Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
niels_banaan
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 mar 2017, 14:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door niels_banaan »

Oke bedankt voor je vrij snelle antwoord BrengMe :D

Gr Niels
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door MdJ »

Als ik de foto in de Tweet goed zie, komen er weer nieuwe trolleys aan voor Arnhem:

https://twitter.com/1_ubeda/status/845554058865889280
Bij twijfel: gebruik beton.
Assistentref
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 05 apr 2017, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Assistentref »

Ze rijden er inmiddels al.
Zie deze webpagina http://www.trolleyclub.nl/serie5259-5273.htm
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

Dat betekent waarschijnlijk ook het einde voor weer een stel Berkhof trolleys.
Assistentref
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 05 apr 2017, 20:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Assistentref »

Ja,

Ook dat is zichtbaar bij de Nederlandse Trolleybus Vereniging:
http://www.trolleyclub.nl/nl-serie0212-0231.htm
Sietse
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 14 nov 2014, 01:26
Locatie: Etten GLD (lijn 28)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Sietse »

Citaro G 9171 uit 2003 zag ik gisteren op lijn 7 rijden en deze zou eergisteren ook al op lijn 6 hebben gereden.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

Ivm werkzaamheden aan de bovenleidinh reden er gisteren (zondag) op elke trolleylijn diesel- of aardgasbussen.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Dank voor de info. Ik vroeg me al af of er wat was, aangezien ik achtereenvolgens 3x een MAN zag rijden op de lijnen 5 en 6.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

5269 en 5270 nu ook in dienst, dat betekent nog maar 8 Berkhof trolleys in dienst (5224 t/m 5231).
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fred1954 »

Ik vraag me af wat er over een aantal jaren gaat gebeuren, als de huidige HESS-trolleys op leeftijd zijn. Zal de trolley infra in stand blijven met weer nieuwe trolleybussen of gaat men over op elektrisch rijden zonder trolley? Ik als Amsterdammer vind de trolleybus uniek voor NL en kom graag in Arnhem om een paar ritten te maken. Maar de techniek haalt de werkelijkheid in, helaas. Want de trolley-infra mag dan uniek zijn, het is ook storingsgevoelig en kostbaar. Hier in Amsterdam bij het GVB is het woord trolleybus, een paar jaar geleden ook wel eens gevallen, maar men zet nu in op elektrische bussen in de toekomst. Connexxion hier in de concessie Amstelland-Meerlanden onder Amsterdam, heeft 100 VDL Slfa's electric besteld, die a.s. december gaan rijden op het Schipholnet en R-net rond Schiphol. Denken jullie niet met de komst van de elektrische bus, dat hiermee ook het einde ingeluid gaat worden van het trolleynet?
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Stadsbus »

Ik weet niet meer hoe en wat, maar er was een tijd geleden het project Trolley 2.0.
Dat was een project dat bussen rijdend opladen, en daarna met een opgeladen batterij zonder bovenleiding elektrisch kunnen rijden.
Volgens mij was het rond 2019/2020 dat er 2 bussen in dienst komen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fred1954 »

Dat project daar heb ik van gehoord, dat is een project in samenwerking met Vossloh Kiepe. Maar dit gaat in principe over trolleybussen, maar kunnen dan een aantal km (iets van 10 km) zonder trolley rijden, door de stroom die eerder opgeslagen is, tijdens het rijden MET trolley. Inderdaad makkelijk bij een verlenging van een lijn, daar hoeft dan geen infrastructuur aangelegd te worden, de bus kan zo doorrijden, maar moet dan wel op de terugweg zodra er weer trolley-infra is, weer aan de draden. Op zich een prima idee, maar denk dat de stand van de huidige techniek, deze manier van elektrisch rijden al weer ingehaald heeft. We gaan het zien in de komende jaren. In Amstelland Meerlanden komen er op de eindpunten op en rond Schiphol laadpalen te staan, waar de bussen tijdens de dienst kort (5 min) opgeladen kunnen worden, door middel van een pantograaf, die contact maakt met de laadpaal. In de garages zijn er dan meerdere laadstations, waar de bussen 's nachts dan helemaal opgeladen kunnen worden. Ik denk dat dit de toekomst is.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Wat je nu toch vooral ziet met 100% EV bussen is een systeem van 'voorgeladen' bussen op een beperkt traject inzetten en steeds wisselen als de 'peut' op is.. Zo zal het dadelijk rond Schiphol ook gaan. Dit systeem komt, denk ik, door de relatief kostbare infrastructuur (en belasting van het al aanwezige spanningsnet) die voor opladen nodig is.
Dan is een systeem met opladen bij elke (tijd?) halte erg kostbaar. Dit beperkt de inzet van EV bussen op langere omlopen.

Iets dat een trolley bus niet heeft. Er is een dekkend infrastructuur in Arnhem en omgeving. Daar wordt gewoon al tientallen jaren elektrisch gereden voor een groot deel. Zij hoeven die hele omslag nu niet direct te maken.

De huidige nieuwe instroom zal toch ook wel weer zo'n 15 jaar in dienst moeten?
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

De oudste Hess bussen zijn uit 2009 (5234-5242) en die zullen zeker nog mee moeten tot aan het einde van de concessie (december 2022). Die zijn dan 13 jaar oud. Misschien dat die dan vervangen worden? De rest lijkt me niet, al helemaal niet de 5254-5273 die uit 2015/2016/2017 komen.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fred1954 »

Durashift schreef: Dan is een systeem met opladen bij elke (tijd?) halte erg kostbaar. Dit beperkt de inzet van EV bussen op langere omlopen.
Er zullen op Schiphol op de eindhaltes laadpalen komen, inderdaad is het leegtrekken van de stroomvoorziening een punt van aandacht, maar daar wordt aan gewerkt. Veel tijd hebben de Schipholnet bussen straks niet meer, om tussendoor op haltes te laden, want de voorgeschreven frequentie op bepaalde momenten zal 18 bussen per uur zijn oftewel elke 3 minuten. Is een expliciiete eis van de Stadsregio.

Ik ga er inderdaad vanuit dat de nieuwe Hess bussen voorlopig nog meegaan.....maar ik ben benieuwd wat de volgende generatie bussen in Arnhem wordt, met of zonder stokken. Immers de techniek schrijt ook voort in een hoog tempo.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

De 5271 nu ook in dienst, nog twee te gaan dus.

Vraag me af: Er zijn nog acht Berkhof bussen in dienst. Er komen dus nog twee Hess bussen bij, dat is niet voldoende om de resterende Berkhof bussen allemaal te vervangen. Blijven er een aantal in dienst?
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Michael »

Mogelijk houden ze voorlopig nog wat reserve achter de hand?
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

Echt achter de hand houden kunnen ze niet, ze zitten nu al krap met trolleys.
trolley2000
Berichten: 45
Lid geworden op: za 05 jan 2013, 22:08

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door trolley2000 »

Op de site van trolleymotion wordt verteld dat de laatste 2 Hess trolleys worden aangepast met een accupakket. Het zal nog wel even duren voordat deze wagens in dienst komen.
Wat het aantal trolleybussen betreft: op werkdagen zijn er nodig 38 stuks. Op zaterdagen 35 en zondagen 20. Tot nu toe beschikt Breng over 38 Hess trolleybussen. Men wil 3 Berkhof trolleys als reserve in dienst houden. Of dit voldoende is betwijfel ik. Wil je in de toekomst emissieloos rijden dan moet je nu het goede voorbeeld geven door er minimaal 5 Berkhof trolleys als reserve in Arnhem te houden en die ook in te zetten als een Hess wagen defect raakt en er ook een nodig is voor instructieritten ed. Anders kom je niet geloofwaardig over.
Stadsbus
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Stadsbus »

Connexxion zelf heeft er ook een artikeltje over geschreven:
https://www.connexxion.nl/reizen/1190/t ... seerd/4773
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

De Hess-serie is nu compleet: 5234-5273 allemaal in dienst.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

https://www.rocovgelderland.nl/adviesaanvragen#34

Adviesaanvraag voor zomervakantiedienstregeling 2017. Na overleg met de provincie wordt er één zomervakantiedienstregeling gereden voor een periode van zeven weken, die extra uitdunningen bevat t.o.v. de normale vakantiedienstregeling. Wijzigingen die ik zo kan detecteren t.o.v. vorig jaar:

* Lijn 10 Arnhem rijdt helemaal niet meer
* Lijn 56 rijdt buiten de spits eenmaal per uur van Heteren naar Arnhem (andersom doet de lijn dat buiten de spits altijd al)
* Lijn 10 Nijmegen wordt aangepast aan de vakantie van de universiteit (/HAN)
* Lijn 12 Nijmegen wordt opgeheven
* Lijn 352 rijdt de normale vakantiedienstregeling (dus in de spits wel vier keer per uur)

Voor de wijzigingen op lijn 80/82 wil de provincie dat Breng de reizigers tegemoet komt in de extra kosten die gemaakt worden (lijn 82 rijdt niet en lijn 80 is duurder vanwege de omweg).
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door OV-Hobbyist »

Om reizigers richting Millingen tegemoet te komen kan men ook lijn 80 1x/u en 82 1x/u laten rijden in plaats van alleen lijn 80 2x/u.

Dat zou ook in de normale daluren, buiten de vakanties om, beter zijn. De hoeveelheid reizigers tussen Nijmegen, Beek, Ooij, Erlecom en Leuth zijn het niet waard om 2x/u een bus door de dorpen te laten rijden. De meeste reizigers reizen tussen Nijmegen en Leuth en Millingen.
De drukste halte in Beek, halte Verbindingsweg, wordt tevens bediend door SB58.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
albertjan96
Berichten: 560
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Op Arnhem Centraal was men gisteren de schermen boven de busperrons in de hal en op het trolleybussenplein aan het testen, boven elk perron verschenen (nu nog statisch) de bussen die daar behoren te stoppen. Betekent dit dat het dynamisch busstation eraan zit te komen?
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Roeland »

OV-Hobbyist schreef:Om reizigers richting Millingen tegemoet te komen kan men ook lijn 80 1x/u en 82 1x/u laten rijden in plaats van alleen lijn 80 2x/u.

Dat zou ook in de normale daluren, buiten de vakanties om, beter zijn. De hoeveelheid reizigers tussen Nijmegen, Beek, Ooij, Erlecom en Leuth zijn het niet waard om 2x/u een bus door de dorpen te laten rijden. De meeste reizigers reizen tussen Nijmegen en Leuth en Millingen.
De drukste halte in Beek, halte Verbindingsweg, wordt tevens bediend door SB58.
Eigenlijk zou Breng lijn 82 als basissnellijn moeten rijden (overdag 2x/uur; avond/zondag 1x/uur), en daarnaast lijn 80 als ontsluitende lijn tot Ooij (het deel Ooij - Millingen vervalt dan). Die ontsluitende lijn kan dan bijv. ma-vrij overdag 2x/uur, avond/weekend/vakantie 1x/uur rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten