Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door trolley2000 »

Voor wie de aanleg van trolleylijn 2 in een uitgebreide fotoreportage wil terugzien: Google even naar N-Spoorforum.nl onderwerp: aanleg van trolleybus lijn 2. Een bewoner in de wijk De Laar Oost heeft de aanleg op de voet gevolgd.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door bartjemestrom »

Ik ken de bewoner. Op een ander forum heeft hij ook zijn reportage gedaan: http://forum.modelspoorwijzer.net/ontsp ... us-lijn-2/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Stadsregio maakt bus duurder na dreigement Breng

http://www.gelderlander.nl/extra/dgstud ... age_teaser

Bron: De Gelderlander
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

De Heyendaalshuttle schrappen _O-
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Hainje »

Kennelijk heeft het dreigement wel gewerkt. :P
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

Wel, en toch kan je ook vraagtekens bij zo'n bericht zetten.

Want waarom moet de normale reiziger nu boeten voor het voor de overheid steeds duurder wordende studentenvervoer, terwijl die studenten het verder allemaal niets kan schelen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Waar haal je het aan dat het de studenten niets kan schelen? Toen de SOV dreigde afgeschaft te worden waren er toch massale studentendemonstraties.

Studentenvervoer is overigens niets duurder dan normaal vervoer, studenten rijden gewoon in dezelfde bussen. Die hebben niet opeens luxe bussen met ingebouwde bubbelbaden ofzo. Sterker nog: binnen Nijmegen is het studentenvervoer juist goedkoper, omdat ze voornamelijk in dezelfde lijnen rijden en die hebben de hoogste bezettingsgraad van alle bussen, waardoor de kosten per student juist lager zijn.

Het probleem (als ik het artikel goed begreep) is niet dat de kosten hoger worden, maar juist de inkomsten, omdat Den Haag die terug schroeft. Dat kun je de studenten verder niet aanrekenen, want die 'betalen' nog altijd hetzelfde bedrag voor hun SOV.

Wat betreft de Heyendaal-shuttle: die kan ook best wel versoberd worden. Buiten de spits is op die lijn echt geen 12x per uur nodig (zeker niet als er nog genoeg andere bussen rijden) en 's avonds is die lijn in zijn geheel niet nodig, want de paar studenten die er dan nog zijn kunnen dan prima vervoert worden met de 'reguliere' lijnbussen als je die maar goed spreidt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Freek »

OV Magazine heeft een verhaal dat meer (kloppende) info biedt.
http://www.ovmagazine.nl/2014/12/confli ... g-op-1635/

Schrappen van lijn 10 lijkt een dreigement, maar is wel aangevraagd in de adviesaanvraag aan de consumentenorganisaties. Verder moet Hermes juist niet in Den Haag. Het totale budget van OC&W is niet aangepast. Het budget komt in 4 verschillende potjes. Vanuit deze potjes wordt het weer verdeeld onder de vervoerders. Deze verdeling maken de vervoerders zelf. Hermes is dus zelf verantwoordelijke voor de verdeling. Uit 1 van deze potjes krijgt Hermes minder inkomsten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

De Heyendaalshuttle versoberen is wat anders dan afschaffen. Verder maakt studentenvervoer in Nijmegen het OV juist duurder in mijn ogen, want zonder studenten zou lijn 10 niet nodig zijn en zouden de reguliere Heyendaalbussen volstaan. Dat scheelt zes gelede bussen die de hele dag rondjes rijden (nou ja, vijf rijden er rondjes, buiten de spits is de Heyendaalshuttle al teruggebracht naar 1x elke 5 minuten). Dat er op sommige tijdstippen wat minder gereden kan worden is een ander verhaal.

Maar schrappen is simpelweg geen optie, want dat levert in de ochtendspits een ramp op. Zelfs met Heyendaalshuttle wordt het vee op die tijdstippen niet weggewerkt en dat heeft alleen ten gevolg dat veel reizigers (betalend en "niet-betalende" studenten) lang in de kou blijven. Uiteindelijk zullen de betalende reizigers wel alternatief vervoer gaan zoeken en ben je die voor altijd kwijt.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door waldo79 »

Rond de campus is overal betaald parkeren en de bereikbaarheid met de vierwieler houdt niet over :lol:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

fogeltje schreef:De Heyendaalshuttle versoberen is wat anders dan afschaffen. Verder maakt studentenvervoer in Nijmegen het OV juist duurder in mijn ogen, want zonder studenten zou lijn 10 niet nodig zijn en zouden de reguliere Heyendaalbussen volstaan.
Maar aan de andere kanten is de bezettingsgraad van lijn 10 in de spits ver boven de 100% en dat met gelede bussen. De Heyendaalshuttles zullen wellicht de enige bussen in Nijmegen zijn die winstgevend zouden kunnen zijn, omdat zelfs met de rustigere daluren (wanneer de gelede bussen van de Heyendaalshuttle nog altijd een hogere bezettingsgraad kennen dan de gemiddelde stadsbus) er nog redelijk wat reizigers in zitten, al zou dat dus nog best iets afgebouwd kunnen worden. Wat mij betreft is de Heyendaal-shuttle ook een versterkende buslijn en niet een verzorgende, dus die moet zo ingepland zijn dat hij ervoor zorgt dat de reguliere bussen niet te vol raken. Dat kan dus ook met minder ritten per uur in het dagdal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

De Heyendaalshuttle is juist niet winstgevend, want de exploitatie is in vergelijking met andere buslijnen in Nijmegen duur en de reizigers leveren door het veelvuldig gebruik van de SOV dan per persoon juist weer heel weinig op. Zelfs met de grote aantallen reizigers zal dat nog zwaar tegenvallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Waarom is de exploitatie duur dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

Gelede bussen gebruiken anderhalf keer zoveel brandstof als een normale bus, de materieelbehoefte is met 6 bussen voor een betrekkelijk korte lijn erg groot, de benodigde hoeveelheid personeel daardoor ook en de inkomsten uit de OV-Chipkaart zijn laag. Niet echt een lijn die je graag in je lijnennet wil hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door CamilleKreemers »

Studenten leveren een vast bedrag voor de concessiehouder op, ongeacht of er veel of weinig kilometers worden gemaakt. Ik heb weleens begrepen dat elke student 100 euro voor de landelijke OV-pot kost, maar vervolgens verdeeld wordt door de vervoerders. Die verdeelsleutel zou je in mijn ogen ook per kilometer gaan doen, aangezien elke student op OVC reist. Momenteel wordt de sleutel door onderzoek uitgevoerd en daarna door bekvechten wordt verdeeld.

Daarnaast de redenen van Bee er ook bij met de toevoeging dat Studenten altijd in de spits reizen en hierdoor nog duurder worden door de kortstondige inzet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Terwijl de OVC juist (deels) ook als doel had dat de SOV-gelden dan eerlijker verdeeld werden, maar al de vervoerders dat nog weigeren in te voeren...

Dan is het niet de schuld van een bepaalde lijn, maar eerder van de gezamenlijke vervoerders.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Specifieker nog dan de spits. Er is alleen een piek van 8:00 tot 8:45 en een piek van 10:00 tot 10:45 in de ochtendspits (precies wanneer de eerste twee collegeblokken van zowel de HAN als de Radboud Universiteit beginnen). In de middagspits 2 pieken precies om 15:30 en 17:30 wanneer de colleges zijn afgelopen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Bij de middag is er ook een piek rond 16:00-16:30 (dan eindigen ook veel colleges van de HAN).
Verder eens met dit beeld.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

12:30 - 13:30 is ook retedruk. 12:30 is het pauze en mensen die klaar zijn, gaan naar huis en om 13:30 is het druk voor het middagblok wat begint. Deze blokken zijn niet zo druk als bijvoorbeeld het 8:30 en 10:30 blok of de late middagblokken, maar wel druk genoeg dat je zonder enige Heyendaalshuttle toch in de problemen kunt komen.
"Een touringcar is geen bus"
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door koekje »

Het is zover:

Afbeelding
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Srananbloke »

Ah fijn dat het zo wordt aangeduid. Is het voor reizigers naar de Laar West ook iets duidelijker!

Ik ga zo ook even een ritje maken :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door koekje »

Dit is een foto van een collega. Ik rijd 'm straks om 14:00 uur pas.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Srananbloke »

2 ritjes met lijn 2 gemaakt vandaag. Eentje van De Laar West naar CS en eentje van Hoogkamp naar Lange Akkers. Bussen zaten goed vol (veel mensen ook die gebruik maakten van zo'n promokaartje).

Ik wilde tijdens de terugreis de hele rit nog filmen voor mijn youtube-kanaal, maar halverwege de rit stapten er bekenden van de chauffeur in die mijn zicht belemmerden, dus ben maar op Lange Akkers uitgestapt (moest toch bij de Woonboulevard zijn). Ik probeer het van de week nog wel een keer :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Weet iemand wat tegenwoordig in de ochtendspits op lijn 99 rijdt (7:22 en 7:52 uit Uden) en 's middags in de middagspits (ik dacht oa 15:41 en 17:11)? Zijn dat dezelfde toerboeren gebleven of is Arriva dat zelf gaan doen (vooral 7:22 zal dan een ramp worden omdat dan soms twee gelede bussen achter elkaar nodig zijn).
"Een touringcar is geen bus"
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door koekje »

Gisteren voor het eerst lijn 2 gereden. Ik merk nu al dat het wel een populaire lijn gaat worden. Het was lekker druk. Een vriend van mij reed met mij mee en maakte wat foto's:

Afbeelding
Wat vragen beantwoorden

Afbeelding
Klaar op Hoogkamp voor de terugrit!

Afbeelding
En uiteraard in een bocht de tegenligger tegenkomen. Op de terugweg weer hetzelfde, hilarisch.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten