Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Cas »

Zit de frequentie van lijn 10 al aan z'n limiet? Ik ben er zelf niet per se mee bekend, maar een huisgenote van me studeert tegenwoordig in Nijmegen en zei dat de frequentie veel lager lag dan de Utrechtse 12. Inzetten op meer mensen met de trein naar Heyendaal kan natuurlijk ook, zeker als de elektrificatie bijna is afgerond; het is de tegenspitsrichting, dus het zou redelijk moeten passen, lijkt me.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door AppleMoose »

Lijn 10 rijdt vooral onregelmatig in de praktijk, dat zorgt ook voor de nodige opstoppingen. Bovendien zijn niet alle bussen geleed. Daar valt zeker nog wat winst in te behalen.

De treinen van en naar Heyendaal puilen al uit in de spits. Nog meer mensen erin proppen lukt niet, tenzij je meer stellen gaat inzetten die vervolgens de rest van de rit nagenoeg leeg blijven. Lijkt me ook niet echt ideaal.

De lestijden zijn vorig jaar aangepast, en dat leek naar mijn idee wel iets te helpen. Maar dit jaar merk ik dat de drukte van voorheen weer volledig terug is. (Kantine op mijn leslocatie puilt nu ook uit t.o.v. van vorig jaar.) wellicht is deze waarneming niet geheel juist, aangezien ik vorig jaar op donderdag naar de HAN ging en dit jaar tot februari op de woensdag. Wellicht was de woensdag vorig jaar ook zo druk.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Gelede bussen zijn in ieder geval al een stuk beter dan de Citea's en Crossways die ik had toen ik richting Beek en daarvoor Wyler moest. De keren dat ik 's middags richting Nijmegen moest staan zijn niet op 1 hand te tellen...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

De 10 rijdt inderdaad heel onregelmatig: soms twee bussen binnen één minuut en dan weer zes minuten niets. Ik krijg zelf de indruk dat vooral het aantal (gelede) bussen en/of het aantal chauffeurs niet toereikend is. Anders zou ik direct een paar bussen toevoegen. Een ander punt is dat alle wegen voortdurend vast staan, waardoor het dus ook een eeuwigheid duurt (en er dus weer minder bussen beschikbaar zijn). Huygensgebouw-Station inclusief rondje campus duurt in de middagspits 20 minuten, zonder verkeer doe je het in 10. Vanaf met name het Huygensgebouw en Erasmusgebouw is het sneller om lijn 11/12/13/15 te pakken, die de andere kant op rijden, maar de halte Huygensgebouw wordt daar dan weer regelmatig door voorbijgereden omdat de bussen vol zitten.

Ik heb nog nooit achterblijvers meegemaakt op Heyendaal richting Nijmegen bij de trein. Wel staat de bushalte altijd helemaal vol; daar zijn altijd achterblijvers. Ik snap ook nooit zo goed waarom de mensen daar blijven staan als er net een trein aankomt; dat is echt de meest kansloze plaats om te proberen in een bus te komen. Maar zelfs als je al die mensen de trein in kunt krijgen (wat dan weer niet gaat passen) is de capaciteit voor de rest van de campus nog altijd niet toereikend, denk ik.

Dat aanpassen van de lestijden heeft naar mijn gevoel helemaal niks opgeleverd, behalve dat ik er een kwartier eerder door uit bed moet. :6 En een positief nieuwsbericht natuurlijk...
JothamvW schreef:Gelede bussen zijn in ieder geval al een stuk beter dan de Citea's en Crossways die ik had toen ik richting Beek en daarvoor Wyler moest. De keren dat ik 's middags richting Nijmegen moest staan zijn niet op 1 hand te tellen...
Ik zie de gelede bussen op de SB58 eigenlijk alleen op de rit van 12.18 uur en die van 15.18 uur (wat precies is als colleges van de RU aflopen; die eindigen om 12.15 uur en 15.15 uur, dus dat komt mooi uit.) Voor de rest een mix van Crossways, Citea's en Citaro's, en af en toe ook een niet-gelede Lion's City.
Nielsjuh5180
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nielsjuh5180 »

umbusko schreef:Vreemde zaken in Nijmegen. Vanochtend om 08.25 bij het Erasmusgebouw een witte Connexxion-Citaro op lijn 10 richting Universiteit/HAN. Meteen daarna een lijn 33 naar Nijmegen via Nassausingel (huh?) met een Bravo-Ambassador (huh?).
Dat zal zéér waarschijnlijk de TCR 615-3353 zijn. Die bus is sinds vorige week op stalling Duiven terecht gekomen.
Vaak zat er een Breng TCR amba (1092, 1093, 1103 of 1124) op een spitsomloop van de 33, die daarna een rondje 10 doet.

Die witte Citaro zou er 1 uit de 39xx serie moeten zijn. Het zou ook de 513-1024 geweest kunnen zijn, die staat tegenwoordig ook op Duiven bij TCR

Gr Niels
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busfanNL »

Wat rijdt TCR nu allemaal dan? Want oorspronkelijk reden ze de liemers, daarna lijn 43, maar naar Nijmegen dat is mij ontgaan. Rijden ze nog meer die kant op?
Laatst gewijzigd door Ardan op di 26 nov 2019, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Nielsjuh5180
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nielsjuh5180 »

Voor zover ik weet rijdt TCR:
4
8
9
heel af en toe lijn 10 naar Papendal
12 sommige ritten
26
27
29
43
56 Poort van midden Gelderland Groen-Wageningen (daar zit vaak de 1024 op)
33 Spitsrit s 'ochtends, en doet meteen een rondje 10 er na
60
61
62
66
72(in vakanties)
Laatst gewijzigd door Ardan op di 26 nov 2019, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Nielsjuh5180 schreef: 33 Spitsrit s 'ochtends, en doet meteen een rondje 10 er na
Voor zover ik het kon beoordelen zit er dus geen hond in dat rondje 10, omdat de bus het rondje 10 rijdt als "Lijn 33 Nijmegen via Nassausingel". (Althans afgelopen twee vrijdagen.) Voeg daar nog eens bij dat het een Bravo Ambassador is, en niemand stapt op station Nijmegen in, en heel veel doorgaande reizigers zijn er blijkbaar niet. (Of nog erger, misschien weten die het ook niet!) Ik kan de rit ook niet terugvinden in OV-Info (de rit die het zou moeten zijn, met aankomst 08.15 op Nijmegen Station, keert op lijn 33 naar Arnhem volgens de app).
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Ik zag die bus laatst ook op een andere doordeweekse dag.
Ik weet wel dat bijna niemand weet van de doorgaande bussen van bijvoorbeeld lijn 33/80/82 die dan verder gaan als lijn 10, of ze er door de chauffeur als automatisme uit worden gezet.

Verder wou ik nog even mededelen dat TCR lang niet alle ritten op in ieder geval lijn 4 rijdt; heb meestal gewoon een normale Breng-chauffeur.

Zou de gelede bus van lijn 56 die vrijwel tegelijkertijd met een andere niet-gelede bus rijdt dan ook van TCR zijn? ('s morgens rond 7:50 bij Fonteinkruidstraat)
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busfanNL »

Nielsjuh5180 schreef:
Voor zover ik weet rijdt TCR:
4
8
9
heel af en toe lijn 10 naar Papendal
12 sommige ritten
26
27
29
43
56 Poort van midden Gelderland Groen-Wageningen (daar zit vaak de 1024 op)
33 Spitsrit s 'ochtends, en doet meteen een rondje 10 er na
60
61
62
66
72(in vakanties)
Zo Hee. Een flinke uitbreiding van het pakket dus. Meer als wat ze eerst reden. Hebben ze daar dan ook meer bussen voor nodig? En wat is de reden van die uitbreiding?
JothamvW schreef: Verder wou ik nog even mededelen dat TCR lang niet alle ritten op in ieder geval lijn 4 rijdt; heb meestal gewoon een normale Breng-chauffeur.

Zou de gelede bus van lijn 56 die vrijwel tegelijkertijd met een andere niet-gelede bus rijdt dan ook van TCR zijn? ('s morgens rond 7:50 bij Fonteinkruidstraat)
Volgens mij kun je het verschil niet zien aan het personeel. De keren dat ik in Arnhem was droeg het TCR personeel gewoon breng uniformen. Het enige waaraan je ze kan herkennen in Arnhem-Nijmegen is de dubbele nummering op de bussen.
Volgens mij zaten er achter de voorruit eerst altijd bordjes waar op stond, Duiven en dan TCR en Breng maar die zitten er ook niet meer op volgens mij.

Verder wat betreft de gelede bus, zover ik weet heeft TCR geen geledes in die regio maar ik ken de regio niet extreem goed hoor, het kan zomaar zijn dat het een cxx tours gelede is die ze inzetten. Misschien weet nielsjuh5180 meer daarover?
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wolfje98 »

De rit van lijn 33 naar Nijmegen en een paar slagen lijn 10 zijn versterkingsritten die niet in de dienstregeling staan. De bussen zijn te herkennen aan de dubbele nummering, als het enkele nummers zijn, zijn de bussen altijd van Breng zelf, zo ook de gelede bus op lijn 56 in de morgen.

Tevens zijn er in Nijmegen elke doordeweekse dag 2 omlopen die als versterking rijden: lijn. 89 van 7:45u naar Nijmegen vanaf Druten en daarna 6x lijn 10 en lijn 89 van 7:57 van Nijmegen tot Dr. De Blecourstraat en dezelfde bus doet daarna 6 x lijn 10.
Nielsjuh5180
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 25 nov 2019, 19:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nielsjuh5180 »

busfanNL schreef: Verder wat betreft de gelede bus, zover ik weet heeft TCR geen geledes in die regio maar ik ken de regio niet extreem goed hoor, het kan zomaar zijn dat het een cxx tours gelede is die ze inzetten. Misschien weet nielsjuh5180 meer daarover?
Voor zo ver ik weet heeft TCR geen gelede staan in Duiven. Wel duikt af en toe de 9241 op op een TCR omloop, maar vaak is dit beperkt tot 1/max2 rit(ten)

Gr Niels
Laatst gewijzigd door Ardan op di 26 nov 2019, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: quote ingekort
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Wolfje98 schreef:De rit van lijn 33 naar Nijmegen en een paar slagen lijn 10 zijn versterkingsritten die niet in de dienstregeling staan. De bussen zijn te herkennen aan de dubbele nummering, als het enkele nummers zijn, zijn de bussen altijd van Breng zelf, zo ook de gelede bus op lijn 56 in de morgen.

Tevens zijn er in Nijmegen elke doordeweekse dag 2 omlopen die als versterking rijden: lijn. 89 van 7:45u naar Nijmegen vanaf Druten en daarna 6x lijn 10 en lijn 89 van 7:57 van Nijmegen tot Dr. De Blecourstraat en dezelfde bus doet daarna 6 x lijn 10.
Wat raar. :? Waarom zou je zo'n versterkingsrit niet opnemen in de dienstregeling? (Desnoods met een voetnoot dat hij niet gegarandeerd rijdt.) Op deze manier kun je dus ook niet achterhalen waar de betreffende rit is en wordt het dus een mooie spookrit.
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wolfje98 »

De voornaamste reden zal zijn omdat ze na het ingaan van de dienstregling nogal eens schuiven met versterkingsritten, zo hoeven ze dat niet te communiceren. Wellicht zijn er meer redenen.
Waarschijnlijk ook omdat ze dan diesels mogen inzetten op de versterkingsritten.
rvcnl
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 18:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door rvcnl »

Nielsjuh5180 schreef: Die witte Citaro zou er 1 uit de 39xx serie moeten zijn. Het zou ook de 513-1024 geweest kunnen zijn, die staat tegenwoordig ook op Duiven bij TCR
Als ik het goed zeg de 4001.
Die rijd op dit moment vanuit de stalling Nijmegen en is daar als pool bus tijdens de ombouw Infoxx > Viribus.
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wolfje98 »

De 3955, 3961 en 4001 rijden als poolbussen vanuit de stalling Nijmegen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Ardan »

Even wat quotes verwijderd of ingekort. Het niet de bedoeling de post direct boven je geheel te quoten. Het is niet nodig en zorgt ervoor dat het topic slecht leesbaar wordt door de vele quotes en doordat berichten dubbel worden gelezen. Quote alleen datgene waar je op reageert.
Ik doe ook maar wat
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Enfin, de schoonste bussen komen uit de stalling te Bemmel.
(A) *bus*
(..) Beste schoonmakers

'De schoonste bussen komen uit Bemmel, zeggen wij hier altijd', vertelt Roy van Aanholt, rayonmanager van Breng. Hij is trots op zijn cleanteam dat bestaat uit vijf mensen met een beperking en een begeleider. Het team maakt twee tot drie bussen per dag schoon.(..)
10 duizend bussen schoongemaakt daar. :pos:

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... eze-mannen
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door umbusko »

Ik zie de laatste tijd alleen nog maar Citaro's en af en toe een gelede Lion's City op de SB58. Wellicht zijn alleen daar chipkaartlezers in ingebouwd en blijven de niet-gelede Lion's City's, Crossways en Citea's voortaan in Duitsland?

Overigens net iemand die het station uit kwam lopen bij het wegrijden van de bus en heftig gebarend helaas de bus niet meer kon halen (we bevonden ons echt al op de weg). Die presteerde het om het hele eind naar de halte Smetiusstraat te rennen en daar alsnog de bus te halen. :shock: :pos: Hij ging midden op het kruispunt met de Nassausingel nog aan de deur staan kloppen, maar daar wilde de chauffeur hem niet binnenlaten; toen moest hij dus nog een stuk rennen.
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wolfje98 »

Lijn 3 in Nijmegen die per 15 dec gaat rijden gaat gereden worden met Midcity's die voorheen op lijn 35 reden. De 12m bussen die tot 15 dec op de tussenritten van lijn 14 tot Oosterhout reden gaan naar lijn 35.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OV-Hobbyist »

Op dit moment een zooitje in Nijmegen. Bussen, met name die via Heyendaal rijden, rijden veel in de plus. Uitschieters naar +50 op lijn 300 tot +70 op de SB58 :shock:
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door bartjemestrom »

En dat komt door?
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OV-Hobbyist »

Combinatie van werkzaamheden op de Waalbrug, een ongeluk op de A73 tussen Nijmegen en Malden en uiteraard de avondspits.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
rvcnl
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 18:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door rvcnl »

Ongeval op de A73 verklaart voor mij wel de grote extra drukte rond Hatert, had met lijn 6 ook al +18.

Rond Heijendaal was er ook extra drukte door een aanrijding met een fietser en aansluitend politieonderzoek waardoor de Kapittelweg richting de St Annastraat het grootste deel van de avondspits was afgesloten.
Nu had alleen lijn 9 richting Grave daardoor een omleiding, maar op zowel de Heijendaalseweg als de Erasmuslaan was het wel extra druk.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OV-Hobbyist »

rvcnl schreef:Rond Heijendaal was er ook extra drukte door een aanrijding met een fietser en aansluitend politieonderzoek waardoor de Kapittelweg richting de St. Annastraat het grootste deel van de avondspits was afgesloten.
Dat verklaart een hoop. Dan loopt de boel inderdaad lekker vast.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten