Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem
Vandaag ondertekenden ProRail, gemeente Wijchen en Stadsregio Arnhem Nijmegen de projectovereenkomst voor de realisatie van een keerspoor in Wijchen. Dankzij het extra spoor wordt het mogelijk om vanaf eind 2014 vier Sprinters per uur te laten rijden tussen Arnhem en Wijchen. Station Wijchen, Nijmegen Dukenburg en het nieuwe station Nijmegen Goffert krijgen hiermee een kwartierdienstregeling.
Interessant om daar meer treinen te laten rijden. Echter begrijp ik het niet helemaal. Nu rijden er geen treinen tussen Arnhem en Wijchen. Als de sprinter Zutphen - Nijmegen doorrijdt naar Wijchen zijn er twee treinen per uur tussen Arnhem en Wijchen.
Het enige wat ik me voor kan stellen om aan 4 treinen per uur te komen tussen Arnhem en Wijchen is om de sprinter 's-Hertogenbosch - Nijmegen dan ook door te laten rijden naar Arnhem. Daarmee is het overigens nog niet sowieso een kwartierdienst.
Bijkomend voordeel is wel dat de IC Roosendaal - Zwolle niet meer hoeft te stoppen tussen Arnhem en Nijmegen.
Laatst gewijzigd door visgraat op do 04 jul 2013, 14:36, 2 keer totaal gewijzigd.
In de oude Stadsregiorailplannen zou de boemel uit Zutphen doorgaan rijden naar Wijchen, dacht ik. Samen met de trein Wijchen - Arnhem heb je dan 4x per uur Arnhem - Wijchen.
Een trein Wijchen - Arnhem is er nog niet, maar krijg je wel als je de 4400 's-Hertogenbosch - Nijmegen doortrekt naar Arnhem. Samen met de 7600 Zutphen - Nijmegen verlengd naar Wijchen, krijg je dan 4x per uur een Sprinter tussen Wijchen en Arnhem. De stopper uit Tiel keert dan in Elst.
Bastiaan schreef:Een trein Wijchen - Arnhem is er nog niet, maar krijg je wel als je de 4400 's-Hertogenbosch - Nijmegen doortrekt naar Arnhem. Samen met de 7600 Zutphen - Nijmegen verlengd naar Wijchen, krijg je dan 4x per uur een Sprinter tussen Wijchen en Arnhem. De stopper uit Tiel keert dan in Elst.
Volgens mij was dit ook het oorspronkelijke idee achter de kwartiersdienst Wijchen-Arnhem. Ik weet niet of in deze planning nog iets is veranderd (?) Ben ook benieuwd of dit ook nog gevolgen heeft voor de huidige IC's tussen Arnhem en Nijmegen.
Bastiaan schreef:Een trein Wijchen - Arnhem is er nog niet, maar krijg je wel als je de 4400 's-Hertogenbosch - Nijmegen doortrekt naar Arnhem. Samen met de 7600 Zutphen - Nijmegen verlengd naar Wijchen, krijg je dan 4x per uur een Sprinter tussen Wijchen en Arnhem. De stopper uit Tiel keert dan in Elst.
En de 3600 gaat als IC non stop rijden tussen Ah en Nm. Alleen dat past niet helemaal lekker in de landelijke samenhang, het zou dus zomaar toch wat anders kunnen worden
Landelijke samenhang? Ik denk dat het juist verbetert.
Kijkend naar de intercity's:
Het betekent dat de 3600 trein vanuit Zwolle een minuut of 10 eerder vertrekt uit Nijmegen en in 's-Hertogenbosch ongeveer gelijkertijd binnen kan komen met de 800 (Schagen - Maastricht). Dat betekent een snellere reistijd Nijmegen - Eindhoven en Utrecht - Tilburg. Dat kan straks ook door de nieuwe constructie ten oosten van station 's-Hertogenbosch. In Roosendaal zou je dan slecht aansluiten, maar je kan de 2600 en 2200 wellicht omwisselen wat een kwartier verschuiving betekent tussen Dordrecht en Vlissingen. En tussen Tilburg en Breda zit je misschien dicht op de 1900 Venlo - Den Haag Centraal. Daar moet je wel uitkomen. Wellicht is een kwartierverschuiving ook een oplossing. Omdat je vanuit Limburg 4 treinen per uur hebt, is de aansluiting in Eindhoven flexibeler en kan je de aansluitingen in Venlo verbeteren met een kwartierverschuiving.
visgraat schreef:maar je kan de 2600 en 2200 wellicht omwisselen wat een kwartier verschuiving betekent tussen Dordrecht en Vlissingen.
De s2600 (ri. Vlissingen) haalt nu in Dordrecht de s5100 (ri. Roosendaal) in, als je daar een kwartier gaat schuiven zou dat mogelijk in Roosendaal een probleem op kunnen leveren.
Denk daarbij ook aan de goederenpaden: nu zijn de s2600 en de L2500 gelijktijdig in Roosendaal, dus heb je op het andere kwartier plek voor een doorgaande goederentrein Kijfhoek - België. Als je die twee paden tot Roosendaal omwisselt komt dat goederenpad waarschijnlijk tussen Essen en Antwerpen achter de L-trein te hangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Ik denk dat je er wel uit moet komen bij het opstellen van een nieuwe dienstregeling. Als de sprinter nu in Dordrecht ingehaald zou worden zal die bij een kwartierverschuiving in Roosendaal nog net voor de IC zitten. Daarnaast maak je niet meer extreem lange ritten van Vlissingen naar Leeuwarden/Groningen. We bekijken het wel in een breed kader. Wat een impact heeft Wijchen dan.
Ja, die goederentrein naar Belgie ken ik niet exact; ik ken geen L2500, maar als dat het enige probleem is, dan zou je er vast wel een oplossing voor kunnen vinden.
In essentie ging het erom dat de stops tussen Arnhem en Nijmegen voor een IC een beetje vreemde eend in de bijt zijn en (daardoor) voor veel reizigers niet gewenst. Elders gebeurt dit alleen op eindjes van ritten. Als de stops eruit kunnen en een extra sprinterdienst (als Nijmegen - Wijchen - 's-Hertogenbosch) deze stops kan opnemen zou dat beter zijn. Daarmee kan je bijna alleen maar winnen.
Tja die stops vind inderdaad niemand leuk. In het verleden was dit ook het einde van de lijn. Toen ze de lijn geknipt hebben reed de 3600 tot Arnhem en het laatste deel als stoptrein. Toen ze de treinen weer aan elkaar gelijmd hebben bleef dit, volgens mij omdat er geen aparte stoptrein bij kon op het drukke spoor. Als de boemel uit Tiel tot Elst wordt ingekort, dan wordt dat wellicht mogelijk.
Wanneer gaat die knip in Elst dan plaatsvinden? Het lijkt me dat dat gelijkertijd of eerder moet dan de invoering van de 4 treinen die tussen Wijchen en Arnhem moeten gaan rijden. Dat betekent dat eind 2014 ook die knip er moet zijn. Is dat niet iets te krap?
Volgens die oude plannen was het volgens mij de bedoeling dat er zowel in Wijchen als in Elst keervoorzieningen zouden worden aangelegd. Maar hoe actueel al die plannen precies zijn, weet ik ook niet. Wellicht dat even zoeken op "Stadsregiorail" kan helpen.
Dat keerspoor wordt dus inderdaad volgend jaar aangelegd. Vervolgens wil de stadsregio Arnhem Nijmegen een derde spoor, zodat o.a. Tiel - Arnhem weer hersteld kan worden. Ik vraag me af hoeveel meerwaarde een derde spoor heeft. Hier en daar liggen in Nederland wel 3 sporen, maar dat is meer voor bijsturing of bijzondere gevallen volgens mij dan een structurele maatregel. En het lijkt me ontzettend duur, omdat je ook grote bruggen hebt. Dat zal dan wel uit een onderzoek moeten blijken.
Vooralsnog lijkt het dat december 2014 vier sprinters rijden tussen Arnhem en Wijchen door verlengen van huidige sprinterdiensten. En een logisch gevolg is dat de 3600 dus niet meer stopt op stations tussen Arnhem en Nijmegen. Of je een mooie kwartierdienst krijgt in Wijchen vraag ik me af.
Eerst was het het plan dat de trein naar Tiel ingekort zou worden tot Elst. Volgens mij was er een bepaalde groep daar niet blij mee. Zij wilden de trein naar Arnhem behouden. Daarom blijft het voorlopig wel Tiel-Arnhem met een derde spoor in Elst. Waarschijnlijk is dit een tijdelijke oplossing. Als er geen ruimte meer is zal de trein voorgoed ingekort worden tot Elst-Tiel.
Volgens mij is het andersom. Eerst inkorten als het derde perronspoor gereed is, en als de definitieve infrastructuur af is (daarvoor moet er ook in Arnhem nog wat gedaan worden begreep ik, daar kom je een perronspoor tekort) weer doortrekken.
Overigens kun je een derde spoor heel goed gebruiken: in de Hemtunnel rijden volgend jaar de s3300 en de s4000 in beide richtingen tegelijk, waarvoor het derde spoor ideaal is.
Je kan het zeker wel gebruiken. Maar je kan of dat spoor in een richting berijden en dan heb je in de andere richting minder capaciteit of in twee richtingen berijden en zorgt dat treinen elkaar niet tegenkomen op dat stuk. Daarmee breng je wel extra kans op vertraging in, ook al zal dat misschien meevallen als alleen de trein Arnhem - Tiel v.v. er rijdt. Het neemt niet weg dat het een dure oplossing is voor relatief een kleine groep reizigers.