Weet je ook wat de uitkomsten waren van die proef? Daar ben ik wel benieuwd naar.koekje schreef:Paar jaar terug hebben we in Arnhem proef gereden met een 25 meter bus om te kijken of er qua infrastructuur aanpassingen nodig zijn. Voor die dag is één van de dubbelgeledes van het GVU naar Arnhem gekomen.
Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Met de huidige infrastructuur in het achterhoofd zijn alleen de volgende trajecten op dit moment geschikt voor dubbelgelede exploitatie zonder al te veel aanpassingen:
- Lijnen 5 en 6 in zijn geheel
- Lijn 7 tussen Rijkerswoerd en CS
Andere trajecten hebben nog veel aanpassingen nodig of zijn qua reizigersaantallen niet geschikt voor dubbelgelede exploitatie.
Persoonlijk zie ik er de toegevoegde waarde niet van in. De huidige geledes voldoen prima aan de vraag die er op dit moment is. Alleen een oplossing van dat chronische trolleytekort is gewenst, die bussen kunnen dan eventueel gebruikt worden op versterkingsritten.Het enige traject waar een dubbelgelede bus nog enigzins tot zijn recht komt, is tussen Presikhaaf/Elsweide en CS op werkdagen tot aan de avondspits.
Best fijne bussen trouwens, die Lightrams van Hess, heb er een tijdje terug nog wat ritjes in gemaakt in Geneve. Leuk dat de gemeente in die beleidsnota nog wel heeft vastgehouden aan de huidige kleurstelling van de trolleys gezien dat eerste plaatje. Ik had veel liever de 'Arnhem Trolleystad' slogan teruggezien dan dat nieuwe 'Breng Trolley' gedoe.
- Lijnen 5 en 6 in zijn geheel
- Lijn 7 tussen Rijkerswoerd en CS
Andere trajecten hebben nog veel aanpassingen nodig of zijn qua reizigersaantallen niet geschikt voor dubbelgelede exploitatie.
Persoonlijk zie ik er de toegevoegde waarde niet van in. De huidige geledes voldoen prima aan de vraag die er op dit moment is. Alleen een oplossing van dat chronische trolleytekort is gewenst, die bussen kunnen dan eventueel gebruikt worden op versterkingsritten.Het enige traject waar een dubbelgelede bus nog enigzins tot zijn recht komt, is tussen Presikhaaf/Elsweide en CS op werkdagen tot aan de avondspits.
Best fijne bussen trouwens, die Lightrams van Hess, heb er een tijdje terug nog wat ritjes in gemaakt in Geneve. Leuk dat de gemeente in die beleidsnota nog wel heeft vastgehouden aan de huidige kleurstelling van de trolleys gezien dat eerste plaatje. Ik had veel liever de 'Arnhem Trolleystad' slogan teruggezien dan dat nieuwe 'Breng Trolley' gedoe.
Laatst gewijzigd door Srananbloke op zo 26 mei 2013, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Youtube
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Haha zo concreet zijn de plannen nog helemaal niet. Daar is nog geen antwoord op te geven. Het is nog maar de vraag of ze er überhaupt gaan komen.Mr-W schreef:gaan die dubbel gelede trolleys op aparte busbanen rijden of gewoon op de weg ?
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Zonder Arnhem voor het hoofd te stoten, maar dubbelgeleed lijkt mij aan de orde zodra de frequentie niet meer omhoog kan en de passagiersaantallen het vereisen. Lijkt me in alle gevallen niet nodig.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Mwa, soms zou ik willen dat ze in Nijmegen juist dubbelgeleed reden en dan maar iets minder vaak. Lijn 10 dubbelgeleed en dan elke 5 minuten ipv elke 4 minuten (situatie voor 2013) zou ik vaak fijner gevonden hebben.Freek schreef:Zonder Arnhem voor het hoofd te stoten, maar dubbelgeleed lijkt mij aan de orde zodra de frequentie niet meer omhoog kan en de passagiersaantallen het vereisen. Lijkt me in alle gevallen niet nodig.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
De meeste perrons/haltes zijn in Nijmegen al niet eens lang genoeg voor normaal gelede bussen.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Op perron A zou dat prima gepast hebben.peter s schreef:De meeste perrons/haltes zijn in Nijmegen al niet eens lang genoeg voor normaal gelede bussen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Dat klopt maar hier in Meijhorst bij een gelede is achter uitstappen al een hele sprong en vaak staat er nog een boom in de weg...
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6237
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Gelukkig rijdt lijn 10 niet in Meijhorst ;) Dubbelgeleed had ik alleen graag op lijn 10 gezien.peter s schreef:Dat klopt maar hier in Meijhorst bij een gelede is achter uitstappen al een hele sprong en vaak staat er nog een boom in de weg...
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
De gelderlander heeft inmiddels ook al wat signalen opgepikt:
ARNHEM - Arnhem studeert op uitbreiding van het trolleynetwerk in de stad met bussen die een deel van het traject zonder bovenleiding kunnen afleggen. Het stadsbestuur kijkt daarbij naar de resultaten van experimenten met batterij-hybride trolleybussen in steden als Zürich in Zwitserland en Eberswalde in Duitsland.
Lees verder http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.3837888
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Er is recentelijk al een proef geweest
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Een dergelijk idee was er ook in de jaren '90, o.a. daarvoor is toen de (5)201 naar Arnhem gekomen. Maar die plannen zijn verder nooit van de grond gekomen. Ben benieuwd wat er nu uit gaat komen.
Is/was er in Solingen geen trolleylijn die een gedeelte van het traject bovenleidingloos rijdt (al dan niet op dieseltractie)?
Is/was er in Solingen geen trolleylijn die een gedeelte van het traject bovenleidingloos rijdt (al dan niet op dieseltractie)?
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Youtube
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Met dien verstande dat de 201 een duobus was op bovenleiding en diesel. In het huidige plan gaat men uit van batterijvoeding op de trajecten zonder bovenleiding.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
- Locatie: Arnhem
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Uiteraard, de techniek was toen anders dan nu. Maar het huidige idee is wel vergelijkbaar met die van toen. Er werd in die tijd ook gesproken over een lijn naar Schaarsbergen die gedeeltelijk bovenleidingloos zou gaan rijden, en met de 201 is ook nog een proefrit naar Nijmegen gemaakt.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Youtube
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Zou lijn 4 ook niet voor een deel hiermee uitgerust kunnen worden?j-ason schreef:De gelderlander heeft inmiddels ook al wat signalen opgepikt:
ARNHEM - Arnhem studeert op uitbreiding van het trolleynetwerk in de stad met bussen die een deel van het traject zonder bovenleiding kunnen afleggen. Het stadsbestuur kijkt daarbij naar de resultaten van experimenten met batterij-hybride trolleybussen in steden als Zürich in Zwitserland en Eberswalde in Duitsland.
Lees verder http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.3837888
Ja, volgens mij rijdt lijn 683 het laatste stukje in Wuppertal op draadloos, maar wel op diesel.Srananbloke schreef:Is/was er in Solingen geen trolleylijn die een gedeelte van het traject bovenleidingloos rijdt (al dan niet op dieseltractie)?
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
De huidige trolleys zijn uitgerust met een dieselmotor. Wat mij opvalt is dat die niet worden gebruikt voor waar ze voor bedoeld zijn namelijk als er een kleine omweg gereden moet worden wegens wegwerkzaamheden of straatactiviteiten. De stroomafnemers kunnen automatisch naar beneden en naar boven en een trechter kan zo aan de bovenleiding gemonteerd worden. De Velper Donderdagen is zo'n voorbeeld waar dat toegepast kan worden. Maar wat gebeurt er? De trolleybussen rijden de gehele dag niet op gehele lijn. (nu lijn 1 en tot voor kort lijn 3). Ik heb een keer meegemaakt dat tijdens de Airborne wandeltocht trolleybussen op de aggregaat (de B7900) de omleidingsroute bereden in Oosterbeek, maar dat is wel lang geleden.
De Zwitserse dubbelgelede trolleybussen waar batterijen zitten zijn sinds een jaar in dienst. Voor informatie zie ook de website van TrolleyMotion. Arnhem wil graag emissieloos openbaar vervoer maar moet zich niet blindstaren op bovenleidingloos rijden. Het is tegenwoordig ook een hype om meteen te protesteren als er bovenleiding in de stad of wijk hangt.
Ik meen dat er ook een stad is in het buitenland die geen bovenleiding wil in de (historische) binnenstad. Meteen dan ook alle auto's en asfalt weren wat dat kan ook niet.
Is er ook in tramsteden weerstand tegen bovenleiding? Wie weet daar meer van?
De Zwitserse dubbelgelede trolleybussen waar batterijen zitten zijn sinds een jaar in dienst. Voor informatie zie ook de website van TrolleyMotion. Arnhem wil graag emissieloos openbaar vervoer maar moet zich niet blindstaren op bovenleidingloos rijden. Het is tegenwoordig ook een hype om meteen te protesteren als er bovenleiding in de stad of wijk hangt.
Ik meen dat er ook een stad is in het buitenland die geen bovenleiding wil in de (historische) binnenstad. Meteen dan ook alle auto's en asfalt weren wat dat kan ook niet.
Is er ook in tramsteden weerstand tegen bovenleiding? Wie weet daar meer van?
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
In Wuppertal rijdt lijn 683 geheel als trolley naar Vohwinkel (eindpunt Schwebebahn):BrengMe schreef: Ja, volgens mij rijdt lijn 683 het laatste stukje in Wuppertal op draadloos, maar wel op diesel.
http://www.youtube.com/watch?v=VZRaAyySiys
Maar aan het andere eindpunt van lijn 683 in Burg schijnt de lijn een stuk doorgetrokken te zijn en rijdt ie het laatste stukje op diesel volgens mij.
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Ik kan je als Amsterdammer vertellen dat er hier niemand weerstand heeft tegen bovenleiding en masten t.b.v. tramlijnen en daar ook nooit een discussie over heb gehoord. Het hoort gewoon bij Amsterdam, net als de trolley bij Arnhem hoort.trolley2000 schreef:Is er ook in tramsteden weerstand tegen bovenleiding? Wie weet daar meer van?
Het is net als in Arnhem, als je er woont valt de bovenleiding helemaal niet meer op. We hebben in Amsterdam meer een aversie tegen geldverslindende metroprojecten. :neg:
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
In sommige steden, voornamelijk in Frankrijk, wel. Maar daar heeft men een anders systeem op bedacht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alimentation_par_le_sol.trolley2000 schreef:Is er ook in tramsteden weerstand tegen bovenleiding? Wie weet daar meer van?
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Ook in Duitsland komt het voor, in Heidelberg is er bij uitbreidingen altijd erg veel gedoe over bovenleidingen omdat het magnetisch veld wetenschappelijke apparatuur zou beinvloeden (het stikt van de wetenschappelijke instituten daar natuurlijk) en in München is er al een decennia gedoe inclusief de nodige rechtzaken over een bovenleiding bij een nieuwe tramroute door een park. In beide gevallen wordt als alternatief aan supercondensatoren gedacht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Kan dat? Ik heb ´t eigenlijk altijd handmatig zien gebeuren daar in Arnhem. De dieselmotor in de trolleys is trouwens geen volwaardige motor maar slechts een heel kleintje. Echt hard gaat het daar niet mee, dus handig in noodgevallen maar niet ideaal om een omleiding mee te rijden.trolley2000 schreef:De huidige trolleys zijn uitgerust met een dieselmotor. Wat mij opvalt is dat die niet worden gebruikt voor waar ze voor bedoeld zijn namelijk als er een kleine omweg gereden moet worden wegens wegwerkzaamheden of straatactiviteiten. De stroomafnemers kunnen automatisch naar beneden en naar boven en een trechter kan zo aan de bovenleiding gemonteerd worden.
(Toen ik jaren geleden in Arnhem stage liep was men net het Velperplein aan het verbouwen, hoe vaak de bus daar wel niet uit de bovenleiding liep destijds... Vaak ging men dan een stukje op de diesel naar de eerstvolgende rechte straat om de sroomafnemers weer op de draad te zetten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Ja, bij de HESS-bussen in ieder geval, maar ik denk alleen naar beneden:Daniel schreef:Kan dat?trolley2000 schreef:De huidige trolleys zijn uitgerust met een dieselmotor. Wat mij opvalt is dat die niet worden gebruikt voor waar ze voor bedoeld zijn namelijk als er een kleine omweg gereden moet worden wegens wegwerkzaamheden of straatactiviteiten. De stroomafnemers kunnen automatisch naar beneden en naar boven en een trechter kan zo aan de bovenleiding gemonteerd worden.
http://www.youtube.com/watch?v=7ucLK_HPjoo
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Naar boven kan ook, maar dan moet er wel een 'trechter' gemonteerd zijn.
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Zoiets vermoedde ik al, bedankt voor je reactie.koekje schreef:Naar boven kan ook, maar dan moet er wel een 'trechter' gemonteerd zijn.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08
Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #12
Er wordt volop gewerkt aan de nieuwe kleurstelling van de Hess trolleybussen 5234-5242. De 5237 is klaar en staat buiten op het garageterrein, nog 1 Hess Trolleybus stond in de spuitcabine en de derde was ook in behandeling. Vandaag waren er 7 trolleys niet in dienst. Er reed een dieselbus zowel op lijn 5 als lijn 6.
Gisteravond was de Hess trolleybus 5244 op de route lijn 3 in Arnhem Noord (niet in dienst) en de 5245 was op transport richting Apeldoorn. Volgens mij zijn er nu 4 nieuwe trolleys in Arnhem. De 5237 zal morgen wellicht in dienst komen.
Gisteravond was de Hess trolleybus 5244 op de route lijn 3 in Arnhem Noord (niet in dienst) en de 5245 was op transport richting Apeldoorn. Volgens mij zijn er nu 4 nieuwe trolleys in Arnhem. De 5237 zal morgen wellicht in dienst komen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten