Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

In de Schuytgraaf staat nu ook een bord ( zie foto ) waarop staat dat de trolleybus daar vanaf 12 december ( dus met ingang van nieuwe dienstregeling ) gaat rijden. Nou kunnen de volgende dingen gedaan worden:

- Schuytgraaf Noord en Zuid worden allebei als aftakking van lijn 5 gereden. Dus krijg je het volgende: Presikhaaf / Elsweide – Station – Elderveld – De Laar West / Schuytgraaf Noord / Zuid.

- Lijn 9: Elsweide/HAN – Station – Elderveld – Schuytgraaf Noord ( door als lijn 2 Schuytgraaf Zuid). Lijn 2: Hoogkamp – Station – Elderveld – Schuytgraaf Zuid ( door als lijn 9 richting Schuytgraaf Noord ).
Lijn 5 houd dan nog twee eindpunten over, Presikhaaf en De Laar West.

- Lijn 10A: Station – Elderveld – Schuytgraaf Noord. Lijn 10B Station – Elderveld – Schuytgraaf Zuid. ( gaan in elkaar over in de Schuytgraaf ).

Er zijn nog wel veel meer oplossingen denk ik. Maar wat zeker is. Is dat er een materieel tekort ontstaat. Bij welke route vorming dan ook. Dit kan iets vermindert worden door enkele ritten minder richting de Laar West te laten rijden, maar dan nog. Mij lijkt het beter om 2de hands materieel ergens anders te huren of te kopen.

Huidig materieelpark trolleybussen:
( waarvan 3 volvo’s als reserve )
5177 VolvoB10M-58-E/Kiepe
5178 VolvoB10M-58-E/Kiepe
5180 VolvoB10M-58-E/Kiepe
5182 VolvoB10M-58-E/Kiepe
5201 Van HoolAG300T/Kiepe
5202 Van HoolAG300T/Kiepe
5203 Van HoolAG300T/Kiepe
5204 Van HoolAG300T/Kiepe
5205 Van HoolAG300T/Kiepe
5206 Van HoolAG300T/Kiepe
5207 Van HoolAG300T/Kiepe
5208 Van HoolAG300T/Kiepe
5209 Van HoolAG300T/Kiepe
5210 BerkhofPremierAT18/Traxis
5211 BerkhofPremierAT18/Traxis
5212 BerkhofPremierAT18/Alstom
5213 BerkhofPremierAT18/Alstom
5214 BerkhofPremierAT18/Alstom
5215 BerkhofPremierAT18/Alstom
5216 BerkhofPremierAT18/Alstom
5217 BerkhofPremierAT18/Alstom
5218 BerkhofPremierAT18/Alstom
5219 BerkhofPremierAT18/Alstom
5220 BerkhofPremierAT18/Alstom
5221 BerkhofPremierAT18/Alstom
5222 BerkhofPremierAT18/Alstom
5223 BerkhofPremierAT18/Alstom
5224 BerkhofPremierAT18/Alstom
5225 BerkhofPremierAT18/Alstom
5226 BerkhofPremierAT18/Alstom
5227 BerkhofPremierAT18/Alstom
5228 BerkhofPremierAT18/Alstom
5229 BerkhofPremierAT18/Alstom
5230 BerkhofPremierAT18/Alstom
5231 BerkhofPremierAT18/Alstom
5234 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
5235 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
5236 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
5237 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
5238 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
5239 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
5240 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
5241 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
5242 HessBGT-N2CSwisstrolley3/Vossloh Kiepe
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

He, nou post je precies wat ik wilde posten... de optie met lijn 2 valt af: er schijnt geen geleed naar Hoogkamp te kunnen/mogen en met die paar 12-meter trolleys haal je het niet in het benodigde aantal bussen vrees ik.

Maar ik zou zeggen: 5 Presikhaaf - De Laar West v.v. en 10 Elsweide - Schuytgraaf v.v. (kijk maar eens goed wat er op de film van die trolley op 't bilboard staat, lijn 10 dus :wink: )
Zie niet waarom je op 't eindpunt op een ander lijnnummer moet overgaan, lijn 10 rijdt er in de huidige situatie toch ook gewoon als ringlijn?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

ja, klopt maar hij rijd wel in beide richtingen als een ringlijn. dus om en om. Schuytgraaf via zuid en schuytgraaf via noord.
beetje verwarrend als die beide lijn 10 blijven. Kunnen de mensen aan beide zijden van de weg op het halte bordje kijken welke bus er eerder komt.
Laatst gewijzigd door robinzes op zo 19 sep 2010, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Zo heel veel bussen heb je nou ook weer niet nodig om de Schuytgraaf geheel te kunnen bedienen. Heen en terug kan binnen drie kwartier. Als je elke vijftien minuten een bus wil laten rijden heb je voor dat stuk dus drie bussen nodig.

Om elke dertig minuten een bus naar de Hoogkamp te laten rijden (zoals nu het geval is) heb je slechts één bus nodig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

@robinzes: Kennelijk is het nu ook niet verwarrend, maargoed, Connexxion (eh, Breng ook dan) is erg goed in het maken van een warboel van z'n dienstregelingen (vooral op de vertrekstaten).
Het is natuurlijk net zo verwarrend als je onder een verschillend lijnnummer gaat rijden afhankelijk van of je naar Schuytgraaf Noord of Zuid rijdt, zit je op het huidige traject van 5 waar alle ritten rijden ineens met drie lijnnummers voor exact dezelfde route.

@Frank: maar dan moet je dat dus met 12 meters blijven doen en neem aan dat het aantal reizigers uit Schuytgraaf nog wel groeien zal...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

of 12 meter bussen naar lijn 1 of 3. en vannaf die lijnen weer geleed materieel terug nemen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Daniel schreef:@Frank: maar dan moet je dat dus met 12 meters blijven doen en neem aan dat het aantal reizigers uit Schuytgraaf nog wel groeien zal...
Ik zie lijn 10 niet zo vaak maar volgens mij is het niet een erg drukke lijn. Zou me voor kunnen stellen dat ze daar voorlopig nog met niet-gelede bussen blijven rijden.

@Robinzes: op lijn 3 worden sinds december gelede bussen ingezet (in theorie). Daarom is de frequentie in de spits omlaag gegaan van elke tien minuten naar elk kwartier.

Op lijn 2 is sinds afgelopen december (vooruitlopend op de komst van de trolley?) de frequentie in de spits omlaag gegaan van elk kwartier naar elke dertig minuten. 's Avonds en op zondag is de frequentie ietsje omhoog gegaan.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

maar wat is er mis met gemengd ( dus geleed en 12 meter ) rijden op lijn 1 en 3.
Dan houd je enkele bussen over in theorie.
En lijn 2 zie ik nog altijd meer met dieselbussen gereden worden dan met een trolleybus terweil er officieel sinds 29 augustus een trolleybus zou moeten rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

't schijnt dat men er de laatste tijd wat moeite mee heeft gehad om trolleychauffeurs op deze lijn in te roosteren. De chauffeur moet er natuurlijk wel op kunnen/mogen rijden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

De enige keer dat ik lijn 2 langs heb zien komen was het met een trolley; ze rijden er dus wel :) .
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

ja, klopt ze rijden wel, maar niet altijd.

Indeling trolleybussen:

Gelede bussen beschikbaar: 40
12 meter bussen: 2 + 2 reserve

Berekend op drukste momenten van de dag van de huidige dienstregeling. Dus buiten de spits zouden er zelfs 2 volvo’s uit kunnen.

Lijn 1: 5 bussen: 4 x geleed, 1x Volvo.
Lijn 2: 1 bus: 1x Volvo.
Lijn 3: 7 bussen: 6x geleed, 1x Volvo.
Lijn 5: (Nu 16 busssen) met lijn 10 terug naar 11 bussen. 11x geleed.
Lijn 7: 11 bussen: 11x geleed.
Lijn 10: blijft er over: 8 x geleed.
( lijn 2 Hoogkamp – station )
( lijn 10 Schuytgraaf Zuid of Noord – Elsweide HAN )

Kan zo nodig met dieselbussen worden aangevult.
Ook kan de frequentie op sommige lijnen iets omlaag om nog beter uit te komen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

robinzes schreef:Ook kan de frequentie op sommige lijnen iets omlaag om nog beter uit te komen.
Dat lijkt me nou onwenselijk. Juist in de spits is de laatste jaren al wat gesneden in de frequenties.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

klopt inderdaad. Maar het is in prensipe ook niet nodig als er maar genoeg materieel is.
We zullen wel zien in December wat ze bij breng(novio) er van maken. :mrgreen:
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Vandaag controle gehad in Nijmegen. Vlak na vertrek van lijn 10 gingen de chipkaartlezers in de bus op buiten dienst en toen de controleurs bij Nijmegen Heyendaal in de bus waren gingen ze weer aan. Controle vond plaats door iedereen uit te laten checken. De overige buspassagiers werden niet gecontroleerd; bij de volgende halte stonden weer mensen aldus de controleur.

Chipkaartlezers gingen dus weer uit; bus kwam bij volgende halte aan: stond er niemand. Ja, zeer effectief allemaal...

Edit: o, dit kon beter in andere topic zie ik...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

Frank schreef:Vandaag controle gehad in Nijmegen. Vlak na vertrek van lijn 10 gingen de chipkaartlezers in de bus op buiten dienst en toen de controleurs bij Nijmegen Heyendaal in de bus waren gingen ze weer aan. Controle vond plaats door iedereen uit te laten checken. De overige buspassagiers werden niet gecontroleerd; bij de volgende halte stonden weer mensen aldus de controleur.
Dus iedereen die zei met een OVC te reizen moest uit checken, of door iedereen die bij Heyendaal uit stapte te laten uitchecken?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Iedereen die met een OVC reisde en bij station Heyendaal eruit wilde moest uitchecken.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door find_your_spot »

Frank schreef:Iedereen die met een OVC reisde en bij station Heyendaal eruit wilde moest uitchecken.
Wat een flut manier om te controleren... Hier hebben de VIC'ers van Connexxion gelukkig wel gewoon uitleesapparatuur.
For Your Railroad Adventures
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

@Robinzes en Daniel over bediening van Schuytgraaf door de trolley.

Lijn 10 zal worden opgeheven. Lijn 5 zal afwisselend naar de Laar-West en Schuytgraaf rijden en in Schuytgraaf weer afwisseld links- en rechtsom. Hoe dit er dan weer dienstregelingstechnisch (en routestrip op de wiki) uit gaat zien laat ik graag aan anderen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

Frank schreef:Iedereen die met een OVC reisde en bij station Heyendaal eruit wilde moest uitchecken.
Werden strippenkaartreizigers ook gecontroleerd? Anders is het wel heel makkelijk als zwart rijder. Bovendien was iedereen dus nu ook gewaarschuwd, kwestie van snel inchecken voordat de lezers weer op 'geen dienst' springen dus.

Hadden ze nog beet?
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Strippenkaartreizigers werden ook gecontroleerd. De lezers sprongen weer op buiten dienst toen de controleurs nog in de bus waren. Volgens mij hadden ze geen beet, maar ik stapte de volgende halte pas uit dus heb niet alles meegekregen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:
Frank schreef:Iedereen die met een OVC reisde en bij station Heyendaal eruit wilde moest uitchecken.
Werden strippenkaartreizigers ook gecontroleerd? Anders is het wel heel makkelijk als zwart rijder. Bovendien was iedereen dus nu ook gewaarschuwd, kwestie van snel inchecken voordat de lezers weer op 'geen dienst' springen dus.

Hadden ze nog beet?
Schijnbaar wel. Ik ben vandaag via CS gegaan omdat op de Brabantse Poort lijn 3 richting de universiteit net weg reed toen de 99 aan kwam zetten. Op CS ben ik overstapt op lijn 3 (maar dan de andere kant op, weer richting uni).

Gezien ik uit Brabant kom, heb ik twee vervoersbewijzen. Ik stap in Uden op lijn 99 met een dalurendagkaartje dat ik reeds in lijn 121 gekocht heb. Ik koop meteen in Uden mijn KAN-kaartje voor de resterende rit. De zonestempel staat dan meestal op Uden of in geval van Arriva chauffeurs zelf vaker op iets anders (ben al stempels van Veghel, 's-Hertogenbosch en Eindhoven tegen gekomen). Omdat bijna iedereen een dagkaartje koopt, boeit de zonestempel in Noord-Brabant schijnbaar niet zoveel. De Breng chauffeur wees me er echter op dat er controles zijn en dat mensen daarvoor beboet kunnen worden.

Dus ze controleren wel degelijk mensen die niet met de OVC reizen. Moet de controle zelf nog meemaken. Wellicht is het verstandig om mijn kaartje ook pas in Nederasselt te kopen (dalurendagkaartje is tot net over de brug in Grave geldig) zodat de stempel goed staat. Dat of vragen of de chauffeur in Uden zijn stempel even verder draait, maar ik kan me voorstellen dat ze daar simpel van gaan worden als dat voor iedere reiziger naar Nijmegen moet (hoewel de 6025 zonestempel van Nederasselt technisch gezien dus geldig is voor een dalurendagkaart uit Noord-Brabant).
"Een touringcar is geen bus"
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

ik sprak vanmidag een chauffeur op lijn 2 in Arnhem. Die vertelde mij dat er nog eens 6 HESS trolleybussen besteld zouden worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Zijn die voor vervanging van de oudere trolleybussen of voor uitbreiding van het netwerk?
"Een touringcar is geen bus"
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door robinzes »

volgends de chaufffeur voor beide. dus vervanging volvo's ( 2 bussen ) en uitbreiding schuytgraaf.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door MdJ »

Inmiddels zijn er al een aantal Ex-Zwolse busjes verbrengt, iig de 8811, 13 en 14. Aan de buitenkant geen zichbaar verschil tussen de "wat oudere" busjes :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten