Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

Ik zie op connexxion.nl dat er vanaf volgende week maandag een nieuwe buslijn 66 komt tussen station Westervoort en Duiven Centerpoort Noord. Deze rijdt tijdens de daluren elk half uur en tijdens de spits elk kwartier, maar dan slechts tussen Westervoort en IKEA.
Echter, die lijn heeft (in elk geval tijdens de daluren) exact dezelfde route als lijn 61 (alleen richting Centerpoort Noord staat de halte Dorpstraat/Hamersestraat niet in de dienstregeling).
Hadden die ritten (in elk geval tijdens de daluren) dus niet beter bij lijn 61 kunnen worden ondergebracht? Of andersom, dat de dalritten van lijn 61 bij 66 worden ondergebracht en alleen de ritten van/naar Arnhem nog als 61 rijden?

De halte Dorpstraat/Hamersestraat staat in de dienstregeling trouwens als Dorpstraat/Hamersetraat. :?

En sinds gisteren heb ik alle trolleybuslijnen compleet bereden. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Als lijn 66 met grote bussen gaat rijden zal dat wel de reden zijn dat de halte Dorpstraat / Hamersestraat richting Centerpoort Noord niet in de dienstregeling opgenomen staat: grote bussen kunnen bij station Westervoort niet keren. De route richting Centerpoort loopt dat ook via de Zuidelijke Parallelweg en de Liemersallee volgens het kaartje op de site van Breng.
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door j7927 »

Het is weer één en al gestuntel de laatste tijd. Gisteren een chauffeur die z'n achterruit aan gort reed tijdens een mislukte keerpoging in Schaarsbergen. http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... ory_header

Vandaag in lijn 7 een chauffeur die vergat dat een trolleybus met wissels te maken heeft... Bus ging rechtdoor, stroomafnemers sloegen af. Resultaat: Stroomschoen van de stok vast in de bovenleiding, en busje buiten dienst.
Afbeelding
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

De chauffeur kijkt in ieder geval niet zo vrolijk nee (A)

Maar hoe kan dat gebeuren? Moet de chauffeur zelf de wissel instellen in zijn bus, of hoe weet die dat de bovenleiding ook diezelde 'kant' op staat als de bus op moet?
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door j7927 »

Haha, beetje privacy voor de beste man, voor je het weet staat 'ie op straat ;)

Chauffeur zet zelf de wissel om, door middel van een knop of een pedaal, één van de twee. Geloof dat het hier in ARnhem met knopjes gaat
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door j7927 »

Afbeelding

Hier een foto van de bediening op hetzelfde type bus asl op de foto (Berkhof Premier AT18). Voor zover ik weet zijn de knoppen RDBCX om wissels om te zetten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Ik wil over een paar weken zaterdag overdag met Frank nog een paar rondjes door Arnhem maken (liefst stadslijnen, ik heb wat te doden terwijl een paar vrienden wat gaan wielrennen en ze zullen niet de hele dag weg zijn, dus tijd voor lange streeklijnen zal er niet in zitten). Heeft iemand wat suggesties voor wat leuke ritjes? Korte streeklijnen zijn eventueel ook een optie. Hoeft niet alleen Breng te zijn, mag ook een andere vervoerder zijn, het zal helaas allemaal op saldo moeten (geen dagkaartjes meer).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

j7927 schreef:Het is weer één en al gestuntel de laatste tijd. Gisteren een chauffeur die z'n achterruit aan gort reed tijdens een mislukte keerpoging in Schaarsbergen. http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... ory_header
Ik heb het filmpje even bekeken en heb wat opmerking:
1. Is dit keren standaarddeel van de route? In dat geval, wat een achterlijk eindpunt kiest Breng als keren hier zo een exercitie is, kan men de route niet wat aanpassen?
2. Beetje flauw om iemand meteen de deur uit te gooien hieromtrent. Ja, het ziet er onbeholpen uit, maar moeten we iedereen meteen buiten knikkeren om een fout? Natuurlijk is schade aan de bus niet mooi en duur, maar fouten maken is menselijk.
3. Waarom stapt niemand even uit, ipv te filmen, en de chauffeur te helpen als je ziet dat hij duidelijk moeite heeft met keren. Een tijdje terug zag iemand ook dat ik moeite had achteruit het parkeervak te komen omdat hij zijn auto achter mij langs de weg had staan. Hij was zo aardig even aan te geven op welk moment mijn ruimte op was.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door marvinkok »

Het is sowieso geen eindpunt, je hoort niet te hoeven steken tijdens je route in principe. Mogelijk een afslag gemist.
Zoals je al zegt, waarom niet even uitstappen en helpen?
Maar de chauffeur gaat ook niet vrijuit, een stukje verder dat straatje inrijden en je hebt ruimte zat om weer de weg op te draaien en dan ook doorrijden met een gebarsten achterruit is ook niet handig...
Het zal vast wel weer een staartje krijgen, net als met die bellende chauffeur van Breng. De sfeer is daar toch al zo goed op de werkvloer...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Hij mag dat straatje niet verder in rijden. Dat 'straatje' is een zij-ingang naar militair terrein en de poort staat (als ik het goed zie) maar op een kier open, daar past de bus dus niet door (en als die er al door paste, dan was dat nog wettelijk verboden en strafbaar). De bus rijdt nu al tot die poort, verder kan die dus niet. Doorrijden heeft ook geen zin, want deze weg (de Clement van Maasdijklaan als ik het goed heb) loopt dood op de hoofdingang van de Oranje-kazerne (waar de filmer net vandaan komt).
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

De Clement van Maasdijklaan loopt niet dood. De chauffeur kon gewoon verder rijden. Want aan het einde van de weg heb je de N803. Dan kan je rechtsaf en dan gewoon op de route van de lijn 9. Ik zag dat althans door die kapotte ruit heen. Tobben met een bus neemt altijd veel tijd in.

Maar ja, wat je zegt. Breng/Hermes heeft al weinig chauffeurs dus waarom moeten ze bij elke kleine(massale) fout iemand er uit flikkeren. Hermes gaat dus later geen goede reputatie bij de chauffeurs krijgen als dit zo door gaat.

En aangezien dit een mediamaatschappij begint te worden en de normaalste dingen als heldendaden worden gezien, kan je wel verwachten dat iemand of iedereen gaat filmen. Tegenwoordig anno 2015 is het normaal dat je eerst gaat filmen, dan hulp zoeken of zelf ingrijpen.

De filmer heeft eigenlijk die man van zijn baan geholpen. De chauffeur zelf ook, maar ja.

Ik ga geen kapitein achter af spelen nu, want het is nu al te laat.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef:Ik wil over een paar weken zaterdag overdag met Frank nog een paar rondjes door Arnhem maken (liefst stadslijnen, ik heb wat te doden terwijl een paar vrienden wat gaan wielrennen en ze zullen niet de hele dag weg zijn, dus tijd voor lange streeklijnen zal er niet in zitten).
Persoonlijk vind ik lijn 9 naar Schaarsbergen wel leuk en op de terugweg in Hoogkamp overstappen op lijn 2. Lijn 3 richting Burgers' Zoo vind ik ook leuk en aan het eind van het rondje kun je bij d ehaltes Beethovenlaan of Chopinstraat overstappen op lijn 8 richting Presikhaaf, die ook een leuke route rijdt.
j7927 schreef:http://www11.pic-upload.de/31.08.15/228q6ze4malj.jpg

Hier een foto van de bediening op hetzelfde type bus asl op de foto (Berkhof Premier AT18). Voor zover ik weet zijn de knoppen RDBCX om wissels om te zetten.
De knoppen B, C en D sloegen in elk geval op de respectievelijke halteperrons bij CS. Ik dacht dat X betekende dat het wissel omgezet wordt, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

OmniLezer schreef:De Clement van Maasdijklaan loopt niet dood. De chauffeur kon gewoon verder rijden. Want aan het einde van de weg heb je de N803. Dan kan je rechtsaf en dan gewoon op de route van de lijn 9. Ik zag dat althans door die kapotte ruit heen. Tobben met een bus neemt altijd veel tijd in.
Echter heeft een bus zich ook gewoon aan de verkeersregels te houden en er staan langs die weg toch duidelijk borden die het verbieden om verder te rijden. Het laatste stuk van die weg (het stuk vanaf de bocht t/m de N803) is verboden voor verkeer voor zover ik weet, daar staan toch duidelijk een aantal exemplaren van verkeersbord C3 (verboden in te rijden van beide kanten voor alle bestuurders). Alleen legervoertuigen mogen gebruik maken van dit stukje weg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

fogeltje schreef:Ik wil over een paar weken zaterdag overdag met Frank nog een paar rondjes door Arnhem maken (liefst stadslijnen, ik heb wat te doden terwijl een paar vrienden wat gaan wielrennen en ze zullen niet de hele dag weg zijn, dus tijd voor lange streeklijnen zal er niet in zitten). Heeft iemand wat suggesties voor wat leuke ritjes? Korte streeklijnen zijn eventueel ook een optie. Hoeft niet alleen Breng te zijn, mag ook een andere vervoerder zijn, het zal helaas allemaal op saldo moeten (geen dagkaartjes meer).
Een leuk rondje is wel: Arnhem - Otterlo - Ede - Arnhem. Duurt op zich niet super lang. Maar qua stadslijnen zou ik lijn 10 aanbevelen naar Papendal. Of anders lijn 9 bijna helemaal doen. Eerst met lijn 1 of 43 (syntus veluwe bus het liefst :P) naar beekhuisenseweg in Velp, daarna op lijn 9 naar Schaarsbergen. Lijn 9 dus, erg aan te bevelen. :wink:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Lijn 10 heeft wel een "bijzonder" eindpunt daar bij Papendal; heb de buslijn wel eens gehad toen deze nog doorreed naar Wolfheze. Lijn 9 wil ik inderdaad nog eens graag doen.

Verder ben ik er gisteren op de harde manier achter gekomen dat te Duiven de halte Dijkgraaf / Nieuwgraaf in de richting van station Westervoort niet bestaat, ook al staat deze wel in de dienstregeling opgenomen. Er staat geen haltepaal op de plek waar deze zou moeten staan en de chauffeur van lijn 66 reed gewoon door (ik had geen tijd om naar de IKEA te lopen). Vandaag zag ik weer iemand zoeken en de bus missen. Heb er gisterenmiddag melding van gemaakt op Twitter, maar helaas nog geen reactie. Er is momenteel in de buurt van dat punt een omleiding, maar daar heb je alleen richting Duiven last van.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Het is al een tijdje stil wat betreft het HOV-net.
Gaat daar nog iets mee gebeuren? Pas 1 van de 6 beoogde HOV lijnen is volledig (en als HOV) gerealiseerd.
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

SuperGhost schreef:
OmniLezer schreef:De Clement van Maasdijklaan loopt niet dood. De chauffeur kon gewoon verder rijden. Want aan het einde van de weg heb je de N803. Dan kan je rechtsaf en dan gewoon op de route van de lijn 9. Ik zag dat althans door die kapotte ruit heen. Tobben met een bus neemt altijd veel tijd in.
Echter heeft een bus zich ook gewoon aan de verkeersregels te houden en er staan langs die weg toch duidelijk borden die het verbieden om verder te rijden. Het laatste stuk van die weg (het stuk vanaf de bocht t/m de N803) is verboden voor verkeer voor zover ik weet, daar staan toch duidelijk een aantal exemplaren van verkeersbord C3 (verboden in te rijden van beide kanten voor alle bestuurders). Alleen legervoertuigen mogen gebruik maken van dit stukje weg.
Wauw, wat deed die filmer daar dan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:Het is al een tijdje stil wat betreft het HOV-net.
Gaat daar nog iets mee gebeuren? Pas 1 van de 6 beoogde HOV lijnen is volledig (en als HOV) gerealiseerd.
- Lijn 331 is dus die volledige.
- Lijn 300 mist nog het stuk tussen Heyendaal en P+R Heumen, doordat dat P+R terrein er (nog) niet is en men is nog aan het steggelen waar dat nu precies moet komen (voor zover ik heb begrepen)
- De lijn Zevenaar - Elst/Nijmegen (ze weten nog niet welk eindpunt het moet worden) kan nog niet, omdat daarvoor eerst de A15 doorgetrokken moet worden.
- De lijn Arnhem - Apeldoorn hoort bij de concessie Veluwe (daar al fragmenten besproken).
- De lijnen Arnhem - Wageningen en Nijmegen - Beuningen heb ik verder niets van gehoord over hoe men die wil versnellen/verbeteren.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

En Nijmegen-kleve?
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OmniLezer »

Waar gaat dat HOV plan wel heen van Breng dan?


En die Keizertramding. Gaat die nog komen. Mij lijkt het vast niet. Het lijkt er alleen op dat CS tot Heyendaal vol zal zitten. En verder is het half leeg tot leeg. Alleen s'ochtends zal er wel wat folk inzitten tot Heyendaal. Dus daar komt die tram dat gemiddeld 2x per uur rijdt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

SuperGhost schreef:Lijn 331 is dus die volledige
Helemaal af vind ik hem ook niet. Een van de kenmerken van HOV moet toch ook de doorstroming in het verkeer zijn? Lijn 331 heeft alles behalve vrij doorstroom op een deel van de Graafseweg. In de spitsuren kan hij tussen Goffert en CS gewoon in de file aanschuiven.
sirvinniei schreef:En Nijmegen-kleve?
Benodigd dat stuk HOV dan? De reizigersaantallen lijken me niet dusdanig dat daar speciaal HOV voor moet komen. Ga dan liever naar Grave (/Uden).
"Een touringcar is geen bus"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:En Nijmegen-kleve?
Was nooit onderdeel van de HOV-plannen, van de tramplannen (die overlapten wel deels, maar zijn niet hetzelfde). De plannen voor een tram Nijmegen-Kleve liggen voorlopig in de ijskast, omdat men het er niet over eens kon worden (Nijmegen eiste een tram, de Duitsers eisten een trein, Groesbeek wilde geen van beiden).
OmniLezer schreef:En die Keizertramding. Gaat die nog komen. Mij lijkt het vast niet. Het lijkt er alleen op dat CS tot Heyendaal vol zal zitten. En verder is het half leeg tot leeg. Alleen s'ochtends zal er wel wat folk inzitten tot Heyendaal. Dus daar komt die tram dat gemiddeld 2x per uur rijdt.
Vertramming van lijn 10 en het deel Bemmel-Heyendaal van lijn 300 wil men nog altijd. Vertramming van lijn 300 stuit tot nu toe nog op een probleem: de busbaan over de Waalbrug kan het gewicht van een tram niet aan en die brug aanpassen kan niet zomaar (eigendom van Rijkswaterstaat + monument). Daardoor wilden ze eerst lijn 10 vertrammen, ook omdat daar al direct noodzaak toe was en voor lijn 300 nog niet. Ik geloof dat men nu aan het onderzoeken is hoe het definitieve tracé daarvoor precies moet gaan lopen, maar daar heb ik verder niets meer van gehoord (2 jaar geleden nog wel een informatiebijeenkomst gehad waar nog meerdere tracés mogelijk waren)
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Staat het dan op de wiki verkeerd? daar staat kleve-nijmegen ook in de lijst van hov-lijnen
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Die HOV lijnen waren het doel van de stadsregio, maar die is niet meer. Laatste verslag is het liquidatieverslag. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Die HOV-lijnen zijn als ik het goed heb onthouden opgenomen in de concessie-eisen van Hermes, dus Hermes heeft nog altijd de plicht om zo goed mogelijk deze lijnen te bewerkstelligen of voor te bereiden gedurende de concessie-duur :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten