Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MdJ »

Terwijl in de adviesaanvraag is te lezen dat de provincie Gelderland GEEN bezuinigingsopdracht heeft meegegeven. Puur wijzigingen vanuit Breng dus...
Bij twijfel: gebruik beton.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Ronaldussen schreef:Tja, zolang de visie blijft bestaan dat het OV kostendekkend moet worden (en het liefst winstgevend) en er dus zo min mogelijk overheidsgeld aan besteed moet worden, krijg je dit soort dingen.
Dan mogen ze die dure onrendabele parkeergarages en parkeerplaatsen in het algemeen ook maar eens gaan verwerken in de auto/wegenbelastingen, en volgens mij worden wegen ook nog gedeeltelijk van een algemeen budget betaald.
Eerste jaar dat provincie Gelderland betrokken is bij de overgang naar de nieuwe dienstregeling. Maar lijn 61 en 63 sowieso de laatste ritten van de dag zijn ook wel erg leeg. Maar zou liever zien dat lijn 60 de hele week doorrijdt naar Tolkamer. Nu kom je zoals Frank al zegt op zondag niet eens meer naar Zevenaar (met de bus). Ze weten wel hoe ze OV onaantrekkelijk moeten maken.
En wat is daar het voordeel aan dan? Dat de provincie minder subsidie hoeft te betalen? Die subsidie is er toch sowieso, of provincies het nu uitgeven of niet?
Laatst gewijzigd door sirvinniei op za 07 nov 2015, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:En wat is daar het voordeel aan dan? Dat de provincie minder subsidie hoeft te betalen? Die subsidie is er toch sowieso, of provincies het nu uitgeven of niet?
Bedoel je het voordeel dat de provincie Gelderland nu verantwoordelijk is voor het ov in deze regio?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Nee, ik bedoel het voordeel van bezuinigen op een concessie als ze toch gewoon dezelfde subsidie krijgen van de overheid.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Dan hou je toch meer geld over als bedrijf? Hermes bezuinigt hier, maar tegelijkertijd gaat de kilometertarief weer omhoog. Terwijl ze al zo'n hoog tarief hebben.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Djeez »

Uitbreiding lijn 85 is ook bekend.
Nijmegen-Druten begint de spits twee uur eerder. Vanaf 13u al kwartierdienst tot 17:30 uur.
Druten-Nijmegen krijgt geen extra ritten. Daar begint de spits vanaf 16:00 uur tot 18:00 uur..
Voor de rest blijft de dienstregeling 's avonds hetzelfde. Tot 21.33 uur ieder half uur een bus. Dan om 22:03, 23:03 en pas 00:26 een bus. Dit terwijl je vanuit Druten wel ieder half uur naar Nijmegen kan reizen tot 23:45 uur... Logica.. :cry: Mis je de bus van 23:03 op Nijmegen mag je bijna 1,5 uur wachten -o- Lijkt me dat meer mensen vanuit Nijmegen naar Druten willen na bijvoorbeeld een avondje stad dan van Druten naar Nijmegen willen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Nieuwe lijn 13 in Arnhem staat ook online hier. Ook lijn 11 in Nijmegen etc. staat al de nieuwe dienstregelingen vermeld. Lijn 11 gaat op zaterdag 2x/uur rijden tussen station Dukenburg en Lagelandseweg. Maar avonduren en zondag is wel teleurstellend dat Lindenholt Oost geen busverbinding meer krijgt, maar wel verwacht.
Laatst gewijzigd door regenmaker op za 07 nov 2015, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

regenmaker schreef:Eerste jaar dat provincie Gelderland betrokken is bij de overgang naar de nieuwe dienstregeling. Maar lijn 61 en 63 sowieso de laatste ritten van de dag zijn ook wel erg leeg. Maar zou liever zien dat lijn 60 de hele week doorrijdt naar Tolkamer. Nu kom je zoals Frank al zegt op zondag niet eens meer naar Zevenaar (met de bus). Ze weten wel hoe ze OV onaantrekkelijk moeten maken.
Ik meen me te herinneren (maar kan het helaas niet meer terugvinden, dus verbeter me als het niet klopt) dat Breng destijds het voorstel gedaan heeft lijn 60 of in te korten tot Duiven of uit te breiden tot Lobith op zondag. Kennelijk heeft de stadsregio toen voor het eerste gekozen.

De stadsdiensten staan nu ook online, behalve lijn 12 in Arnhem.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Waarom rijdt lijn 9 op zondagavond naar Schaarsbergen Oranjekazerne?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Voor zover ik voor de rest kan zien vallen de grootste klappen in Arnhem Zuid, waar lijn 8 verdwijnt en lijn 4 ingekort wordt (tot de Brabantweg) en minder vaak gaat rijden. Sommige haltes in Vredenburg worden zo te zien straks niet meer aangedaan. Lijn 4 is de zoveelste ringlijn door Arnhem Zuid die daardoor gefaald heeft. Ik snap niet dat ze de lijn niet inkorten tot Vredenburg (of Kronenburg) zoals vroeger. Dat de lijn op dat traject in de spits elk kwartier rijdt is wenselijk (hoewel misschien niet strikt nodig). Lijn 2 kan dan 's avonds en op zondag gaan rijden en misschien ook in de spits wat vaker. Ik denk dat die route voor reizigers uit De Laar Oost aantrekkelijker is (de route die je straks 's avonds moet afleggen om bij het station te komen is afgrijselijk). De combinatie van lijn 2 en lijn 14 moet voor De Laar Oost in principe wel genoeg zijn; de frequentie daar is nu ook wel erg hoog.

In Arnhem Noord en Velp wijzigt er ook het een en ander, maar daar wat verdwijnt wordt het ook allemaal wel op een -redelijke- manier opgevangen. Lijn 11 en 12 te Nijmegen blijven wel gewoon volledig rijden - ik weet niet of dat mijn keus geweest was als je toch veel moet bezuinigen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Z2N »

regenmaker schreef:Waarom rijdt lijn 9 op zondagavond naar Schaarsbergen Oranjekazerne?
Ongetwijfeld ter bediening van diezelfde kazerne, waar de luchtmobiele brigade gevestigd is. Op zondagavond eindigen veel verloven voor defensiepersoneel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Natuurlijk ook nog even een blik geworpen op lijn 43, enige veranderingen die ik zie is de toevoeging van de halte Beekbergen Engelanderweg. En dat de helft van de ritten op zaterdagochtend nu vanaf Eerbeek Coldenhovenseweg gaan rijden in plaats vanaf Dieren Station.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

regenmaker schreef:Dan hou je toch meer geld over als bedrijf? Hermes bezuinigt hier, maar tegelijkertijd gaat de kilometertarief weer omhoog. Terwijl ze al zo'n hoog tarief hebben.
Heeft het wegbezuinigen van lijnen door een vervoerder dan geen invloed op de subsidie die ze van de provincie krijgen?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

sirvinniei schreef:Heeft het wegbezuinigen van lijnen door een vervoerder dan geen invloed op de subsidie die ze van de provincie krijgen?
Volgens mij wel ja, zeker als er minder DRU's zijn ten op zichtte van de vorige dienstregeling.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Suus »

Dienstregelingsuren die op de ene plek geschrapt worden, worden op andere plekken weer ingezet. In de laatste berichten zijn ook diverse verbeteringen te lezen, die zijn niet gratis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Dienstregelingsuren die op de ene plek geschrapt worden, worden op andere plekken weer ingezet. In de laatste berichten zijn ook diverse verbeteringen te lezen, die zijn niet gratis.
Klopt: nieuwe lijn 12 en 13 in Arnhem bijvoorbeeld. Lijn 85 uitgebreid etc.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

Nou, lijn 13 is anders alleen een goedkoper alternatief voor een lijndeel dat nu nog met reguliere bussen wordt gereden.
Ik heb geen onderschrift
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Een overzicht van de wijzigingen die ik heb kunnen vinden: Dienstregeling concessie Arnhem - Nijmegen 2016
ge88
Berichten: 18
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 10:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door ge88 »

Het valt me op dat er veel vroege ritten uit gaan, vooral in het weekend. Op verschillende Arnhemse stadslijnen rijdt in 2016 de eerste bus tot een uur later dan nu.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Djeez »

regenmaker schreef:
Bee schreef:Dienstregelingsuren die op de ene plek geschrapt worden, worden op andere plekken weer ingezet. In de laatste berichten zijn ook diverse verbeteringen te lezen, die zijn niet gratis.
Klopt: nieuwe lijn 12 en 13 in Arnhem bijvoorbeeld. Lijn 85 uitgebreid etc.
Maar ik blijf het raar vinden dat Lijn 85 alleen van bepaalde kanten is uitgebreid. 's middags vanuit Nijmegen ieder kwartier naar Druten maar vanuit Druten nog steeds maar een keer per half uur naar Nijmegen. 's avonds kan je nog redelijk vaak vanuit Druten naar Nijmegen maar Nijmegen naar Druten ben je beperkt na 22u tot een uur en 1,5 uur dienst.. -o- Heeft volgens mij te maken door de deling met Arriva en dat ieder zijn eigen voertuigen naar de stalling wil, maar klantvriendelijk of iig logisch is het niet.
Djeez
Berichten: 51
Lid geworden op: za 07 nov 2015, 09:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Djeez »

ge88 schreef:Het valt me op dat er veel vroege ritten uit gaan, vooral in het weekend. Op verschillende Arnhemse stadslijnen rijdt in 2016 de eerste bus tot een uur later dan nu.
Sowieso is het weekend aanbod een beetje karig. Zaterdags rijden de meeste bussen in Nijmegen pas vanaf 8 uur en zondags 9 uur of later. Terwijl er ook gewoon mensen zijn die moeten werken in het weekend of mensen die na het stappen op vrijdag of zaterdagavond de eerste bus willen pakken naar huis. Als ik een uitgaannacht in Amsterdam beleef en ik sta om 6/7u op het station in Nijmegen en de eerste bus gaat pas om 8 of 9u ga ik ook niet zo vaak meer uit hoor :cry:
traveler1990
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 08 nov 2015, 18:39

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door traveler1990 »

Nog een opvallende wijziging. Lijn 3 in Nijmegen. Op dit moment rijd de eerste rit pas door richting het Afrikamuseum om 8:17. Dat wordt in december dus 6:17! Aankomst museum om 7:00
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Heeft wellicht te maken met het verdwijnen van lijn 25. Hierdoor is lijn 3 de enige overgebleven lijn tussen Brakkenstein en Heilig-Landstichting en daartussen zit o.a. ook gezondheidsinstellingen en als ik het goed heb onthouden ook een school voor speciaal onderwijs. Lijkt me dat die instellingen 's ochtends ook bereikbaar moeten zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Nog even over de 9147, waarom rijdt deze tijdelijk? Is er een gelede bus uit de running? Of is dit om de extra drukte aan het begin van het collegejaar mee op te vangen (in welk geval de volgende vraag luidt: zet men volgend jaar vanaf eind/augustus/begin september ook een extra gelede in?)?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 575
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door busentrein »

Er zijn geen geledes uit de running, maar men heeft extra drukte in het begin van het collegejaar, in combinatie met het verdwijnen van de basisbeurs. Dit laatste zorgt ervoor dat nieuwe studenten meer thuis blijven wonen en dus meer heen en weer gaan pendelen naar hun colleges. Of er volgend jaar weer extra gelede bussen ingezet gaan worden weet ik niet. Mijn glazen bol is kapot (A) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten