Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
BrengMe
Berichten: 1878
Lid geworden op: Za 04 Aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor BrengMe » Ma 05 Jun 2017, 20:48

Wordt tijd, dat station ziet er niet uit.
Favoriete bus/trein/tram/metro: eentje die rijdt

dennistd
Berichten: 2813
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor dennistd » Ma 05 Jun 2017, 20:52

Trek dan meteen de bovenleiding door en een IC vanuit Arnhem.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3424
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor cassie127 » Ma 05 Jun 2017, 20:56

Hou dan ook gelijk rekening met een eventuele reactivering van de spoorlijn Nijmegen - Kleve
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 29286 km, Bus: 1361,5 km, Metro: 185,5 km, Tram 42,2 km (09-12)

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8988
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Hainje » Ma 05 Jun 2017, 20:58

dennistd schreef:Trek dan meteen de bovenleiding door en een IC vanuit Arnhem.

De Maaslijn wordt binnenkort toch al geëlektrificeerd? Zou mij niets verbazen als de opknapbeurt gelijktijdig met de elektrificatie gaat gedaan worden. De IC doortrekken is niet eens zo'n gek idee, scheelt weer capaciteit op station Nijmegen zelf.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
13-12-2018: Trein: 13217,7 km * Bus: 1906,33 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

SuperGhost
Berichten: 2658
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Ma 05 Jun 2017, 23:44

Grappig dat ze nu (weer) over die fietsen beginnen die niet goed zijn, want dat is in de afgelopen paar jaar al 3x verbouwd! :')

Hainje schreef:
dennistd schreef:Trek dan meteen de bovenleiding door en een IC vanuit Arnhem.

De Maaslijn wordt binnenkort toch al geëlektrificeerd? Zou mij niets verbazen als de opknapbeurt gelijktijdig met de elektrificatie gaat gedaan worden. De IC doortrekken is niet eens zo'n gek idee, scheelt weer capaciteit op station Nijmegen zelf.
Met ETMET zal dat inderdaad niet eens zo slecht hoeven uit te komen om 1 van de 2 kerende IC-series door te sturen. Het zou een keerspoor kunnen schelen op Nijmegen 'CS' en geen extra treinstellen.

Bij Heyendaal zou je ook makkelijk een 3e perronspoor kunnen aanleggen als je toch al aan het verbouwen bent (de huidige lift staat verkeerd om spoor 3 terug te leggen, maar die moet toch aangepast worden aangezien die brug niet voldoet). Ik zou er wel voor zijn om zo'n keerspoor aan te leggen.

Als ze naar mijn mening het station meteen eens volledig goed zouden verbouwen doen ze het volgende:
- breek het huidige loopbruggetje compleet af. Dat staat op een onhandige plek (net waar de Verlengde Groeneweg een kuil heeft en dat bruggetje dus te hoog uit komt en je alleen met trappen kunt verlaten, dus ontoegankelijk is). Bovendien hebben bredere trappen natuurlijk ook geen zin als je dan op dat dunne bruggetje uit komt (die brug is momenteel al even breed als de trappen)
- maak aan het oostelijke uiteinden een nieuwe opgang, die direct verbonden is met de brug van de Heyendaalseweg. Hier heb je ook direct toegang tot de bushalte, dus dat is geen belemmering. Wel kun je echter de gehele breedte van het perron gebruiken voor trappen + lift, waardoor je de perrons niet perse hoeft te verbreden (wat nog altijd binnen de huidige kuil wel makkelijk mogelijk is, zelfs met teruglegging 3e perronspoor).
- maak aan het westelijke uiteinde een andere opgang. Deze komt dan ter hoogte van studentencomplex Proosdij uit (als je het perron zou verlengen om IC's er te kunnen keren, kom je iets verder uit, maar nog altijd bij Proosdij) en ook dichter in de buurt van het pad naar de HAN-campus. Hiermee spreid je dus ook al de drukte.
- leg het 3e spoor weer aan, zodat je een IC hier zou kunnen keren zonder de doorgaande Maaslijntreinen in de weg te zitten. Wellicht moet je dan wel de perrons iets verlengen (westelijke richting is het meest praktisch)
- het station ligt mooi in een kuil die diep genoeg is (zie de brug Heyendaalseweg). Maak die kuil 'dicht' d.m.v. een dak en je hebt hier direct ruimte voor een ruime fietsenstalling en/of een parkje én heb je ook eindelijk een overkapping voor de perrons (die bushokjes kun je dan weer weghalen om meer ruimte op de perrons te creëren). Als je dan genoeg ramen erin maakt, of beloopbaar matglas of iets dergelijks gebruikt, valt nog altijd genoeg licht in.

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 467
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor koekje » Di 06 Jun 2017, 09:28

Gaat Arriva vast niet erg vinden dat een concurrent naar Heyendaal door rijdt...

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8988
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Hainje » Di 06 Jun 2017, 11:50

Als je er een leuke financiële vergoeding tegenover zet dan zal Arriva echt niet gaan zeuren hoor.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
13-12-2018: Trein: 13217,7 km * Bus: 1906,33 km * Metro: 68,02 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

dennistd
Berichten: 2813
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor dennistd » Di 06 Jun 2017, 11:58

Ik kan me niet voorstellen dat die 2,5km zoveel opleveren voor Arriva.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

SuperGhost
Berichten: 2658
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Di 06 Jun 2017, 12:20

Zeker niet aangezien de meesten die in zo'n doorgetrokken IC naar Heyendaal zullen reizen nu nog op Nijmegen CS overstappen op concurrent Breng (lijnen 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 en 300) en niet op de Arriva-trein.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11738
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Wubbo » Di 06 Jun 2017, 18:26

Maar Arriva heeft een exclusieve concessie voor het uitvoeren van reizigersvervoer op de Maaslijn, dus reken maar dat ze "moeilijk" gaan doen. En gelijk hebben ze, want ze hebben gewoon een contract.

Overigens vraag ik het me af of het inderdaad past en geen extra compositie kost als je ICs wil keren op Heyendaal. Qua tijdsligging ben je dan namelijk zowel afhankelijk van de Maaslijn (want je moet invoegen) als van de treinen uit 's-Hertogenbosch (want die moet je kruisen) als van de lijn Arnhem-Nijmegen want daar kom je vandaan. Ik geloof direct dat het met de huidige tijden past, maar past het ook nog als de dienstregeling iets gaat wijzigen (door het afronden van de PHS-projecten bij bijvoorbeeld Vught en in Nijmegen zelf)?

SuperGhost
Berichten: 2658
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Di 06 Jun 2017, 18:39

Met ETMET krijg je natuurlijk dat die kerende IC's een 10-20-verdeling krijgen. Als je bedenkt dat de tijden van de IJssellijn-IC niet veel kunnen wijzigen, dan kan je al bijna uitrekenen dat je met 1 van beide kerende IC-series ongunstig uit gaat komen op Nijmegen 'CS'.

Je hebt natuurlijk gelijk dat Arriva het alleenrecht heeft. Echter duurt het ook nog wel even voordat er ETMET op Utrecht-Nijmegen komt, dus voordat je daar bent, is de Arriva-concessie ook al wel aan het laatste beetje toe. Als je dan de benodigde infra al hebt....

TeamGewei
Berichten: 21
Lid geworden op: Vr 04 Mar 2016, 16:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor TeamGewei » Wo 07 Jun 2017, 08:14

Zojuist (08:12) een MAN op lijn 6 richting Elsweide/HAN .. Kapotte trolley?

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2518
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Nitein-Repart » Wo 07 Jun 2017, 12:38

ETMET op Utrecht-Arnhem-Nijmegen is sowieso geen waarschijnlijkheid, want 20-minutendiensten tussen Dieren-Arnhem-Nijmegen-Wijchen, Arnhem-Doetinchem en Nijmegen-Venray zijn überhaupt niet in te passen zonder grote hoeveelheden extra infrastructuur.

Doortrekken van de 3000/3100 is met de huidige infrastructuur sowieso niet mogelijk en ik denk dat het nut ervan vrij weinig is, omdat de Universiteit (muv Natuurwetenschappen) toch een eind van station Heyendaal af staat. Dan is de directe bus naar CS toch aantrekkelijker.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

SuperGhost
Berichten: 2658
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Wo 07 Jun 2017, 15:39

Je vergeet daarbij de gehele HAN-Campus, het Technovium en de 3 grote studentencomplexen direct naast het station :wink:

Maar je redenatie over ETMET op Arnhem-Nijmegen begrijp ik totaal niet.
Waarom zou Arnhem-Doetinchem en Nijmegen-Venray een 20-minutendienst MOETEN kennen om ETMET op Arnhem-Nijmegen te krijgen? Volgend jaar krijgen we ook al ETMET op Amsterdam-Eindhoven, terwijl Schiphol-Nijmegen een kwartiersdienst blijft. Het is dus niet afhankelijk van belangrijke overstapverbindingen. Het zou wellicht prettiger zijn geweest, maar het is geen verplichting om ETMET in te kunnen voeren. Overigens maakt de provincie Gelderland al geld vrij voor extra dubbelspoor op Didam-Doetinchem om ook evt. meer treinen daar te kunnen laten rijden, dus wie weet komt daar tegen die tijd ook wel ETMET.

En voor de sprinters die wel tussen Arnhem en Nijmegen rijden, betekend dat niet dat ze een 20-minutendienst gaan rijden, maar dat ze waarschijnlijk een 10-20-verdeling krijgen. Dat betekend nog niet dat er op Nijmegen-Wijchen ook in een 10-20-verdeling gereden moet worden, want 1 van beide sprinterseries kan eventueel ook zo'n 5 minuten langer halteren op Nijmegen.

Dat ETMET Utrecht-Nijmegen met de huidige infra niet gaat passen klopt, daarom gaan stations Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen en Nijmegen ook op de schop, wordt het onlangs aangelegde keerspoor bij Elst later nog aan het hoofdspoor vastgemaakt, komt er seinverdichting tussen Ressen en Nijmegen, worden de overwegen bij Elst vervangen door tunnels, krijgt de Betuweroute een ongelijkvloerse invoeging ri. Arnhem en is eerder al station Arnhem (nu Arnhem Centraal) hierop voorbereid en krijgt wellicht nog een a/b-sectie voor spoor 4.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6668
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor regenmaker » Do 15 Jun 2017, 18:02

Halte Eusebiuskerk is nu klaar voor gebruik. Ben benieuwd wanneer lijnen 12 en 43 via die halte gaan rijden.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

SuperGhost
Berichten: 2658
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Do 15 Jun 2017, 19:07

Krijgen ze een andere route dan? Of was er iets mis met de halte Broerenstraat?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6668
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor regenmaker » Do 15 Jun 2017, 19:20

Het plan is/was om de haltes Broerenstraat en Eusebiusplein te laten vervallen en die te vervangen door de haltes Eusebiuskerk (nieuwe halte) en Stadskantoor (niet meer bediend sinds lijn 63 werd opgeheven).
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

SuperGhost
Berichten: 2658
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor SuperGhost » Do 15 Jun 2017, 23:41

Dus dan gaan die bussen voortaan via het Airborneplein (de rotonde, niet de halte) rijden?

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6668
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor regenmaker » Vr 16 Jun 2017, 06:17

Precies.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

Wageningen1998
Berichten: 947
Lid geworden op: Di 06 Dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Wageningen1998 » Za 17 Jun 2017, 10:53

Zie de laatste tijd regelmatig een MAN op de trolleydienst.. trolleys tekort?

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2240
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Delft
Contact:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Gekko123 » Ma 19 Jun 2017, 10:24

Zie je ze consequent op dezelfde lijn? Dan kan het ook een omleiding zijn waarbij er een stukje geen trolley-bovenleiding heeft, waardoor ze dus MAN's in moeten zetten op die lijnen.

Wageningen1998
Berichten: 947
Lid geworden op: Di 06 Dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor Wageningen1998 » Do 22 Jun 2017, 22:00

Lijn 1 en lijn 5/6, maar volgens mij is daar geen opstopping qua bovenleiding oid

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 6668
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor regenmaker » Do 22 Jun 2017, 22:01

Er rijden regelmatig enkele omlopen met MAN bussen. Waarschijnlijk is er dan een trolley defect oid.
Vaste reiziger Syntus Gelderland en Bravo (Hermes).

mark0
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 25 Aug 2014, 11:40
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor mark0 » Vr 23 Jun 2017, 21:42

Vandaag krijgen we (chauffeurs van Breng) een melding op de infoxx dat er 'vangbakken' zijn geplaatst bij de Grote Koppel en op de Metamorfosenallee. Dit zou gebeurd zijn als voorbereiding op trolley 2.1 (?) Die bij de Grote Koppel heb ik zien hangen toen ik lijn 7 reed. Het zijn driehoek-vormige objecten die in de bovenleiding zijn geplaatst, ik neem aan om het aan de bovenleiding van een trolley te kunnen automatiseren. Iemand die hier meer van af weet?

TeamGewei
Berichten: 21
Lid geworden op: Vr 04 Mar 2016, 16:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Berichtdoor TeamGewei » Wo 28 Jun 2017, 12:57

Zojuist in lijn 3 in Arnhem hoorde ik de omroep in plaats van "Dalweg", "Sint Anthoniestraat" omroepen. Vanochtend volgens mij nog gewoon Dalweg. Heeft de halte nou een nieuwe naam gekregen?


Terug naar “OV in Oost-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten