Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Suus schreef:Bespottelijk plan. Een ROCOC is een regionaal orgaan en dat is nu soms al lastig. Daar moet je geen schaalvergroting op loslaten, een lid uit Nijmegen weet niets over Lelystad of Enschede of andersom.
Naast dat een lid uit Nijmegen allang wat moet zeggen over Enschede (de Achterhoekse lijnen 73 en 74), heeft zo'n lid uit Nijmegen natuurlijk evenmin verstand van de Achterhoek of de Veluwe, of wellicht zelfs Arnhem. Je behoudt dat natuurlijk altijd.

Wat mij betreft is zo'n Regio Oost prima, zolang je maar een onderverdeling maakt per deelregio, dus bijv.:
- Achterhoek
- Twente
- Veluwe
- Midden-Overijssel
etc.

De vervoerders sturen de adviesaanvragen dan gewoon naar de ROCOV Oost, waarbij daarbinnen de adviezen naar de bewuste deelraad gaat. Indien een lijn door twee verschillende van die gebieden loopt, dan komen 2 deelraden samen om zich over een advies te buigen. Doordat die raden dan in hetzelfde gebouw zouden 'schuilen', zouden ze makkelijk even elkaar erbij kunnen roepen.

Als je dan ook de eis stelt dat de consessiehouders binnen dat gehele gebied allen op hetzelfde moment hun adviesaanvrag moeten indienen, dan kunnen die deelraden ook meteen de plannen van de andere concessie meenemen en dus over het gehele plaatje een advies geven.

Ik denk dat voor bijv. een Haaksbergen-Enschede (waar zowel Syntus die over Twente valt als Arriva die onder Gelderland valt rijden) het dan makkelijker kan worden voor zowel de adviescommissies als voor de vervoerders.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Inmiddels staat ook de dienstregeling van de 300-nummers op de site van Breng. Zo te zien is er geen sprake van een hoogzomerdienstregeling.
De nachtbussen krijgen allemaal een 8xx-nummer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Het lijkt erop dat het busstation van Arnhem CS dynamisch wordt in plaats van statisch. Nu hangen er aan de achterkant van de perrons overal displays. Die van het trolleybusstation worden rood wanneer het gehele perron bezet is. Ook hangen er bij de stoplichten borden om aan te wijzen naar welk perron de bus moet rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Je bedoeld alleen die van het trolleybusstation, of wordt ook het andere busstation dynamisch?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Bij beide busstations staan nu schermen achter het perron. Dus ik denk beide.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Als het duidelijk is welke trolleybuslijnen op welk busstation stoppen lijkt het mij een prima idee.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Voor het regiobusstation is dat best vervelend, want dat is niet zo overzichtelijk. Als een bus opeens helemaal aan de andere kant komt te stoppen, dan zie je dat niet/nauwelijks.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. De haltes zijn ook op de borden in groepen verdeeld. Ik denk dat het meer is dat als een halte vol is dat bussen naar een andere halte worden gedelegeerd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door nsimmelink94 »

regenmaker schreef:Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. De haltes zijn ook op de borden in groepen verdeeld. Ik denk dat het meer is dat als een halte vol is dat bussen naar een andere halte worden gedelegeerd.
Op zich een goed idee. Hoe vaak het in Enschede wel niet misgaat qua volle perrons en blokkades door bussen zonder chauffeur :lol:
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Wel apart, vóór de opening van Arnhem Centraal werdt juist beloofd dat het busstation niet dynamisch zal worden... http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.4536610
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Ja, toen was er een andere wethouder voor mobiliteit. Sinds 27 juni 2016 is er nieuwe. Maar ik denk niet dat het busstation volledig Dynamisch wordt, maar dat er hier en daar bij gaat worden gestuurd. Maar dat zien we vanzelf wel, waarom die nieuwe schermen erachter. Misschien is het alleen voor de chauffeurs, zodat ze de goede halte oprijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Mr-W »

Suus schreef:Bespottelijk plan. Een ROCOC is een regionaal orgaan en dat is nu soms al lastig. Daar moet je geen schaalvergroting op loslaten, een lid uit Nijmegen weet niets over Lelystad of Enschede of andersom.
Ik ben het hier volledig mee eens. Zeker voor vrijwilligers is het geen doen om zo'n megagebied bij te houden of training te organiseren.
SuperGhost schreef:
Suus schreef:Bespottelijk plan. Een ROCOC is een regionaal orgaan en dat is nu soms al lastig. Daar moet je geen schaalvergroting op loslaten, een lid uit Nijmegen weet niets over Lelystad of Enschede of andersom.
Naast dat een lid uit Nijmegen allang wat moet zeggen over Enschede

De vervoerders sturen de adviesaanvragen dan gewoon naar de ROCOV Oost, waarbij daarbinnen de adviezen naar de bewuste deelraad gaat. Indien een lijn door twee verschillende van die gebieden loopt, dan komen 2 deelraden samen om zich over een advies te buigen. Doordat die raden dan in hetzelfde gebouw zouden 'schuilen', zouden ze makkelijk even elkaar erbij kunnen roepen.
Ik denk dat voor bijv. een Haaksbergen-Enschede (waar zowel Syntus die over Twente valt als Arriva die onder Gelderland valt rijden) het dan makkelijker kan worden voor zowel de adviescommissies als voor de vervoerders.
Ik vraag me dan af waar dit super rocov gevestigd zou moeten worden (Deventer?)
In de praktijk zullen de adviezen over samenlooptrajecten vaak al onderling worden afgestemd.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 576
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busentrein »

Dat plan was er jongens, wij hebben dit afgeschoten. Puur om het feit dat ik niets zinnigs kan zeggen over een lijn in Twente en zij niets over een trolleylijn in Arnhem. Op tarievenniveau wordt er inmiddels veelvuldig samengewerkt door de Rocov's in Oost-Nederland. Fusie is onderzocht maar dit gaat er niet komen.
Wolfje98
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 18:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wolfje98 »

Vanaf 11 december zal Breng ook enkele ritten op lijn 84 tussen Gennep en Boxmeer rijden, is bekend bij de chauffeurs. Hoeveel het er zijn is niet bekend maar het zijn er in ieder geval twee.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vraag me af waarom de tijden van de Nijmeegse lijn 8 (Hatert-Berg en Dal) ieder jaar flink wijzigen. De tijden van lijn 2 (Maartenskliniek-Lindenholt) en lijn 5 (Groesbeek-Beuningen) blijven wel zo ongeveer gelijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Mr-W »

Wolfje98 schreef:Vanaf 11 december zal Breng ook enkele ritten op lijn 84 tussen Gennep en Boxmeer rijden, is bekend bij de chauffeurs. Hoeveel het er zijn is niet bekend maar het zijn er in ieder geval twee.
Heel erg handig is dit niet, Hermes zou dit beter zelf kunnen rijden met een verlening van lijn 23 en/of chauffeurs die de 323 rijden vanuit Eindhoven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Fietser overleden door aanrijding met stadsbus

NIJMEGEN - Bij een aanrijding met een stadsbus bij de Wijchenseweg in Nijmegen is zaterdagmiddag rond 17.00 uur een fietser om het leven gekomen.

Bron

Verschrikkelijk nieuws natuurlijk weer.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Ronald »

Mr-W schreef:
Wolfje98 schreef:Vanaf 11 december zal Breng ook enkele ritten op lijn 84 tussen Gennep en Boxmeer rijden, is bekend bij de chauffeurs. Hoeveel het er zijn is niet bekend maar het zijn er in ieder geval twee.
Heel erg handig is dit niet, Hermes zou dit beter zelf kunnen rijden met een verlening van lijn 23 en/of chauffeurs die de 323 rijden vanuit Eindhoven.
Lijn 84 is een verlenging van (een aantal) korte ritten van lijn 83 Nijmegen-Gennep, dus zo onlogisch is het niet.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door huibf »

Weet ieman of er een haltelijst van de 2 Flexlijnen/gebieden beschikbaar. Ik kan me ook indenken dat men intern wekt met 2 lijnnummers?

Eigenlijk werkt deze Brengflex exact hetzelfde als de Belbussen in Belgie. Of heb ik dat mis?

Worden aan de halten ook aangegeven of het een flexhalte is? Maw is eea zichtbaar op straat of sterft het een stille dood?
j7927
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 16 dec 2013, 22:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door j7927 »

huibf schreef:Weet ieman of er een haltelijst van de 2 Flexlijnen/gebieden beschikbaar. Ik kan me ook indenken dat men intern wekt met 2 lijnnummers?

Eigenlijk werkt deze Brengflex exact hetzelfde als de Belbussen in Belgie. Of heb ik dat mis?

Worden aan de halten ook aangegeven of het een flexhalte is? Maw is eea zichtbaar op straat of sterft het een stille dood?
Breng schreef:We zijn op dit moment beschikbaar in twee afzonderlijke gebieden:
1) Arnhem, Roozendaal, Velp
2) Nijmegen, Wijchen, Alverna, Berg en en Dal (woonkern), Oosterhout (woonkern) en bedrijventerrein Bijsterhuizen.

Binnen een gebied kan je een rit boeken. Dus niet van gebied 1 naar gebied 2. Breng flex komt op alle haltes van de gewone bus, plus enkele virtuele haltes of buurtbushaltes.
In principe zijn alle haltes binnen deze gebieden flexhaltes, en worden dus niet als zodanig aangegeven. Is ook niet handig aangezien je vijftien tot dertig minuten moet wachten tot je Brenflexbusje komt. Welke haltes exact "virtueel" zijn weet ik niet. Zal je in de app kunnen zien, maar aangezien ik geen android 6 heb werkt dat niet.
Kronenburg busbaan
Berichten: 7
Lid geworden op: di 24 mar 2015, 14:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Kronenburg busbaan »

ARNHEM - Oost-Nederland krijgt per 1 februari één dagkaart voor de bus. Deze is geldig na 9.00 uur en kost 10 euro. Dat meldt de provincie, die de nieuwe tarieven voor het openbaar vervoer heeft vastgesteld.

Naast de dagkaart komt er in Gelderland, Overijssel en Flevoland één ritkaart. Deze kan ook per 1 februari in de bus worden gekocht en kost minimaal 2 euro of een veelvoud daarvan. Het maximumtarief is altijd 10 euro.

Om de geldhandelingen bij de chauffeur zo gemakkelijk mogelijk te houden, worden voor de prijzen van ritkaarten ronde bedragen aangehouden. Het spitstarief van 1,50 euro bij reizen voor 9.00 uur is afgeschaft.

Het opstaptarief voor trein en bus blijft ongewijzigd. Het kilometertarief wordt 0,38% hoger. Wat dit precies betekent voor de individuele reiziger en de verschillende kaartsoorten wordt later bekendgemaakt door de vervoerders.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... ar-vervoer
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Op het Willemsplein in Arnhem is vanmiddag een lijnbus op een abri geknald... Moest uitwijken voor een voetganger. Schade is behoorlijk, maar gelukkig (op een paar snijwonden na) geen gewonden


http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... m_content=
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Hoe kan het dat de bus daar blijkbaar zo'n snelheid heeft dat hij niet meer op de rem kan trappen en alleen nog een mogelijkheid ziet een ongeluk te vermijden door uit te wijken?
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Ik was er zelf niet bij, maar ik vermoed dat de chauffeur te hard reed en niet meer op tijd stil stond. Hij heeft de abri met vehoorlijke snelheid aangereden en dat zie je ook wel aangezien werkelijk al het glas eruit ligt, zelfs van de reclamehouders.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Die indruk kreeg ik dus ook al bij het zien van de foto's.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten