Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Omdat in de Hoeksche Waard enkele Citaro's uit Amstelland zijn gekomen, zijn enkele ambassadors van TCR (serie 500) doorgeschoven naar Duiven en aldaar (allemaal ?) in de Blauwe Breng-stijl gebracht.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Is er over dat voor- en natransport rondom Breng Flex ergens documentatie van te vinden?KL577 schreef:
Het grote voordeel: er is tariefintegratie en er is ketenintegratie. Connexxion/Hermes presenteert Breng Flex juist heel rigide als een volledig losstaand systeem. Als ik met een late trein op het station aankom dan wil ik niet + of - 15 minuten moeten wachten op een aansluitende bus(je) (en omgekeerd wil ik zeker weten dat ik de laatste trein haal). Dat blijkt ook uit de eigen eerste evaluatie van Connexxion. Praktisch geen enkele reiziger gebruikt Breng Flex als voor- of natransport voor reguliere trein of bus.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
https://www.ovmagazine.nl/2017/12/gelde ... egen-1000/
Leek me een nuttig artikel in aanvulling op onze Breng Flex discussieVan de voorgestelde uitbreiding door Hermes wil de provincie Gelderland voorlopig echter niets weten. Tot teleurstelling van Van Hout. “Een van de voornaamste argumenten van de steden was: ‘Bij een stad hoort een halfuursfrequentie.’ Ik denk dan: ‘Als zo’n bus bijna leeg is, is het helemaal niet rendabel.’ Door twee niet-rendabele reguliere ritten samen te voegen, komt geld vrij voor flexibel vervoer.”
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Hermes is een van de weinige vervoerders die nog werkt met 2 uursdiensten op streeklijnen en uursdiensten in een stad als Eindhoven.
Ik deel de visie van de provincie Gelderland dat een uursdienst niet past in een stad.
Ik deel de visie van de provincie Gelderland dat een uursdienst niet past in een stad.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
In een eerste initiële evaluatie van de pilot begin 2017 werd gekeken naar het % reizigers dat Breng Flex gebruikt als voor- en natransport. Dat rapport stond op de website van het Breng Kenniscentrum (http://www.brengkenniscentrum.nl), maar is nu onvindbaar. Sterker nog, er zijn in zijn geheel geen gedetailleerde rapporten meer te vinden op deze website (noch op die van partners HAN en TUe). Enfin, ik meen mij te herinneren dat dit % kleiner dan 5% was bij die eerste rapportage. Maar ja, dat kan ik dus nu niet meer vinden/onderbouwen....Ezra schreef: KL577 schreef:
Het grote voordeel: er is tariefintegratie en er is ketenintegratie. Connexxion/Hermes presenteert Breng Flex juist heel rigide als een volledig losstaand systeem. Als ik met een late trein op het station aankom dan wil ik niet + of - 15 minuten moeten wachten op een aansluitende bus(je) (en omgekeerd wil ik zeker weten dat ik de laatste trein haal). Dat blijkt ook uit de eigen eerste evaluatie van Connexxion. Praktisch geen enkele reiziger gebruikt Breng Flex als voor- of natransport voor reguliere trein of bus.
Is er over dat voor- en natransport rondom Breng Flex ergens documentatie van te vinden?
Nogal een kul-verhaal van nota bene een directeur van een OV-bedrijf. Hij zou beter moeten weten, immers het totale vervoersaanbod bepaalt de vraag. Albert Heijn bepaalt ook niet de rentabiliteit van haar winkels door de kosten van 10 centimeter schapruimte te delen op de opbrengsten van de verkoop van, zegge, lychees. Dan is de verkoop van lychees (of een andere slow-mover) inderdaad nooit rendabel. Maar toch biedt Albert Heijn al dit soort slow-moving items aan. Immers, zoals elke AH-manager weet: als je alle slow-movers uit het schap haalt ben je een nog groter deel van je klanten kwijt. Mensen komen bij Albert Heijn voor het totale aanbod, niet alleen om wekelijks een netje sinaasappels te kopen, maar juist ook om een enkele keer een paar lychees te kopen.Tot teleurstelling van Van Hout. “Een van de voornaamste argumenten van de steden was: ‘Bij een stad hoort een halfuursfrequentie.’ Ik denk dan: ‘Als zo’n bus bijna leeg is, is het helemaal niet rendabel."
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Maar hier gaat het om een halfuursdienst puur omdat het een stadsbus is. Bij een streekdienst zijn halfuursdiensten tijdens rustige tijden heel ongewoon: er wordt al heel snel gesneden als de vraag te laag is. Bij stadsdiensten moet en zal altijd een halfuursdienst gereden worden.
Dit lijkt me erg krom: stadsdiensten zijn juist voor korte(re) afstanden terwijl streekdiensten voor langere (onfietsbare) afstanden zijn.
Dit lijkt me erg krom: stadsdiensten zijn juist voor korte(re) afstanden terwijl streekdiensten voor langere (onfietsbare) afstanden zijn.
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Een stadsdienst met een uursdienst kun je beter opdoeken. Beter kun je dan bijvoorbeeld tot 21:00 rijden.
Ik vind de site van het Brengkenniscentrum niet bepaald geweldig, er staat bij nieuwsberichten bijv. wie er aan meewerken met foto maar niet wat voor functie of titel die personen hebben...KL577 schreef:In een eerste initiële evaluatie van de pilot begin 2017 werd gekeken naar het % reizigers dat Breng Flex gebruikt als voor- en natransport. Dat rapport stond op de website van het Breng Kenniscentrum (http://www.brengkenniscentrum.nl), maar is nu onvindbaar. Sterker nog, er zijn in zijn geheel geen gedetailleerde rapporten meer te vinden op deze website (noch op die van partners HAN en TUe). Enfin, ik meen mij te herinneren dat dit % kleiner dan 5% was bij die eerste rapportage. Maar ja, dat kan ik dus nu niet meer vinden/onderbouwenEzra schreef: KL577 schreef:
Het grote voordeel: er is tariefintegratie en er is ketenintegratie. Connexxion/Hermes presenteert Breng Flex juist heel rigide als een volledig losstaand systeem. Als ik met een late trein op het station aankom dan wil ik niet + of - 15 minuten moeten wachten op een aansluitende bus(je) (en omgekeerd wil ik zeker weten dat ik de laatste trein haal). Dat blijkt ook uit de eigen eerste evaluatie van Connexxion. Praktisch geen enkele reiziger gebruikt Breng Flex als voor- of natransport voor reguliere trein of bus.
Is er over dat voor- en natransport rondom Breng Flex ergens documentatie van te vinden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Theorie is dat hoe langer de afstand, hoe minder er echt noodzaak is aan een hoge frequentie. Immers 1x per dag naar New York vliegen is acceptabel. Maar 1x per uur voor een afstandje van 3 km is wel weinig.sirvinniei schreef:Maar hier gaat het om een halfuursdienst puur omdat het een stadsbus is. Bij een streekdienst zijn halfuursdiensten tijdens rustige tijden heel ongewoon: er wordt al heel snel gesneden als de vraag te laag is. Bij stadsdiensten moet en zal altijd een halfuursdienst gereden worden.
Dit lijkt me erg krom: stadsdiensten zijn juist voor korte(re) afstanden terwijl streekdiensten voor langere (onfietsbare) afstanden zijn.
Blijft een feit dat die 'onderbezette' stadsdienst na x uur 's avonds een uitdaging is en blijft. Is van alle tijden, behalve in Amsterdam etc dan. In Kampen en Dronten (stad?) houdt men er simpelweg al jarenlang na 19:00 mee op. Klaar. Nix geen Kolibrie of Flex.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dat hangt maar net van de aard en alternatieven af. Binnen de stad is de fiets een heel goed alternatief, op veel lijnen heeft de stadsbus vooral een sociale functie voor mensen die niet kunnen fietsen. Hiervoor is een frequentie van 1x per uur genoeg. Sterker nog, met een hogere frequentie jaag je mogelijk veel mensen (vooral met een studentenov) van de fiets af. Streeklijnen vervullen in dat opzicht een veel grotere sociale functie en geven een groter reizigerimpuls door deze 's avonds 2x peer uur te laten rijden.
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Er zijn wel meer mensen die niet de fiets pakken, terwijl ze dat wel zouden kunnen. Heel wat automobilisten. Openbaar vervoersreizigers lopen en fietsen echt wel een stukje.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 03 jan 2018, 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
@KL577 Mooi gesproken van die lychees. Ik zou het zo vergelijken. Een winkel is ook van zo laat tot zo laat open. Op bepaalde momenten zijn er weinig klanten in de winkel. Als winkeliers nou zouden besluiten om op basis van het aantal klanten in de winkel en de daarbij behorende omzet de winkels al dan niet open te houden. Dat zou niemand begrijpen. Misschien is het wel veel rendabeler voor de winkelier om de winkel tussen 10.00 - 12.00 uur dicht te doen, omdat er dan relatief weinig klanten zijn. Chauffeurs staken nu al. Dat zal alleen nog maar erger worden als ze veel meer dan nu gebroken diensten moeten draaien.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Maar supermarkten zijn juist na 20:00 of 22:00 meestal volledig gesloten, want deze worden niet gesubsidieerd. Bovendien worden onaantrekkelijke producten ook niet overal geleverd. Dorp x of wijk y heeft vast geen lychees.
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Gesubsidieerde supermarkten?
Bestaan die echt?
Bestaan die echt?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
De metaforische vergelijking is tussen 1 supermarktfiliaal en het totale OV-aanbod. Uiteraard liggen er geen lychees in elke kleine buurtsuper, maar ook in een kleine buurtsuper zijn er slow-movers. De argumentatie is hetzelfde: je kan er niet omheen om een % van je winkelschap in te richten voor producten die maar relatief weinig worden verkocht. Verkoop je ze niet, dan zijn klanten eerder geneigd rijden naar een andere supermarkt te rijden die wel een groter aanbod voert.sirvinniei schreef:Maar supermarkten zijn juist na 20:00 of 22:00 meestal volledig gesloten, want deze worden niet gesubsidieerd. Bovendien worden onaantrekkelijke producten ook niet overal geleverd. Dorp x of wijk y heeft vast geen lychees.
Het voorbeeld van de lychees vs. sinaasappels is een uitwerking van de meer bekendere 80/20 regel, ook wel bekend als Pareto's principe. Of 80% van de omzet wordt gedraaid door 20% van de producten. En nogmaals, als je te flink gaat snijden in de overige 80% van de producten, dan lopen de klanten in grotere getale weg.
Of die 80/20 verdeling nou wel of niet geldt, en in welke sector, is onderwerp van veel onderzoek. In de boekensector en in de filmindustrie ligt het veel dichter tegen de 95/5 aan (dus 5% van de boeken/films bepaalt 95% van de omzet). Maar weer kan je er niet omheen om die 95% overige boeken wel te produceren: een lege boekhandel is niet aantrekkelijk voor klanten, en een uitgever kan moeilijk van te voren inschatten welk boek een hit wordt.
En om terug te gaan naar het OV: daar is het niet anders. Je kan er niet omheen dat een gedeelte van het OV-aanbod relatief, of gewoon, slecht gevuld is. Ook NS rijdt 's avonds veel lege stoptreinen, maar zij lijken beter te snappen dat dit 'flankerend beleid' is om het intercity-product aantrekkelijk te houden. In het busvervoer in Gelderland is er helaas een tendens om nogal karikaturaal te spreken (vnl. door de verantwoordelijke gedeputeerde) over talrijke bussen die her en der leeg rondrijden. Ook hier is het risico dat het schappen in fijnmazigheid en frequentie tot een relatief groter verlies van klanten leidt. In extremum kom je dan uit op het Franse model: frequente TGVs tussen een handvol grote steden, twee keer per dag een stoptrein op het platteland en een wekelijkse marktbus in de meeste kleinere gemeenschappen. Er is daar nul ketenintegratie, merkwaardig genoeg niet eens tussen afzonderlijke SNCF-divisies. Het aandeel van het OV in Frankrijk dan ook erg laag.
Hopelijk leidt 2018 -het jaar van het open (OV-chipkaart) data- tot een kentering in het denken. Data op reisniveau (instap- overstap - uitstap) (over meerdere vervoerders) komt, ijs en wederdienende, publiek beschikbaar. Dit zou moeten leiden tot betere inzichten over hoe en waar 'dunne lijnen' dienstbaar zijn aan 'dikke lijnen'. Analoog aan de analyses van TFl in Londen zou je dan het netwerk beter kunnen en moeten inrichten aan de klantvraag: dus kan je de bezetting in de rustigere uren verbeteren, zonder te schappen, door de routes en overstapmomenten en -tijd beter te matchen aan de onderliggende vervoersvraag? Breng Flex zou daar een rol in kunnen spelen, maar echt alleen als het qua keten en tarief onderdeel wordt van het grotere geheel.
Ik vraag me trouwens af of Breng ook netjes de gebruiksdata van Breng Flex publiekelijk gaat delen...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Volgens mij heeft dit meer te doen met de winkelsluitingswet en plaatselijke verordeningen te maken, dat de winkels na 20.00 of 22.00 dicht zijn.sirvinniei schreef:Maar supermarkten zijn juist na 20:00 of 22:00 meestal volledig gesloten, want deze worden niet gesubsidieerd. Bovendien worden onaantrekkelijke producten ook niet overal geleverd. Dorp x of wijk y heeft vast geen lychees.
Er geldt gewoon dat het op sommige momenten veel rustiger is dan op andere momenten. Hetzelfde geldt voor de steek- en stadsbus. Het gaat niet alleen
maar op dat moment, maar het totale aanbod op die dag. Zo kijken supermarkten ook naar hun omzet en het aantal klanten wat ze hebben. Zouden
ze bij het busvervoer ook moeten doen.
Een idee zou zijn om een nulmeting in te voeren aan het begin van het dienstregelingsjaar, halverwege de dienstregeling een tussentijdse meting
en aan het einde van de dienstregeling een slotmeting. En dan te kijken naar de ontwikkeling van de bezetting van de bussen, waarbij er gestreefd wordt naar een betere bezetting van de bussen. Juist ook in de rustige uren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Van die winkelsluitingswet, dat klopt. Dat is de reden dat winkels op enig moment dicht moeten, ze gaan niet dicht omdat het stil is, ze moeten.
Wat een oplossing zou kunnen zijn is het invoeren van een goedkoop avondkaartje, na 19.00 uur, een soort extra goedkoop dalkaartje dus. Meen dat je vroeger bij de NS ook een avondretourtje had, zo iets dus. Je trekt allicht meer mensen en rijdt de bus niet helemaal voor niets in de rondte. Gewoon stoppen na 19.00 uur omdat het stil is, vind ik niet kunnen in deze tijd.
En wat anderen al aangeven, je moet een gemiddelde nemen. Als een groot deel van de dag de bussen flnk gevuld zijn, moet je als concessieverlener en concessiehouder ook accepteren, dat het op andere momenten stil is.
Wat een oplossing zou kunnen zijn is het invoeren van een goedkoop avondkaartje, na 19.00 uur, een soort extra goedkoop dalkaartje dus. Meen dat je vroeger bij de NS ook een avondretourtje had, zo iets dus. Je trekt allicht meer mensen en rijdt de bus niet helemaal voor niets in de rondte. Gewoon stoppen na 19.00 uur omdat het stil is, vind ik niet kunnen in deze tijd.
En wat anderen al aangeven, je moet een gemiddelde nemen. Als een groot deel van de dag de bussen flnk gevuld zijn, moet je als concessieverlener en concessiehouder ook accepteren, dat het op andere momenten stil is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Het is een beetje als bijvoorbeeld de bakker.
Die besluit ook niet om alleen nog maar suikerbrood te verkopen, omdat daar de beste verdienste op zit.
Die besluit ook niet om alleen nog maar suikerbrood te verkopen, omdat daar de beste verdienste op zit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Niet alleen de Winkeltijdenwet is maatgevend. Bij mij in de wijk zijn er bijvoorbeeld 2 grote supermarkten naast elkaar waar de een consequent een uur eerder sluit dan de ander.
Verder is de betere spreiding van de NS op rustige tijden ook te danken aan de zeer voordelige dal/weekendproducten. Ik zeg wel eens dat niet treinreizen duur is, maar spitsreizen. Steekvervoerders zouden ook meer dat soort producten moeten introduceren.
Enfin, dat staat los van de frequenties s'avonds. Ook NS rijdt uurdiensten s'avonds op rustige trajecten.
Verder is de betere spreiding van de NS op rustige tijden ook te danken aan de zeer voordelige dal/weekendproducten. Ik zeg wel eens dat niet treinreizen duur is, maar spitsreizen. Steekvervoerders zouden ook meer dat soort producten moeten introduceren.
Enfin, dat staat los van de frequenties s'avonds. Ook NS rijdt uurdiensten s'avonds op rustige trajecten.
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Laten ze dat nou net gedaan hebben in Gelderland/Overijssel/Flevoland afgelopen juli. 15 euro per jaar voor 40% korting in de daluren/weekend, heb ik inmiddels al 6x cadeau gedaan. :)sirvinniei schreef:Steekvervoerders zouden ook meer dat soort producten moeten introduceren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Een kortingskaart is een wezenlijk ander product dan een vrij reizen product. Ik had het meer over de Dal Vrij en Weekend Vrij
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Weekend/dal vrij zijn er ook. Ooit verdiept in tarievenhuis Oost? https://www.rover.nl/nieuws-afdeling-we ... nhuis-oost
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
15 euro per jaar voor dalkorting, ben jaloers, in de regio Amsterdam voor streekbussen 7,50 per maand..............regenmaker schreef:Laten ze dat nou net gedaan hebben in Gelderland/Overijssel/Flevoland afgelopen juli. 15 euro per jaar voor 40% korting in de daluren/weekend, heb ik inmiddels al 6x cadeau gedaan. :)sirvinniei schreef:Steekvervoerders zouden ook meer dat soort producten moeten introduceren.
Raar toch, die grote verschillen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
In een week rijden er tussen Amsterdam en Schiphol net zoveel bussen als tussen Apeldoorn en Arnhem in een maand. Daar zit je verschil
Overigens hebben veel regio's niet eens dalkorting, daar komt ook de oorspronkelijke klacht vandaan.
Overigens hebben veel regio's niet eens dalkorting, daar komt ook de oorspronkelijke klacht vandaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
fred1954 mooi gesproken van die gemiddelden.
Volgens mij zorgt die voortdurende obsessie met lege bussen niet automatisch tot vollere bussen...
integendeel zelfs...
Volgens mij zorgt die voortdurende obsessie met lege bussen niet automatisch tot vollere bussen...
integendeel zelfs...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten