Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Oeps, klopt ja. :pos:
Wageningen1998
Berichten: 985
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

Was zeker Breng Direct? :')
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

https://www2.nijmegen.nl/mmbase/attachm ... g_2018.pdf

Plannen Breng dienstregeling 2018:
Lijn 2 Arnhem: niet meer naar Hoogkamp, daar rijdt geen trolleybus meer. Frequentieverhoging naar 4x/uur. Altijd gekoppeld aan lijn 6.
Lijn 4 Arnhem: inkorten tot traject Arnhem CS - Vredenburg. Nieuw eindpunt bij Kronenburg. Rijdt 's avonds na 21:00 niet meer.
Lijn 8: Arnhem - Velp: In Velp traject Beekhuizenseweg - Ziekenhuis laten vervallen. 's Avonds na 21:00 en op zondag niet meer rijden. Op zaterdag terug naar 1x/uur.
Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: neemt route via Hoogkamp over. Rijdt 's avonds na 21:00 en op zondag niet meer. Op zaterdag terug naar 1x/uur.
Lijn 10: Arnhem: via Heyenoord; in ochtendspits extra ritten via huidige route.
Lijn 14: Arnhem - Nijmegen: via de Hazenkamp naar Brakkenstein laten rijden.
Lijn 26/27/29: voorstel om lijn 26 in te kort tot Doesburg - Dieren en voor lijn 29 het traject Arnhem - Doesburg te laten vervallen is ingetrokken.
Lijn 56: Arnhem - Wageningen: inkorten tot Arnhem - Heteren. In het dal tweemaal per uur gaan rijden.
Lijn 60/62: Arnhem - Duiven - Zevenaar: beide lijnen op zaterdag tot 10:00 een uurdienst laten rijden.
Lijn 331: Arnhem - Nijmegen: splitsen in drie afzonderlijke delen wordt ingetrokken. Lusroute door Aldenhof; Nijmegen wil doorsteek niet realiseren, omdat het reizigers uit Aldenhof zou benadelen. Tussen Arnhem CS en Nijmegen CS doordeweeks tussen 9:00 en 13:00 en op zaterdag een halfuursdienst.
Lijn 352: Arnhem - Wageningen: in ochtendspits in beide richtingen 6x/uur laten rijden, in middagspits 5x/uur.

Lijn 1: Nijmegen - Molenhoek: inkorten tot Nijmegen - Malden, Heidezoom. Alleen maandag tot en met vrijdag 7:00 tot 17:30. Rijdt via Sint Annastraat en Spoorkuil.
Lijn 2: Nijmegen: doortrekken naar Poort Neerbosch. Is infrastructurele wijziging voor nodig.
Lijn 3: Oosterhout - Afrika Museum: laten vervallen. Vervanging door buurtbus Slijk-Ewijk - Oosterhout - station Lent.
Lijn 4: Nijmegen: opheffen, lijn 331 neemt bediening Aldenhof over, lijn 14 bediening Hazenkamp.
Lijn 5: Beuningen - Groesbeek: opwaardering naar HOV-lijn. In ochtendspits 6x/uur in middagspits 5x/uur. Altijd doorrijden naar Tiberiuslaan. Geen koppeling met lijn 11.
Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: ritten uit vroege ochtend naar de avond verschuiven. Op zaterdag opheffen.
Lijn 13/15: Nijmegen - Wijchen: in Nijmegen weer oude route laten rijden.
Lijn 42: Nijmegen - Tiel: in Tiel mogelijk via industrieterrein Medel.
Lijn 57/58: Nijmegen - Kranenburg - Emmerich: lijn 57 opheffen; frequentieverhoging lijn 58. Lijn 58 doortrekken naar Heyendaal. Wachten op realisatie haltes N325 ter vervanging van haltes in Beek.
Lijn 89: Nijmegen - Druten: twee ritten aan begin middagspits laten vervallen. Sluiten niet aan op schooltijden en daardoor slecht bezet.
Lijn 99: Nijmegen - Uden: opwaardering tot HOV-lijn in 2019. Dit betreft: strekken route Zeeland, overslaan weinig gebruikte haltes, verbetering haltevoorzieningen en doorstroming.

Zomervakantiedienstregeling: 8 weken in plaats van 7 weken.
Stadslijnen Arnhem en Nijmegen 's avonds terug naar 1x/uur. Arnhem: lijn 1 t/m 7, Nijmegen: lijn 2, 5, 6, 8 en 14. Las dat de provincie hier niet mee akkoord gaat.
Breng gaat er vanuit dat de bus op z'n vroegst medio 2018 uit de binnenstad verdwijnt.

Uitbreiding Breng flex Arnhem in 2018 tot: Schaarsbergen, Rheden, Westervoort, Huissen, Elst, Driel, Oosterbeek.
Uitbreiding Breng flex Nijmegen in 2018 tot: Beuningen, Bemmel, Elst, Beek, Malden.
Voor de nieuw gebieden een tarief van E 5 voor een enkele rit. Huidige gebied, inclusief Wijchen, blijft E 3,50. Vanuit Arnhem via Elst naar Nijmegen alleen tegen tweemaal tariefprijs.
Doordat lijnen 's avonds niet ingekrompen mogen worden is voorgestelde uitbreiding Breng Flex met ingang van 2018 echter niet te realiseren.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door JothamvW »

Zoals ik het zo zie heeft Breng/Hermes net zo als bij dienstregeling 2017 weer een bezuiningsfetish met al die lagere frequenties en inkortingen?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
StefanH
Berichten: 92
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 14:01
Locatie: Tiel / Wageningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door StefanH »

Frank schreef:https://www2.nijmegen.nl/mmbase/attachm ... g_2018.pdf
Lijn 42: Nijmegen - Tiel: in Tiel mogelijk via industrieterrein Medel.
Er wordt gezegt dat het afhangt van de creatie van een nieuwe halte. Daarmee wordt waarschijnlijk verplaatsing van de halte Laan van Westroijen bedoelt. Als Arriva/Breng via Kellen gaat rijden dan hoeft de halte niet verplaatst te worden en kan het bedrijventerrein weer bedient worden. Dan eventueel haltes langs de Industrieweg (gemeentewerf), Kellenseweg (bedrijventerrein Kellen), De Diepert (bedrijventerrein Medel) en de carpoolplaats te Echteld aanleggen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Ja. Je kunt hier zien waarom het principe van concessies en aanbestedingen zich wreekt als je het niet goed doet (en aangezien politici alleen doelstellingen hebben op de korte termijn, tot de volgende verkiezing (i.e. max vier jaar), gaat het bijna altijd fout). Bij het begin van de concessie zijn heel veel uitbreidingen gedaan in het lijnennet. Veel daarvan zijn ongedaan gemaakt en in veel gevallen is de bediening nu onder wat het ooit geweest is. Ik heb met concessies vaak het idee dat een geweldig lijnenplan gepresenteerd wordt, dat twee of drie jaar uitgevoerd wordt en vervolgens wordt alles weer gesloopt omdat het niet haalbaar is (wat de vervoerder ook wel wist). Je kunt beter een constant lijnennet hebben, dan hoef je sommige investeringen ook niet te doen. De concessie-overgang van stadsregio naar provincie heeft ook niet geholpen, hoewel beide partijen niet onschuldig zijn in het geheel. De stadsregio hield de frequentieverlagingen nog wel enigszins tegen, maar zorgde voor buitensporige tariefsverhogingen. De provincie haalt de tariefsverhogingen tot nu toe nog wel enigszins tegen (als je ziet wat voorgesteld is...), maar knipt er maar op los in het lijnennet. Dat wordt dan zogenaamd gecompenseerd door BrengFlex. Ik begrijp dat de ideeën rondom busvervoer langzaam moeten wijzigen, maar gezien de huidige staat van het busvervoer: laat het experimenteren voorlopig alsjeblieft aan iemand anders over.

Een reactie van mijn kant op de voorgestelde wijzigingen:
Lijn 2/9 Arnhem: voorbeeld van mijn punt hierboven. Tien jaar geleden heeft men fors in deze lijn geïnvesteerd door er een bovenleiding op te hangen. Leuk, zeker voor de trolleyliefhebbers (waaronder ook ik). Het niet meer laten rijden van de trolleys al na 10 jaar is kapitaalvernietiging. Deze wijk bestaat al heel, heel lang. Als je de vervoersstromen goed gemonitord had, had je dan misschien ook geweten dat het geen nuttige investering was geweest. Met lijn 9 rijdt er straks 's avonds en op zondag geen bus meer en op zaterdag nog maar eenmaal per uur. Wat als je de investering destijds niet had gedaan? Verhoging van de frequentie naar De Laar Oost is mooi, hoewel het eigenlijk gewoon ter vervanging van lijn 4 is. Je zult zien dat men over een paar jaar ook hier in het dal tweemaal per uur wil gaan rijden, maar in ieder geval wordt de investering (aanleggen bovenleiding) voorlopig iets beter benut. De opzet van het lijnennet in Arnhem Zuid klink wel logischer dan het een aantal jaren geleden was: na iedere wijk een eigen lijn in plaats van één slingerroute.
Lijn 4 Arnhem: de voorgestelde route was er jaren geleden ook al, maar een langere route door Arnhem Zuid was gewenst. Heeft veel geld gekost en nu rijdt er straks 's avonds geen bus meer en is de frequentie in de spits teruggebracht naar tweemaal per uur. Zonde.
Lijn 8 Arnhem: ken de lijn niet goed, maar ik heb het idee dat lange slingerlijnen door een stad geen succes zijn. In die zin logisch dat er bezuinigd wordt. Misschien is hier opnieuw kijken naar het lijnennet in het geheel wel gewenst.
Lijn 9 richting Schaarsbergen: door het vervallen van de bus 's avonds en zondag zijn straks verstoken van OV. Dat zorgt voor een neerwaartse spiraal. Volkomen onacceptabel.
Lijn 14: een wat raar overkomende wijziging dat juist dat stadstraject gekoppeld gaat worden aan een streeklijn. Zal nog minder doorgaande reizigers opleveren dan het huidige traject via Heyendaal. Mogelijk ben ik er zelf wel een van, dat dan weer wel :') . Enige kleine voordeeltje is dat er vanaf de Hazenkamp weer de gehele week door een verbinding met het centrum is, hoewel de met Plein '44 wel komt te vervallen.
Lijn 56: het uitbreiden van de diensten rondom Driel en Heteren en het doortrekken naar Wageningen hebben een paar jaar mooi busvervoer opgeleverd voor die dorpen, hoewel het wel elke drie weken wijzigde. De laatste verbetering, het doortrekken naar Wageningen, komt nu te vervallen. Het in het dal tweemaal per uur rijden tussen Arnhem en Heteren is zinvol en ik denk/hoop ook robuust (heeft het ooit heel lang uitgehouden). Wel kun je zien dat al het uitbreiden voor deze streek weinig heeft opgeleverd: het enige wat men eraan over heeft gehouden is een lagere frequentie in de spits, op zaterdag en geen rechtstreekse verbinding met Kronenburg meer...
Lijn 60/62: een lagere frequentie op zaterdagochtend kan ik nog wel begrijpen. De Liemers is een van de weinige streken waarin men nooit gepoogd heeft het OV te verbeteren; sinds de opening van station Westervoort stapelt de ene bezuiniging zich op de andere (gelukkig wordt het treinstation wel goed gebruikt en ik ben er ook erg blij mee). Zolang er op zondag geen bus naar Zevenaar rijdt is het OV in de regio beneden alle peil.
Lijn 331: tussen Arnhem en Nijmegen heeft men de verbeteringen lang weten vol te houden, hoewel al redelijk snel duidelijk werd dat viermaal per uur in het dal te hoog was. Maar omdat deze lijn aangekondigd was als het paradepaardje van de concessie kun je niet al na 3 jaar terugkrabbelen. Maar ten koste van wat? De volgende stap zal alsnog het opknippen van de lijn in 3 stukken zijn en in de spits de frequentie verlagen naar tweemaal per uur. Of een mogelijke samenvoeging met lijn 14 zoals staat omschreven, maar ook dan zal de frequentie wel teruglopen.
Lijn 352: een frequentieverhoging, lijkt mooi. Maar de frequentie was ooit al zo hoog en werd verlaagd voor de bus tussen Heteren en Wageningen. Waarom niet in de middagspits ook zesmaal per uur gaan rijden, zoals het ooit was? In de ochtendspits heeft er op het traject, in combinatie met een oude snelbus, ooit achtmaal per uur een bus op het traject gereden.

Lijn 1: deze wijziging is meen ik in 2004 al wel eens geopperd, maar toen niet doorgegaan. Men heeft met de opening van het station in Molenhoek gepoogd nog wat van deze lijn te maken, maar dat is kennelijk niet gelukt. Het was in ieder geval het proberen waard. Jammer.
Lijn 3: vervallen busvervoer naar Oosterhout blijft onacceptabel, ook al komt er een buurtbus voor in de plaats. Slijk-Ewijk krijgt er wel "OV" voor terug, maar dat is wel een mager goedmakertje.
Lijn 4: jammer dat deze lijn komt te vervallen. Het via Aldenhof rijden van de 331 zal ook reizigers weghalen, bijvoorbeeld die uit de Weezenhof. De doorsteek leek me nog niet eens heel onredelijk, maar goed. De bediening van de Hazenkamp heeft ook weer die bijzondere fluctuatie doorstaan: van 4x naar 6x naar 2x per uur overdag. Een constante bediening over de gehele concessie was veel beter geweest.
Lijn 5: mooie frequentieverhoging die denk ik ook voor de langere termijn levensvatbaar zal zijn. In de ochtendspits rijden er nu al wel drie toegevoegde ritten geloof ik en vijfmaal per uur in de middagspits is ook een beetje een vreemde frequentie.
Lijn 11: op zaterdag opheffen is logisch. Bediening Lindenholt-Oost blijft een probleempunt in het stadsvervoer van Nijmegen.
Lijn 57/58: de burgemeester van Beek was ooit tegen de reactivering van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve omdat er nu eindelijk een fatsoenlijke busverbinding in z'n dorp is. Zie hier...

Zomervakantiedienstregeling: wat een gezeur van Breng. Misselijkmakend.

Stadslijnen 's avonds: nog een naar voorstel van Breng (sorry, ben een beetje cynisch vanavond). Terecht dat de provincie er niet in mee lijkt te gaan. Volgend jaar een nieuw poging van Breng? Wat mij betreft wordt de concessie dan afgenomen.

BrengFlex: gedoe, zoals ik boven omschreef. Als de uitbreiding niet door kan gaan omdat de stadslijnen 's avonds niet ingekrompen mogen worden: mooi! Hef het dan maar helemaal op.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Durashift »

Frank schreef: (..)
Lijn 56: het uitbreiden van de diensten rondom Driel en Heteren en het doortrekken naar Wageningen hebben een paar jaar mooi busvervoer opgeleverd voor die dorpen, hoewel het wel elke drie weken wijzigde. De laatste verbetering, het doortrekken naar Wageningen, komt nu te vervallen. Het in het dal tweemaal per uur rijden tussen Arnhem en Heteren is zinvol en ik denk/hoop ook robuust (heeft het ooit heel lang uitgehouden).
(..).
Nou, toch jammer voor sommige mensen (studenten) die bij de Kruidvat in Heteren, vanuit Wageningen) werken. Gaan dan een directe verbinding missen.. Het was geen bus vol.. maar zag er toch wel met enige regelmaat een paar bij de halte staan. Heb zelf dit traject ook een keer gedaan toen de automobiel ff niet voorhanden was.

Misschien dat op een aantal tijdslots de bus wel doorrijdt of een pendeldienstje opgezet kan worden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Meltrain »

Afgezien van de belachelijke wijzigingen, snap ik ook niet waarom dat voor Breng Flex een vast tarief van €3,50 geldt en niet gewoon de normale tarieven.
Voor AML Flex (vanaf december 2016 in de omgeving van Schiphol) geldt namelijk wel het normale tarief. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door sirvinniei »

En dat ze niet gewoon de regiotaxi er in integreren. 1 vervoersmiddel, OV-tarief voor zowel WMO-reizigers als OV-reizigers. Voordeur naar voordeur vervoer voor WMO-ers. 1 rendabel product door hogere bezetting en lagere overhead.

Verder vraag ik me af of je avond uurdiensten niet kan omzetten naar een nachtvlinder zoals in Zutphen. Daar heeft het voor een frequentieverdubbeling en grote groei in reizigers gezorgd met dezelfde kosten.
Ik heb geen onderschrift
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Nitein-Repart »

Wat is eigenlijk de bedoeling van lijn 26/27/29? Gaat lijn 27 2x/uur rijden of gaan Lathum, Giesbeek en Doesburg-Zuid terug naar 1x/uur? Ik dacht dat de bus in de brede spits nog wel best aardig (goed) bezet was.

Daarnaast is de bediening van de Universiteitsbibliotheek en het Radboud Sportcentrum in twee jaar tijd van 8x/uur naar 2/uur op zaterdag. En ook op zondag en in de avonduren wordt de frequentie slechts 2x/uur (ipv 4x/uur in 2016). Ik vraag mij af of 2x/uur een bus voor Heijendaal in het weekend capaciteitstechnisch voldoende is. Aan lijn 9 heb je niets, omdat die de HAN bedient die in het weekend (muv de open dagen) gesloten is.

Daarnaast verliezen toch een heel aantal wijken in Arnhem hun bus op zondag, dat lijkt mij toch een best kwalijke zaak.

Verder vind ik 5x/uur (12-minutendienst) in de middagspits voor de Nijmeegse lijn 5 en lijn 352 erg vreemd. Je kunt dan nooit goed aansluiten op andere buslijnen of de trein. Wel jammer dat een kwartiersdienst op lijn 352 op zaterdag niet mogelijk is. Dat was in mijn ogen een echte kwaliteitssprong.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door dennistd »

Met 5x per uur geef je de reizigers die nu een (te) korte overstap hebben wel de mogelijkheid om betere aansluiting te krijgen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Frank »

Erno-BE schreef:Wat is eigenlijk de bedoeling van lijn 26/27/29?
Als ik het stuk van Breng goed gelezen heb ik het de bedoeling dat alles bij het oude blijft. Wat de bedoeling was? Geen idee, maar het lijkt erop alsof ze heel veel wilden gaan schrappen. Ze zullen volgend jaar vast een nieuwe poging doen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Frank schreef:Ja. Je kunt hier zien waarom het principe van concessies en aanbestedingen zich wreekt als je het niet goed doet (en aangezien politici alleen doelstellingen hebben op de korte termijn, tot de volgende verkiezing (i.e. max vier jaar), gaat het bijna altijd fout). Bij het begin van de concessie zijn heel veel uitbreidingen gedaan in het lijnennet. Veel daarvan zijn ongedaan gemaakt en in veel gevallen is de bediening nu onder wat het ooit geweest is. Ik heb met concessies vaak het idee dat een geweldig lijnenplan gepresenteerd wordt, dat twee of drie jaar uitgevoerd wordt en vervolgens wordt alles weer gesloopt omdat het niet haalbaar is (wat de vervoerder ook wel wist).
Breng is hier in mijn ogen de schuldige in het geheel. Het kan ook anders. Ook al willen ze bezuinigen dan moeten ze dat gewoon op de juiste plekken doen en niet de bus in Schaarsbergen geheel schrappen op zondag of in de avonduren dat zijn belachelijke voorstellen. Schrap dan liever lijn 11 in Arnhem die voegt nou ook weer niet zoveel toe. Zo krijg je geen plaatsen die geheel geen OV meer hebben. Brengflex is een duur alternatief en dat wordt dus nooit aantrekkelijk als deze niet tegen normaal OV-tarief (+ eventueel iets hogere instapprijs) gaat rijden.
Durashift schreef:Nou, toch jammer voor sommige mensen (studenten) die bij de Kruidvat in Heteren, vanuit Wageningen) werken. Gaan dan een directe verbinding missen.. Het was geen bus vol.. maar zag er toch wel met enige regelmaat een paar bij de halte staan. Heb zelf dit traject ook een keer gedaan toen de automobiel ff niet voorhanden was.

Misschien dat op een aantal tijdslots de bus wel doorrijdt of een pendeldienstje opgezet kan worden?
Er staat overigens ook in het voorstel dat Renkum - Heteren kleinschalig wordt, misschien dat dan buurtbus 237 van Arriva door gaat rijden naar Renkum.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wageningen1998
Berichten: 985
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door Wageningen1998 »

Het schrappen van trolleylijn 2 vind ik als trolleyfan erg jammer, maar eerlijk is eerlijk: Lijn 2 is tussen CS en Hoogkamp altijd zo goed als leeg. Ik denk dat een gelede bus gewoon overkill is op dat traject, maar we hebben geen 12m trolleys meer...

Wordt de bovenleiding overigens wel verwijderd of blijft ie weer ruim 10 jaar ongebruikt hangen? :')
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

Nee, ik denk dat dit maar tijdelijk is. Als het project trolley 2.0 voltooid is zal lijn 9 ongetwijfeld ook met deze bussen rijden. Dan kan die bovenleiding weer goed gebruikt worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Frank schreef:Plannen Breng dienstregeling 2018
Zijn deze serieus, of is dit een slechte grap? :shock:
(p.s.: ik krijg het pdf'je dat je erbij linkte niet geopend).
Frank schreef:Lijn 2 Arnhem: niet meer naar Hoogkamp, daar rijdt geen trolleybus meer. Frequentieverhoging naar 4x/uur. Altijd gekoppeld aan lijn 6.
Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: neemt route via Hoogkamp over. Rijdt 's avonds na 21:00 en op zondag niet meer. Op zaterdag terug naar 1x/uur.
Beetje onzinnige aanleg van die trolleylijnen geweest dan... (had beter besteed kunnen worden aan lijn 4)
Maar het lijkt me volledig onacceptabel dat Hoogkamp en Bakenberg geen OV meer hebben 's avonds en zondags. Het gehuchtje Schaarsbergen kan ik me nog enigszins in vinden, maar is ook niet erg klantvriendelijk.
Alternatief: overleg met Syntus of lijn 105 via Schaarsbergen, Bakenberg en Hoogkamp kan rijden. Overdag zou je lijnen 9 en 105 dan gezamenlijk een kwartiersdienst (brede spits) of een halfuursdienst (dagdal en zaterdags) kunnen laten rijden en 's avonds en zondags rijdt dan alleen lijn 105 (1x p/u). Bediening IPC buiten de brede spits valt dan wel terug naar 1x p/u.
Frank schreef:Lijn 4 Arnhem: inkorten tot traject Arnhem CS - Vredenburg. Nieuw eindpunt bij Kronenburg. Rijdt 's avonds na 21:00 niet meer.
Kronenburg ligt vóór Vredenburg, of bedoeld men een rondje Vredenburg/Holthuizen en dan bij het WKC eindigen en weer terugrijden (of dat rondje sowieso maar in één richting rijden)?
Maar Malburgen-West, Vredenburg en Holthuizen 's avonds onbediend laten lijkt me zeer onwenselijk.
Hier wringt zich dat men hier niet in de trolleylijn had geïnvesteerd i.p.v. Hoogkamp. Als je de ontbrekende aansluitingen bij de Zeesingel en De Monchyplein gewoon weer had aangelegd had lijn 2 gewoon via Malburgen-West kunnen laten rijden...
Alternatief 1: Schrap lijn 4 in zijn geheel, laat lijn 14 dan via Malburgen-West rijden en laat lijn 11 dan via Vredenburg/Holthuizen naar station Zuid rijden.
Frank schreef:Lijn 14: Arnhem - Nijmegen: via de Hazenkamp naar Brakkenstein laten rijden.
Prima dat je Brakkenstein via de Hazenkamp naar CS wilt bedienen, maar de koppeling naar Arnhem is dan niet meer logisch. Die koppeling was er vooral om Elst(-West) en de wijk Oosterhout een rechtstreekse verbinding met Heyendaal te geven.
Alternatief: Knip de lijn te Nijmegen CS. Maak het deel uit Arnhem vast aan lijn 9 (tot een lijn Arnhem-Grave) en maak het deel uit Brakkenstein bijv. vast aan lijn 80 (tot een lijn Millingen-Brakkenstein via Ooij) zodat Brakkenstein een verbinding met het centrum behoudt.
Frank schreef:Lijn 26/27/29: voorstel om lijn 26 in te kort tot Doesburg - Dieren en voor lijn 29 het traject Arnhem - Doesburg te laten vervallen is ingetrokken.
Zonde, lijn 26 inkorten tot Doesburg, lijn 27 schrappen (ten bate van extra ritten op lijn 26) en lijn 29 omvormen tot een busdienst Dieren-Doetinchem was juist een van de weinige voorstellen waar je én kon bezuinigen én de meeste reizigers er beter mee af konden zijn...
Frank schreef:Lijn 56: Arnhem - Wageningen: inkorten tot Arnhem - Heteren. In het dal tweemaal per uur gaan rijden.
Als er te weinig reizigers tussen Heteren en Heelsum waren begrijpelijk, maar het wegvallen van de verbinding is wel zonde.
Alternatief: onderzoek of het mogelijk is de buurtbus in Heteren door te trekken naar Heelsum en daar op lijn 352 aan te laten sluiten ter vervanging.
Frank schreef:Lijn 1: Nijmegen - Molenhoek: inkorten tot Nijmegen - Malden, Heidezoom. Alleen maandag tot en met vrijdag 7:00 tot 17:30. Rijdt via Sint Annastraat en Spoorkuil.
Behalve Malden-Oost, wat bediend die dan eigenlijk nog extra? Hij rijdt in Nijmegen dan immers exact gelijk aan lijn 83 die ook van/naar Malden rijdt.
Alternatief: Schrap lijn 1 en laat lijn 9 via Malden-Oost van/naar Grave rijden. Hiermee kun je tegelijk ook Heumen op regulier OV aansluiten. Nijmegen-West is van/naar Grave ook prima via station Dukenburg en lijn 99 te bereiken en Weezenhof en Hatert hebben voor de verbinding naar Heyendaal al een beter alternatief in lijn 6. Als je dan ook de doorkoppeling die ik bij lijn 14 voorstelde doorvoert, krijgt Malden dan ook gelijk een rechtstreekse verbinding naar het Nijmeegse centrum.
Frank schreef:Lijn 3: Oosterhout - Afrika Museum: laten vervallen. Vervanging door buurtbus Slijk-Ewijk - Oosterhout - station Lent.
Dat Oosterhout Dorp te weinig reizigers heeft voor een grote bus snap ik, dus de vervanging is logisch. Echter het laten eindigen bij station Lent is niet erg klantvriendelijk.
Alternatief: een buurtbus Slijk-Ewijk - Nijmegen CS. Hierbij stopt de buurtbus in Nijmegen tussendoor alleen op de haltes De Klif (i.v.m. basisschool en bieb, tevens kan dan hier op lijn 331 overgestapt worden), Station Lent, Burchtstraat en Plein 1944 en geldt voor die haltes dan een instap- (ri. CS) c.q. uitstapverbod (ri. Slijk-Ewijk).
Frank schreef:Lijn 4: Nijmegen: opheffen, lijn 331 neemt bediening Aldenhof over, lijn 14 bediening Hazenkamp.
Aldenhof door 331 laten bedienen lijkt me een vooruitgang. Voor lijn 14 zie mijn opmerking bij die lijn.
Frank schreef:Lijn 5: Beuningen - Groesbeek: opwaardering naar HOV-lijn. In ochtendspits 6x/uur in middagspits 5x/uur. Altijd doorrijden naar Tiberiuslaan. Geen koppeling met lijn 11.
Ik vraag me af hoe ze met 5x p/u die halfuursdiensten naar De Horst en Breedeweg (aan Groesbeekse zijde) goed willen kunnen doen? Doe dan in de middagspits ook 'gewoon' 6x p/u lijkt me. Verder prima dat dit een HOV-lijn wordt, dit is altijd een drukke lijn geweest. Ontkoppelen met lijn 11 is jammer, maar aangezien dan altijd doorgereden wordt tot Tiberiuslaan lijkt me het grootste probleem al ondervangen.
Frank schreef:Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: ritten uit vroege ochtend naar de avond verschuiven. Op zaterdag opheffen.
Lindenholt-Oost onbediend laten lijkt me onwenselijk.
Alternatief: op die momenten een pendeldienst tussen station Dukenburg en Poort Neerbosch laten rijden ter bediening van Lindenholt-Oost. Zolang de infra bij Poort Neerbosch niet geschikt is die pendeldienst vastmaken aan lijn 2 bij halte Meeuwseacker.
Frank schreef:Lijn 13/15: Nijmegen - Wijchen: in Nijmegen weer oude route laten rijden.
Welke oude route? Ik woon nu zo'n 9 jaar in Nijmegen, maar ik kan me geen routewijziging herinneren... Of bedoelen ze in Lent?
Frank schreef:Stadslijnen Arnhem en Nijmegen 's avonds terug naar 1x/uur. Arnhem: lijn 1 t/m 7, Nijmegen: lijn 2, 5, 6, 8 en 14. Las dat de provincie hier niet mee akkoord gaat.
Volgens mij zijn dit ook zo'n beetje alle lijnen die 's avonds nog niet 1x p/u rijden (m.u.v. de HOV-lijnen 300, 331 en 352)...
Maar lijnen 7 (Arnhem) en 6 (Nijmegen) die zo druk zijn dan ze zelfs in het dagdal 6x p/u rijden (vaker dan die HOV-lijnen!) en lijn 5 (Nijmegen) die je wilt opwaarderen tot HOV-lijn dan opeens 's avonds maar 1x p/u laten rijden? Dat is echt belachelijk :')
Overigens: hoe wil Breng zowel De Horst als Breedeweg bedienen met een lijn 5 die maar 1x p/u rijdt? Nu rijdt die 's avonds 2x p/u, waarvan 1x naar De Horst en 1x naar Breedeweg.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

SuperGhost schreef:Kronenburg ligt vóór Vredenburg, of bedoeld men een rondje Vredenburg/Holthuizen en dan bij het WKC eindigen en weer terugrijden (of dat rondje sowieso maar in één richting rijden)?
Maar Malburgen-West, Vredenburg en Holthuizen 's avonds onbediend laten lijkt me zeer onwenselijk.
Rondje wordt in beide richtingen gereden. Er wordt namelijk naar Kronenburg gereden en dan weer via Holthuizen/Vredenburg naar CS.
SuperGhost schreef:Als er te weinig reizigers tussen Heteren en Heelsum waren begrijpelijk, maar het wegvallen van de verbinding is wel zonde.
Alternatief: onderzoek of het mogelijk is de buurtbus in Heteren door te trekken naar Heelsum en daar op lijn 352 aan te laten sluiten ter vervanging.
Verbinding Heteren - Renkum wordt volgens vervoersplan kleinschalig, hoe deze wordt vormgegeven is mij onbekend.
SuperGhost schreef:Ik vraag me af hoe ze met 5x p/u die halfuursdiensten naar De Horst en Breedeweg (aan Groesbeekse zijde) goed willen kunnen doen?
Gewoon om-en-om lijkt me. Dat doen ze in Duitsland ook bij 20-minuten diensten, dan heb je dus elke 40 min een bus. In dit geval elke 24 min i.p.v. 30 min.
SuperGhost schreef:Welke oude route? Ik woon nu zo'n 9 jaar in Nijmegen, maar ik kan me geen routewijziging herinneren... Of bedoelen ze in Lent?
Lijn 13/15 rijdt vanaf december via de Sint-Anna/Grootstalselaan maar gaat dan weer via Hatertseweg/Slotemaker de Bruïneweg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door BrengMe »

SuperGhost schreef:
Frank schreef:Plannen Breng dienstregeling 2018
Zijn deze serieus, of is dit een slechte grap? :shock:
(p.s.: ik krijg het pdf'je dat je erbij linkte niet geopend).
Dit is geen grap :')
Ik weet overigens niet wat er bij jou misgaat, maar ik krijg het linkje gewoon geopend hoor...
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 2 Arnhem: niet meer naar Hoogkamp, daar rijdt geen trolleybus meer. Frequentieverhoging naar 4x/uur. Altijd gekoppeld aan lijn 6.
Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: neemt route via Hoogkamp over. Rijdt 's avonds na 21:00 en op zondag niet meer. Op zaterdag terug naar 1x/uur.
Beetje onzinnige aanleg van die trolleylijnen geweest dan... (had beter besteed kunnen worden aan lijn 4)
Maar het lijkt me volledig onacceptabel dat Hoogkamp en Bakenberg geen OV meer hebben 's avonds en zondags. Het gehuchtje Schaarsbergen kan ik me nog enigszins in vinden, maar is ook niet erg klantvriendelijk.
Alternatief: overleg met Syntus of lijn 105 via Schaarsbergen, Bakenberg en Hoogkamp kan rijden. Overdag zou je lijnen 9 en 105 dan gezamenlijk een kwartiersdienst (brede spits) of een halfuursdienst (dagdal en zaterdags) kunnen laten rijden en 's avonds en zondags rijdt dan alleen lijn 105 (1x p/u). Bediening IPC buiten de brede spits valt dan wel terug naar 1x p/u.
Onzinnige investering is het zeker niet, zoals ik hierboven al heb gezegd ben ik er zeker van dat dit maar tijdelijk is. Waarschijnlijk gaat lijn 9 van de bovenleiding gebruikmaken als het project trolley 2.0 voltooid is.
Idee van lijn 105 vind ik een slecht plan, want dan heeft de Amsterdamseweg straks geen OV meer. Lijn 10 gaat deze route namelijk verlaten om het deel van lijn 9 via Heijenoord en Het Dorp over te nemen.
Dat Heijenoord en Hoogkamp straks op 's avonds en zondag verstoken zijn van OV vind ik wel een kwalijke zaak.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 4 Arnhem: inkorten tot traject Arnhem CS - Vredenburg. Nieuw eindpunt bij Kronenburg. Rijdt 's avonds na 21:00 niet meer.
Kronenburg ligt vóór Vredenburg, of bedoeld men een rondje Vredenburg/Holthuizen en dan bij het WKC eindigen en weer terugrijden (of dat rondje sowieso maar in één richting rijden)?
Maar Malburgen-West, Vredenburg en Holthuizen 's avonds onbediend laten lijkt me zeer onwenselijk.
Hier wringt zich dat men hier niet in de trolleylijn had geïnvesteerd i.p.v. Hoogkamp. Als je de ontbrekende aansluitingen bij de Zeesingel en De Monchyplein gewoon weer had aangelegd had lijn 2 gewoon via Malburgen-West kunnen laten rijden...
Alternatief 1: Schrap lijn 4 in zijn geheel, laat lijn 14 dan via Malburgen-West rijden en laat lijn 11 dan via Vredenburg/Holthuizen naar station Zuid rijden.
Men wil inderdaad vanuit Malburgen-West eerst naar Vredenburg rijden en dan pas naar Kronenburg. In feite keert dus de oude lijn 4 van voor 2013 terug, maar dan met een ommetje via Holthuizen.
Jouw alternatief vind ik een slecht plan. Op deze manier verliezen Vredenburg en Holthuizen hun verbinding met het centrum en jaag je de laatste reizigers naar Vredenburg de bus uit. Ook verliest Malburgen-Oost hun directe verbinding met busstation Kronenburg.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 56: Arnhem - Wageningen: inkorten tot Arnhem - Heteren. In het dal tweemaal per uur gaan rijden.
Als er te weinig reizigers tussen Heteren en Heelsum waren begrijpelijk, maar het wegvallen van de verbinding is wel zonde.
Alternatief: onderzoek of het mogelijk is de buurtbus in Heteren door te trekken naar Heelsum en daar op lijn 352 aan te laten sluiten ter vervanging.
In het document wordt ook gesproken over een vervanging in de vorm van kleinschalig vervoer. Dit zou een goede oplossing kunnen zijn.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 1: Nijmegen - Molenhoek: inkorten tot Nijmegen - Malden, Heidezoom. Alleen maandag tot en met vrijdag 7:00 tot 17:30. Rijdt via Sint Annastraat en Spoorkuil.
Behalve Malden-Oost, wat bediend die dan eigenlijk nog extra? Hij rijdt in Nijmegen dan immers exact gelijk aan lijn 83 die ook van/naar Malden rijdt.
Alternatief: Schrap lijn 1 en laat lijn 9 via Malden-Oost van/naar Grave rijden. Hiermee kun je tegelijk ook Heumen op regulier OV aansluiten. Nijmegen-West is van/naar Grave ook prima via station Dukenburg en lijn 99 te bereiken en Weezenhof en Hatert hebben voor de verbinding naar Heyendaal al een beter alternatief in lijn 6. Als je dan ook de doorkoppeling die ik bij lijn 14 voorstelde doorvoert, krijgt Malden dan ook gelijk een rechtstreekse verbinding naar het Nijmeegse centrum.
Klopt, lijn 1 wordt in mijn ogen een nutteloze lijn. kan wat mij betreft beter volledig geïntegreerd worden in lijn 83. Jouw idee voor lijn 9 vind ik een slecht plan. Deze lijn is bedoeld als snelle lijn tussen Grave en Heyendaal. Wanneer je deze via Malden laat lopen zadel je reizigers op met extra reistijd en kosten en loop je het risico dat studenten naar Heyendaal in lijn 99 blijven zitten en pas in Nijmegen op de bus naar Heyendaal overstappen. En dat terwijl deze lijn in de spitsen vaak al vol zit. Ook verliest een deel van de Hatertseweg dan de snelle verbinding met Nijmegen CS, gezien lijn 4 ook geschrapt gaat worden.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 3: Oosterhout - Afrika Museum: laten vervallen. Vervanging door buurtbus Slijk-Ewijk - Oosterhout - station Lent.
Dat Oosterhout Dorp te weinig reizigers heeft voor een grote bus snap ik, dus de vervanging is logisch. Echter het laten eindigen bij station Lent is niet erg klantvriendelijk.
Alternatief: een buurtbus Slijk-Ewijk - Nijmegen CS. Hierbij stopt de buurtbus in Nijmegen tussendoor alleen op de haltes De Klif (i.v.m. basisschool en bieb, tevens kan dan hier op lijn 331 overgestapt worden), Station Lent, Burchtstraat en Plein 1944 en geldt voor die haltes dan een instap- (ri. CS) c.q. uitstapverbod (ri. Slijk-Ewijk).
Klinkt als een goed idee, maar ik twijfel of dat met een busje in een uurdienst is te realiseren. Sowieso heb ik hier al eens ideeën voor bedacht, maar nog niet gepresenteerd. Zal ik binnenkort wel in het ideeëntopic doen.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 4: Nijmegen: opheffen, lijn 331 neemt bediening Aldenhof over, lijn 14 bediening Hazenkamp.
Aldenhof door 331 laten bedienen lijkt me een vooruitgang. Voor lijn 14 zie mijn opmerking bij die lijn.
Lijkt mij ook positief.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 5: Beuningen - Groesbeek: opwaardering naar HOV-lijn. In ochtendspits 6x/uur in middagspits 5x/uur. Altijd doorrijden naar Tiberiuslaan. Geen koppeling met lijn 11.
Ik vraag me af hoe ze met 5x p/u die halfuursdiensten naar De Horst en Breedeweg (aan Groesbeekse zijde) goed willen kunnen doen? Doe dan in de middagspits ook 'gewoon' 6x p/u lijkt me. Verder prima dat dit een HOV-lijn wordt, dit is altijd een drukke lijn geweest. Ontkoppelen met lijn 11 is jammer, maar aangezien dan altijd doorgereden wordt tot Tiberiuslaan lijkt me het grootste probleem al ondervangen.
Ben ik met je eens. Ook ik vraag me af waarom ze ´s middags 5x/uur gaan rijden en niet 6x/uur.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 11: Nijmegen - Beuningen: ritten uit vroege ochtend naar de avond verschuiven. Op zaterdag opheffen.
Lindenholt-Oost onbediend laten lijkt me onwenselijk.
Alternatief: op die momenten een pendeldienst tussen station Dukenburg en Poort Neerbosch laten rijden ter bediening van Lindenholt-Oost. Zolang de infra bij Poort Neerbosch niet geschikt is die pendeldienst vastmaken aan lijn 2 bij halte Meeuwseacker.
Lijn 11 rijdt nu op zaterdag alleen tussen station Dukenburg en de Langenkampweg, dat is dus bijna hetzelfde als jouw alternatief. Daar wordt nu te weinig gebruik van gemaakt en daarom wordt ie opgeheven.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 13/15: Nijmegen - Wijchen: in Nijmegen weer oude route laten rijden.
Welke oude route? Ik woon nu zo'n 9 jaar in Nijmegen, maar ik kan me geen routewijziging herinneren... Of bedoelen ze in Lent?
Lijn 13 en 15 rijden sinds december via de Sint Annastraat en de Grootstalselaan i.p.v. de Slotenmaker de Bruïneweg en de Hatertseweg. Dat gaat nu weer teruggedraaid worden.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 14: Arnhem - Nijmegen: via de Hazenkamp naar Brakkenstein laten rijden.
Prima dat je Brakkenstein via de Hazenkamp naar CS wilt bedienen, maar de koppeling naar Arnhem is dan niet meer logisch. Die koppeling was er vooral om Elst(-West) en de wijk Oosterhout een rechtstreekse verbinding met Heyendaal te geven.
Alternatief: Knip de lijn te Nijmegen CS. Maak het deel uit Arnhem vast aan lijn 9 (tot een lijn Arnhem-Grave) en maak het deel uit Brakkenstein bijv. vast aan lijn 80 (tot een lijn Millingen-Brakkenstein via Ooij) zodat Brakkenstein een verbinding met het centrum behoudt.
Ik ben het met je eens dat deze koppeling nu niet meer zo nuttig is en beter losgelaten kan worden, maar ik snap de koppelingen die jij voorstelt niet. Een lijn Arnhem-Grave is erg lang en vertragingsgevoelig, dus waarom zou je die willen? Ook de koppeling met lijn 80 is niet nodig, als je die lijn doortrekt naar Plein 1944. Geef die lijn Plein 1944-Brakkenstein dan ook weer het nummer 7, zoals vroeger.
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Stadslijnen Arnhem en Nijmegen 's avonds terug naar 1x/uur. Arnhem: lijn 1 t/m 7, Nijmegen: lijn 2, 5, 6, 8 en 14. Las dat de provincie hier niet mee akkoord gaat.
Volgens mij zijn dit ook zo'n beetje alle lijnen die 's avonds nog niet 1x p/u rijden (m.u.v. de HOV-lijnen 300, 331 en 352)...
Maar lijnen 7 (Arnhem) en 6 (Nijmegen) die zo druk zijn dan ze zelfs in het dagdal 6x p/u rijden (vaker dan die HOV-lijnen!) en lijn 5 (Nijmegen) die je wilt opwaarderen tot HOV-lijn dan opeens 's avonds maar 1x p/u laten rijden? Dat is echt belachelijk :')
Overigens: hoe wil Breng zowel De Horst als Breedeweg bedienen met een lijn 5 die maar 1x p/u rijdt? Nu rijdt die 's avonds 2x p/u, waarvan 1x naar De Horst en 1x naar Breedeweg.
Ben ik helemaal met je eens, en ik ben dan ook blij dat gemeente Nijmegen en de provincie dit idee tegenhouden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

BrengMe schreef:Dat Heijenoord en Hoogkamp straks op 's avonds en zondag verstoken zijn van OV vind ik wel een kwalijke zaak.
Hoogkamp gaat straks van 3x/uur een bus naar geen bus in de avond/zondag. Ik hoop dat de provincie dit plan dan ook tegen gaat houden, net zoals het verlagen van de frequenties in de avonduren op de stadslijnen tijdens de zomervakanties.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

BrengMe schreef:
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 2 Arnhem: niet meer naar Hoogkamp, daar rijdt geen trolleybus meer. Frequentieverhoging naar 4x/uur. Altijd gekoppeld aan lijn 6.
Lijn 9: Arnhem - Schaarsbergen: neemt route via Hoogkamp over. Rijdt 's avonds na 21:00 en op zondag niet meer. Op zaterdag terug naar 1x/uur.
Beetje onzinnige aanleg van die trolleylijnen geweest dan... (had beter besteed kunnen worden aan lijn 4)
Maar het lijkt me volledig onacceptabel dat Hoogkamp en Bakenberg geen OV meer hebben 's avonds en zondags. Het gehuchtje Schaarsbergen kan ik me nog enigszins in vinden, maar is ook niet erg klantvriendelijk.
Alternatief: overleg met Syntus of lijn 105 via Schaarsbergen, Bakenberg en Hoogkamp kan rijden. Overdag zou je lijnen 9 en 105 dan gezamenlijk een kwartiersdienst (brede spits) of een halfuursdienst (dagdal en zaterdags) kunnen laten rijden en 's avonds en zondags rijdt dan alleen lijn 105 (1x p/u). Bediening IPC buiten de brede spits valt dan wel terug naar 1x p/u.
...
Idee van lijn 105 vind ik een slecht plan, want dan heeft de Amsterdamseweg straks geen OV meer. Lijn 10 gaat deze route namelijk verlaten om het deel van lijn 9 via Heijenoord en Het Dorp over te nemen....
De schade van de Amsterdamseweg is zeer klein, slechts 2 haltes vervallen dan. Dit zijn de haltes 'Landgoed Rosorum' en 'Amsterdamseweg/Het Dorp', maar die haltes voegen sowieso weinig toe.
Die eerste halte kent namelijk nauwelijks bebouwing eromheen (ligt in een parkje) en heeft alleen een padje naar het zuiden, maar zodra de bebouwing begint kom je al de haltes tegen waar lijn 10 dan gaat stoppen. Vanuit de noordelijke wijken moet je omlopen en ligt de haltes waar lijn 9 gaat stoppen dus dichterbij.
Die laatste halte ligt 250m van de halte 'Het Dorp' waar lijn 10 gaat stoppen vandaan en vanuit Hoogkamp is die halte sowieso niet bereikbaar (geen paden), waardoor de haltes waar lijn 9 gaat stoppen dus altijd dichterbij zijn.
Wellicht mis ik iets, maar het lijkt me dat deze twee haltes dus eigenlijk weinig toevoegen.
BrengMe schreef:
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 4 Arnhem: inkorten tot traject Arnhem CS - Vredenburg. Nieuw eindpunt bij Kronenburg. Rijdt 's avonds na 21:00 niet meer.
Kronenburg ligt vóór Vredenburg, of bedoeld men een rondje Vredenburg/Holthuizen en dan bij het WKC eindigen en weer terugrijden (of dat rondje sowieso maar in één richting rijden)?
Maar Malburgen-West, Vredenburg en Holthuizen 's avonds onbediend laten lijkt me zeer onwenselijk.
Hier wringt zich dat men hier niet in de trolleylijn had geïnvesteerd i.p.v. Hoogkamp. Als je de ontbrekende aansluitingen bij de Zeesingel en De Monchyplein gewoon weer had aangelegd had lijn 2 gewoon via Malburgen-West kunnen laten rijden...
Alternatief 1: Schrap lijn 4 in zijn geheel, laat lijn 14 dan via Malburgen-West rijden en laat lijn 11 dan via Vredenburg/Holthuizen naar station Zuid rijden.
Men wil inderdaad vanuit Malburgen-West eerst naar Vredenburg rijden en dan pas naar Kronenburg. In feite keert dus de oude lijn 4 van voor 2013 terug, maar dan met een ommetje via Holthuizen.
Jouw alternatief vind ik een slecht plan. Op deze manier verliezen Vredenburg en Holthuizen hun verbinding met het centrum en jaag je de laatste reizigers naar Vredenburg de bus uit. Ook verliest Malburgen-Oost hun directe verbinding met busstation Kronenburg.
Goed punt, maar laat lijn 4 dan 's avonds in ieder geval 1x p/u rijden. Of zie je nog een andere optie die ook 's avonds aantrekkelijk kan blijven? Die wijken dan van OV verstoten lijkt me zeer onwenselijk.
BrengMe schreef:
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 1: Nijmegen - Molenhoek: inkorten tot Nijmegen - Malden, Heidezoom. Alleen maandag tot en met vrijdag 7:00 tot 17:30. Rijdt via Sint Annastraat en Spoorkuil.
Behalve Malden-Oost, wat bediend die dan eigenlijk nog extra? Hij rijdt in Nijmegen dan immers exact gelijk aan lijn 83 die ook van/naar Malden rijdt.
Alternatief: Schrap lijn 1 en laat lijn 9 via Malden-Oost van/naar Grave rijden. Hiermee kun je tegelijk ook Heumen op regulier OV aansluiten. Nijmegen-West is van/naar Grave ook prima via station Dukenburg en lijn 99 te bereiken en Weezenhof en Hatert hebben voor de verbinding naar Heyendaal al een beter alternatief in lijn 6. Als je dan ook de doorkoppeling die ik bij lijn 14 voorstelde doorvoert, krijgt Malden dan ook gelijk een rechtstreekse verbinding naar het Nijmeegse centrum.
Klopt, lijn 1 wordt in mijn ogen een nutteloze lijn. kan wat mij betreft beter volledig geïntegreerd worden in lijn 83. Jouw idee voor lijn 9 vind ik een slecht plan. Deze lijn is bedoeld als snelle lijn tussen Grave en Heyendaal. Wanneer je deze via Malden laat lopen zadel je reizigers op met extra reistijd en kosten en loop je het risico dat studenten naar Heyendaal in lijn 99 blijven zitten en pas in Nijmegen op de bus naar Heyendaal overstappen. En dat terwijl deze lijn in de spitsen vaak al vol zit. Ook verliest een deel van de Hatertseweg dan de snelle verbinding met Nijmegen CS, gezien lijn 4 ook geschrapt gaat worden.
Via Malden-Oost rijden zou niet veel langzamer hoeven te zijn. Routeplanner geeft aan dat Overasselt-Heyendaal via huidige route 15 minuten kost en via Malden-Oost 17 minuten.
Je geeft aan dat een deel van de Hatertseweg dan de snelle verbinding met Nijmegen CS verliest. Welk deel doel je dan op? De enige halte waar 9 alleen zou stoppen is 'Hatert Centrum', maar die heeft vlakbij (100m) ook een halte van lijn 6. Lijn 9 doet er 20 minuten over, lijn 6 22 minuten. Die 2 minuutjes zullen denk ik niet zo'n groot probleem zijn, zeker als lijn 6 ook nog eens 3x zo vaak rijdt.
De overige haltes stoppen lijnen 11, 12, 13 en 15 dan nog en die rijden exact dezelfde route.
BrengMe schreef:
SuperGhost schreef:
Frank schreef:Lijn 14: Arnhem - Nijmegen: via de Hazenkamp naar Brakkenstein laten rijden.
Prima dat je Brakkenstein via de Hazenkamp naar CS wilt bedienen, maar de koppeling naar Arnhem is dan niet meer logisch. Die koppeling was er vooral om Elst(-West) en de wijk Oosterhout een rechtstreekse verbinding met Heyendaal te geven.
Alternatief: Knip de lijn te Nijmegen CS. Maak het deel uit Arnhem vast aan lijn 9 (tot een lijn Arnhem-Grave) en maak het deel uit Brakkenstein bijv. vast aan lijn 80 (tot een lijn Millingen-Brakkenstein via Ooij) zodat Brakkenstein een verbinding met het centrum behoudt.
Ik ben het met je eens dat deze koppeling nu niet meer zo nuttig is en beter losgelaten kan worden, maar ik snap de koppelingen die jij voorstelt niet. Een lijn Arnhem-Grave is erg lang en vertragingsgevoelig, dus waarom zou je die willen? Ook de koppeling met lijn 80 is niet nodig, als je die lijn doortrekt naar Plein 1944. Geef die lijn Plein 1944-Brakkenstein dan ook weer het nummer 7, zoals vroeger.
Waarom ik die wil, is het behouden van de rechtstreekse verbinding tussen Elst/Oosterhout en Heyendaal. In Oosterhout zit ook een studentencomplex, dus zo'n rechtstreekse verbinding lijkt me ook genoeg vraag voor. En zo'n lijn Arnhem-Grave moet prima kunnen. Er zijn genoeg vrijwel even lange of zelfs langere lijnen binnen deze concessie. Denk aan Nijmegen-Venlo (83), Nijmegen-Tiel (koppeling 85-42), Arnhem-Doetinchem (27 en 29), Arnhem-Tolkamer (62) en Nijmegen-Emmerich (SB58) en men praat over een rechtstreekse lijn Nijmegen-'s-Hertogenbosch. Waarom zouden die lijnen wél kunnen maar zou een lijn Arnhem-Grave niet kunnen? Ik kom hier in Heyendaal ook niet zo vaak een vertraagde 14 naar Brakkenstein tegen, dus een koppeling met 9 zou moeten kunnen lijkt me, mits je de tijden op Arnhem-Nijmegen wilt meeschuiven (lijn 9 moet immers wel in Grave goed verknoopt liggen). Uiteraard zou je natuurlijk ook gewoon (net als men met 58 wilt) doordeweeks overdag een rondje Heyendaal als eindpunt kunnen overwegen, al kost het dan wel extra DRU's.
Je voorstel voor Brakkenstein (gewoon door laten rijden naar Plein 1944 i.p.v. doorkoppelen op de 80) is ook een goede. Zeker aangezien lijn 4 verdwijnt krijg je dus wel die ruimte voor een kerende bus op Plein 1944, waardoor er dus voor Hazenkamp ook weinig veranderd hierin.
albertjan96
Berichten: 553
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door albertjan96 »

Op het Willemsplein in Arnhem is er alwèèr een bus op de abri op perron B geknald.. is kortgeleden nog hersteld

Bus ramt bushokje (en dat is niet voor het eerst op deze plek) http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2 ... -deze-plek
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:laat het experimenteren voorlopig alsjeblieft aan iemand anders over.
Als iedereen zo denkt, dan komen we nooit vooruit ;)
Frank schreef:Lijn 3: vervallen busvervoer naar Oosterhout blijft onacceptabel, ook al komt er een buurtbus voor in de plaats. Slijk-Ewijk krijgt er wel "OV" voor terug, maar dat is wel een mager goedmakertje.
*bus* Volgens mij hadden die voor het laatst OV in 2004 in de vorm van lijn 3-bel, overblijfsel van de 43 Nijmegen - Rhenen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Oosterhout Dorp kent slechts 2000 inwoners om daarvoor nou een buslijn 16 uur per dag 7 dagen in de week in stand te houden is ook wat veel van het goede.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Bovendien werd die bus toch al met een klein busje gereden.
Zou mooi zijn als die vervangende buurtbus doordeweeks overdag 2x p/u zou kunnen rijden en 's avonds en zondags nog altijd 1x p/u. Dan zou er nog niet eens zo gek veel veranderen, al zou dat wel bijzonder zijn voor een buurtbuslijn. Ook krijgt Slijk-Ewijk zo weer een goede ontsluiting.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen

Bericht door regenmaker »

Ik ken alleen lijn 507 die maandag tot en met zaterdag 2x/uur rijdt en 's avonds en op zondag 1x/uur, wel als belbus. Maar dat zou ook mooi zijn als vervanging voor lijn 3 van en naar Oosterhout.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten