zeer beperkt bediend geweest door bussen een paar uur lang, volgens mij alleen de haltes op Westeraam en een enkele halte helemaal aan de noord- en zuidkant van het dorp. Dat zal ook wel geïrriteerde reizigers opgeleverd hebben; ik hoop dat Breng een schadeclaim bij NS of ProRail indient.
Breng had natuurlijk zeer eenvoudig de busroutes iets aan kunnen passen, zodat ze wel konden blijven rijden:

- lijn 14: gezien vanaf Nijmegen na halte Willem de Zwijgerstraat linksaf de Grote Molenstraat (i.p.v. rechtsaf) sturen en dan via Schuytgraaf naar de Gelderse Poort (Arnhem) laten rijden.

- lijn 331: gezien vanaf Arnhem na de busbaan niet rechtsaf naar het station rijden, maar linksaf om vervolgens via de Industrieweg-Oost en de Olympiasingel bij de Rijksweg-Zuid te komen. Andere optie is om via de A325 en A15 daar naartoe te rijden (alleen duurt net wat langer geloof ik).

- lijn 35: gezien vanaf Zetten keert die dan bij het station en rijdt via de Olympiasingel naar de Industrieweg-Oost en vervolgt daar zijn weg richting Bemmel weer.

Alle lijnen hadden dus gewoon kunnen blijven rijden lijkt me.

Slechts een paar haltes zouden daarbij volledig onbediend blijven (allen haltes van lijn 14):
- Oude Tol, Griegstraat, Grote Molenstraat, Brahmsstraat (allen Elst) en Terneuzenstraat, Zeelandsingel (Arnhem)

Twee andere haltes kunnen dan tijdelijk overgenomen worden door lijn 331 om toch bediend te blijven:
- Park Lingenzegen (normaal halte lijn 14, lijn 331 stopt hier normaal niet)
- Nijverheidsweg (normaal halte lijn 35, lijn 331 rijdt nu om langs deze halte)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Waarom moet Breng alles omgooien als ProRail een storing heeft? Er is een storing aan hun infra en dan moeten ze de overwegen maar vrijgeven en het treinverkeer stilleggen. Met afgesloten overwegen tref je denk ik uiteindelijk veel meer mensen dan een paar gedupeerde treinreizigers.
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Frank schreef: De defecte digitale perronaanwijzer te Elst was vervangen door een nieuwe, eentje van het andere model (die normaal alleen onder de overkapping hangt, maar in Elst dus niet).
Dat is een nieuwe variant die ook buiten overkappingen kan hangen. De exemplaren zoals die in Elst hingen (en hangen) worden uitgefaseerd. Stations met meerdere vervoerders krijgen voorrang omdat die oude modellen geen logo's van vervoerders kan tonen.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Tochjo »

Frank schreef:De overweg was in storing (door de omroeper verkocht als wisselstoring, jaja, daar trappen we niet meer in)
Er was kennelijk toch wat aan de hand met het wissel naar het nieuwe kopspoor.
Freek schreef:De exemplaren zoals die in Elst hingen (en hangen) worden uitgefaseerd.
Tsjonge, en die zijn pas een paar jaar oud. Klinkt wel enigszins als kapitaalvernietiging.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Freek »

Ik verwacht dat de uitfasering over een een (flink) aantal jaren gaat; een einddatum ken ik namelijk niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

fogeltje schreef:Waarom moet Breng alles omgooien als ProRail een storing heeft?
Omdat Breng hun bussen moet rijden als dat mogelijk is en dat was gewoon mogelijk. Dat er dan ergens een stremming ontstaat is iets waar een busboer rekening mee moet houden en op moet kunnen inspelen. Dat gebeurd namelijk zeer regelmatig. Als de gemeente wegwerkzaamheden op een weg pleegt, waardoor de bus een korte omweg moet nemen, dan kun je als busvervoerder toch ook niet zeggen 'dan gooien we alle bussen er maar compleet uit'?
fogeltje schreef:Waarom moet Breng alles omgooien als ProRail een storing heeft? Er is een storing aan hun infra en dan moeten ze de overwegen maar vrijgeven en het treinverkeer stilleggen. Met afgesloten overwegen tref je denk ik uiteindelijk veel meer mensen dan een paar gedupeerde treinreizigers.
Als ProRail het spoor er geheel uit gooit, heeft Breng een veel groter probleem. Die reizigers zullen dan namelijk met de Breng-bussen mee willen (voordat NS eindelijk vervangend vervoer heeft geregeld ben je geregeld zeker 2 uur verder, zeker in de maandagochtendspits) en Breng heeft gewoonweg niet de capaciteit om dat op te vangen. Normale reizigers zullen dan niet meer met de bus mee kunnen, omdat de bussen al vol zitten met uitgeweken treinreizigers.

Het beste voor de reizigers is toch echt om de treinen zo veel mogelijk te laten rijden en de bussen dan eventueel maar een kleine herroutering te geven.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe bevalt de uitbreiding van deze dienst (4x/uur Wijchen - Arnhem)?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door SuperGhost »

Je weet dat die uitbreiding er nog moet komen? :wink:

Vanaf 14 december is het voorlopig nog 'slechts' in de spits 4x Wijchen-Nijmegen, waarvan er geen enkele door rijdt naar Arnhem. Het eindbeeld is er dus nog totaal niet.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Wat is het nut van doorrijden naar Arnhem?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Globetrotter en 20 gasten