Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: do 23 mar 2017, 14:48
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Als ik de foto in de Tweet goed zie, komen er weer nieuwe trolleys aan voor Arnhem:
https://twitter.com/1_ubeda/status/845554058865889280
https://twitter.com/1_ubeda/status/845554058865889280
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo 05 apr 2017, 20:02
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ze rijden er inmiddels al.
Zie deze webpagina http://www.trolleyclub.nl/serie5259-5273.htm
Zie deze webpagina http://www.trolleyclub.nl/serie5259-5273.htm
-
- Berichten: 988
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dat betekent waarschijnlijk ook het einde voor weer een stel Berkhof trolleys.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: wo 05 apr 2017, 20:02
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ja,
Ook dat is zichtbaar bij de Nederlandse Trolleybus Vereniging:
http://www.trolleyclub.nl/nl-serie0212-0231.htm
Ook dat is zichtbaar bij de Nederlandse Trolleybus Vereniging:
http://www.trolleyclub.nl/nl-serie0212-0231.htm
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Citaro G 9171 uit 2003 zag ik gisteren op lijn 7 rijden en deze zou eergisteren ook al op lijn 6 hebben gereden.
-
- Berichten: 988
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ivm werkzaamheden aan de bovenleidinh reden er gisteren (zondag) op elke trolleylijn diesel- of aardgasbussen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dank voor de info. Ik vroeg me al af of er wat was, aangezien ik achtereenvolgens 3x een MAN zag rijden op de lijnen 5 en 6.
-
- Berichten: 988
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
5269 en 5270 nu ook in dienst, dat betekent nog maar 8 Berkhof trolleys in dienst (5224 t/m 5231).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik vraag me af wat er over een aantal jaren gaat gebeuren, als de huidige HESS-trolleys op leeftijd zijn. Zal de trolley infra in stand blijven met weer nieuwe trolleybussen of gaat men over op elektrisch rijden zonder trolley? Ik als Amsterdammer vind de trolleybus uniek voor NL en kom graag in Arnhem om een paar ritten te maken. Maar de techniek haalt de werkelijkheid in, helaas. Want de trolley-infra mag dan uniek zijn, het is ook storingsgevoelig en kostbaar. Hier in Amsterdam bij het GVB is het woord trolleybus, een paar jaar geleden ook wel eens gevallen, maar men zet nu in op elektrische bussen in de toekomst. Connexxion hier in de concessie Amstelland-Meerlanden onder Amsterdam, heeft 100 VDL Slfa's electric besteld, die a.s. december gaan rijden op het Schipholnet en R-net rond Schiphol. Denken jullie niet met de komst van de elektrische bus, dat hiermee ook het einde ingeluid gaat worden van het trolleynet?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik weet niet meer hoe en wat, maar er was een tijd geleden het project Trolley 2.0.
Dat was een project dat bussen rijdend opladen, en daarna met een opgeladen batterij zonder bovenleiding elektrisch kunnen rijden.
Volgens mij was het rond 2019/2020 dat er 2 bussen in dienst komen.
Dat was een project dat bussen rijdend opladen, en daarna met een opgeladen batterij zonder bovenleiding elektrisch kunnen rijden.
Volgens mij was het rond 2019/2020 dat er 2 bussen in dienst komen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dat project daar heb ik van gehoord, dat is een project in samenwerking met Vossloh Kiepe. Maar dit gaat in principe over trolleybussen, maar kunnen dan een aantal km (iets van 10 km) zonder trolley rijden, door de stroom die eerder opgeslagen is, tijdens het rijden MET trolley. Inderdaad makkelijk bij een verlenging van een lijn, daar hoeft dan geen infrastructuur aangelegd te worden, de bus kan zo doorrijden, maar moet dan wel op de terugweg zodra er weer trolley-infra is, weer aan de draden. Op zich een prima idee, maar denk dat de stand van de huidige techniek, deze manier van elektrisch rijden al weer ingehaald heeft. We gaan het zien in de komende jaren. In Amstelland Meerlanden komen er op de eindpunten op en rond Schiphol laadpalen te staan, waar de bussen tijdens de dienst kort (5 min) opgeladen kunnen worden, door middel van een pantograaf, die contact maakt met de laadpaal. In de garages zijn er dan meerdere laadstations, waar de bussen 's nachts dan helemaal opgeladen kunnen worden. Ik denk dat dit de toekomst is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Wat je nu toch vooral ziet met 100% EV bussen is een systeem van 'voorgeladen' bussen op een beperkt traject inzetten en steeds wisselen als de 'peut' op is.. Zo zal het dadelijk rond Schiphol ook gaan. Dit systeem komt, denk ik, door de relatief kostbare infrastructuur (en belasting van het al aanwezige spanningsnet) die voor opladen nodig is.
Dan is een systeem met opladen bij elke (tijd?) halte erg kostbaar. Dit beperkt de inzet van EV bussen op langere omlopen.
Iets dat een trolley bus niet heeft. Er is een dekkend infrastructuur in Arnhem en omgeving. Daar wordt gewoon al tientallen jaren elektrisch gereden voor een groot deel. Zij hoeven die hele omslag nu niet direct te maken.
De huidige nieuwe instroom zal toch ook wel weer zo'n 15 jaar in dienst moeten?
Dan is een systeem met opladen bij elke (tijd?) halte erg kostbaar. Dit beperkt de inzet van EV bussen op langere omlopen.
Iets dat een trolley bus niet heeft. Er is een dekkend infrastructuur in Arnhem en omgeving. Daar wordt gewoon al tientallen jaren elektrisch gereden voor een groot deel. Zij hoeven die hele omslag nu niet direct te maken.
De huidige nieuwe instroom zal toch ook wel weer zo'n 15 jaar in dienst moeten?
-
- Berichten: 988
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
De oudste Hess bussen zijn uit 2009 (5234-5242) en die zullen zeker nog mee moeten tot aan het einde van de concessie (december 2022). Die zijn dan 13 jaar oud. Misschien dat die dan vervangen worden? De rest lijkt me niet, al helemaal niet de 5254-5273 die uit 2015/2016/2017 komen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Er zullen op Schiphol op de eindhaltes laadpalen komen, inderdaad is het leegtrekken van de stroomvoorziening een punt van aandacht, maar daar wordt aan gewerkt. Veel tijd hebben de Schipholnet bussen straks niet meer, om tussendoor op haltes te laden, want de voorgeschreven frequentie op bepaalde momenten zal 18 bussen per uur zijn oftewel elke 3 minuten. Is een expliciiete eis van de Stadsregio.Durashift schreef: Dan is een systeem met opladen bij elke (tijd?) halte erg kostbaar. Dit beperkt de inzet van EV bussen op langere omlopen.
Ik ga er inderdaad vanuit dat de nieuwe Hess bussen voorlopig nog meegaan.....maar ik ben benieuwd wat de volgende generatie bussen in Arnhem wordt, met of zonder stokken. Immers de techniek schrijt ook voort in een hoog tempo.
-
- Berichten: 988
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
De 5271 nu ook in dienst, nog twee te gaan dus.
Vraag me af: Er zijn nog acht Berkhof bussen in dienst. Er komen dus nog twee Hess bussen bij, dat is niet voldoende om de resterende Berkhof bussen allemaal te vervangen. Blijven er een aantal in dienst?
Vraag me af: Er zijn nog acht Berkhof bussen in dienst. Er komen dus nog twee Hess bussen bij, dat is niet voldoende om de resterende Berkhof bussen allemaal te vervangen. Blijven er een aantal in dienst?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Mogelijk houden ze voorlopig nog wat reserve achter de hand?
-
- Berichten: 988
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Echt achter de hand houden kunnen ze niet, ze zitten nu al krap met trolleys.
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Op de site van trolleymotion wordt verteld dat de laatste 2 Hess trolleys worden aangepast met een accupakket. Het zal nog wel even duren voordat deze wagens in dienst komen.
Wat het aantal trolleybussen betreft: op werkdagen zijn er nodig 38 stuks. Op zaterdagen 35 en zondagen 20. Tot nu toe beschikt Breng over 38 Hess trolleybussen. Men wil 3 Berkhof trolleys als reserve in dienst houden. Of dit voldoende is betwijfel ik. Wil je in de toekomst emissieloos rijden dan moet je nu het goede voorbeeld geven door er minimaal 5 Berkhof trolleys als reserve in Arnhem te houden en die ook in te zetten als een Hess wagen defect raakt en er ook een nodig is voor instructieritten ed. Anders kom je niet geloofwaardig over.
Wat het aantal trolleybussen betreft: op werkdagen zijn er nodig 38 stuks. Op zaterdagen 35 en zondagen 20. Tot nu toe beschikt Breng over 38 Hess trolleybussen. Men wil 3 Berkhof trolleys als reserve in dienst houden. Of dit voldoende is betwijfel ik. Wil je in de toekomst emissieloos rijden dan moet je nu het goede voorbeeld geven door er minimaal 5 Berkhof trolleys als reserve in Arnhem te houden en die ook in te zetten als een Hess wagen defect raakt en er ook een nodig is voor instructieritten ed. Anders kom je niet geloofwaardig over.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Connexxion zelf heeft er ook een artikeltje over geschreven:
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/t ... seerd/4773
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/t ... seerd/4773
-
- Berichten: 988
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
De Hess-serie is nu compleet: 5234-5273 allemaal in dienst.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
https://www.rocovgelderland.nl/adviesaanvragen#34
Adviesaanvraag voor zomervakantiedienstregeling 2017. Na overleg met de provincie wordt er één zomervakantiedienstregeling gereden voor een periode van zeven weken, die extra uitdunningen bevat t.o.v. de normale vakantiedienstregeling. Wijzigingen die ik zo kan detecteren t.o.v. vorig jaar:
* Lijn 10 Arnhem rijdt helemaal niet meer
* Lijn 56 rijdt buiten de spits eenmaal per uur van Heteren naar Arnhem (andersom doet de lijn dat buiten de spits altijd al)
* Lijn 10 Nijmegen wordt aangepast aan de vakantie van de universiteit (/HAN)
* Lijn 12 Nijmegen wordt opgeheven
* Lijn 352 rijdt de normale vakantiedienstregeling (dus in de spits wel vier keer per uur)
Voor de wijzigingen op lijn 80/82 wil de provincie dat Breng de reizigers tegemoet komt in de extra kosten die gemaakt worden (lijn 82 rijdt niet en lijn 80 is duurder vanwege de omweg).
Adviesaanvraag voor zomervakantiedienstregeling 2017. Na overleg met de provincie wordt er één zomervakantiedienstregeling gereden voor een periode van zeven weken, die extra uitdunningen bevat t.o.v. de normale vakantiedienstregeling. Wijzigingen die ik zo kan detecteren t.o.v. vorig jaar:
* Lijn 10 Arnhem rijdt helemaal niet meer
* Lijn 56 rijdt buiten de spits eenmaal per uur van Heteren naar Arnhem (andersom doet de lijn dat buiten de spits altijd al)
* Lijn 10 Nijmegen wordt aangepast aan de vakantie van de universiteit (/HAN)
* Lijn 12 Nijmegen wordt opgeheven
* Lijn 352 rijdt de normale vakantiedienstregeling (dus in de spits wel vier keer per uur)
Voor de wijzigingen op lijn 80/82 wil de provincie dat Breng de reizigers tegemoet komt in de extra kosten die gemaakt worden (lijn 82 rijdt niet en lijn 80 is duurder vanwege de omweg).
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Om reizigers richting Millingen tegemoet te komen kan men ook lijn 80 1x/u en 82 1x/u laten rijden in plaats van alleen lijn 80 2x/u.
Dat zou ook in de normale daluren, buiten de vakanties om, beter zijn. De hoeveelheid reizigers tussen Nijmegen, Beek, Ooij, Erlecom en Leuth zijn het niet waard om 2x/u een bus door de dorpen te laten rijden. De meeste reizigers reizen tussen Nijmegen en Leuth en Millingen.
De drukste halte in Beek, halte Verbindingsweg, wordt tevens bediend door SB58.
Dat zou ook in de normale daluren, buiten de vakanties om, beter zijn. De hoeveelheid reizigers tussen Nijmegen, Beek, Ooij, Erlecom en Leuth zijn het niet waard om 2x/u een bus door de dorpen te laten rijden. De meeste reizigers reizen tussen Nijmegen en Leuth en Millingen.
De drukste halte in Beek, halte Verbindingsweg, wordt tevens bediend door SB58.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
-
- Berichten: 561
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Op Arnhem Centraal was men gisteren de schermen boven de busperrons in de hal en op het trolleybussenplein aan het testen, boven elk perron verschenen (nu nog statisch) de bussen die daar behoren te stoppen. Betekent dit dat het dynamisch busstation eraan zit te komen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Eigenlijk zou Breng lijn 82 als basissnellijn moeten rijden (overdag 2x/uur; avond/zondag 1x/uur), en daarnaast lijn 80 als ontsluitende lijn tot Ooij (het deel Ooij - Millingen vervalt dan). Die ontsluitende lijn kan dan bijv. ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend/vakantie 1x/uur rijden.OV-Hobbyist schreef:Om reizigers richting Millingen tegemoet te komen kan men ook lijn 80 1x/u en 82 1x/u laten rijden in plaats van alleen lijn 80 2x/u.
Dat zou ook in de normale daluren, buiten de vakanties om, beter zijn. De hoeveelheid reizigers tussen Nijmegen, Beek, Ooij, Erlecom en Leuth zijn het niet waard om 2x/u een bus door de dorpen te laten rijden. De meeste reizigers reizen tussen Nijmegen en Leuth en Millingen.
De drukste halte in Beek, halte Verbindingsweg, wordt tevens bediend door SB58.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten