Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Etienne »

Omdat in de Hoeksche Waard enkele Citaro's uit Amstelland zijn gekomen, zijn enkele ambassadors van TCR (serie 500) doorgeschoven naar Duiven en aldaar (allemaal ?) in de Blauwe Breng-stijl gebracht.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Globetrotter »

KL577 schreef:
Het grote voordeel: er is tariefintegratie en er is ketenintegratie. Connexxion/Hermes presenteert Breng Flex juist heel rigide als een volledig losstaand systeem. Als ik met een late trein op het station aankom dan wil ik niet + of - 15 minuten moeten wachten op een aansluitende bus(je) (en omgekeerd wil ik zeker weten dat ik de laatste trein haal). Dat blijkt ook uit de eigen eerste evaluatie van Connexxion. Praktisch geen enkele reiziger gebruikt Breng Flex als voor- of natransport voor reguliere trein of bus.
Is er over dat voor- en natransport rondom Breng Flex ergens documentatie van te vinden?
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

https://www.ovmagazine.nl/2017/12/gelde ... egen-1000/
Van de voorgestelde uitbreiding door Hermes wil de provincie Gelderland voorlopig echter niets weten. Tot teleurstelling van Van Hout. “Een van de voornaamste argumenten van de steden was: ‘Bij een stad hoort een halfuursfrequentie.’ Ik denk dan: ‘Als zo’n bus bijna leeg is, is het helemaal niet rendabel.’ Door twee niet-rendabele reguliere ritten samen te voegen, komt geld vrij voor flexibel vervoer.”
Leek me een nuttig artikel in aanvulling op onze Breng Flex discussie
Ik heb geen onderschrift
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Mr-W »

Hermes is een van de weinige vervoerders die nog werkt met 2 uursdiensten op streeklijnen en uursdiensten in een stad als Eindhoven.
Ik deel de visie van de provincie Gelderland dat een uursdienst niet past in een stad.
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door KL577 »

Ezra schreef: KL577 schreef:

Het grote voordeel: er is tariefintegratie en er is ketenintegratie. Connexxion/Hermes presenteert Breng Flex juist heel rigide als een volledig losstaand systeem. Als ik met een late trein op het station aankom dan wil ik niet + of - 15 minuten moeten wachten op een aansluitende bus(je) (en omgekeerd wil ik zeker weten dat ik de laatste trein haal). Dat blijkt ook uit de eigen eerste evaluatie van Connexxion. Praktisch geen enkele reiziger gebruikt Breng Flex als voor- of natransport voor reguliere trein of bus.


Is er over dat voor- en natransport rondom Breng Flex ergens documentatie van te vinden?
In een eerste initiële evaluatie van de pilot begin 2017 werd gekeken naar het % reizigers dat Breng Flex gebruikt als voor- en natransport. Dat rapport stond op de website van het Breng Kenniscentrum (http://www.brengkenniscentrum.nl), maar is nu onvindbaar. Sterker nog, er zijn in zijn geheel geen gedetailleerde rapporten meer te vinden op deze website (noch op die van partners HAN en TUe). Enfin, ik meen mij te herinneren dat dit % kleiner dan 5% was bij die eerste rapportage. Maar ja, dat kan ik dus nu niet meer vinden/onderbouwen....

Tot teleurstelling van Van Hout. “Een van de voornaamste argumenten van de steden was: ‘Bij een stad hoort een halfuursfrequentie.’ Ik denk dan: ‘Als zo’n bus bijna leeg is, is het helemaal niet rendabel."
Nogal een kul-verhaal van nota bene een directeur van een OV-bedrijf. Hij zou beter moeten weten, immers het totale vervoersaanbod bepaalt de vraag. Albert Heijn bepaalt ook niet de rentabiliteit van haar winkels door de kosten van 10 centimeter schapruimte te delen op de opbrengsten van de verkoop van, zegge, lychees. Dan is de verkoop van lychees (of een andere slow-mover) inderdaad nooit rendabel. Maar toch biedt Albert Heijn al dit soort slow-moving items aan. Immers, zoals elke AH-manager weet: als je alle slow-movers uit het schap haalt ben je een nog groter deel van je klanten kwijt. Mensen komen bij Albert Heijn voor het totale aanbod, niet alleen om wekelijks een netje sinaasappels te kopen, maar juist ook om een enkele keer een paar lychees te kopen.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Maar hier gaat het om een halfuursdienst puur omdat het een stadsbus is. Bij een streekdienst zijn halfuursdiensten tijdens rustige tijden heel ongewoon: er wordt al heel snel gesneden als de vraag te laag is. Bij stadsdiensten moet en zal altijd een halfuursdienst gereden worden.
Dit lijkt me erg krom: stadsdiensten zijn juist voor korte(re) afstanden terwijl streekdiensten voor langere (onfietsbare) afstanden zijn.
Ik heb geen onderschrift
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Mr-W »

Een stadsdienst met een uursdienst kun je beter opdoeken. Beter kun je dan bijvoorbeeld tot 21:00 rijden.
KL577 schreef:
Ezra schreef: KL577 schreef:

Het grote voordeel: er is tariefintegratie en er is ketenintegratie. Connexxion/Hermes presenteert Breng Flex juist heel rigide als een volledig losstaand systeem. Als ik met een late trein op het station aankom dan wil ik niet + of - 15 minuten moeten wachten op een aansluitende bus(je) (en omgekeerd wil ik zeker weten dat ik de laatste trein haal). Dat blijkt ook uit de eigen eerste evaluatie van Connexxion. Praktisch geen enkele reiziger gebruikt Breng Flex als voor- of natransport voor reguliere trein of bus.


Is er over dat voor- en natransport rondom Breng Flex ergens documentatie van te vinden?
In een eerste initiële evaluatie van de pilot begin 2017 werd gekeken naar het % reizigers dat Breng Flex gebruikt als voor- en natransport. Dat rapport stond op de website van het Breng Kenniscentrum (http://www.brengkenniscentrum.nl), maar is nu onvindbaar. Sterker nog, er zijn in zijn geheel geen gedetailleerde rapporten meer te vinden op deze website (noch op die van partners HAN en TUe). Enfin, ik meen mij te herinneren dat dit % kleiner dan 5% was bij die eerste rapportage. Maar ja, dat kan ik dus nu niet meer vinden/onderbouwen
Ik vind de site van het Brengkenniscentrum niet bepaald geweldig, er staat bij nieuwsberichten bijv. wie er aan meewerken met foto maar niet wat voor functie of titel die personen hebben...
aj80
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 15 apr 2012, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door aj80 »

sirvinniei schreef:Maar hier gaat het om een halfuursdienst puur omdat het een stadsbus is. Bij een streekdienst zijn halfuursdiensten tijdens rustige tijden heel ongewoon: er wordt al heel snel gesneden als de vraag te laag is. Bij stadsdiensten moet en zal altijd een halfuursdienst gereden worden.
Dit lijkt me erg krom: stadsdiensten zijn juist voor korte(re) afstanden terwijl streekdiensten voor langere (onfietsbare) afstanden zijn.
Theorie is dat hoe langer de afstand, hoe minder er echt noodzaak is aan een hoge frequentie. Immers 1x per dag naar New York vliegen is acceptabel. Maar 1x per uur voor een afstandje van 3 km is wel weinig.

Blijft een feit dat die 'onderbezette' stadsdienst na x uur 's avonds een uitdaging is en blijft. Is van alle tijden, behalve in Amsterdam etc dan. In Kampen en Dronten (stad?) houdt men er simpelweg al jarenlang na 19:00 mee op. Klaar. Nix geen Kolibrie of Flex.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Dat hangt maar net van de aard en alternatieven af. Binnen de stad is de fiets een heel goed alternatief, op veel lijnen heeft de stadsbus vooral een sociale functie voor mensen die niet kunnen fietsen. Hiervoor is een frequentie van 1x per uur genoeg. Sterker nog, met een hogere frequentie jaag je mogelijk veel mensen (vooral met een studentenov) van de fiets af. Streeklijnen vervullen in dat opzicht een veel grotere sociale functie en geven een groter reizigerimpuls door deze 's avonds 2x peer uur te laten rijden.
Ik heb geen onderschrift
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door lijntaxi »

Er zijn wel meer mensen die niet de fiets pakken, terwijl ze dat wel zouden kunnen. Heel wat automobilisten. Openbaar vervoersreizigers lopen en fietsen echt wel een stukje.
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 03 jan 2018, 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door lijntaxi »

@KL577 Mooi gesproken van die lychees. Ik zou het zo vergelijken. Een winkel is ook van zo laat tot zo laat open. Op bepaalde momenten zijn er weinig klanten in de winkel. Als winkeliers nou zouden besluiten om op basis van het aantal klanten in de winkel en de daarbij behorende omzet de winkels al dan niet open te houden. Dat zou niemand begrijpen. Misschien is het wel veel rendabeler voor de winkelier om de winkel tussen 10.00 - 12.00 uur dicht te doen, omdat er dan relatief weinig klanten zijn. Chauffeurs staken nu al. Dat zal alleen nog maar erger worden als ze veel meer dan nu gebroken diensten moeten draaien.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Maar supermarkten zijn juist na 20:00 of 22:00 meestal volledig gesloten, want deze worden niet gesubsidieerd. Bovendien worden onaantrekkelijke producten ook niet overal geleverd. Dorp x of wijk y heeft vast geen lychees.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door isadora »

Gesubsidieerde supermarkten?
Bestaan die echt?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door KL577 »

sirvinniei schreef:Maar supermarkten zijn juist na 20:00 of 22:00 meestal volledig gesloten, want deze worden niet gesubsidieerd. Bovendien worden onaantrekkelijke producten ook niet overal geleverd. Dorp x of wijk y heeft vast geen lychees.
De metaforische vergelijking is tussen 1 supermarktfiliaal en het totale OV-aanbod. Uiteraard liggen er geen lychees in elke kleine buurtsuper, maar ook in een kleine buurtsuper zijn er slow-movers. De argumentatie is hetzelfde: je kan er niet omheen om een % van je winkelschap in te richten voor producten die maar relatief weinig worden verkocht. Verkoop je ze niet, dan zijn klanten eerder geneigd rijden naar een andere supermarkt te rijden die wel een groter aanbod voert.

Het voorbeeld van de lychees vs. sinaasappels is een uitwerking van de meer bekendere 80/20 regel, ook wel bekend als Pareto's principe. Of 80% van de omzet wordt gedraaid door 20% van de producten. En nogmaals, als je te flink gaat snijden in de overige 80% van de producten, dan lopen de klanten in grotere getale weg.

Of die 80/20 verdeling nou wel of niet geldt, en in welke sector, is onderwerp van veel onderzoek. In de boekensector en in de filmindustrie ligt het veel dichter tegen de 95/5 aan (dus 5% van de boeken/films bepaalt 95% van de omzet). Maar weer kan je er niet omheen om die 95% overige boeken wel te produceren: een lege boekhandel is niet aantrekkelijk voor klanten, en een uitgever kan moeilijk van te voren inschatten welk boek een hit wordt.

En om terug te gaan naar het OV: daar is het niet anders. Je kan er niet omheen dat een gedeelte van het OV-aanbod relatief, of gewoon, slecht gevuld is. Ook NS rijdt 's avonds veel lege stoptreinen, maar zij lijken beter te snappen dat dit 'flankerend beleid' is om het intercity-product aantrekkelijk te houden. In het busvervoer in Gelderland is er helaas een tendens om nogal karikaturaal te spreken (vnl. door de verantwoordelijke gedeputeerde) over talrijke bussen die her en der leeg rondrijden. Ook hier is het risico dat het schappen in fijnmazigheid en frequentie tot een relatief groter verlies van klanten leidt. In extremum kom je dan uit op het Franse model: frequente TGVs tussen een handvol grote steden, twee keer per dag een stoptrein op het platteland en een wekelijkse marktbus in de meeste kleinere gemeenschappen. Er is daar nul ketenintegratie, merkwaardig genoeg niet eens tussen afzonderlijke SNCF-divisies. Het aandeel van het OV in Frankrijk dan ook erg laag.

Hopelijk leidt 2018 -het jaar van het open (OV-chipkaart) data- tot een kentering in het denken. Data op reisniveau (instap- overstap - uitstap) (over meerdere vervoerders) komt, ijs en wederdienende, publiek beschikbaar. Dit zou moeten leiden tot betere inzichten over hoe en waar 'dunne lijnen' dienstbaar zijn aan 'dikke lijnen'. Analoog aan de analyses van TFl in Londen zou je dan het netwerk beter kunnen en moeten inrichten aan de klantvraag: dus kan je de bezetting in de rustigere uren verbeteren, zonder te schappen, door de routes en overstapmomenten en -tijd beter te matchen aan de onderliggende vervoersvraag? Breng Flex zou daar een rol in kunnen spelen, maar echt alleen als het qua keten en tarief onderdeel wordt van het grotere geheel.

Ik vraag me trouwens af of Breng ook netjes de gebruiksdata van Breng Flex publiekelijk gaat delen...
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door lijntaxi »

sirvinniei schreef:Maar supermarkten zijn juist na 20:00 of 22:00 meestal volledig gesloten, want deze worden niet gesubsidieerd. Bovendien worden onaantrekkelijke producten ook niet overal geleverd. Dorp x of wijk y heeft vast geen lychees.
Volgens mij heeft dit meer te doen met de winkelsluitingswet en plaatselijke verordeningen te maken, dat de winkels na 20.00 of 22.00 dicht zijn.
Er geldt gewoon dat het op sommige momenten veel rustiger is dan op andere momenten. Hetzelfde geldt voor de steek- en stadsbus. Het gaat niet alleen
maar op dat moment, maar het totale aanbod op die dag. Zo kijken supermarkten ook naar hun omzet en het aantal klanten wat ze hebben. Zouden
ze bij het busvervoer ook moeten doen.
Een idee zou zijn om een nulmeting in te voeren aan het begin van het dienstregelingsjaar, halverwege de dienstregeling een tussentijdse meting
en aan het einde van de dienstregeling een slotmeting. En dan te kijken naar de ontwikkeling van de bezetting van de bussen, waarbij er gestreefd wordt naar een betere bezetting van de bussen. Juist ook in de rustige uren.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fred1954 »

Van die winkelsluitingswet, dat klopt. Dat is de reden dat winkels op enig moment dicht moeten, ze gaan niet dicht omdat het stil is, ze moeten.

Wat een oplossing zou kunnen zijn is het invoeren van een goedkoop avondkaartje, na 19.00 uur, een soort extra goedkoop dalkaartje dus. Meen dat je vroeger bij de NS ook een avondretourtje had, zo iets dus. Je trekt allicht meer mensen en rijdt de bus niet helemaal voor niets in de rondte. Gewoon stoppen na 19.00 uur omdat het stil is, vind ik niet kunnen in deze tijd.

En wat anderen al aangeven, je moet een gemiddelde nemen. Als een groot deel van de dag de bussen flnk gevuld zijn, moet je als concessieverlener en concessiehouder ook accepteren, dat het op andere momenten stil is.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door isadora »

Het is een beetje als bijvoorbeeld de bakker.
Die besluit ook niet om alleen nog maar suikerbrood te verkopen, omdat daar de beste verdienste op zit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Niet alleen de Winkeltijdenwet is maatgevend. Bij mij in de wijk zijn er bijvoorbeeld 2 grote supermarkten naast elkaar waar de een consequent een uur eerder sluit dan de ander.

Verder is de betere spreiding van de NS op rustige tijden ook te danken aan de zeer voordelige dal/weekendproducten. Ik zeg wel eens dat niet treinreizen duur is, maar spitsreizen. Steekvervoerders zouden ook meer dat soort producten moeten introduceren.
Enfin, dat staat los van de frequenties s'avonds. Ook NS rijdt uurdiensten s'avonds op rustige trajecten.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Steekvervoerders zouden ook meer dat soort producten moeten introduceren.
Laten ze dat nou net gedaan hebben in Gelderland/Overijssel/Flevoland afgelopen juli. :mrgreen: 15 euro per jaar voor 40% korting in de daluren/weekend, heb ik inmiddels al 6x cadeau gedaan. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Een kortingskaart is een wezenlijk ander product dan een vrij reizen product. Ik had het meer over de Dal Vrij en Weekend Vrij
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Weekend/dal vrij zijn er ook. Ooit verdiept in tarievenhuis Oost? https://www.rover.nl/nieuws-afdeling-we ... nhuis-oost
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

I stand corrected.
Ik heb geen onderschrift
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fred1954 »

regenmaker schreef:
sirvinniei schreef:Steekvervoerders zouden ook meer dat soort producten moeten introduceren.
Laten ze dat nou net gedaan hebben in Gelderland/Overijssel/Flevoland afgelopen juli. :mrgreen: 15 euro per jaar voor 40% korting in de daluren/weekend, heb ik inmiddels al 6x cadeau gedaan. :)
15 euro per jaar voor dalkorting, ben jaloers, in de regio Amsterdam voor streekbussen 7,50 per maand.............. :shock:
Raar toch, die grote verschillen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

In een week rijden er tussen Amsterdam en Schiphol net zoveel bussen als tussen Apeldoorn en Arnhem in een maand. Daar zit je verschil :wink:

Overigens hebben veel regio's niet eens dalkorting, daar komt ook de oorspronkelijke klacht vandaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
lijntaxi
Berichten: 336
Lid geworden op: ma 14 aug 2017, 20:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door lijntaxi »

fred1954 mooi gesproken van die gemiddelden.

Volgens mij zorgt die voortdurende obsessie met lege bussen niet automatisch tot vollere bussen...
integendeel zelfs...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten