Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Geert »

Overigens kan er volgens mij ook best wel wat worden bespaard op dat scholierenvervoer. Als je kilometers van je school vandaan woont kan ik nog wel begrijpen dat je liever met de bus gaat als scholier, maar ook midden in Rotterdam (of Utrecht, for that matter) nemen horden scholieren de bus naar de middelbare school. Je gaat me niet vertellen dat die niet kunnen fietsen.

Of de scholierenbussen vanaf Utrecht CS naar Amersfoort en Barneveld. Waanzin :N
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Waarom zou je gaan besparen op scholierenvervoer? Al die studenten betalen keurig hun bus abonement dus is het hun goed recht er mee te reizen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Gekko123 »

Veel van die busabonnementen worden misschien wel door de ouders betaald :N Verwende nesten -O-
Zelf heb ik ook de keus tussen fiets en bus. Toch pak ik altijd de fiets. Is vaak sneller en altijd een stuk goedkoper (heb geen zin om enkele honderden euro's uit te geven voor een afstandje van pakweg 6 km)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Chauf21 »

Joshua schreef:Waarom zou je gaan besparen op scholierenvervoer? Al die studenten betalen keurig hun bus abonement dus is het hun goed recht er mee te reizen.
Je weet niet of het scholierenvervoer daarmee uit de kosten komt :) Grote kans dat er geld bijgelegd wordt (direct danwel indirect doordat de bus+chauffeur niet beschikbaar is voor andere spitsritten).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Geert »

Bovendien krijgen scholieren korting op hun abonnement, waardoor de rendabiliteit nog verder verlaagd wordt.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Ik kan natuurlijk niet in elke scholierenlijn kijken. Maar ik kan me herhinneren dat de bus naar de Goffertscholen altijd propvol zat. Er stonden daar toen 2 MBO scholen en 1 VMBO/HAVO/VWO school. Mijn ROC verhuisde toen en de andere ROC verhuisde ook waardoor er nog enkel een VMBO/HAVO/VWO school over bleef. En toen is die lijn ook opgeheven. Naar mijn weten rezen er ook voornamelijk MBO studenten mee.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Karl »

Want MBO'ers (ouder dan 18) krijgen een SOV en dan wordt het wel aantrekkelijk om met de bus te gaan in plaats van met de fiets.
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Ik fiets momentel dan wel. Op de fiets ben ik 10 minuten onderweg en met de bus ongeveer 30 minuten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

Geert schreef:maar ook midden in Rotterdam (of Utrecht, for that matter) nemen horden scholieren de bus naar de middelbare school. Je gaat me niet vertellen dat die niet kunnen fietsen.
Wat te denken van die horden MBO'ers die in Utrecht de bus van het station naar de Bleekstraat nemen om vervolgens alsnog naar het ROC aan de andere kant van 't spoor te gaan lopen. Op dat stukje ben je zowat al meer tijd kwijt met op de bus wachten dan met lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Maar dat is het goed recht van de MBOers. Ze hebben niet voor niks OV.
Ik reis hier in Nijmegen ook met de bus van het station naar Plein 1944 terwijl het prima loopafstand is.
Behalve aankomend half jaar, want nu ga ik oefenen voor de 4daagse :D
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door iljitsch »

Het toont wel weer eens aan dat "gratis" openbaar vervoer een slecht idee is: de vraag gaat omhoog maar er staan geen extra inkomsten tegenover die vraag dus er is geen geld om de capaciteit uit te breiden dus je zit met overvolle bussen, trams, metro's en treinen.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door peter s »

""""""Behalve aankomend half jaar, want nu ga ik oefenen voor de 4daagse """""

Nou dat zet zoden aan de dijk 8-)
Heb lef en stap in Dukenburg uit!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Karl »

Pst, er zit een "citeer" knopje rechtsboven het bericht dat je wilt citeren. ;)
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Ik heb al een keer vanaf Dukenburg naar me huis gelopen (Heyendaal). Toen woonde ik net 2 weken in NIjmegen en was ik stappen in de Matrixx. En toen kende ik de weg nog niet goed waardoor ik ook nog eens enorm ben omgelopen ook.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Dat brengt met op een interessante gedachte. Zou het rendabel zijn om eventueel het nachtnet ook voor de Matrixx beschikbaar te stellen? Nu vertrekken de nachtbussen alleen van CS en Plein 1944, op andere haltes worden geen instappers meegenomen volgens de folder (hoewel ik nooit uitgeprobeerd heb om eens bij een halte op de route te willen instappen). Het zou mogelijk kunnen zijn om een bus van de Matrixx naar CS te laten rijden waar overgestapt kan worden op de overige nachtbussen. Een andere optie zou kunnen zijn, om in plaats hiervan een extra bus aan te schaffen, lijn 16 naar Lindenholt op de weg terug naar CS via de Graafseweg te laten rijden en mensen bij de Matrixx mee te nemen. Volgens mij heeft deze bus voldoende tijd om vanuit Lindenholt via de Matrixx terug bij CS te komen om zijn volgende rit te beginnen (en dus ook aansluiting te verlenen op andere lijnen). De vraag is of dat rendabel is. Maar mensen uit de Matrixx zullen in het algemeen niet met de auto komen en als ze buiten Nijmegen wonen wellicht ook niet zo snel fietsen en daardoor een taxi pakken. Naast de rentabiliteit is het natuurlijk de vraag of er überhaupt vraag naar zoiets is, maar dit zou men op zijn minst kunnen onderzoeken. Lijn 16 rijdt toch, elke extra passagier die gewonnen kan worden is in mijn ogen mooi meegenomen, vooral in het nachtvervoer wat enorm duur zal zijn voor Breng. Men moet dan alleen wel de mensen met het gekochte kaartje laten overstappen op CS. Als ze twee keer een kaartje moeten kopen, dan zullen ze dat misschien niet zo snel doen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Ardan »

Heeft de Matrixx zelf dan geen nachtnet? Bij andere discotheken waar ik regelmatig naartoe ga hebben ze het wel. Bij de Radstake, bij Varsseveld, bijvoorbeeld, kun je thuis een gratis kaartje voor de heenreis uitprinten, en koop je aan de balie daar een busmunt van 7 euro voor de terugreis (waar natuurlijk ook de heenreis van betaald wordt maar dat wordt er niet bijgezegd). Er rijden 11 lijnen naar plaatsen in de verre omtrek. Geweldig systeem, een samenwerking van Syntus, Gelderesch Reizen en de Radstake.
Dieka, in Markelo, heeft een vergelijkbaar systeem. Je kunt met een discobus heen, en je betaalt bij het instappen een tientje, en van de chauffeur krijg je dan een voucher voor de terugweg. Hoe de samenwerkingen daar zitten weet ik alleen niet, het gaat in ieder geval niet van Dieka zelf uit. Laatst zat ik vanuit Zutphen in een Connexxionbus ernaartoe, er hing zelfs een lijnennetkaart van een regio in, maar welke dat was weet ik niet meer.
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Nou het was mijn planning ook niet om naar Heyendaal te lopen. Want we hadden een taxi bestelt. Maar de rest van me gezelschap moest naar Cuijk. Maar ik dacht die chaffeur kan prima via Heyendaal naar Cuijk rijden. De rit tot Heyendaal betaal ik. Maar die eikel wou alleen rechtstreeks naar Cuijk over de snelweg en niet eerst nog langs Heyendaal.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Chauf21 »

Voor een taxi betaal je toch? En als jij bij Heyendaal moet zijn, dan heeft 'ie daar maar heen te rijden. Lijkt mij dan. Voor hem nog tien anderen hoor :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Matrixx is officieel ook 21+ en gaan vanuit dat er wel iemand tussen zit met een auto. Allemaal met bob of taxi dus.
Maja met de slechte controllen die ze daar hebben, al vaak genoeg binnen geweest. Op mijn 16de al.
Chauf21 schreef:Voor een taxi betaal je toch? En als jij bij Heyendaal moet zijn, dan heeft 'ie daar maar heen te rijden. Lijkt mij dan. Voor hem nog tien anderen hoor :)
Ja nou maar taxi chaffeurs rijden vaak niet voor kleine stukjes naar Heyendaal. Die chaffeur wou niet. En andere taxi's die langs kwamen vonden de afstand te kort :S Maakte ze dus te weinig winst op.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

De opmerking over eigen nachtnet is wel een goeie. Ik herinner me nu dat Time Out in Gemert zoiets vroeger ook had en misschien nog heeft. Ben maar 1x bij Time Out geweest, maar heb er genoeg over gehoord. Of dat in samenwerking met Hermes/BBA of een tourboer was, weet ik niet, alleen dat er bussen reden.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

De busdienst van de TimeOut! in Gemert is in samenwerking met touringcar bedrijven. Alleen dat waren bussen waar ik liever niet mee reiste. Iedereen stom dronken in die bus en je zag gewoon kots onder je voeten door glijden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Ardan »

Mjaa bij mij ligt het er helemaal aan in welke staat ik verkeer hoe ik de reis ervaar :@
Soms maak ik zelfs foto's van de bussen XD dan ben ik waarschijnlijk wel heeeel dronken... Over het algemeen heb ik geen slechte ervaringen met discobussen. Het is altijd erg goed geregeld, vooral over het net van de Radstake ben ik erg te spreken. Er rijdt altijd een steward mee, onrustig is het zeer zelden. Er rijden twee bussen naar Winterswijk, eentje om 2 30 en eentje om 3 30. En als niet iedereen in de (gelede) bus van 3 30 past? Ach, dan sturen ze gewoon een bezemwagen, no problemo :D
Ik doe ook maar wat
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door --Stefan-- »

Het is toch niet te geloven :O
In de Novio stalling staan (eindelijk) 6 Volvo's in Breng kleuren. Gisteren was er al eentje op dienst, en de rest zal dan ook wel snel volgen :)
3 0 7 9
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door midnet »

Geert schreef: Of de scholierenbussen vanaf Utrecht CS naar Amersfoort en Barneveld. Waanzin :N
Beste Geert-er zijn nog VEEL langere van die lijnen-zelfs vanaf Urk.
Als je ff kan doordenken-er is godsdienst en schoolkeuzevrijheid in NL. Daar staat (Barneveld? Amersfoort?) een speciaal heel erg gereformeerd soort college-ooit door andere zaken nog wat vervelend in het nieuws gekomen. Dus sommigen kiezen er dan voor daar hele lange reizen voor over te hebben. Zelfde geld voor het Joods lyceum in AMS-Maimonides.
Je bent je er wrs. niet zo van bewust-maar daar kunnen veldslagen in de kamer over uitbreken als je daar aan gaat schudden.
Overigens-als je op wat hoger economies nivo denkt-de uitgaven die onze staat doet-en bvb de vrij lage kosten van wat ouwe afgeschreven bussen nog goed genoeg om scholieren (die toch altijd klieren in de bus in NL) te vervoeren afweegt tegen de kosten om veel kleine=dus dure lycea/athenea etc. open te houden en dat bij elkaar optelt-dan wint de grote scholen met wat meer bussen optie het glansrijk van veel kleine met fietsen. En dat gebeurt dus ook in elke buitenland.
Het is dat ik nu wat tijd heb en in die sector heb gewerkt-vandaar deze hopelijk wat uitleggende uitleg.
Zo sprong zelfs de Belse staat in toen de NL scholieren naar Maaseik door Veolia in de kou dreigden te worden gezet. De VVM de LIJN rijdt nu die scholierenlijnen vanaf enkele NL-punten. Waarmee de maandkaarten (Buzzypas) opeens tot 1/3 minder werden als voorheen voor de ouders.
En verder heeft dit helemaal niks meer met BRENG en de KAN-concessie van doen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Ik had een tijdje terug eens op de Connexxion site het vragenformulier ingevuld omdat de tarieven van het nachtnet onduidleijk waren (er staat 3 euro binnen Nijmegen, 4 euro buiten, maar voor een rit naar Dukenburg moest ik vier betalen). Zoals ik al verwacht had kreeg ik een standaardantwoord wat volstrekt geen antwoord geeft op mijn vraag. Volgens mij is de vraag niet eens gelezen maar zag men het woord tarief staan.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten